پیام آذری

آخرين مطالب

با حضور 250 نفر از شوراها؛

کارگاه آموزشی شوراهای اسلامی استان اردبیل برگزار شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری -
کارگاه آموزشی شوراهای اسلامی استان اردبیل با حضور 250 نفر از اعضای شورای فرادستی در اردبیل برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، در مراسمی که در سالن مخابرات اردبیل برگزار شد، رئیس شورای اسلامی استان اردبیل با قدردانی از حضور مسئولان استانی و دعوت شدگان از شهرها و شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف برای حضور در این کارگاه آموزشی اظهار کرد: ما در شرایط کنونی در مجموعه شوراهای اسلامی به عنوان نهاد مدنی و پل ارتباطی میان مردم و دولت که بهترین زمینه را برای جلب مشارکت مردم در مناطق شهری و روستایی فراهم می‌آورد می‌توانیم از ظرفیت شوراها در مسیر توسعه و پیشرفت روزافزون استفاده کنیم.
 حق‌وردی کریمی خاطرنشان کرد: مدیران شهری و روستایی باید به شوراهای اسلامی به عنوان یک نهاد مطلع از خواسته‌ها و نیازهای مناطق مختلف نگاه کنند و از راهکارها و طرح‌های پیشنهادی در زمینه توسعه و عمران شهری و روستایی و پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی بهره بگیرند.
وی افزود: البته این شرایط نیازمند آن است که شوراهای اسلامی نیز با مردم مناطق مختلف در ارتباط مستمر و مداوم باشند و در این ارتباط می‌توانند از نظرات و ایده‌های نخبگان نیز استفاده کرده و بهره بگیرند.
رئیس شورای اسلامی استان اردبیل جایگاه شوراها را در شهرها و روستاها با توجه به دیدگاه عموم مردم یک جایگاه ارزشمند و دارای پشتوانه دینی و ارزشی خواند و گفت: در این چند سال که از شکل‌گیری شوراها در روستاها و شهرها می‌گذرد بسیاری از مشکلات گذشته با کمک مسئولان و با پیگیری و اقدامات شوراها و دهیاران و شهرداری‌ها برطرف شده و یک تعامل خوبی را بین مردم و نمایندگانشان در مجموعه شوراها شاهد هستیم.
کریمی بیان کرد: شوراهای استان ظرفیت بالایی برای حل و فصل مسایل و ایجاد تعامل بین دستگاه‌های اجرایی شوراها و دهیاری و شهرداری‌ها را فراهم کرده که قطعا با هم اندیشی اشخاص تاثیرگذار و نیروهای فکری در شهرستان‌ها و با تشکیل جلسات شهرستانی می‌تواند تحولات چشمگیری را در رونق منطقه ایجاد کند.
وی اضافه کرد: شورای استان سرفصل خوب و امیدوارکننده‌ای را در این باب باز کرده که امیدواریم با همراهی مدیران استانی و شهرستانی و حتی کشوری بتوانیم در این زمینه موثر و موفق عمل کنیم به طوری که ر این 7 ماه از فعالیت شورای استان ما با برگزاری 15 جلسه عادی و فوق‌العاده به صورت منظم مصوباتی را داشته‌ایم که آنها را به دستگاه‌های اجرایی ارسال کردیم تا نسبت به حل مشکلات مردم گام‌های جدی برداشته شود.
رئیس شورای اسلامی استان اردبیل به برگزاری دوره آموزشی برای شوراهای اسلامی استان با دعوت از 250 نفر از اعضای شوراهای فرادستی اعم از شهرستان‌ها، بخش‌ها و شهرها اشاره و تصریح کرد: امیدواریم در این دوره آموزشی اعضای شوراها و شرکت کنندگان بیش از گذشته بتوانند با قوانین و مقررات به روز در پارلمان‌های مخلی آشنا شوند.
کریمی آموزش را یکی از مسایل بسیار اساسی در توسعه نیروی انسانی برشمرد و اظهار کرد: عامل اساسی توسعه فراگیر نیروی انسانی است که در قالب آموزش فرآیندی شکل می‌گیرد که در جریان آن دانش، مهارت و تجربه به فرد انتقال یافته و در راستای بهبود و ارتقای این سه مولفه تلاشی جدی انجام می‌شود.
وی از آموزش به عنوان زیربنای ارتقای توانمندی سرمایه انسانی و ملی یاد کرد و افزود: نباید آموزش را موضوع هزینه‌ای بدانیم بلکه برخی از متفکرین دنیا بر این باورند که بعد از نان آموزش نخستین نیاز مردم است و در تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی نظام شورایی کشور ما باید توانمندی علمی و مهارتی خود را در تصویب قوانین و مقررات در حوزه‌های متعدد ارتقا دهیم.
رئیس شورای اسلامی استان اردبیل بیان کرد: در ایجاد عرصه آموزش و تعلیم و تربیت به عنوان یکی از مهمترین رکن و زیرساخت‌های تعالی و پیشرفت‌های همه جانبه کشور و توجه جدی برای ارتقای سرمایه‌های انسانی شایسته در سطح کشور و عرصه‌های مختلف می‌توانیم به کارها و اقدامات مهم و تاثیرگذار دست بزنیم.
کریمی خاطرنشان کرد: قطعا برگزاری این دوره‌های آموزشی برای شوراها در سطح شهرستان، شهر، بخش و حتی روستاها ادامه خواهد داشت و ما با همکاری مسئولان استانی تلاش می‌کنیم تا به صورت مستمر و مداوم این دوره‌های آموزشی با هدف ارتقای دانش و آگاهی و افزایش توانمندی شوراها برگزار شده و نتایج ثمربخشی را داشته باشد.
در کارگاه‌ آموزشی شوراهای استان اردبیل که به همت شورای اسلامی استان و همچنین اداره کل امور شهری و روستایی استانداری و معاونت عمرانی استانداری اردبیل برگزار شد جمع زیادی از اعضای شوراها به صورت نیم روزه با قوانین و مقررات به روز شوراه آشنا شدند.
منابع مالی شهرداری‌ها ساماندهی می‌شوند
در ادامه این مراسم نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها نیز در سخنانی گفت: ما در تلاش هستیم تا با همفکری شورهای شهرها و روستاها نسبت به ساماندهی منابع مالی در شهرداری‌ها اقدام جدی و لازم را انجام دهیم.
غلامرضا ضیایی اظهار کرد: ما در راستای آشنایی اعضای شوراها با قوانین و مقررات شوراها این کارگاه‌ها و نشست‌ها را برگزار می‌کنیم تا با دعوت از اساتید برجسته بتوانیم در حوزه‌های مختلف زمینه تصویب قوانین کارآمد را به همت شوراها فراهم کنیم.
نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه برگزاری این دوره‌های آموزشی سود و منفعت واقعی را برای اعضای شوراهای شهر و روستاها به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ما تا زمانی که نتوانیم جامعه شورایی را توسعه و گسترش دهیم نمی‌توانیم در حل مشکلات مردم و حرکت به سمت رفع معایب اقدامی عملی را داشته باشیم.
ضیایی به راه‌اندازی کمیسیون آموزش، تحقیقات و پژوهش در شورای عالی استان‌ها اشاره کرد و گفت: اساسنامه این کمیسیون به تصویب رسیده و امیدواریم به همت این کمیسیون بتوانیم حمایت جدی را از مراکز پژوهشی شوراها در شهرها انجام دهیم.
وی به افزایش کمیسیون‌ها از پنج مورد به هشت مورد اشاره کرد و افزود: اصلاح حق‌الجلسه شوراها و همچنین منابع پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جزو رویکردهای اصلی است که در این باب بر ساماندهای منابع مالی شهرداری‌‌ها تاکیدی جدی داریم.
نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: حسابرسی از شهرداری‌ها و همچنین ورود اقلیت‌ها به شوراها جزو پیگیری اساسی شوراهای عالی استان‌ها بوده که ما موفق به انجام آنها شدیم.
ضیایی همچنین از پیگیری برای تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس شورای اسلامی خبر داد و بیان کرد: همکاران ما در شورای عالی استان‌ها تلاش می‌کنند تا با تصویب این لایحه زمینه انسجام فعالیت‌های شهری را با کمک و همراهی شهرداری‌ها و شوراها فراهم کنند.
وی همچنین از همکاران شورایی خود خواست؛ تا پیشنهادات و نظرات خود را برای اصلاح و تصویب قوانین جدید اعلام کنند تا از طریق دبیرخانه شورای عالی استان‌ها پیگیری‌ها برای ارائه طرح و لایحه در این زمینه انجام گیرد.
نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ما مشکلات متعددی را در افزایش اختیارات و توانمندی شوراها داریم که امیدواریم با یک دید وسیع‌تر و منطقی‌تر به همراه کارآمدی و نگاه علمی بتوانیم این مشکلات و معضلات را برطرف کنیم.
در این جلسه رئیس کمیسیون مصوبات شورای عالی تهران نیز با ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری شواها در دو دهه اخیر اظهار کرد: براساس اصول 7، 101 تا 107 قانون اساسی جایگاه شوراها به معنای واقعی تبیین شده به طوری که در اصل صدم جایگاه شورا به ویژه توجه به مدیریت واحد شهری مورد دقت و توجه جدی قرار گرفته است.
نوریان خاطرنشان کرد: بزرگترین آفتی که شوراها را تهدید می‌کند عدول از قانون و رعایت نکردن قوانین کشور است که بنده از آن به عنوان دشمن خانگی شوراها یاد می‌کنم.
وی ادامه داد: هر سال تعدادی از مصوبات شوراها به دلیل خارج شدن از حدود و اختیارات قانونی مورد موافقت قرار نمی‌گیرد و یا نسبت به اجرای آنها سهل‌انگاری می‌شود که انتظار داریم قوانین و مقررات شورها براساس اصول و قوانین کشوری تعریف و تبیین شود تا زمینه اجرای آنها فراهم آید.
‌ رئیس کمیسیون مصوبات شورای عالی تهران در ادامه بیان کرد: در قانون شوراها هیئت تطبیق حق دخالت در مصوبات شورا را ندارد مگر اینکه برخی از مصوبات برای اعلام نظر به شورای تطبیق اعلام شود.
نوریان افزود: در قالب این کمیسیون‌ها مصوبات شورا یا باید تائید و یا رد و یا تکمیل و یا تغییر پیدا کند و در صورتی که طرح و لایحه‌ای این چهار گزینه را به همراه نداشته باشد باید مسکوت مانده و بعد از بررسی‌های نهایی مورد دقت و توجه قرار گیرد.
وی گفت: هیچ مصوبه شورا نیاز به تائیدیه هیئت تطبیق ندارد و مرجع اعتراض به مصوبات شورا هیئت تطبیق است که در این صورت نیز نظر خود را اعلام می‌کند.
نوریان تصریح کرد: تا نگاه و تفکر شورایی در شورا حاکم نشود ما قطعا با مشکلات، آسیب‌ها و دغدغه‌هایی در این زمینه روبرو خواهیم شد که امیدواریم در این زمینه به نظرات شوراها احترام گذاشته شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/76804/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره «مریم افشار» سریال در پناه تو بعد 29 سال در 58 سالگی

محمد صادقی از ایران خارج شد

خیلی راحت این پاکت هارو درست کنید

حضور واحدهای تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران «اکسپو»

زن قاتل در کمتر از 24 ساعت دستگیر شد

هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود

دستگیری زن قاتل در اردبیل در کمتر از 24 ساعت

افزایش 32 درجه‌ای دمای هوا در اردبیل تا هفته آینده

حل مشکل شهروندان با پیگیری خبری

هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس در اشنویه برگزار می‌شود

نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه برگزار می‌شود

دستگیری سارق حرفه‌ای سیم و کابل برق با 30 فقره سرقت

بازرگان: بمب اتم برای نزدن است/ کریمی: قدرت الزاماً تابعی از سلاح نیست +فیلم

بهره برداری از مدرسه 6 کلاسه خیر ساز در خوی

پایان کار اسطوره اتلتیک بیلبائو؛ ایکر مونیائین، سن مامس را ترک می‌کند

98 درصد رانندگان تبریز قانونمند هستند

اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران؛ آپارتمان 90 تا 150 متری چند؟

اختصاصی - اولین حرف‌های یحیی در مورد تراکتور!

فوری | گل محمدی تایید کرد؛ از مردم تبریز ممنونم | دلیل نرفتن یحیی به شهر پرشورها مشخص شد

اولین واکنش یحیی گل‌محمدی به پیشنهاد تراکتور؛ هیچ منعی ندارم ولی...

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند بستان آبادی

پایتخت یونان در میانه طوفان گرد و غبار به رنگ نارنجی درآمد + تصاویر

ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد

245 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد

آذربایجان‌غربی گرم‌تر می‌شود

فعالیت پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی

تزریق 5.5 هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

استایل متفاوت دختر آقای هاشمی سریال نوروز رنگی/ بیوگرافی

تنهایی عامل اعتیاد به‌ غذا و میل به شیرینی؟

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

زندانی جرایم غیرعمد با حمایت دادستان اردبیل آزاد شد

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

ابلاغ 821میلیارد تومان منابع ازمحل فروش اوراق به پروژه های اردبیل

پرداخت 35 هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل

جابجایی 252 هزار تن کالا از استان اردبیل

اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل آغاز شد

14 هزار زوج اردبیلی وام ازدواج دریافت کردند

صنعتگران اردبیلی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران

9 کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه پنجم اردیبهشت

آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط

همایش تبیین دستاورد‌های عرصه سلامت و تجلیل از فعالان بخش سلامت در شهرستان خوی

هکر حرفه‌ای حساب‌های بانکی در اشنویه دستگیر شد

افرایش دو برابری داروخانه‌ها در خوی

گلایه مردم از وضعیت نامناسب آسفالت بلوار صنم بلاغی پلدشت

اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی پاکسازی شد