پیام آذری

آخرين مطالب

گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در شوراهای فرهنگ عمومی دنبال شود فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه رویکرد تحولی برای افزایش بهره وری در مصوبه های شوراهای فرهنگ عمومی استانی و شهرستانی ضروری است، گفت: جلسات آسیب شناسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور وزیر محترم برگزار و سرفصل های مهمی چون «گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی» جهت طرح در این شوراها تعیین شد.
به گزارش ایرنا محمدرضا موالی زاده روز دوشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی افزود: برنامه هایی نیز برای سرفصل های مختلف تعیین شده است که از جمله آنها در زیرمجموعه سرفصل «گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی» می توان به "ترویج فرهنگ کار"، "اشاعه فرهنگ کار جمعی"، "اصلاح الگوی مصرف" و "حمایت از کالای ایرانی" اشاره کرد.
وی همچنین پس از تشریح این برنامه ها به سرفصل «سرمایه اجتماعی» نیز اشاره کرد و افزود: فرهنگ گفت و گو و مفاهمه، مسوولیت پذیری و مشارکت اجتماعی، ترویج روحیه نظم و انضباط اجتماعی، تقویت اعتماد اجتماعی، قانون گرایی و احترام به حقوق شهروندی، تقویت مناسبات سالم اقتصادی و مسوولیت پذیری حرفه ای از جمله های برنامه های این سرفصل جهت طرح در جلسات شوراهای فرهنگ عمومی است.
«موالی زاده» اخلاق عمومی را یکی دیگر از سرفصل هایی عنوان کرد که در شوراهای فرهنگ عمومی کشور می تواند مطرح شود و ادامه داد: "ترویج فضایل اخلاقی"، "مدیریت بهینه اوقات فراغت"، "ساماندهی مد و لباس و آرایه های ظاهری"، "اصلاح فرهنگ عبور و مرور و رانندگی" و "تقویت فرهنگ همسایگی و آپارتمان نشینی" نیز از برنامه های مهم این سرفصل به شمار می رود.
وی فرهنگ عمومی را مجموعه ای از کنش ها و واکنش های همگن و همگرای آحاد جامعه نسبت به یک رویداد، پدیده و مناسبت دانست و افزود: فرهنگ محله که می تواند از آسیب های اجتماعی جلوگیری کند در شهرهای بزرگ کمرنگ شده است و نهادینه سازی آن به تقویت اخلاق عمومی منجر می شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین "تکریم پیشکسوتان"، "بازتعریف جایگاه معلولان"، "ترویج روح خیرخواهی در جامعه"، "ترویج فرهنگ وفای به عهد، گذشت و مدارای اجتماعی" و "صداقت و شفافیت در گفتار و رفتار" را از دیگر برنامه های سرفصل اخلاق عمومی عنوان کرد.
وی ادامه داد: یکی از بحث هایی که جامعه شناسان در مورد جامعه ایرانی مطرح می کنند، کوتاه مدت بودن برخی از حرکت هاست؛ برخی از کشورهای همسایه از ایده دیوار مهربانی ایران الگوبرداری کردند اما خود ما بعد از مدتی این دیوارها را برچیدیم و این حرکت به عنوان یک رفتار در جامعه نهادینه نشد.
"موالی زاده" سرفصل بعدی را «زنان و خانواده» عنوان کرد و پس از تقسیم خانواده ها به چند بخش شامل متعالی، متعادل، متزلزل، متشدد و متلاشی اظهار داشت: رکن خانواده که رمز قوام جامعه اسلامی است باید تقویت شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه "ترویج صله رحم"، " قناعت و پرهیز از اسراف" و "معرفی شاخص های زنان مومن و کارآمد در جامعه" را ذیل سرفصل «زنان و خانواده» تشریح کرد.
«موالی زاده» سرفصل بعدی که می تواند در جلسات شورای فرهنگ عمومی مطرح شود را «بهداشت، سلامت و نشاط اجتماعی» عنوان کرد و افزود: "افزایش نشاط اجتماعی و امید به آینده"، "ترویج فرهنگ تغذیه سالم"، "ترویج ورزش همگانی"، "ترویج گردشگری سالم" و " فرهنگ تقدم پیشگیری بر درمان" در ذیل سرفصل «بهداشت، سلامت و نشاط اجتماعی» قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه در سایه پیشگیری و با سعی قلیل می توان به نفع کثیر دست پیدا کرد، اضافه کرد: نهضتی با عنوان غذای آهسته در مقابل مصرف غذاهای سریع در برخی از کشورها ایجاد شده است و این نکته مهم باید در فرهنگ عمومی جامعه ایرانی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی توجه به «آسیب های اجتماعی» را به عنوان یکی دیگر از سرفصل های شوراهای فرهنگ عمومی مورد تاکید قرار داد و افزود: "کاهش خشونت و افزایش مدارای اجتماعی"، "ساماندهی مناطق حاشیه نشین"، " پیشگیری از طلاق"، " پیشگیری از اعتیاد"، "کودکان کار" و "تکدی گری" نیز در ذیل این سرفصل قرار می گیرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور «دین و فرهنگ» را یکی دیگر از این سرفصل ها عنوان کرد و گفت: "تقویت فرهنگ دینداری در جامعه"، "تقویت کارکرد نهادهای دینی"، "مقابله با خرافات" و "ساماندهی مراسم عزاداری" نیز در این سرفصل مورد بررسی قرار می گیرد.
وی همچنین «خردوزی و استدلال گرایی»، «روح ملی و شخصیت گرایی»، «ایثار و شهادت»، «جوانان و ظرفیت های آنان»، «معرف فرهنگ»، «محیط زیست»، «معماری و شهرسازی» و «فضای مجازی» را از دیگر سرفصل هایی عنوان کرد که در شوراهای فرهنگ عمومی کشور می تواند مطرح و راهکارهای عملی برای نهادنیه کردن آنها در جامعه اتخاذ شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد شورای فرهنگ عمومی این استان را بیان کرد و افزود: برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان از سال 1372 و در شهرستان ها از سال 1386 آغاز شده است.
حجت الاسلام ناصر خدایاری افزود: در این مدت 110 جلسه در سطح استان برگزار شده که یکهزار و 305 مصوبه داشته است.
به گزارش ایرنا، سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی در سال جاری با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.
8135/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/76381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟