پیام آذری

آخرين مطالب

صائب تبریز: اجرای استانداردهای خودرو، شاید وقتی دیگر فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - روزنامه صائب تبریز در مطلبی با عنوان «اجرای استانداردهای خودرو، شاید وقتی دیگر» به قلم مدیر مسئول، به بررسی استانداردسازی خودرو در کشور پرداخته است.
به نوشته این روزنامه،اجرای استانداردهای خودرویی که قرار بود ماه گذشته از سوی سازمان ملی استاندارد به اجرا گذاشته شود، طبق اظهارات اخیر در شرایطی با مهلت های یکساله (همچون گذشته) همراه خواهد شد، به عبارتی اجرای همه استانداردهای باردیگر به فرصت دیگر موکول می شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص آخرین موضع این سازمان در ارتباط با تعدیل یا حذف برخی استانداردهای 85 گانه خودرویی گفته است: "هیچ یک از استانداردهای 85 گانه خودرویی حذف نخواهد شد ، ولی ممکن است که در مورد رعایت بعضی از استاندارد ها زمان مورد نظر تمدید شده و جهت اجرا توسط خودروساز افزایش یابد".
این سخنان خانم نیره پیروزبخت یادآور تجارب تلخ گذشته در زمینه وادار کردن خودروسازان وطنی به رعایت ایمنی ، استحکام خودرو و در یک کلمه استاندارد کردن تولیدات توسط آنان می باشد. در گذشته هم چندین بار رسما اعلام شده است که از تاریخ قید مشخص شده ای تولید ، پراید ، 405 ، نیسان وانت ، نیسان مزدا و چند مدل دایناسوری دیگر متوقف خواهد شد ولی بعد از مدتی یکی از متولیان امر اظهار داشته است که مهلتی شش ماهه به آنان داده شده است تا خطوط تولید خود را اصلاح کنند!!
این مهلت های شش ماهه شاید الان شش ساله شده است و هنوز پراید و اقسام وانت های غیراستاندارد و غیرایمن نه تنها متوقف نشده اند بلکه با کپی وانتی از هر نوع خودروی موجود در ایران با قیمت های سرسام آور به بهانه تحریم و انواع دلایل مندرآوردی در کنار تولیدات غیراستاندارد قبلی عرضه می شوند. بازار داخلی نیز که بصورت انحصاری در اختیار آقایان قرار دارد برای فروش با قیمت های دلخواهی هیچ مشکلی ندارند!!
در ارتباط با مساله اغماض و دادن مهلت های مکرر به خودروسازان داخلی باید به یک نکته اساسی اشاره کنیم و آن این است که وزارت صنعت ، سازمان استاندارد و اساسا دولت باید به این نکته حساس و کلیدی رسیده و تصمیم بگیرد که آیا صنعت خودروسازی داخلی در ایران فقط مصرف داخلی دارد و یا بعد از شصت سال بنیان گذاری قصد حضور حداقلی در بازارهای منطقه را نیز دارد؟! نمی شود که از جیب مصرف کننده مظلوم ایرانی در فضایی کاملا انحصاری با تعرفه های سنگین روی خودروهای متوسط خارجی انواع حمایت ها به این باصطلاح خودروسازان بصورت یک جانبه داده شود ولی خروجی آن انواع خودروهای غیرایمن ، خطرناک برای جاده و گران تر از هر نوع خودرویی در پنج قاره کره زمین عرضه کنند. این معادله معیوب باید در یک مرحله تعیین کننده حل و فصل گردد . فرصت سوزی های چند دهه ای به بهانه حساسیت موقعیت های مقاطع زمانی ، و یا اشتغال ، و غیره دیگر هیچ شنونده و انسان عاقل و هوشمندی را قانع نمی کند و باید در همین مرحله مجلس و نمایندگان وارد عمل شوند و از مدیریت های خودروسازی بدلیل تعلل در اجرای استانداردهای ایمنی ، تعلل در اصلاح سامانه سوخت و دهها مورد دیگر که منجر به کشته سازی هموطنان در جاده ها و تحمیل خسارت به مردم و کشور می شود سئوال کنند. این مدیران در این مقطع مهم زمانی باید از ادامه روند باطل و خسارت بار به تولید بنجل هایی دایناسوری با مدل های متعلق به سه یا چهار دهه پیش با فناوری بسیار عقب افتاده خط پایان گذارند. تا کی مصرف کننده ایرانی باید خودروی چینی با قیمت ب ام و و بنز به عنوان سوغات همین خودروسازان داخلی خریداری کند؟!
آیا موسسه استاندارد ملی ما این وضعیت بشدت اسف بار را در بازار خودروی داخلی نمی بیند؟!! اگر محروم کردن مصرف کننده داخلی از خودروی استاندارد با ردیف قیمت های متوسط جهانی در طول چهار دهه گذشته جوابگو بود ، بازخورد آن باید تولید خودروهای خوب و استاندارد در داخل در زمان حاضر می بود ولی متاسفانه ثابت شده است که این نوع حمایت ها جواب نداده و حتی موجب تنبل شدن و پشت گرمی مدیریت های مربوطه به بازاری انحصاری و عاری از هر نوع رقابت شده و تولیدات آنان هر سال بیش از سال قبل از نظر کیفی نازل تر ولی از نظر قیمت بالاتر رفته است.
در نهایت باید به این نکته حساس و مهم اشاره کنیم که اگر صنعت مهمی چون خودروسازی در ایران به روال کنونی به فعالیت ادامه دهد، نه تنها در میان مدت و درازمدت قادر به حفظ سطح اشتغال کنونی که کمتر از یکصد هزار نفر (در خوشبینانه ترین شرایط) نخواهد بود، بلکه به دلیل پس رفت تولیدات مجبور به تعطیل کردن خطوط تولید خود در اثر فشار افکار عمومی و عدم رضایت مشتری خواهد بود. بنابراین بهترین گزینه برای دولت به عنوان تصمیم گیرنده با نفوذ در این عرصه و مدیریت های مربوطه این است که با گذشت از سودهای کوتاه مدت و البته قابل توجه از قبل تولیدات بی کیفیت ، گام در مشارکت ساختاری و جدی با خودروسازان اروپایی و بعضی خودروسازان توانمند در ژاپن و ... شوند تا در یک دوره زمانی مشخص خروجی این همکاری ها تولیداتی قابل قبول مشابه تولیدات خودرویی برخی کشورهای در حال توسعه نظیر هند، ترکیه ، چین و سایرین باشد.
6132/3071

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/76366/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده

طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

261 هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا

آبیاری 80 درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر

آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی

نشست تخصصی سلامت در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

دستگاه قضا؛ نماد اعتمادمردم به نظام اسلامی

7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود

بررسی طرحهای اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر های تکاب و سلماس

توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز

بررسی روند جذب اعتبارات عمرانی در آب و فاضلاب آذربایجان غربی

آبیاری بیش از 80 درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

سمفونی رنگ‌ها در مدرسه هدایت ارومیه

نبود تیر برق در محله‌ای از روستای اوغلی تبریز

ساخت 50 درصدی مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی

کشف کالاهای قاچاق 5/6 میلیاردی در اردبیل

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهروموم شد

پلمب مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم