پیام آذری

آخرين مطالب

نریمان:

مناطق آزاد پتانسیل نجات اقتصاد کشور در وضعیت تحریم را دارند/ صدور مجوز تردد ارس پلاک‌‌ها در سطح کشور به مدت یک ماه اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس معتقد است که مناطق آزاد پتانسیل نجات اقتصاد کشور در وضعیت تحریم را دارند. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محسن نریمان در «سومین اتاق فکر رسانه و ارس» با تاکید بر اینکه حرکات اقتصادی مناطق آزاد باید در راستای پویایی کشور باشد، گفت: باتوجه به تعاملات با کشورهای نخجوان، گرجستان، ترکیه و ... معتقدم مناطق آزاد ارس و ماکو می‌توانند مشکلات استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل را در فضای تحریم رفع کنند. 
وی با اشاره به موضع‌گیری‌های اردوغان در رابطه با آمریکا، اظهار کرد: جریان‌های رخ داده بین ترکیه و آمریکا فرصتی برای کشورمان بوده که باید از آن استفاده کنیم. 
نریمان در رابطه با موضوع قاچاق در مناطق آزاد، مطرح کرد: بر اساس ادعاهایی، هفت درصد قاچاق کشور از مناطق آزاد انجام می‌شود که در این صورت تنها یک درصد قاچاق کشور به ارس اختصاص می‌یابد. بهتر است به‌جای این موضوعات، نحوه‌ی وقوع 93 درصد قاچاق کشور از سرزمین اصلی پیگیری شود؛ البته سند مشخصی در رابطه با قاچاق از مناطق آزاد وجود نداشته و تنها در حد ادعاست. 
وی تصریح کرد: با نظارت دقیق، قاچاقچیان دستگیر شده و تحویل مقامات قضایی داده می‌شوند؛ اما متاسفانه کارمند و مدیری که قاچاقچی را شناسایی کرده در دادگاه پاسخ می‌دهد! و صدای هیچ‌کس هم در قبال این کار بلند نمی‌شود. 
وی از صدور مجوز تردد خودروهای ارس پلاک در سطح کشور به مدت یک ماه در سال خبر داد و افزود: بر اساس پیگیری‌های انجام شده، خودروهای ارس پلاک می‌توانند با اخذ مرخصی به مدت یک ماه در سطح کشور تردد کنند، همچنین صدور مجوز تردد این خودروها در سطح استان هم پیگیری می‌شود که البته به همکاری دستگاه‌ها به ویژه استانداری در این زمینه نیاز داریم. 
نریمان با بیان اینکه زمان تصویب قانون مناطق آزاد بنده نماینده مجلس بودم، گفت: اشتغال‌زایی روان و آسان، کاهش تعرفه مالیات و سهولت واردات و صادرات مهمترین اهداف ایجاد مناطق آزاد بوده و واردات تمامی کالاها به جز کالاهای ممنوعه همچون مشروبات الکلی، مواد مخدر و ... به این مناطق، آزاد است. 
وی ادامه داد: تمامی مصوبات اخیر در راستای کاهش بروکراسی اداری برای صادرات و واردات است و به تازگی بر اساس پیگیری‌ها، مقرر شد تعداد محدودی از 1339 کالای ممنوعه برای واردات به کشور، به عنوان کالای همراه مسافر به منطقه آزاد ارس وارد شود. 
وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس برای واردات کالا باید در سامانه مشخص شده ثبت سفارش انجام دهند، گفت: معمولا ثبت سفارش برای تخصیص ارز دولتی انجام می‌شود و کار فعالان اقتصادی ارس با ارز آزاد انجام می‌شود؛ به هر حال سامانه در اختیار سازمان قرار گرفت و ما نیز آموزش‌های لازم را برای فعالان اقتصادی منطقه ارائه دادیم. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس با بیان اینکه نوسانات ارزی بازار کالا را برهم زده است، اظهار کرد: با اقداماتی نظیر اختصاص فضا برای فروش برندهای معتبر ایرانی به دنبال پویا نگه داشتن بازار ارس هستیم. 
وی ادامه داد: همچنین نوسانات ارزی باعث شده مردم نخجوان کالاهای مورد نیاز خود را از ارس تهیه کنند که در این زمینه می‌خواهیم از صادرات کالاهایی نظیر شکر که به آن‌ها یارانه تعلق می‌گیرد، جلوگیری کنیم. 
وی از افزایش صادرات منطقه آزاد ارس در چهار ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: منطقه آزاد ارس از معدود مناطق آزاد کشور بوده که میزان صادرات آن افزایش یافته و به منظور حفظ این رود باید تلاش شود. 
نریمان در خصوص اشتغال‌زایی انجام شده در ارس، بیان کرد: بر اساس آمار، واحد‌های صنعتی مستقر در منطقه اشتغال‌زایی حدود 13 هزار نفری داشته که با در نظر گرفتن اشتغال‌زایی غیرمستقیم، این آمار بسیار بالاتر می‌رود. 
به گفته‌ی وی، 64 شرکت خارجی و 414 شرکت داخلی در منطقه آزاد ارس فعالیت می‌کنند. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در خصوص طرح انتقال آب ارس به تبریز، گفت: این طرح مدت‌هاست مطرح شده، اما تنها انتقال آب شرب به هادی‌شهر و انتقال آب خام به مرند پیگیری می‌شود. 
وی در خصوص احتمال دزدی آب از ارس توسط کشورهای منطقه، گفت: هر کدام از کشورها تنها بر اساس حقابه خود از آب رودخانه ارس آب برداشت می‌کنند و نظارت لازم برای این کار وجود دارد، تاکنون هم دزدی آب در محدوده منطقه آزاد ارس گزارش نشده است. 
نریمان همچنین از افتتاح پروژه‌هایی به ارزش 90 میلیارد تومان و کلنگ‌زنی پروژه‌هایی به ارزش 700 میلیارد تومان در هفته‌ی دولت خبر داد و افزود: 80 هکتار پروژه‌ی گلخانه با اشتغال‌زایی 450 نفری کلنگ‌زنی می‌شود. 
وی با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری منطقه آزاد ارس، خاطرنشان کرد: سالانه حدود 11 میلیون گردشگر در ارس حضور می‌یابند که با ثبت ژئوپارک و سایر اقدامات به دنبال توسعه گردشگری این منطقه هستیم. 
نریمان با بیان اینکه معتقدم تعداد گردشگران کیش یک بیستم ارس است، بیان کرد: ماهیت اصلی ارس تجاری و صنعتی بوده که به دلیل شرایط مناسب اقلیمی، گردشگران به سمت ارس روی آوردند و با اقدامات در نظر گرفته شده تعداد گردشگران را افزایش خواهیم داد. 
نریمان تکمیل خطوط ریلی و راه‌اندازی فرودگاه را از ضرورت‌های توسعه‌ی ارس دانست و خاطرنشان کرد: به منظور تکمیل خطوط ریلی گفت‌و‌گوی‌هایی بین دو کشور ایران و آذربایجان انجام شده است. 
وی در پاسخ به اینکه قرار گرفتن مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد به استقلال آن‌ها آسیب وارد کرده است؟ گفت: شیوه‌ی انتخاب مدیران همچون گذشته بوده و قرار گرفتن مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد تاکنون خدشه‌ای به امورات وارد نکرده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/76279/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد

تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی

دلال‌ها آفت فوتبال کشور هستند/ضرورت شناسایی استعدادهای جوان تبریز

سازمان لیگ: ورزشگاه یادگار امام تبریز برای حضور بانوان ایمنی ندارد

منادی شفاف سازی در تولیت

معایب دستگاه جوش لیزر

همایش دوچرخه سواری و کوهپیمایی به یاد ورزشکار فقید

اظهارنظر جالب پاکو خمس درباره احساس امنیت در ایران | سرمربی صاحب‌نام دوباره به ایران برمی‌گردد؟

علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است

تقوا و خلوص نیست، شاه کلید موفقیت در مدیریت

آغاز انجام اطلاحات مرزی از سوی آذربایجان و ارمنستان

مبارزه با مواد مخدر؛ یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است

دعوت همشهری از هواداران تراکتور در تهران

هماهنگی عملیات حج تمتع ایستگاه «هما» در آذربایجان غربی

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

سد مهاباد در آستانه سرریز

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان نخستین فرودگاه

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز

هزار و 61 کیلوگرم موادغذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان امحاء شد

افزایش 85 درصدی درآمد پتروشیمی ارومیه

تولید چهار فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد

◄ نرخ جدید عوارض آزادراه ها در سال 1403 منتشر شد + جدول

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد + نامه

فعالیت 4761 نانوایی در آذربایجان غربی

نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز

نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه‌ یادگار امام

بیانیۀ جمعی از شاعران و نویسندگان تبریز درباره شهادت مدافع حرم حاج طالع یوسف‌اف در باکو

علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند

علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند

قطعی گاز؛ فردا در ارومیه

الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است

هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

حضور کشتی‌گیران 3 کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

احداث بیش از 560 مسکن خیرساز در استان اردبیل

سرانه 600 گرمی تولید زباله شهروندان یزدی

حضور زنان در ورزشگاه یادگار تبریز ممنوع شد

تخصیص 8 میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه

بعد از گل‌محمدی، کدام مربی گزینه هدایت تراکتور است؟

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد + تصویر نامه

مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه 60 است

حضور زنان در ورزشگاه تبریز ممنوع شد

نبود رینگ آبی در اطراف تبریز و معضل تامین آب

ایجاد هنرستان در همسایگی صنایع آذربایجان غربی

حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز، تا اطلاع ثانوی ممنوع

علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم

تغییر چهرۀ باورنکردنی «علی صبوری» سریال فاصله‌ها بعد از 15 سال/ تصاویر

حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

ذخیره‌سازی 52 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای مهم اردبیل

رئیسی: برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند