پیام آذری

آخرين مطالب

آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تبریز 7 شهریور برگزار می‎شود علمي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - رییس دانشگاه تبریز از برگزاری آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تبریز در هفتم شهریور ماه سال جاری خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در نشست خبری با خبرنگاران در تشریح این خبر اظهار کرد: آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تبریز و هشتمین سده آموزش عالی در تبریز با هدف معرفی بهتر ظرفیت‎های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه تبریز به عنوان برند تبریز در سطح ملی و فراملی و همچنین معرفی فرهنگ و تاریخ تبریز همزمان با رویداد فرهنگی تبریز 2018 نیز برگزار می‌شود.
وی از حضور مهمانان داخلی و خارجی در این آیین خبر داد و گفت: مهمانانی از گرجستان، ترکیه، آذربایجان و روسیه در این آیین حضور داشته و مسئولان برجسته و مطرح استان همچون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اساتید نمونه و چهره‎های ماندگار شهر از مدعوین این مراسم هستند. 
وی عنوان کرد: این برنامه توسط جامعه حامیان دانشگاه برگزار می‎شود، این مجمع شامل 53 نفر از حامیان آموزش عالی بوده و ما در این مراسم بیش از کمک مالی، به دنبال کمک فکری اعضای این جامعه هستیم. 
پورمحمدی در ادامه با اشاره به برخی برنامه‎های آیین هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تبریز عنوان کرد: با توجه به این که بخش عمده‎ای از تاریخ ما به صورت شفاهی است، هفت جلد کتاب شامل معرفی تاریخ شفاهی و فرهنگی، چهره‎های برجسته‎ی تبریز و دانشجویان و فارغ‎التحصیلان موفق و موثر این دانشگاه به چاپ رسیده و تقدیم مهمانان خواهد شد. همچنین تهیه‏ ی یادمان سکه و تمبر یادبود مخصوص این آیین و رونمایی از سرود ویژه‎ی دانشگاه تبریز از دیگر برنامه‏ های این مراسم خواهد بود. 
وی از افتتاح برخی پروژه‎های عمرانی همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تبریز خبر داد و گفت: میزان اعتبار برآورد شده‏ ی این پروژه‎ها بیش از 50 میلیارد تومان است. 
وی در ادامه با تاکید بر این که دانشگاه تبریز را آن گونه که شایسته است، معرفی نکرده‎ایم، گفت: اگر نتواسته‎ایم ربع رشیدی را که بیش از شش هزار دانشجو و 400 هزار جلد کتاب داشت را به خوبی معرفی کنیم، کوتاهی از ما بوده است، گذشته‎ی هر شهری نشانگر مدنیت آن کشور است و اگر ملتی به تاریخش پشت پا بزند، آیندگان نیز به آن اهمیت نخواهند داد.
رییس دانشگاه تبریز تاکید کرد: تبریز به برکت مدنیت و تاریخش، همواره سربلند بوده و بی‎دلیل نبود که مغول‎ها پس از آن همه ویرانی در تبریز کتابخانه تاسیس کردند. رسانه‎ها باید به رسالت خود در این میان عمل کرده و برای معرفی هر چه بهتر دانشگاه تبریز و شهر تبریز تلاش کنند. 
پورمحمدی گفت: دانشگاه تبریز دارای موزه‌ شهدا، موزه علوم طبیعی و موزه‌ تاریخ و فرهنگ(شامل آثار، کتیبه‌ها و تاریخ منطقه) بوده و این موزه به مناسبت هفتادمین سالروز تاسیس دانشگاه پذیرای بازدید دانشجویان خواهد بود و همچنین درب برج خلعت پوشان و رصدخانه خواجه نصیرالدین توسی نیز به روی علاقه‌مندان باز خواهد بود. 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر فعالیت موسسه تحقیقاتی علوم اسلامی–انسانی دانشگاه تبریز (سه علامه تبریزی) گفت: اندازه‌گیری فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی به ویژه در حوزه علوم انسانی سخت است و موسسه سه علامه اقدام به انجام طرح‌های تحقیقاتی، نشر مجله علمی-ترویجی و برگزاری همایش شعر و ادب سده‌ی هشتم هجری کرده و در سال‌جاری نیز برای آیت‌الله سبحانی مراسم نکوداشتی برگزار خواهد کرد. 
رییس دانشگاه تبریز با اشاره به اهمیت مطالعات در مورد خانواده نیز گفت: اخیرا گروه مطالعات خانواده نیز به واسطه‌ی اهمیت آن به موسسه سه علامه افزوده شده است. 
وی در مورد آموزش زبان ترکی آذری در دانشگاه تبریز نیز گفت: از این موضوع استقبال خوبی شده و بطور متوسط طی هر سال ظرفیت 40 نفری برای این مورد تکمیل می‌شود و تلاش برای توسعه و تقویت زبان مادری جزو اولویت‌هاست. 
وی در این رابطه تاکید کرد: در این رابطه این سوال مطرح است که فارغ‌التحصیلان زبان ترکی آذری در کجا مشغول به کار می‌شوند؟ اما دانشگاه باید به تقاضای اجتماعی جواب دهد و اگر تقاضا برای آموزش زبان ترکی آذری وجود داشته باشد، آموزش‌ها به همین روال ادامه یافته و حتی به فکر توسعه آن نیز خواهیم بود. 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که چرا دانشگاه تبریز در همایش مشروطه نقشی نداشت؟ تاکید کرد: این موضوع علت خاصی نداشته و همایش مشروطه طی سال‌های گذشته با مشارکت شهرداری، سازمان بسیج اساتید استان و دانشگاه تبریز برگزار می‌شد که امسال بسیج اساتید تصمیم گرفت این همایش را با دانشگاه آزاد برگزار کند لذا دانشگاه تبریز مشارکتی نداشت. 
پورمحمدی با بیان این‌که دانشگاه‌ تبریز بیشترین تعداد کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی را دارد، افزود: 80 مجموعه فعال دانشجویی در کنار دانشگاه تبریز فعالیت می‌کنند و ما هر کار بزرگی را که انجام داده‌ایم به مدد دانشجدیان بوده است. 
وی در مورد فعالیت‌های دفتر وحدت حوزه و دانشگاه تبریز نیز تشریح کرد: اولین ماموریت این مجموعه تشکیل دیتا بیس برای فعالان این حوزه و همچنین تعریف تیم پژوهشی در راستای مجموعه کارهای انجام شده در این حوزه است. 
وی در مورد رصدخانه‌ی خواجه نصیرالدین نیز گفت: در تلاشیم تمهیداتی فراهم شود تا حداقل خواص بتوانند از این مجموعه بازدید کرده و علاوه بر فعالیت‌های تحقیقاتی، علاقه‌مندان نیز از این مجموعه استفاده کنند. 
پورمحمدی با تاکید بر این‌که دانشگاه تبریز یک شهرک دانشگاهی است، افزود: هرآنچه که در یک شهر اعم از خشکشویی، نانوایی، استادیوم ورزشی، سالن سینما، کتابخانه، فضای سبز و... لازم است، در دانشگاه تبریز وجود دارد. 
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، گفت: اخذ مجوز برای راه‌اندازی این منطقه ویژه در استان، یکی از موفقیت‌های استاندار سابق بود. اما چون تعریف روشنی از حیطه‌ی عمل این مجموعه ارایه نمی‌شود، در برخی موارد سوتفاهم‌هایی ایجاد شده و کارهای انجام شده در این منطقه ویژه مطرح نمی‌شود در صورتی که کارهایی بسیاری انجام داده‌اند که باید در جامعه منعکس شود. 
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر انتشار نشریه آذر و محتوای ارایه شده در این نشریه در دانشگاه تبریز تاکید کرد: در جهت‌گیری فکری هرگونه افراط گرایی قابل قبول نبوده و در اولین فرصت، هیات نظارت بر نشریات دانشگاه بدین موارد رسیدگی خواهد کرد. 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که رییس دانشگاه تبریز مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شوند یا نه؟ افزود: بنده 60 ساله بوده و هنوز بازنشسته نشده‌ام و کسانی که در رتبه‌ی استادی در دانشگاه فعالیت می‌کنند امکان ادامه‌ی فعالیت تا 70 سالگی را دارند. 
رییس دانشگاه تبریز بیان کرد: در تلاشیم به جای تحقیقات پایه‌ای و بنیادین به دنبال تحقیقات کاربردی برویم. 
وی از انعقاد 57 تفاهم نامه با دلنشگاه‌های معتبر دنیا خبر داد و افزود: این تفاهم‌نامه‌ها در چهار زمینه "مبادله دانشجو، برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها، انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک و پذیرش دانشجوی دکترای مشترک" است. 
گفتنی است، آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تبریز و هشتیمن سده آموزش عالی در تبریز، هفتم شهریور ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور مهمانان داخلی و خارجی و مسئولان کشوری برگزار می‎شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/76083/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بانوی 50ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

جدیدترین قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار | جدول قیمت ها

واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی پاکستان

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)

برتری آریان همدان برابر تیم نود در ارومیه

انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

پرداخت 5670 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی

(ویدیو) لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

ورزشکاران زنجانی 370 مدال رنگارنگ کسب کردند

ضبط 47 دستگاه ماینر قاچاق در ارومیه

محفل شعر ترکی رضوی در تبریز برگزار می‌شود

اطلاعیه باشگاه تراکتور؛ اتفاقات فرودگاه تبریز باعث تاسف است

بیانیه هیأت مدیره باشگاه تراکتور/ مذاکره با گزینه‌های سرمربیگری

واکنش باشگاه تراکتور به اتفاقات فرودگاه تبریز/ ادامه مذاکره با گزینه‌های هدایت تیم

واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان

اولین واکنش تراکتور به اتفاقات جنجالی فرودگاه

ادامه حواشی «مست عشق»؛ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟

آذربایجان شرقی جایگاه اول صادرات شیرینی و شکلات

ضرورت تکمیل پروژه‌های راه‌سازی مرند

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تغییر چهره «ارغوان مشکات» سریال دلدادگان بعد 7 سال در 34 سالگی

لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

با همکاری دستگاه‌های اجرایی به دنبال توسعه ورزش استان هستیم

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز شنبه اول اردیبهشت

ورزش نابینایان و توانیابان مورد توجه قرار گیرد

تاسیس بنیاد مسکن نشات گرفته از افکار ربّانی امام راحل بود

ورزش نابینایان و توان‌یابان مورد توجه قرار گیرد

صدور و تمدید 180 پروانه « کابرد علامت استاندارد اجباری » در استان اردبیل

آمادگی گلبالیست‌های اردبیلی برای حضور در پارالمپیک پاریس

کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار

صدور و تمدید 180 پروانه «کاربرد علامت استاندارد اجباری» در استان اردبیل

رهاسازی 285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان

زن 50 ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

285 میلیون مترمکعب آب از سدبوکان رهاسازی شد

لحظه انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه + فیلم | وضعیت مغازه را ببینید

کشف کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی

مصدومیت 7 نفر در واژگونی جداگانه دو خودرو در استان آذربایجان‌غربی

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

(ویدئو) انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه

نصیرزاده: فیلم اتفاقات فرودگاه را برای مربیان خارجی فرستادند و آنها را نگران کردند

نصیرزاده: کریس کلمن، گزینه اصلی نیمکت تراکتور