پیام آذری

آخرين مطالب

تحقق اقتصاد دانش بنیان در گرو نقش آفرینی دانشگاهیان اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- یکی از ارکان مهم تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، حرکت گسترده دانشگاهیان به سمت کسب درآمدهای دانش بنیان است تا مقاومت اقتصاد در برابر تکانه های داخلی و خارجی افزایش یابد و پویایی به سراغ این شاخص تاثیرگذار بر معیشت مردم بیاید.
  توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر به یکی از گفتمان‌های رایج در فضای علمی و فناوری کشور تبدیل شده است؛ شرکت هایی که علاوه بر حصول ارزش‌ افزوده، درآمدزایی پایدار و گردش مالی بالا، نقش بسزایی در اشتغال‌ زایی دارد اما بدون شک تلاش های یکجانبه مسوولان کار به جایی نخواهد برد و دانشگاهیان باید وارد گود شوند.
طی سال های اخیر تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها با سیاست های حمایتی دولت کار خود را از مراکز رشد دانشگاهی آغاز کرده‌اند و پس از حرکتی منطقی به موفقیت رسیده اند اما بالا بردن مقاومت اقتصادی نیازمند ارتقا سطح علمی دانشگاه ها و مشارکت بیش از پیش متخصصان در سطح وسیع تیر است.
یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه معتقد است که تعدد دانشگاه ها موجب پایین آمدن سطح علمی فارغ التحیصلان دانشگاهی شده و همه دانشگاهیان قابلیت استفاده از دانش خود برای کسب درآمد از طریق شرکت های دانش بنیان را ندارند.
وی اظهار داشت: دولت سیاست های حمایتی از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فن آوری را اعمال می کند اما عده محدودی از فارغ التحصیلان قابلیت لازم را دارند و برخی از افراد توانمند نیز برای ورود به این عرصه تمایل نشان نمی دهند.
وی بیان کرد: بسیاری از اساتید دانشگاهی نیز از بیان و به کارگیری دانش خود برای حل مشکلات جامعه واهمه دارند و به همین دلیل اندوخته های علمی آنان کمتر به درد مردم می خورد.
به گفته وی حمایت های دولتی از شرکت های دانش بنیان قابل تقدیر بوده اما نقش اساتید، فارغ التحصیلان دانشگاه و پژوهشگران در توسعه شرکت های دانش بنیان و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه های داخلی و خارجی غیرقابل انکار است.
مدیر امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال پایدار، گفت: با هدف حمایت های روزافزون از فعالان این بخش، بودجه پارک های علم و فن آوری کشور در سال آینده 2 برابر می شود.
غلامرضا گرایی نژاد با بیان اینکه بودجه این مراکز طی سال جاری نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش یافته، بیان کرد: بودجه سال جاری این بخش به بیش از یکهزار و 500 میلیارد ریال رسیده است.
وی با بیان اینکه مشکلات پارک های علم و فن آوری از نزدیک رصد و بررسی می شود، بیان کرد: مشکلات پیش روی توسعه این مراکز باید در اسرع وقت و در سایه توجه ویژه مسوولان برطرف شود.
وی ادامه داد: امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه جهت تسریع در اختصاص بودجه سال جاری و ارتقای بودجه سال آینده برای مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری عزم جدی دارد.
گرایی نژاد با تاکید بر اینکه حوزه علم و فن آوری می تواند منشا اصلی اشتغال زایی در سطح کشور باشد، گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند به عنوان حلقه گمشده دانشگاه و صنعت عمل کنند و این حوزه را رونق بخشند.
وی افزود: دولت از هیچ تلاشی برای رشد شرکت های دانش بنیان دریغ نمی کند و سازمان برنامه و بودجه نیز توجه ویژه ای نسبت به توسعه این بخش دارد.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه نیز با تاکید بر اینکه هزینه کرد در مراکز علمی نوعی سرمایه گذاری است، اضافه کرد: تحولات بزرگ همواره از دانشگاه ها و مراکز علمی به جامعه ریشه دوانده است.
«سعید نمکی» با اشاره به اینکه انسان توسعه یافته شاخص اصلی توسعه یافتگی است، گفت: اگر جامعه ای توسعه یافته باشد و در عوض انسان های آن جامعه بویی از علم نبرده باشند، آن جامعه به بیراهه می رود و تمامی امکاناتش را برباد می دهد.
"نمکی" افزود: هنوز طرح های دانشگاهی گره از مشکلات کشور باز نکرده است و باید اولویت های ملی در صدر برنامه های پژوهشی دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری قرار بگیرد.
وی بیان کرد: دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری نگران تخصیص بودجه نباشند و بدانند که بودجه سال جاری 100 درصد تخصیص می یابد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز با اشاره به موانع پیش روی توسعه شرکت های دانش بنیان، گفت: شکل گیری قطب های نامتوازن علمی در کشور، تمرکز علمی در نقاط مرکزی و کمبود منابع مادی در استان های حاشیه ای از جمله این موانع است.
هوشنگ عطاپور با بیان اینکه دانشگاه ها باید در درون حوزه های فعالیتی خود پذیرای شرکت های دانش بنیان باشند، افزود: نگاه صرفا آموزشی به دانشگاه ها باعث ایجاد شکاف آنان با جامعه و صنعت شده است.
وی با بیان اینکه باید فرقی بین مدارس و دانشگاه ها احساس شود، اضافه کرد: حمایت مالی دانشگاه ها از شرکت های دانش بنیان و استفاده از تجربه های این شرکت ها می تواند باعث شکوفایی دانشگاه شود.
عطاپور با اشاره به اینکه دانشگاه های پیشرفته دنیا بخش عمده ای از درآمدهای خود را با همکاری شرکت های دانش بنیان و دادن مشاوره به صنعت و تجارت تامین می کنند، گفت: دانشگاه ها در کشورهای توسعه یافته از حالت سنتی تربیت دانشجو و استاد خارج شده و به فرآیند تحقیق و توسعه و تبدیل دانش به ثروت وارد شده است.
وی با اعلام اینکه قوانین حمایتی مناسبی از شرکت های دانش بنیان در کشور وجود دارد، اذعان کرد: متاسفانه هیچ یک از این قوانین ضمانت اجرایی ندارد.
این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه فرآیند حمایت از شرکت های دانش بنیان بسیار پیچیده است، بیان کرد: در برخی مواقع عوامل این شرکت ها از ادامه کار ناامید شده و وارد این چرخه بروکراسی نمی شوند.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه دانشگاه ها تنها تامین محل برای استقرار شرکت های دانش بنیان نیست، گفت: روسای دانشگاه ها باید برنامه ای برای تشویق نخبگان و دانشوران خلاق جهت تاسیس این شرکت ها ارائه دهند.
وی همچنین از انجام نشدن کارهای تبلیغاتی برای حمایت از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان گلایه کرد.
به گزارش ایرنا، پارک های علم و فناوری با هدف بسترسازی برای تولید ثروت از طریق علم و فناوری تاسیس شده است؛ این نهاد به عنوان یکی از ارکان مهم شکل گیری و توسعه اقتصاد دانش بنیان تلاش می کند تا با استفاده از موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران به حمایت همه جانبه از شرکت های مبتنی بر دانایی و خلاقیت و جذب سرمایه گذار بپردازد.
دولت تدبیر و امید با اختصاص بودجه مناسب و حمایت همه جانبه از پارک های علم و فن آوری در تلاش است تا زمینه تجاری سازی و بازاریابی ایده های نوآورانه و فناورانه را فراهم کند و نقش کلیدی در یاری رساندن به حضور فعال این شرکت ها در سطوح ملی و بین المللی داشته باشد.


لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/75845/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یادواره 32 شهید امدادگر اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی‌محلی ویژه معلولان در مهاباد

بانوی پیرانشهری در حمله خرس زخمی شد

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

ارتش نقش بسزایی در تأمین امنیت پایدار منطقه دارد

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

برادران عالمیان دو پینگ پنگ باز اعزامی به انتخابی المپیک

بهزیستی دیلم بر اشتغال افراد درمان‌شده از اعتیاد نظارت داشته باشد

روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور؛ ناگفته‌های همسر ناصر عبداللهی از دلیل مرگ او

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

قلع و قمع 2 مورد از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی روستای باروج یامچی

اجرای یک هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در آذربایجان شرقی

مسامحه دستگاه‌های متولی حجاب پذیرفتنی نیست

پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور

دادستان اردبیل: پوشیدن لباس‌های خلاف شرع، جرم است

اجرای محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در اردبیل

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه

پیام‌ تبریک فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی به مناسبت 29 فروردین روز ارتش

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

ایجاد خوف در دل دشمنان نظام، وعده الهی است

56٠ واحد مسکونی نیروهای ارتش در ارومیه در حال اجراست

فیلم جدید حسن فتحی و شهاب حسینی از فردا می‌آید

خشم عجیب پوچتینو: خاک بر سر مدیر نشست خبری!‏

برپایی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه در 21 اردیبهشت

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

برر سی طرحهای محرومیت زدایی در نقده

376 میلیاردتومان اعتبار جهت تسهیلات اشتغال و جهش تولید اختصاص یافت

تشکیل دو قرار گاه برای تحقق شعار سال در آذربایجان غربی

اعطای 44 سری جهیزیه به نوعروسان و زوجهای جوان در پیرانشهر

ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

نیروهای مسلح کشور در بهترین شرایط آمادگی و دفاعی قرار دارند

دو پینگ‌پنگ باز اعزامی به رقابت‌های انتخابی المپیک مشخص شدند

نیما عالمیان مجوز حضور در انتخابی المپیک را گرفت

برادران عالمیان در مسیر سهمیه المپیک پاریس

برادران عالمیان در راه انتخابی المپیک

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

حواشی «مست عشق» همچنان ادامه دارد/ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

مبادرت باشگاه‌ها و مدارس والیبال جهت اخذ مجوز فعالیت الزامی است

جذب و هزینه 57 درصد از اعتبارات کمیته برنامه ریزی در شوط

(تصاویر) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

انتقاد فرماندار بستان آباد ازوضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی دام

رهاسازی 30 قطعه کبک در دامان طبیعت مرند

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در اردبیل

تصمیمات اشتباه باعث بدبینی مردم به همه مسوولان می‌شود