پیام آذری

آخرين مطالب

معاون پژوهش جامعه ‌المصطفی العالمیه واحد تبریز در گفت‌وگو با ایسنا:

جامعه ‌المصطفی، پیشرفته‌ترین سیستم آموزش زبان فارسی را دارد علمي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - معاون پژوهشی جامعه ‌المصطفی العالمیه تبریز با بیان ظرفیت‌های علمی و آموزشی جامعه ‌المصطفی، گفت: این نهاد، پیشرفته‌ترین سیستم آموزش زبان فارسی را دارد. 
حجت‌الاسلام رحیم قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که جامعه ‌المصطفی تبریز در هفت رشته‌ی علمی در مقطع کارشناسی دانش‌پژوه دارد، افزود: در کل کشور تنها مجموعه‌ی پیشرفته زبان آموزی (زبان فارسی) در جامعه ‌المصطفی است که در کمتر از هشت ماه زبان فارسی را در هر چهار پایه (خواندن، نوشتن، گفتگو، شنیدن) به هر مخاطبی از هر نوع ملیتی آموزش می‌دهد و حتی با برخی از مراکز دانشگاهی در راستای زبان آموزی(زبان فارسی) به دانشجویان خارجی تفاهم‌نامه دارد. 
وی با اشاره به کیفیت بالای آموزش زبان فارسی در جامعه ‌المصطفی العالمیه و با بیان این‌که جامعه المصطفی یک نهاد علمی، آموزشی و مذهبی است، متذکر شد: سطح آموزش در این نهاد حتی قوی‌تر از آموزش زبان فارسی در موسسات داخلی و خارجی مثل چامسکی بوده و افراد طی شش تا هشت ماه هر 4 پایه‌ی زبان فارسی را فرامی‌گیرند و در حال حاضر مراحل ثبت برند آموزش زبان فارسی با عنوان «المصطفی» طی می‌شود. 
وی با اشاره به دوره‌های آموزشی جامعه ‌المصطفی العالمیه گفت: دوره تمهیدی(آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی) شامل سطح یک "کاردانی"، سطح دو "کارشناسی"، سطح سه "کارشناسی ارشد"، سطح چهار "دکتری" و سطح پنج "اجتهاد" است. 
وی افزود: جامعه ‌المصطفی العالمیه در حوزه‌ی علوم اسلامی، تنها دانشگاهی است که فوق دکتری برگزار می‌کند و از نظر حوزوی نیز تنها مجموعه‌ای است که دوره‌ی اجتهاد برگزار کرده و مدرک رسمی اجتهاد می‌دهد. 
وی با اشاره به این‌که دوره‌ی معارف بعد از دوره‌ی زبان آموزی برگزار می‌شود، گفت: طلاب بعد از گذراندن این دوره‌ها وارد مرحله کارشناسی می‌شوند که این بازه‌ی زمانی پنج سال و نیم به طول می‌انجامد (4 سال کارشناسی، یک و نیم سال زبان آموزی و معارف). 
وی با بیان این‌که تدریس علوم در جامعه ‌المصطفی العالمیه به زبان فارسی بوده و روش زبان آموزی نیز به صورت تصویری است، گفت: این نهاد از 120 کشور دانش پژوه دارد، حتی از کشورهای بسیار دورافتاده‌ای که حتی نام و زبانشان را نمی‌دانیم اما به گونه‌ای زبان فارسی را یاد می‌دهیم که به راحتی صحبت کرده و مقاله می‌نویسند و در حال حاضر در بیش از 60 کشور جهان نمایندگی فعال دارد(مانند آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، افغانستان، اندونزی، اوگاندا، ژاپن، ساحل عاج، سوئد، برزیل، بلغارستان، انگلستان، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، بنین، پاکستان، تانزانیا، تایلند، توگو، دانمارک، سنگال، سوریه، سیرالئون، عراق، غنا، مالزی، میانمار، مالی، مالاوی، نروژ، نیجریه). 
وی افزود: جامعه ‌المصطفی العالمیه بیش از 50000 دانش پژوه مرد و زن را از 122 ملیت، تحت تعلیم و تربیت خود داشته است و تاکنون، بیش از 25000 نفر از آنان دانش آموخته شده و در کشورهای خودشان در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی به فعالیت علمی و دینی می‌پردازند. 
وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم جامعه ‌المصطفی در کشور گفت: جامعه ‌المصطفی در چندین کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی با مجوزهای خود آن کشورها کالج دارد که اندونزی، مالزی، انگلیس، آفریقای جنوبی، هلند جزوی از این کشورها هستند. 
قربانی با بیان این‌که کالج جامعه ‌المصطفی در بعضی از کشورها با حمایت‌های مالی خود شیعیان آن کشور تاسیس شده و اداره می‌شود، افزود: این نهاد در روسیه، آمریکای لاتین و برخی کشورها نیز موسسات آموزشی و تحقیقاتی دارد. 
وی به واحدهای جامعه ‌المصطفی در داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت: سازمان مرکزی جامعه ‌المصطفی در شهر مقدس قم مستقر است و مجتمع‌های آموزشی، مراکز پژوهشی و مدارس علمی زیادی تحت پوشش دارد و همچنین در شهرهای مختلفی مثل مشهد، گرگان (ویژه اهل سنت)، تهران و تبریز دارد. 
معاون پژوهشی جامعه ‌المصطفی العالمیه تبریز به فعالیت‌های دانشگاه بین‌المللی جامعه الصطفی و دانشگاه علوم اسلامی آن نیز اشاره کرد و افزود: در دانشگاه علوم اسلامی نزدیک 35 رشته شامل "روانشناسی اسلامی، حقوق اسلامی، علوم قرآن، فقه، اصول، تاریخ، تفسیر و درایت و علوم مختلف" ارائه شده و در دانشگاه بین‌المللی المصطفی نیز که با مجوز وزارت علوم فعالیت می‌کند، چهار هزار نفر دانشجو در رشته‌های "علوم سیاسی، حقوق و رشته‌های بدون مضاف به اسلام" آموزش دیده و مدرک بین‌المللی دریافت می‌کنند تا بتوانند در سطح دنیا فعالیت کنند. 
معاون پژوهشی جامعه ‌المصطفی العالمیه تبریز با بیان این‌که نمایندگی جامعه ‌المصطفی العالمیه در تبریز در سال 92 با هدف تربیت طلاب و دین پژوهان منطقه ترکی و آذری زبان شمال غرب تاسیس شد، گفت: در این دانشگاه طلابی از کشورهای آذربایجان، روسیه، ترکیه و عراق حضور دارند. 
وی با بیان این‌که جامعه ‌المصطفی العالمیه تبریز فعالیت‌هایش را از 92 با حدود 200 دانش پژوه شروع کرده است، گفت: هم‌اکنون نیز با آموزش علوم اسلامی و مذهبی به خواهران و برادران فعالیت‌هایش را ادامه می‌دهد. 
وی با تاکید بر این‌که متن دروس جامعه ‌المصطفی العالمیه حوزی است و با مجوز وزارت علوم، مدرک بین‌المللی ارائه می‌کند، یادآور شد: کلیه فعالیت‌های جامعه ‌المصطفی تبریز جدای از حوزه علمیه تبریز بوده و وظیفه‌ی جامعه ‌المصطفی تبریز تربیت طلاب بین‌المللی است و طلاب این مجموعه از اتباع کشورهای ترکی و آذری زبان منطقه شمالغرب هستند. 
قربانی با اشاره به حضور طلابی از کشورهای آذربایجان، روسیه، ترکیه، قزاقستان، عراق، و ترکیه در جامعه ‌المصطفی تبریز، تاکید کرد: ساختمان جامعه ‌المصطفی واحد تبریز متعلق به حوزه‌های علیمه استان بوده که امام جمعه وقت (آیت‌الله مجتهد شبستری) آن را در اختیار جامعه ‌المصطفی قرار دادند اما برنامه‌های علمی آموزشی و تربیت دینی طلاب آن متفاوت از حوزه‌های علمیه داخل است؛ چرا که نظام آموزشی آن منطبق با استانداردهای وزارت علوم بوده و محتوای حوزوی را در قالب نظام دانشگاهی به دانش‌پژوهان خود آموزش می‌دهد. 
وی تاکید کرد: جامعه ‌المصطفی العالمیه واحد تبریز صرفا اقدام به پذیرش طلاب شیعه کرده و اگر مراجعه کننده‌ای از اهل سنت هم باشد، به واحد اهل سنت (گرگان) ارجاع می‌شود. 
قربانی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی جامعه ‌المصطفی واحد تبریز نیز گفت: با هماهنگی مهد قرآن کریم استان، هر روز کلاس آموزش قرآن برگزار می‌شود و در بین طلاب این واحد حافظان و قاریان قرآن بسیاری وجود دارد. 
وی در ادامه به برگزاری اردوهای تربیتی و علمی، بازدیدها و برنامه‌های ورزشی(کوهنوردی، فوتبال و...) جامعه ‌المصطفی تبریز اشاره کرد و افزود: جامعه ‌المصطفی واحد تبریز سال گذشته در فستیوال ورزشی دانشگاه تبریز دو رتبه (رتبه اول و دوم رشته‌ی فوتسال) را به خود اختصاص داد و هر سال صعود گروهی به قله سهند و سبلان را در برنامه‌های فرهنگی ورزشی خود دارد. 
وی به جشنواره‌های برگزار شده در این نهاد بین المللی اشاره کرد و افزود: برگزاری جشنواره‌های علمی شیخ طوسی و جایزه علمی المصطفی از رویدادهای مهم المصطفی است. 
معاون پژوهشی جامعه ‌المصطفی العالمیه تبریز با بیان این‌که جامعه ‌المصطفی ظرفیت بسیار بالایی در گردشگری علمی در راستای تربیت و آموزش طلاب خارجی دارد، گفت: این مجموعه در بحث گردشگری و همچنین معرفی تبریز به سایر ملیت‌ها نیز ظرفیت‌های بسیاری دارد و با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه علوم اسلامی و انسانی در شهرهای مختلف به ویژه تبریز، دانش‌پژوهان خود از کشورهای مختلف را به استان آذربایجان شرقی و اردبیل و ارومیه می‌آورد و در همین سال 2018 رویداد مهمی تحت عنوان همایش بین المللی «فقه گردشگری» را در آبان ماه 97 برگزار می‌کند که اطلاع رسانی لازم در این رابطه به زودی منتشر خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/74473/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره بازیگر نوجوان نقش «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کُره

ساخت 3180 واحد مسکونی در شهرک شهیدخراسانی اردبیل

اجرای 87 پروژه گردشگری در استان اردبیل

تحویل 1000 واحد مسکونی به محرومان در اردبیل

افزایش 2 برابری اعتبارات عمرانی ورزش اردبیل

سالن تخصصی ورزش نابینایان و توان‌یابان تامین اعتبار می‌شود

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان اشنویه ای+فیلم

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

​آغاز طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با فعالیت‌های کشاورزی در آذربایجان شرقی

حادثه رانندگی در آذربایجان شرقی یک نفر فوتی درپی داشت

تهاتر مالیاتی برای اجرای بیمارستان 1000 تختخوابی تبریز

صادرات یک و نیم میلیارد دلاری کالا از آذربایجان شرقی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دورهمی بهاری دو بازیگر زن خاطره‌انگیز

تهران گردی جالب «ستایش» در کنار خواهر و همسرش با تیپی بهاری

احداث 3180 واحد مسکونی در شهرک خراسان اردبیل

احداث سه هزار و 180 واحد مسکونی در شهرک شهید خراسانی اردبیل

87 پروژه گردشگری در استان اردبیل درحال اجرا است

کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه نجات یافتند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشگین شهر

یک کشته در برخورد خودرو با تیر برق در سردرود تبریز

بمب بزرگ تراکتوری‌ها ؛ سرمربی سابق گرت بیل در راه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل

اهداف کاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال 1403 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سالی با در آمد مالی خوبی را پشت سرگذاشت

کشف 30 دستگاه ماینر در شهرستان پلدشت

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان غربی

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه اول اردیبهشت

چندش‌ترین سالاد دنیا

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی اول اردیبهشت

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

بمب بزرگ تراکتوری‌ها؛ سرمربی سابقب گرت بیل در راه تبریز

جان باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

خودروهای متخلف در تبریز توقیف می‌شوند

تبریک تولد 85 سالگی رهبر انقلاب؛ رهبران معاصر با آیت‌الله خامنه‌ای قابل مقایسه نیستند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشکین شهر

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان