پیام آذری

آخرين مطالب

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی خبر داد

خریداری دستگاه NGS برای بررسی ژنتیکی سلامت جنین/ اخذ مجوز برای راه‌اندازی مرکز گردشگری دانشجویان علمي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از خریداری دستگاه NGS برای بررسی ژنتیکی سلامت جنین خبر داد. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر جعفر محسنی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه 16 مردادماه سی و هشتمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی به فرمان معمار کبیر انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها در فرمایشاتشان به نقش جهاد دانشگاهی در توسعه‌ی کشور تأکید کردند. جهاد دانشگاهی استان هم به عنوان یکی از نخستین واحدهای تأسیس شده‌ی جهاد، یک شهریور ماه سال 59 شکل گرفت. 
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی 42 واحد در تهران و استان‌ها دارد، افزود: جهاد دانشگاهی شامل سه پژوهشگاه، 25 پژوهشکده، 132 گروه پژوهشی در حوزه‌های مختلف علمی، دو پارک علم و فناوری، 120 مرکز خدماتی تخصصی، یک مجتمع خدماتی و شش مرکز نوآوری و شکوفایی است. 
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه خدمات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی از حیث کیفیت خدمات تخصصی همسطح کشور و جهان است، مطرح کرد: میزان ناباروری در کشورمان نسبت به میانگین جهانی بالاتر بوده و حدود 22 درصد زوجین مشکل ناباروری دارند، این افراد نیازمند روش‌های مختلف کمکی برای باروری هستند. دلیل اینکه برخی افراد با روش‌های کمک درمانی IVF، IUI و ICST جواب نمی‌گیرند، ناهنجاری‌های ژنتیکی جنین بوده که در چنین مواردی هنگام انتقال جنین به شکم مادر بارداری انجام نمی‌گیرد و یا در هفته‌های اول بارداری سقط جنین رخ می‌دهد. 
وی ادامه داد: باتوجه به نبود امکانات در استان، بخشی از افرادی برای مطمئن شدن از سلامت جنین به تهران و یا سایر استان‌ها مراجعه می‌کردند که خوشبختانه دستگاه NGS (نسل جدیدی از توالی یابی) خریداری شده است. با کمک این دستگاه سلامت ژنتیکی جنین‌ بررسی شده و درصد شکست در روش‌های کمک باروری کاهش خواهد یافت. 
وی با قدردانی از نمایندگان استان برای کمک به تأمین تجهیزات مورد نیاز مرکز درمان ناباروری، گفت: امیدواریم تا دو ماه آینده این دستگاه راه‌اندازی شود. 
محسنی خاطرنشان کرد: یکسری از تست‌هایی که در دوران بارداری عادی و بارداری ناشی از روش‌های کمک بارداری برای کنترل سلامت جنین نیاز بوده، با استفاده از تجهیزات جدید مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی انجام می‌شود. 
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، با بیان این‌که ماهانه 1500 نفر به مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مراجعه می‌کنند، افزود: بخش عمده‌ای از این افراد با دریافت خدمات ساده مشکل‌شان برطرف شده و قریب به 10 درصد با روش‌های اساسی فرآیند درمان را ادامه می‌دهند. 
محسنی با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌ی درمان، تاکید کرد: کلانشهر تبریز دو میلیون سکنه داشته و نیازمند خدمات درمانی بیشتری است، از این‌رو بحث پیشگیری از بیماری‌ها در اولویت قرار دارد که جهاددانشگاهی استان در این رابطه اقدام به اخذ مجوز کلینیک طب پیشگیری و ارتقای سلامت نمود که هدف اصلی آن انجام بررسی‌های اولیه جهت پیشگیری از بیماری‌ها است. 
وی با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه فناوری انرژی‌های نو، اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی برای برق‌رسانی به عشایر و افرادی که از نعمت برق محروم هستند، نیروگاه خورشیدی طراحی کرده تا از طریق این فناوری به چادرهای عشایر برق‌رسانی شود و آنان بتوانند از نعمت برق برای شارژ موبایل و تماشای تلویزیون استفاده کنند. 
محسنی با بیان اینکه تولید پنج هزار مگاوات برق از طریق انرژی خورشید از تعهدات کشورمان در معاهده‌های بین ا‌لمللی است، گفت: با تلاش همکاران، جهاد دانشگاهی توانایی راه اندازی نیروگاه‌های مگاواتی را هم دارد و سال گذشته در اهواز نیروگاه 100 کیلو واتی و نیروگاه‌هایی با اندازه‌های مختلف در استان راه‌‎اندازی کردیم. 
وی ادامه داد: همچنین طرحی با همکاری کمیته امداد آذربایجان شرقی اجرا شده که بر این اساس، نیروگاه خورشیدی در پشت بام مددجویان کمیته امداد نصب شده و آنان از فروش برق تولیدی درآمد کسب می‌کنند. 
به گفته‌ی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی، برق رسانی به 51 خانوار از روستاهای یاسوج از دیگر طرح‌های موفق جهاد دانشگاهی در زمینه انرژی‌های نو است. 
وی با بیان این‌که ابزارآلات مورد نیاز برای توسعه بهره‌گیری از انرژی خورشیدی متاثر از تحریم‌ها هستند، گفت: سلول‌های خورشیدی در ساختمان جدید استانداری(75 کیلووات)، پشت بام کارخانه امیرنیا، سازمان نوسازی مدارس(56 کیلووات) و فنی و حرفه ای مراغه(15 کیلووات) نصب شده و در ادارات آب و فاضلاب استان در هادی شهر، بناب و... در دست اجراست. 
وی با اشاره به تلاش جهاددانشگاهی برای راه‌اندازی کارخانه تولید سلول‌های خورشیدی در تبریز، گفت: برای این کارخانه 17 استاندارد بین‌المللی مطرح شده و این موضوع را به واسطه سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌ می‌بریم تا سلول‌های خورشیدی را در تبریز تولید کنیم. 
وی با تاکید بر این‌که 600 مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی در کشور تولید می‌شود که باید به پنج هزار مگاوات برسد، تشریح کرد: آذربایجان‌شرقی قطب تولید انرژی خورشیدی بوده و با توجه به این‌که توسعه‌ی این انرژی هزینه بر بوده و به سرمایه‌گذاری بالا نیاز دارد، برای توسعه‌ی آن باید ارز دولتی اختصاص یابد و یا این‌که قیمت خرید افزایش یابد. 
رییس سازمان جهاددانشگاهی استان با اشاره به فعالیت‌های آموزشی جهاد دانشگاهی استان و با بیان این‌که بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمله بزرگترین معضلات کشور است، افزود: بسیاری از این فارغ التحصیلان ایده‌های خوبی دارند، اما فصای مناسبی جهت پیاده کردن ایده و تجاری‌سازی ندارند که جهاد دانشگاهی در این راستا مرکز نوآوری و شکوفایی را راه‌اندازی کرده است. 
وی با اشاره قرارداد جهاددانشگاهی کشور با شرکت هوآوی، گفت: این قرارداد در راستای تعمیر و نگهداری از تجهیزات آی تی منعقد شده و اگر تحریم این موضوع را تحت تاثیر قرار ندهد، تلاش می‌کنیم تا در استان نیز چنین مرکزی را راه‌اندازی کنیم. 
محسنی با بیان این‌که هدف مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی، جذب ایده‌های برتر و ایجاد فضا و فرصتی برای فعالیت‌های تیمی و تجاری‌سازی ایده‌هاست، گفت: ارائه‌ی آموزش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین توانمندسازی فارغ التحصیلان با تمرکز بر روی رشته‌های مهارت محور از جمله فعالیت‌های آموزشی سازمان جهاددانشگاهی استان است.
وی با تاکید بر این‌که 24 هزار نفر از امکانات مراکز آموزشی جهاددانشگاهی استان بهره‌مند شدند، در ادامه افزود: وضعیت دریاچه ارومیه یکی از معضلات اساسی استان ما بوده و احیای آن احیای ادربایجان است، از این‌رو معاونت آموزشی جهاددانشگاهی استان با کمک استانداری طرح "آموزش کشاورزان" را در تعدادی از شهرستان‌ها با آموزش کشت جایگزین(با نیاز آبی کم و بهره‌وری بالا) شروع کرده است. 
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی استان نیز گفت: فعالیت‌های خبری و فرهنگی خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا که از جمله خبرگزاری‌های موفق در سطح کشور بوده و همچنین فعالیت‌های مرکز افکار سنجی دانشجویان(ایسپا)، فعالیت‌های مرکز فرهنگی دانشجویی امام(ره) و سازمان دانشجویان ایران از جمله این فعالیت‌هاست. 
وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی استان اخیرا موفق به اخذ مجوز برای راه‌اندازی مرکز گردشگری دانشجویان شده است، خاطرنشان کرد: این مرکز در راستای تحقق برنامه‌های تبریز 2018 راه‌اندازی می‌شود. 
رییس سازمان جهاددانشگاهی استان با تاکید بر این‌که بیش از 20 هزار نفر ساعت دانشجو از خدمات حوزه فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان بهره‌مند شده‌اند، افزود: شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی در کشور برازنده‌ی جامعه ما نبوده و نیازمند فعالیت مضاعف و جدی در حوزه فرهنگی هستیم و با توجه به این‌که دشمن، ساختارهای فرهنگی و بنیان خانواده را هدف قرار داده نیازمند حضور فعال و موثر تمام اقشار جامعه از جمله جهاد دانشگاهی در این حوزه هستیم. 
محسنی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نقش جهاد در همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران، گفت: جهاددانشگاهی بر خود وظیفه می‌داند تا در حوزه فرهنگی و همچنین همایش‌ها فعالیت داشته باشد، حضور جهاددانشگاهی در همایش تبریز و انقلاب مشروطه نیز بدین جهت بوده و به عنوان کمیته اطلاع رسانی در این همایش فعالیت می‌کرد.
محسنی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی و با بیان این‌که غفلت از نیروی انسانی، غفلت از همه چیز است، یادآور شد: سازمان جهاددانشگاهی اقدام به جذب آن‌ها هیات علمی توانمند و متخصص کرده است. 
وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی به تنهایی نمی‌تواند در حوزه توسعه‌ی اشتغال قدم بردارد، گفت: در این رابطه باید کلیه دستگاه‌های استان هماهنگ حرکت کنند. 
محسنی با اشاره به چشم‌انداز جهاددانشگاهی تا سال 1404، تاکید کرد: تعامل سازنده در عرصه ملی و بین‌المللی، همکاری با سازمان‌ها، دستگاه‌های‌ اجرایی، مراکز تحقیقاتی، همکاری گسترده در حوزه فرهنگی با دانشگاه‌ها، گسترش همکاری مراکز علمی و فرهنگی سازمان‌های مختلف و... بوده که برای رسیدن به این چشم‌انداز برنامه پنجم را بازنویسی کرده است و پایش این برنامه‌ها در سال 96 نشانگر عملکرد خوب استان بوده است. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/72536/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل

اهداف کاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال 1403 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سالی با در آمد مالی خوبی را پشت سرگذاشت

کشف 30 دستگاه ماینر در شهرستان پلدشت

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان غربی

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه اول اردیبهشت

چندش‌ترین سالاد دنیا

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی اول اردیبهشت

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

بمب بزرگ تراکتوری‌ها؛ سرمربی سابقب گرت بیل در راه تبریز

جان باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

خودروهای متخلف در تبریز توقیف می‌شوند

تبریک تولد 85 سالگی رهبر انقلاب؛ رهبران معاصر با آیت‌الله خامنه‌ای قابل مقایسه نیستند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشکین شهر

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

شاهرخ استخری در بلژیک؛ از تیپ و چهره تازه تا طعنه به شبکه آی فیلم/ تصاویر

نجات 2 کوهنورد مفقودی در ارتفاعات دره‌جرمی ارومیه

سرمربی جدید تراکتور امروز مشخص می‌شود

هواداران خواستار اخراج کادر مدیریت و دروازه‌بان تراکتور شدند

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

نجات کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه

مرگ تلخ 2 مرد در داخل چادر مسافرتی

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

رونمایی «بهبود فریبا» سریال پایتخت از تیپ و چهره جدیدش در 50 سالگی

تازه‌ترین اخبار از مناطق سیل‌زده بلوچستان/ برق وصل شد

زرآباد زیر آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

امحای 113 تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند