پیام آذری

آخرين مطالب

افزایش 50 درصدی قیمت لوازم یدکی برای سال آینده اقتصادي

افزایش 50 درصدی قیمت لوازم یدکی برای سال آینده
  بزرگنمايي:

پیام آذری - با توجه به جدیدترین اقدامات وزارت صمت و شرایط اقتصادی موجود در کشور، کارشناسان پیش‌بینی افزایش قیمت 50 درصدی را برای سال 1403 دارند که در این صورت فشار مضاعف روی قشر ضعیف جامعه باز هم بیشتر خواهد شد. به گزارش تجارت نیوز، با نزدیک شدن به شب عید، نیاز به سرویس خودرو و تعویض لوازم یدکی و مصرفی آن به دلایلی همچون مسافرت، بیشتر می‌شود. در نتیجه تقاضای لوازم یدکی نیز مانند خودرو بالا می‌رود و ممکن است برخی از قطعات در بازار با کمبود روبه رو شوند. افزایش قیمت قطعات مصرفی و یدکی خودرو می‌تواند یکی دیگر از محرک‌های قیمت خودرو باشد و مستقیماً روی این بازار تأثیرگذار باشد. افزایش 50 درصدی قیمت لوازم یدکی برای سال آینده احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیل بازار اعلام کرد: لوازم یدکی خودروها و مواداولیه موردنیاز تولید قطعات داخلی از خارج کشور وارد می‌شود. با در نظر داشتن شاخص افزایش نرخ ارز، رشد تورم و جهش تعرفه‌های گمرکی، قیمت لوازم یدکی برای سال آینده 50 درصد گران می‌شود. گویا وزارت صمت و اقتصاد در یک تصمیم غیرکارشناسی تعرفه واردات قطعات یدکی را از 5.5 درصد به 50 درصد رسانده‌اند. هنوز هم این وزارت‌خانه‌ها هدف خود را از بابت افزایش تعرفه شدید واردات لوازم یدکی برای سال آینده مشخص نکردند، اما این موضوع احتمالاً با بهانه‌هایی همچون حمایت از تولیدکننده داخلی و افزایش درآمدهای دولتی صورت گرفته باشد. یکی از ابعادی که شاید دولت‌مردان با اتخاذ تصمیم‌های این‌چنینی در نظر نمی‌گیرند، فشار آن به بخش کم‌درآمد جامعه و همچنین افزایش قیمت تمام شده خودرو است. همین افزایش 9 برابری تعرفه واردات قطعات یدکی در کنار نوسانات نرخ ارز و تورم حاکم بر بازار می‌تواند حتی قیمت قطعات یدکی تولید داخل را نیز افزایش دهد. در نتیجه به صورت کلی فشار روی قشر ضعیف‌تر جامعه بالا می‌رود و این افراد ممکن است به دلیل افزایش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری خودرو برخی از سرویس‌های دوره‌ای ضروری را انجام نداده و ایمنی رانندگی را کاهش دهند. همچنین با افزایش قیمت تمام شده خودرو، احتمالاً نرخ درب کاخانه محصولات داخلی و مونتاژی هم برای سال جدید افزایش قابل توجهی داشته باشد که همین موضوع می‌تواند باعث تشدید قیمت‌ها در بازار خودرو شود. ورشکستگی مونتاژکار دور از انتظار نیست! این نکته که خودروسازان بخش خصوصی یا مونتاژکاران در اغلب موارد، خودروها را با داخلی‌سازی زیر 50 درصد تولید و روانه بازار می‌کنند امر مرسومی است، زیرا افزایش داخلی‌سازی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش قطعه‌سازی بوده که این موضوع از عهده شرکت‌های خودروساز خصوصی برنمی‌آید. در نتیجه بسیاری از مونتاژکاران با واردات قطعات مورد نیاز خود، اقدام به تولید و عرضه محصولات در بازار ایران می‌کنند. بنابراین افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو به نوعی قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی را به صورت قابل توجهی افزایش خواهد داد و در نتیجه با افزایش قیمت درب کارخانه، میزان تقاضای محصولات مونتاژی در بازار افت چشم‌گیری خواهد داشت. در نهایت این موضوع می‌تواند در کنار آزادسازی واردات خودرو، نابودی کامل مونتاژکاران را به دنبال داشته باشد و بخش خصوصی را از چرخه تولید و عرضه خودرو به صورت کلی حذف کند. بنابراین حلقه انحصار تولید خودرو نیز روز به روز تنگ‌تر از روز گذشته خواهد شد. تمامی این موارد تنها بخش کوچکی از ابعاد منفی افزایش ناگهانی تعرفه‌های واردات قطعات یدکی خودروها بوده و کمبود قطعات و... نیز جزو دیگر مشکلاتی است که رانندگان خودرو با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بنابراین پیش از اتخاذ تصمیماتی مبنی‌بر حمایت از تولیدکننده داخلی، بهتر است همه جوانب موضوع توسط دولت‌مردان مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به جدیدترین اقدامات وزارت صمت و شرایط اقتصادی موجود در کشور، کارشناسان پیش‌بینی افزایش قیمت 50 درصدی را برای سال 1403 دارند که در این صورت فشار مضاعف روی قشر ضعیف جامعه باز هم بیشتر خواهد شد.
به گزارش تجارت نیوز، با نزدیک شدن به شب عید، نیاز به سرویس خودرو و تعویض لوازم یدکی و مصرفی آن به دلایلی همچون مسافرت، بیشتر می‌شود. در نتیجه تقاضای لوازم یدکی نیز مانند خودرو بالا می‌رود و ممکن است برخی از قطعات در بازار با کمبود روبه رو شوند.
افزایش قیمت قطعات مصرفی و یدکی خودرو می‌تواند یکی دیگر از محرک‌های قیمت خودرو باشد و مستقیماً روی این بازار تأثیرگذار باشد.
افزایش 50 درصدی قیمت لوازم یدکی برای سال آینده
احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیل بازار اعلام کرد: لوازم یدکی خودروها و مواداولیه موردنیاز تولید قطعات داخلی از خارج کشور وارد می‌شود. با در نظر داشتن شاخص افزایش نرخ ارز، رشد تورم و جهش تعرفه‌های گمرکی، قیمت لوازم یدکی برای سال آینده 50 درصد گران می‌شود.
گویا وزارت صمت و اقتصاد در یک تصمیم غیرکارشناسی تعرفه واردات قطعات یدکی را از 5.5 درصد به 50 درصد رسانده‌اند. هنوز هم این وزارت‌خانه‌ها هدف خود را از بابت افزایش تعرفه شدید واردات لوازم یدکی برای سال آینده مشخص نکردند، اما این موضوع احتمالاً با بهانه‌هایی همچون حمایت از تولیدکننده داخلی و افزایش درآمدهای دولتی صورت گرفته باشد.
یکی از ابعادی که شاید دولت‌مردان با اتخاذ تصمیم‌های این‌چنینی در نظر نمی‌گیرند، فشار آن به بخش کم‌درآمد جامعه و همچنین افزایش قیمت تمام شده خودرو است.
همین افزایش 9 برابری تعرفه واردات قطعات یدکی در کنار نوسانات نرخ ارز و تورم حاکم بر بازار می‌تواند حتی قیمت قطعات یدکی تولید داخل را نیز افزایش دهد. در نتیجه به صورت کلی فشار روی قشر ضعیف‌تر جامعه بالا می‌رود و این افراد ممکن است به دلیل افزایش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری خودرو برخی از سرویس‌های دوره‌ای ضروری را انجام نداده و ایمنی رانندگی را کاهش دهند.
همچنین با افزایش قیمت تمام شده خودرو، احتمالاً نرخ درب کاخانه محصولات داخلی و مونتاژی هم برای سال جدید افزایش قابل توجهی داشته باشد که همین موضوع می‌تواند باعث تشدید قیمت‌ها در بازار خودرو شود.
ورشکستگی مونتاژکار دور از انتظار نیست!
این نکته که خودروسازان بخش خصوصی یا مونتاژکاران در اغلب موارد، خودروها را با داخلی‌سازی زیر 50 درصد تولید و روانه بازار می‌کنند امر مرسومی است، زیرا افزایش داخلی‌سازی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش قطعه‌سازی بوده که این موضوع از عهده شرکت‌های خودروساز خصوصی برنمی‌آید.
در نتیجه بسیاری از مونتاژکاران با واردات قطعات مورد نیاز خود، اقدام به تولید و عرضه محصولات در بازار ایران می‌کنند. بنابراین افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو به نوعی قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی را به صورت قابل توجهی افزایش خواهد داد و در نتیجه با افزایش قیمت درب کارخانه، میزان تقاضای محصولات مونتاژی در بازار افت چشم‌گیری خواهد داشت.
در نهایت این موضوع می‌تواند در کنار آزادسازی واردات خودرو، نابودی کامل مونتاژکاران را به دنبال داشته باشد و بخش خصوصی را از چرخه تولید و عرضه خودرو به صورت کلی حذف کند. بنابراین حلقه انحصار تولید خودرو نیز روز به روز تنگ‌تر از روز گذشته خواهد شد.
تمامی این موارد تنها بخش کوچکی از ابعاد منفی افزایش ناگهانی تعرفه‌های واردات قطعات یدکی خودروها بوده و کمبود قطعات و... نیز جزو دیگر مشکلاتی است که رانندگان خودرو با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بنابراین پیش از اتخاذ تصمیماتی مبنی‌بر حمایت از تولیدکننده داخلی، بهتر است همه جوانب موضوع توسط دولت‌مردان مورد بررسی قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/675454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی «صابر فردوس» سریال ستایش از تیپ و ژست جدید کانادایی اش

تصویری صمیمی از پیمان معادی با معلم مدرسه

قابی جالب و غافلگیرکننده از شهرام قائدی در کنار دختر بزرگ اش/ عکس

تمرین مهار آتش در جنگلها و مراتع شهرستان خداآفرین

تبلیغات نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس پنجشنبه به پایان می‌رسد

فعالیت سامانه بارشی در استان اردبیل ادامه دارد

رویکرد تربیتی در برنامه‌های تابستانی کانون‌های مساجد اردبیل

مقطع سطح 4 در حوزه علمیه خواهران اردبیل اجرا می‌شود

لازمه مدیریت کارآمد شهرها ایجاد شهرهای هوشمند است

حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن/ زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد/ قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر/ آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری

برگزاری جلسه کارگروه مشارکت و میراث فرهنگی در شهرستان اشنویه

صحبت های جیمی کرگر در مورد کاسمیرو: فوتبال را ترک کن، قبل از اینکه فوتبال تو را ترک کنه! / زیرنویس فراسی

40 عنوان برنامه جمعیتی در آذربایجان غربی اجرا شده است

هشدار هواشناسی به مسافران شمال کشور

نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در آذربایجان شرقی

مهلت مزایده عمومی 289 معدن آذربایجان غربی تمدید شد

تکمیل پروژه آزادراه ارومیه - تبریز سرعت می‌گیرد

بازدید هیئت وزارت کشاورزی عراق از باغ هاوسردخانه‌های سیب مراغه

سرنوشت سارق پل‌ های عابرپیاده در تهران

110 میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد

تجلیل از اساتید دانشگاه پیام نور مهاباد

رقابت‌ پهپادهای ایرانی و ترک در جنگ اوکراین

ایجاد شکل خاصی از گرافن برای بهبود باتری سدیم یون

جابه‌جایی منطقه حاشیه‌نشین تبریز در اولویت کاری است

1920 زائر از آذربایجان غربی عازم حج‌می شوند/نخستین پرواز 18 خرداد

بیش از60 درصد جمعیت آذربایجان غربی زیر پوشش بیمه سلامت

هشدار به مسافران شمال کشور

ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

کشف محموله بزرگ سوخت قاچاق در این استان

جدایی قطعی آناهیتا درگاهی از اشکان خطیبی/ دومین ازدواجش هم بد تمام شد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: آرامش کیش، برگ برنده‌ی جذب گردشگر است/فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

انقلابی در تشخیص و درمان بیماری با مدل هوش مصنوعی پزشک «گوگل» !

احداث بیش از 2 هزار کلاس درس با همراهی خیران در اردبیل

حقوق معلمان از کارکنان بیشر دولت شد

عوامل شیوع بیماری آسم و راهکارهای درمان

اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، گام مهمی در روند قانون‌گذاری است

هویت شهید گمنام در تبریز شناسایی شد

تلاش باکو برای جذب سرمایه خارجی

امدادرسانی به 9 هزار نفر در 24 استان گرفتار سیل و آبگرفتگی

اسکان اضطراری 237 نفر در سیل و آبگرفتگی یک هفته اخیر توسط هلال احمر

قایقران آذربایجان شرقی در تیم ملی

ارسال 200 مقاله ملی و بین المللی به کنگره جهانی حضرت رضا (ع)

ورزش در روح، روان و جسم ایثارگر تاثیر بسزایی دارد

سلمانی نسبت به برخورد با مسئولان متخلف شهرستانی در زمینۀ خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا هشدار داد

مهلت پرداخت تسهیلات مسکن ایثارگران تا پایان خرداد ماه

برگزاری همایش تجلیل از هنرمندان شاهد و ایثارگر استان فارس در شیراز

مناسبت روز/ چهارشنبه، 19 اردیبهشت‌ماه

کشف چند محموله‌ کالای قاچاق در اردبیل

محمودی خبر داد: امدادرسانی به 9 هزار نفر در 24 استان گرفتار سیل و آبگرفتگی

خبر نگران‌ کننده‌ ای که درباره تالاب انزلی منتشر شد