پیام آذری

آخرين مطالب

معاون وزیر آموزش و پرورش:

کاهش جمعیت دانش‌آموزی در رشته ریاضی نگران کننده است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری -
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش گفت: کاهش جمعیت دانش‌آموزی در رشته ریاضی نگران کننده است به طوری که سال به سال از تعداد دانش‌آموزان این رشته کاسته می‌شود.
زرافشان در گفتگوی اختصاصی با ایسنا، منطقه اردبیل اظهار کرد: گرایش دانش‌آموزان به رشته فنی و حرفه‌ای در کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد هر چند که انتخاب رشته به اختیار دانش‌آموزان انجام شده ولی 17 درصد ظرفیت شاخه فنی و حرفه‌ای در خرداد ماه تکمیل شده و برای رشته کار و دانش نیز ظرفیت 23 درصد پیش‌بینی شده که 17 درصد آن نیز به انجام رسیده است.
وی مساله اصلی را مرتبط با رشته ریاضی و گرایش کم دانش‌آموزان به این رشته اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رشته ریاضی رشته علوم پایه محسوب می‌‌شود و علوم پایه نیز مساوی با توسعه کشور است کاهش کمی و کیفی دانش‌آموزان این رشته آینده توسعه کشور را به مخاطره می‌اندازد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش ادامه داد: در نقطه مقابل ما در رشته علوم تجربی با روند افزایش دانش‌آموزان روبرو هستیم به طوری که امسال در کنکور 630 هزار داوطلب در این رشته با هم رقابت کردند.
زرافشان این آشفتگی و به هم ریختگی پذیرش دانشجو را در رشته‌هایی مختلف یادآور شد و افزود: بازار کار و اشتغال مهمترین عنصر تعیین کننده در گرایش افراد به رشته علوم تجربی است که البته در کنار این عوامل محیطی و اجتماعی نقش خود خانواده‌ها نیز در ترغیب فرزندانشان به رشته تجربی بی‌تاثیر نیست ولی همچنان نگرانی ما در رشته ریاضی است که جمعیت آن رو به کاهش است..
مشکلی در هدایت تحصیلی پایه دهم نداریم
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش گفت: ما در حوزه هدایت تحصیلی با مشکل جدی روبرو نیستیم و فضای دو سال قبل در این زمینه تبدیل به یک جو آرام‌تر و منطقی‌تر شده به طوری که از هفته جاری شاهد توزیع فرم‌های هدایت تحصیلی در بین دانش‌آموزان هستیم تا با همراهی خانواده‌ها انتخاب رشته و ثبت نام دانش‌آموزان پایه دهم شروع شود.
زرافشان به برگزاری همایش معاونان آموزش متوسطه در استان اردبیل به مدت دو روز اشاره و تصریح کرد: با توجه به اهمیت استقرار پایه دوازدهم در قالب تغییر ساختار نظام آموزشی تلاش می‌کنیم تا معاونان متوسطه خود را برای شروع سالتحصیلی آینده براساس ساختتار جدید آماده کنند که قطعا موانع و مشکلات پیش رو نیز به نوعی برطرف خواهد شد.
وی افزود: با استقرار پایه دوازدهم هم امتحانات نهایی و هم برگزاری آزمون سراسری را برای دانش‌آموزان در یک سالتحصیلی فشرده شاهد خواهیم بود که امیدواریم با تامین نیروی انسانی و فضای آموزشی دانش‌آموزان پایه دوازدهم با آمادگی کامل در هر دو آزمون موفق عمل کنند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش خاطرنشان کرد: قرار است در کنکور سال آینده 30 درصد نمرات مربوط به سابقه تحصیلی دانش‌آموزان تعیین شود که قطعا با توجه به داوطلبین سال‌های گذشته کنکور و فارغ‌التحصیلان پایه دوازدهم دو آزمون مجزا در کشور برگزار خواهد شد.
زرافشان در مورد برگزاری همزمان این آزمون‌ها بیان کرد: قرار است سازمان سنجش در این زمینه اعلام نظر کند تا با دو سوال متفاوت آزمون‌ها برگزار و نمرات دانش‌آموزان اعمال شود.
وی در مورد اهمیت کیفیت‌بخشی به حوزه تعلیم و تربیت گفت: نیروی انسانی در آموزش و پرورش در راس این تحولات و حرکت کیفی‌بخش قرار دارد و در 9 ماه گذشته ما در تامین نیروی انسانی برنامه‌ریزی کردیم تا به اشکال مختلف با استقرار پایه دوازدهم تامین نیروی انسانی به خوبی انجام شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش اظهار کرد: در این راستا در کنار انصراف 10 هزار معلم بازنشسته برای ادامه خدمت در مدارس ورود معلمان از دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان، جذب نیرو در قالب خرید خدمت و همچنین سرباز معلم و حق‌التدریسی‌ها در دستور کار است تا کمبود نیروی انسانی را به نوعی برطرف کنیم.
زرافشان گفت: ما از لحاظ فضا چندان مشکلی با استقرار پایه دوازدهم نخواهیم داشت و اگر مشکلی نیز باشد با استفاده از ظرفیت نوبت دوم مدارس نارسائی‌های احتمالی رفع خواهد شد.
دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای تکنسین فارغ‌التحصیل می‌شوند
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش اظهار کرد: در حوزه فنی و حرفه‌ای و در قانون برنامه پنجم، توسعه آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای به آموزش عالی منتقل شده و وزارت علوم موظف شده تا در مقطع کاردانی نسبت به جذب دانشجو از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای اقدام کند.
زرافشان اضافه کرد: قرار شده دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای تحصیل خود را بدون وقفه درر مدت 5 سال در هنرستان‌ها سپس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای انجام دهند تا با مدرک کاردانی و تکنسین وارد بازار کار شوند.
وی بیان کرد: برای دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای فرصتی استثنائی فراهم شده تا به صورت پیوسته تحصیل خود را در سه سال در هنرستان‌ها انجام داده سپس با حضور در دانشکده فنی و حرفه‌ای در مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل شوند.
حذف کنکور نیازمند مصوبه مجلس است
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش در مورد حذف کنکور و راهکارهای ارائه شده در این زمینه گفت: در سال 82 قانونی مصوب شد که به جای کنکور سه روش جذب دانشجو مورد توجه قرار گیرد که روش اول پیش‌بینی سوابق تحصیلی و نمرات نهایی بود که در این زمینه سال گذشته 81 درصد صندلی دانشگاه‌ها از این طریق تکمیل شد.
زرافشان با اشاره به اینکه در روش دوم برگزاری آزمون عمومی در کنار سابقه تحصیلی و در روش سوم برگزاری آزمون عمومی و تخصصی در کنار سوابق تحصیلی مطرح شده است، تصریح کرد: در سال اول 25 درصد نمره در قالب سابقه تحصیلی لحاظ می‌شود که قرار است از سال آینده این سهم به 30 درصد افزایش یابد.
وی در پایان اظهار کرد: ما و وزارت علوم مجری قانون هستیم و تا زمانی که قانون فعلی در مجلس تغییر پیدا نکند طبیعتا روش انتخاب دانشجو به شکل یاد شده انجام شده و به نظر می‌رسد حذف کنکور مدنظر نباشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/62844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه