پیام آذری

آخرين مطالب

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کشور:

5 هزار و 500 تیم سیار پیشگیری از اعتیاد در محلات فعال شده‌اند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری -
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: 5 هزار و 500 تیم سیار در قالب طرح اجتماع‌محور در محلات کشور مستقر شده‌اند تا پیشگیری اولیه از اعتیاد انجام شود.
فاطمه عباسی با اشاره به شیوع 5 آسیب مهم در کشور نظیر اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و ... اظهار کرد: با توجه به اینکه اعتیاد محرکی برای سایر آسیب‌های اجتماعی است با تاکید مقام معظم رهبری بحث پیشگیری، کنترل و مهار این آسیب در اولویت جدی است.
وی برنامه‌های معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی را در سه محور پیشگیری اولیه، مداخله و درمان و توانمندسازی یادآور شد و خاطرنشان کرد: در بحث پیشگیری اولیه رویکرد اجتماع‌محور را مدنظر قرار دادیم به طوری که 5 هزار و 500 تیم سیار در محلات کل کشور تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان اینکه در این محلات سواد افراد ساکن در حوزه سلامت باید ارتقا یابد، گفت: ما امسال کار ویژه‌ای را در محلات 11 استان کشور آغاز کردیم تا از شیوع بالای اعتیاد در 500 محله جلوگیری کرده و برنامه مصون‌سازی و آگاهسازی خانواده‌ها را به صورت ویژه آغاز کنیم.
عباسی به اجرای برنامه کارزار رسانه‌های بهزیستی در محلات مختلف با ضریب نفوذ بالاتر و بیشتر را یادآور شد و افزود: با فعال شدن خط مشاوره اعتیاد و کارزار رسانه‌ای که با محوریت ماده مخدره گل آغاز شده ما به طور میانگین گرایش به اعتیاد را در این بخش‌ها شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه نرخ شیوع اعتیاد در کشور 5.4 درصد است، بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از 94.5 درصد جمعیت کشور سالم هستند ما سعی می‌کنیم در کنار برنامه‌های درمان، و دایر کردن مراکز اقامتی میان‌مدت و سرپایی به تعداد 2 هزار مرکز بحث سالم‌سازی افراد در معرض خطر اعتیاد را به خوبی انجام دهیم.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: در بحث توانمندسازی ما به عنوان زنجیره درمان و حمایت از معتادان ترک کرده برنامه‌های خوبی را در حال اجرا داریم به گونه‌ای در تامین مسکن و شغل مورد نیاز این افراد ورود پیدا کردیم و با پذیرش موقت در مراکز جامعه‌پذیری به ارتقای آموزش و مهارت این افراد و اشتغالزایی آنها کمک می‌کنیم.
عباسی اظهار کرد: در حال حاضر در کمپ‌ها و مراکز موقت درمان سعی داریم با راه‌اندازی مشاغل خرد حمایت خود را از افراد بهبود یافته انجام دهیم به طوری که به هر فرد بهبود یافته 20 میلیون تومان تسهیلات در کنار ارائه آموزش‌های رایگان فنی و حرفه‌ای پرداخت می‌کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین به کارفرمایانی که فرد بهبود یافته را جذب کند تا سقف 20میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کنیم که این تسهیلات با نرخ سود 60 ماهه پرداخت می‌شود که نیازمند حمایت سایر نهادها و مجموعه‌ها در کمک به سازمان بهزیستی در این راستا هستیم.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی بیان کرد: هر چند ما متولی سلامت اجتماعی هستیم ولی اگر سایر دستگاه‌ها یاریگر ما نباشند ما به تنهایی نمی‌توانیم بار سلامت جامعه را به دوش بکشیم.
عباسی گفت: در کنار تصویب بودجه 22 میلیارد تومانی برای این معاونت بخشی از اعتبارات ما به صورت مشترک با ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور در نظر گرفته شده است که امیدواریم در بحث درمان از این منابع و اعتبارات بهره‌مند شویم.
وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه از سال‌های آینده بودجه ما را به صورت مستقل در حوزه‌های تعریف شده در نظر بگیرد تا ما بتوانیم در بخش‌های پیشگیری با هزینه‌کرد این منابع نسبت به کاهش آسیب اعتیاد اقدامی عملی انجام دهیم.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از اعتیاد به عنوان یک بیماری چندبعدی یاد کرد و افزود: در شیوع اعتیاد عوامل روانی، اجتماعی، ژنتیکی و ... دخیل هستند و براساس تحقیقاتی که انجام دادیم اضطراب و استرس بالاترین علل در گرایش افراد به اعتیاد محسوب می‌شود به طوری که ما باید عوامل محافظ را در جامعه در کاهش فشارها و تهدیدها و آسیب‌های خطرآفرین شناسایی کرده و اجازه ندهیم این عوامل در گرایش افراد به اعتیاد تاثیرگذار باشد.
عباسی در مورد طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های جامعه تصریح کرد: در کنار پیشگیری‌های اولیه، قبل و حین ازدواج باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد تا جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی ما با پیامدهای این آسیب آشنا شوند.
وی بیان کرد: با توجه به بالا بودن آمار طلاق در پنج سال اول زندگی با راه‌اندازی کلینیک‌ها و مراکز مداخله در طلاق سعی داریم تا با حضور زوجین مشکلات و اختلافات برطرف شده و با این مداخله به هنگام کاهش طلاق را شاهد باشیم.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کشور ادامه داد: رد سایه راه‌اندازی چنین مراکز تخصصی در استانی نظیر خراسان رضوی 11 درصد آمار طلاق کاهش یافته که در سایر استان‌ها نیز چنین فرآیندی در دستور کار است.
عباسی افزود: در کنار این امر برای زوجین طلاق گرفته نیز مراکز مشاوره راه‌اندازی شده است تا در صورت تمایل به ازدواج مجدد با احتیاط و تفکر بیشتر به این امر اقدام کنند تا از طلاق مجدد و شکست زندگی جلوگیری شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/62626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش دمای هوا در استان اردبیل

مقاوم سازی بیش از 4 هزار واحد مسکن روستایی

دیدار مسئولان استان زنجان با مادر شهید سیدرضی+تصاویر

پرداخت 35000میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل

میلان و از سرگیری مذاکرات برای جذب سرو گیراسی

سرو آزادانه قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند

صدور حکم قطعی پرونده فساد در مدیریت اسبق شهرداری و شورای شهر تکاب

یک کودک ارومیه‌ای با غرق شدن در استخر آب باغ جان خود را از دست داد

اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان شهرستان میاندوآب برای برگزاری امن کنکور سراسری

دستگیری سارقان مسلح طلا و جواهرات در اهر

خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)

صادرات محصولات کشاورزی مراغه به 20 کشور جهان

پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی

اولین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به پاریس رسید / استقبال در بدو ورود به ارومیه

رقابت بیش از 52 هزار داوطلب در کنکور سراسری آذربایجان غربی

سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی طی سال گذشته

مقاوم سازی 350 هزار واحد روستایی در سطح کشور

9 بازیکن از آذربایجان‌ غربی در ترکیب تیم ملی والیبال قرار گرفتند

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

استوری ویژه و متفاوت «امیر جعفری» برای «علیرضا جعفری»/ عکس

استایل متفاوت و جذاب «شاهزادۀ ناکرانگ» در یک قرارداد عاشقانه

تشکیل982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

11 هزار متقاضی در اردبیل تسهیلات فرزندآوری دریافت کرده اند

هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد 5 برابری تبادلات تجاری

شاهد آخرین نفسِ پدرم در دنیا

نشاکاری 25 درصدی شالیزار‌های محمودآباد

اجرا خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل

ثبت‌نام 8000 شهروند تبریزی در سامانه جمع‌آوری پسماند بهروب

پاکسازی اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی

پویش با زمین مهربان باشیم به اجرا در آمد

برگزاری 210 برنامه ویژه هفته کار و کارگر در گلستان

به همه بزرگان باختی و دوست داری برگردی؟ | اینجا هم دوستت دارند یا نه!

اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال

آقای استاندار؛حل مشکل آزادراه زنجان_تبریز کار یک مدیرکل نیست

اولین سهمیه تاریخ ورزش بانوان آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به المپیک رسید / استقبال از بدو ورود به ارومیه

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

تیپ و چهره تازه «جمیله زن تقی» سریال پایتخت در 49 سالگی/ تصاویر

باندهای سازمان‌یافته قاچاق دختران چگونه متلاشی شد؟

کودک ارومیه‌ای در استخر آب باغ غرق شد

افزایش خط تولیدِ شیرآلات ساختمانی در گرمی

نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد

بررسی مسائل و وضعیت فاضلاب معابر شهر سلماس

دیدار کارگران با رهبر انقلاب آغاز شد

اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل

حمید مطهری سرمربی موقت تراکتور؛ یحیی گل محمدی به زودی در تبریز

توزیع 8500 تن آسفالت در 61 معبر شهری تبریز

حضور زنان در ورزشگاه تبریز تا اطلاع ثانوی ممنوع

موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

پلمب 5 مطب غیرمجاز دندانپزشکی و زیبایی زیرزمینی در تبریز