پیام آذری

آخرين مطالب

«باداراک» در ردیف هفت ‌آیین مقدس مسیحیان جهان فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- «باداراک» یکی از هفت آیین مقدس مسیحیان جهان است که به صورت سالانه در قره کلیسای شهرستان چالدران از توابع آذربایجان غربی برگزار می شود.
به گزارش ایرنا ریشه این آیین بین المللی به آخرین شامی برمی‌گردد که مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون خورده و از آنجا که یکی از آن حواریون با نام تادئوس مقدس در قره کلیسا دفن شده، این کلیسای باستانی از اهمیت ویژه ای برای ارامنه برخوردار است.
محل شهادت تاتائوس یا تادئوس مقدس در منتهی الیه محراب این کلیسای تاریخی واقع شده و این مکان در جهان مسیحیت یکی از مهم ترین مراکز مذهبی به شمار می رود.
عشای ربانی، زیارت، نیایش، نذر و نیاز، غسل تعمید کودکان، مراسم عقد و مراسم مرتبط با فروع دین مسیحیت از جمله بخش های مختلف آیین باداراک محسوب می شود.
ارامنه بر این عقیده هستند که تعمید فرزندانشان در نخستین کلیسای مسیح و محل شهادت حواری آن حضرت با خیر و برکت همراه است و گروه دیگری نیز فرزندان 15 تا 20 ساله خود را با نذر و نیت در آنجا غسل می دهند.
بازدیدکنندگان این کلیسا در شصت و چهارمین آیین مذهبی باداراک طی روزهای اخیر از دختربچه ها و پسر بچه ها تا میانسالان و کهنسالان را شامل می شد؛ جوانان با پوشش های رنگارنگ هیجان خود از حضور در این مکان مذهبی و باستانی را نشان داده بودند.
در میان جمعیت جوانی با پیراهن سفید که بر روی آن عکس قره کلیسا نقش بسته بود توجهم را به خود جلب کرد و در سوی دیگر نیز مرد سالمندی عصا به دست روی تکه سنگی در حیاط قره کلیسا به شکوه این بنای تاریخی چشم دوخته بود.
پوستری در یکی از درب های ورودی حیاط کلیسا چسبانده شده بود و به همراه آوردن حیوانات، ریختن زباله و پوشش نامناسب برای آقایان و بانوان را به محوطه اصلی و داخل کلیسا هشدار می داد.
درست در ورودی قره کلیسا بر روی میز شال هایی در اختیار زایران قرار می گرفت تا با پوشش مناسب در مراسم های مذهبی شرکت کرده و بدین ترتیب حرمت کلیسا را حفظ کنند؛ شمع های زیادی نیز بر روی این میز قرار گرفته بود که هدف اصلی از فروش آنها مشارکت نیکوکاران در امورات این کلیسا محسوب می شد.
قیمت هر شمع 500 تومان تعیین شده بود اما زایران بیشتر اوقات مبلغی بیش از آن برای تهیه یک شمع پرداخت می کردند؛ خیران با پرداختن وجه چند شمع را برمی داشتند و در داخل کلیسا در مکان های ویژه ای در ورودی سالن روشن می کردند.
دخترکی که سنش حدود 10 سال می شد پس از برداشتن شمعی از میز ورودی کلیسا و پرداخت هزینه ای وارد این مکان مقدس شد و شمعش را به کمک شمع روشن دیگری برافروخت.
نگاهش را سمت شمع ها متمایل کرد و دستانش را به سوی آسمان برد و زیرلب ذکرهایی را زمزمه کرد؛ زایران در داخل کلیسا منظم، با آرامش و با رعایت سکوت برگزارکنندگان آیین های مذهبی را همراهی می کردند.
عقب عقب که از کلیسا بیرون می آمدم تا آرامش زایران را به هم نزنم، درست در مقابل درب اصلی کلیسا چشمم به زوج جوانی افتاد که کودک خود را در بغل گرفته بودند؛ شاید از ترس سر و صدا و گریه کودک خود از ورود به فضای اصلی خودداری کرده بودند.
حیاط اصلی این کلیسای باستانی از گردشگران و زایران پر شده بود؛ نیمکتی به چشم نمی خورد که خانواده ای بر روی آن ننشسته باشد؛ این مکان مقدس سراسر راز و نیاز و نشاط معنوی بود و حضور گردشگران و زایران در جای جای آن از برگزاری پرشور آیین مذهبی سالانه خبر می داد.
یک دختر بچه چهار ساله که به همراه والدین خود از ارومیه در این آیین شرکت کرده بود، گفت: قره کلیسا را دوست دارم و برای آمدن به اینجا و چادرزدن در کنار کلیسا علاقه ی زیادی دارم.
«برائیلا سرکیس» با اشاره به اینکه قداست قره کلیسا برای مسیحیان قابل توجه است، اضافه کرد: دوست دارم در داخل کلیسا دعای "خداوند آسمان" را بخوانم و برای بابا و مامانم دعا کنم.
پدر این دختر بچه نیز بیان کرد: کشیش ها و اسقف ها در ارومیه نیز در دسترس هستند اما حضور شخصیت های مذهبی در قره کلیسا بیشتر بوده و بر شکوه مراسم های مذهبی افزوده است.
«مایکل سرکیس» ادامه داد: مراسم های مذهبی و فرهنگی بدون هیچ مشکلی در ایران برگزار می شود و مسیحیان قدردان این امکان هستند.
رییس شورای خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان نیز گفت: اجرای آیین مذهبی قره کلیسا با عنوان باداراک، الگوی برگزاری مناسک دینی مسیحیان در کشورهای مختلف دنیاست.
«روبیک جانانه» با بیان اینکه اجرای موفق آیین های دینی قره کلیسا چندی پیش در اجلاس ارامنه جهان در سال جاری مطرح شد، افزود: کلیساها و مکان های زیارتی مسیحیان در کشورهای دنیا از تجربه برگزاری مراسم باداراک استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: این آیین در نتیجه ایجاد امکانات حمایتی توسط نظام جمهوری اسلامی و تعامل سازنده مسوولان به الگوی مناسک دینی مسیحیان جهان تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا در چند کیلومتری قره کلیسا یادمان شهدای ارامنه دوران دفاع مقدس که در سال گذشته احداث شده است در بدو ورود به چالدران توجه گردشگران و زایران این اثر جهانی را به خود جلب می کند و حس تعلق آنان به ایران اسلامی را نشان می دهد.
پنج عکس از شهید سرگون آکویانس، شهید هرمز باباخانی، شهید قایچاق داوتیان، شهید آلبرت قوتسا و شهید فریدون عیوضی مزین کننده این یادمان است اما کمی جلوتر حرکت خودروها به سمت بنای جهانی قره کلیسا از برگزاری یک رویداد مهم فرهنگی حکایت داشت.
در جاده منتهی به این مکان مذهبی فرمایشی از مقام معظم رهبری درباره زندگی مسالمت آمیز مسلمانان و مسیحیان آذربایجان غربی آورده شده بود که: "مردم این استان سال های متمادی، در کنار جمعی از هم میهنان مسیحی ما زندگی می کردند؛ امروز هم زندگی می کنند؛ در آینده هم زندگی خواهند کرد - مثل برادر و خویشاوند - با هم هیچ مشکلی هم، نه آن روز داشتند، نه امروز دارند و نه در آینده خواهند داشت."
در سمت راست این جاده روستایی با 45 خانوار و جمعیت تقریبی 200 نفر واقع شده بود و بافت سنتی و طبیعت آن چشمان گرشگران خارجی را نوازش می کرد.
در سمت چپ این جاده نیز تا چشم کار می کرد چادرهای زایران و گرشگران ایرانی و خارجی خودنمایی می کرد؛ تابش آفتاب در گرمای تابستان نتوانسته بود ذره ای از علاقه مسیحیان جهان نسبت به تاریخی ترین کلیسای جهان بکاهد.
به گزارش ایرنا قره‌ کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته اند؛ این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.
بنای قره‌کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) جزو 2 اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب‌ نظران آن را قدیمی ‌ترین کلیسای جهان می دانند.
بازدیدکنندگانی از کشورهای فرانسه، ارمنستان، چین، نروژ و سنگاپور در مراسم باداراک امسال از 21 تا 23 تیر سال جاری شرکت کردند.
7129/3072
گزارش از: توحید محمودپور

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/62432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست