پیام آذری

آخرين مطالب

در حاشیه `همایش مدافعان حریم امنیت و خانواده`/

حجاب و عفاف زن ایرانی در آیینه تاریخ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز - قدمت حجاب و عفاف در فرهنگ و تمدن ایرانی به قدمت تاریخ است و پوشش متمدنانه زن و مرد ایرانی در تمام ادوار و ادیان این سرزمین همواره وجود داشته است.
به گزارش ایرنا، حجاب و عفاف از اصول اولیه و مورد تاکید تمام ادیان الهی بوده و در طول تاریخ، حفظ و پاسداشت حجاب امری واجب شمرده می شد که به تدریج در بین پیروان برخی از ادیان کمرنگ شد.
رواج حجاب در بین زنان قوم یهود، موضوعی است که تاریخ پژوهان، نه تنها از مرسوم بودن آن در بین زنان یهود سخن گفته اند، بلکه به سخت گیری های بی شمار آن نیز اذعان کرده اند.
در مسیحیت، همانند دین زرتشت و یهود، حجاب زنان امری واجب به شمار می آمده است. مسیحیت نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب زنان را تغییر نداده و قوانین شدید آن را استمرار بخشیده است، بلکه در برخی موارد، قدم را فراتر نهاده و با تأکید بیشتری وجوب حجاب را مطرح کرده است.
واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات دین مبین اسلام است، اما از آنجا که اسلام دین اعتدال و کاملی است، در مساله حجاب نیز نه سخت گیری های افراطی سایر ادیان را دارد و نه حجاب را مانعی برای حضور زن در جامعه و بروز استعداد ها می داند.
دین مبین اسلام با تاکید بر حفظ حجاب و عفت به تاثیر گذاری زنان دوشادوش مردان نیز سفارش می کند، چنانچه در غزوه ها، نقش زنان به عنوان پرستار مجروحان در پیروزی سپاه اسلام بسیار چشمگیر بود.
اگر بخواهیم به ویژگی ممتاز زنان ایرانی اشاره کنیم، بدون شک حجاب و عفاف برجسته ترین شاخص است.
پژوهش ها نشان می دهد که زنان ایران از زمان مادها، حجابی کامل شامل پیراهن بلند چین دار، شلوار، چادر و شنلی بلند بر روی لباس ها داشته اند؛ این حجاب در دوران سلسله های مختلف نیز معمول بود بنابراین در زمان زرتشت و قبل و بعد از آن نیز، زنان ایرانی از حجابی کامل برخوردار بوده اند.
زن ایرانی در طول تاریخ، حجاب را نه از روی اجبار، بلکه با میل و رغبت خود انتخاب کرده و با آمدن اسلام و گرایش ایرانی ها به این دین، حجاب نقش پررنگ تری به خود گرفت و جزو هویت زن ایرانی شد اما این هویت با کشف حجاب رضاخانی دچار خدشه شد.
مقدمات کشف حجاب از زمانی آغاز شد که خانواده رضاخان به حالت رفع پوشش در نوروز سال 1306 شمسی در حرم مطهر حضرت معصومه (ع) حاضر شدند، ولی بعد از سفر رضاخان به ترکیه، دیکتاتور اطرافیان را به این مساله تشویق نمود.
در اوایل خرداد 1314 رضاخان هیئت دولت را احضار کرد و گفت ما باید در صورت و سنت غربی شویم، باید برای رفع حجاب زنان اقدام نمود؛ و چون برای عموم مردم اجرای این طرح مشکلاتی به وجود می آورد شما وزرا و معاونان باید پیش قدم شوید و هفته ای یک شب با خانم های خود در کلوپ ایران اجتماع کنید.
او به وزیر فرهنگ وقت دستور داد در مدارس زنانه، معلمان و دختران باید بدون حجاب باشند و اگر زن یا دختری از این برنامه امتناع کرد، او را در مدارس راه ندهند؛ این امر منجر به قیام مردمی شد تا اینکه رضاخان دستور قتل و کشتار معترضان متحصن در مسجد گوهر شاد را صادر کرد و به همین مناسبت این روز را "روز حجاب و عفاف" نامگذاری کرده اند.
متولیان فرهنگی آذربایجان شرقی نیز امروز برای پاسداشت روز حجاب و عفاف و تجلیل از زنان محجبه و توانمند در عرصه های فرهنگی و ورزشی و هنری همایشی را در تالار اندیشه تبریز برگزار کردند.
** حجاب باید مبتنی بر عفاف باشد
استاندار آذربایجان شرقی در همایش یکروزه حجاب و عفاف اظهار داشت: بدون استثنا در ادیان مختلف حجاب به عنوان امری ضروری است و در دین اسلام نیز آیات بسیار زیادی در اهمیت حجاب و عفاف وجود دارد و حجاب و عفاف جزو اولویت های روانی جامعه است.
مجید خدابخش با بیان اینکه مساله حجاب در یهودیت و مسیحیت نیز همواره تاکید می شد، افزود: بعد از رنسانس وقتی مسیحیت هزار سال با خشونت حکومت کرد، یک عده انسان های سودجو به نام آزادی زنان، تساوی حقوق زن و مرد را اعلام کردند که پشت آن استفاده ابزاری از زنان بوجود آمد.
وی با تاکید بر اینکه عفت، تقوا و پاکدامنی هم برای زنان و هم برای مردان است، گفت: از منظر اسلام و قران آیات متعددی در زمینه حجاب و عفاف وجود دارد و حجاب بدون عفاف معنی ندارد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بشر در طول تاریخ به دنبال آرامش بوده است، آرامش روانی را یکی از نیازهای اساسی بشر دانست و گفت: اگر طهارت قلب از انسان گرفته شود انسان افسرده می شود و اگر جامعه بخواهد امنیت روانی داشته باشد موضوع عفاف در اولویت است.
خدابخش با بیان اینکه حجاب مانع کار و اشتغال زنان نیست، خاطرنشان کرد: زنان هم در عرصه های سیاسی، اقتصادی، ورزشی و هنری سرآمد هستند و هیچ حوزه ای نیست که زنان نتوانند حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه هیچ تعارضی بین حجاب و عفاف و فعالیت زنان نیست، گفت: به دستگاه ها توصیه شده است از ظرفیت ها و توانمندی های زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی استفاده شود.
** وضعیت کنونی حجاب و عفاف مطلوب نیست
نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: باید قبول کنیم وضعیت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی ما مطلوب نیست، این موضوع هم در مورد خانم ها و هم آقایان صادق است.
زهرا ساعی افزود: بخشی که خودشان را ملزم به رعایت عفاف و حجاب می‌دانند نگران مساله هستند و از این منظر ضربه می‌بینند.
وی گفت: در حوزه فرهنگی بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب برخی برنامه‌ها ارائه می‌شود اما کافی نیست و در مقابل هجمه‌های دشمنان بر روی کشور شیعی ما، کمبود و کاستی‌های زیادی وجود دارد.
ساعی افزود: واقعیت امروز جامعه ما این است، جوانان ما برخی خواسته‌ها را دارند اما به دلیل کم‌کاری و ضعف کارکردهای ما بنیه هویتی دینی مستحکمی ندارند و این مساله با توجه به وجود مراکز مذهبی متعدد نگران کننده است.
وی با بیان اینکه بحث حجاب و عفاف تنها برای زنان نیست، خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب برای مرد هم وجود دارد و ادیان دیگر در خصوص حجاب سخت گیری بیشتری داشتند اما جایی ما ضربه خورده‌ایم که برداشت سلیقه‌ای از دین برایمان وجود داشته است.
ساعی تاکید کرد: خانواده‌ها باید آموزش اعتقادی و دینی ببینند تا خانم‌ها بتوانند نقش کلیدی را در رشد و تربیت انجام دهند، غرب با شعار آزادی به زنان ظلم می‌کند و نگاه‌های سلفی هم در منطقه از سوی دیگر زنان را مورد ظلم قرار می‌دهد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس اظهار داشت: نگاه افراطی و تفریطی به زنان همیشه وجود داشته و در بررسی کشورهای مدعی دموکراسی و حقوق زنان، تا صد سال قبل زنان حق رای نداشتند.
وی با اشاره به تلاش مجلس برای احقاق حق زنان خاطرنشان کرد: در خصوص ساعات کاری و بازنشستگی پیش از موعد زنان با 20 سال بسیار تلاش کردیم اما نتوانستیم کاری انجام دهیم و متاسفانه قوانین با زنان امروزی همراه نیست.
** اسلام امتیازات بی نظیری برای زنان قائل است
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز نیز با بیان اینکه در دوره جاهلیت به دنیا آوردن دختر خجالت آور و تاریخ شاهد زنده به گور کردن دختران بود، گفت: اسلام نسبت به دختر برخی امتیازاتی قائل شده که برای دیگران وجود ندارد و خداوند حضرت زهرا (س) را دسته گل خوشبو می‌نامند.
حجت‌الاسلام احمد حمیدی افزود: حجاب در ایران سابقه سه هزار ساله دارد و با ورود اسلام به ایران مردم حجاب را انتخاب نکردند و این مساله در تاریخ ویل دورانت نیز نوشته شده است.
وی ادامه داد: در سال 1314 در مسجد گوهرشاد مردم با اعتراض نسبت به کشف حجاب و یورش رژیم شاهنشاهی به خاک و خون کشیده شدند و این روز به عنوان روز حجاب و عفاف نامیده شد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به فرا رسیدن دهه کرامت عنوان کرد: فردا سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و 10 روز دیگر ولادت امام رضا (ع) است که در این دهه برنامه‌های متنوعی وجود دارد و در پارک‌های بانوان، برای دختران برنامه‌های مختلف برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام حمیدی افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید دختران بلور هستند و آنها را نشکنید، در آموزه‌های دینی ما چنین مطرح شده که اگر نخستین فرزند خانواده‌ای دختر باشد، خیر و برکت به این خانه سرازیر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مطابق آمارها یکی از عوامل طلاق تنوع طلبی زوجین است اما حجاب عامل گرمی خانواده و تداوم زندگی می‌باشد.
** حجاب و عفاف دو طرفه است
عضو شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه حجاب و عفاف فقط مختص زنان نیست، افزود: متاسفانه در بحث حجاب فقط زنان را در نظر می گیریم و هر اتفاقی هم می افتد، فکر می کنیم که مردان هیچ نقشی ندارند و باید بصورت ریشه ای و اساسی به موضوع نگاه بکنیم.
سونیا اندیش با تاکید بر اینکه در تربیت فرزندان باید به هر دو مورد دختر و پسر دقت کنیم، اظهار داشت: حجاب و عفاف رابطه دو طرفه است و باید مردان هم حرمت خانواده را نگه دارند.
وی در موضوع حجاب و عفاف نقش مردان را بیشتر از زنان توصیف کرد و گفت: تاثیر زنان در خانواده بسیار بیشتر است و به همین منظور باید زنان نقش پررنگ و اعتماد به نفس بالایی باید داشته باشند.
عضو شورای شهر تبریز با اشاره به پدیده کودک همسری و مخاطرات آن خاطرنشان کرد: در مسایل زنان غفلت کرده ایم و در بحث ازدواج کودک باید فرهنگ سازی شود چرا که هیچ مادری دوست ندارد دخترش زیر 15 سال ازدواج کند.
6132/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/62289/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

وزیر صمت: نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود

لاتاری برای قرعه‌کشی خودرو راه افتاده است/ ثبات قیمت چه شد؟

نصف خانوارها بدون خودرو

خودروی چینی 500 میلیونی «دیگنیتی پرستیژ» در بورس کالا 2.4 میلیارد تومان معامله شد

با این شرایط قیمت پژو 206 به 500 میلیون تومان هم می‌رسد/ خودروهای مونتاژی به اسم واردات تمام می‌شود

پژو پارس 600 میلیون تومان شد!

فروش ماشین های چینی با دلار150 هزار تومانی! | خودرو، سوار بر رانت های دوگانه می تازد

درخت رانت در بازار خودرو

هیچ خودرویی به گمرک نرسیده است

یوسفی: واردات خودروهای یک میلیاردی، بازار را تنظیم نمی‌کند/وزیر صمت برای کنترل قیمت ورود کند

واکنش صمت به اظهارات پلیس درباره واردات خودروی بی‌کیفیت

واردات خودرو یا خم رنگرزی؟

خبرگزاری ایسنا: افزایش بالای 100 میلیونی قیمت برخی خودروها در عرض یک‌ماه!

بازگشت مشروط 2 خودروساز فرانسوی به بازار خودروی ایران

وعده عجیب معاون وزیر صنعت درباره ریزش قیمت خودرو/ افزایش 28 تا 185 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار

واردات خودرو به سبک جدید

دلیل افزایش قیمت خودرو از نظر وزیر صنعت؛ دلار مقصر است

مُسکّن درمانی بازار خودرو

سخنگوی وزارت صمت: با معاملات صوری در بازار خودرو قیمت‌سازی می‌کنند

سه محل عرضه خودروسازان/ قرعه کشی خودرو برای متقاضیان عادی متوقف شد؟

واردات 22 خودروی کره‌ای این همه خوشحالی دارد؟

فروش خودروهای وارداتی از هفته سوم دی ماه/ قرعه کشی خودرو حذف نشده است

واکنش رئیس پلیس راهور به واردات خودروهای چینی و هندی: باعث نگرانی است

سراب ارزانی با خودروی وارداتی؟

عرضه 900 هزار خودرو در بازار طی 6 ماه آینده/ وزیر صنعت: خودروهای کمتر از 10 هزار دلار وارد کردیم

انتظار قیمت‌ مناسب برای خودروهای وارداتی‌ محال است/ گره بازار خودرو باز می‌شود؟

وزیر صمت گرانی خودرو را به گردن مردم انداخت: به خاطر تلاش مردم برای حفظ ارزش پول شان است

چرا نباید از گرانی سرسام‌آور خودرو تعجب کرد؟/ متهم اصلی افزایش قیمت‌ها لو رفت

قطع رابطه بی سروصدای خودروسازان با چین

شرط جدید برای خرید خودرو از بورس شد

واردات خودرو سال آینده 2 برابر می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: قرعه‌کشی خودرو تا آخر امسال از دستور خارج می‌شود

خودروهای وارداتی به تهران رسیدند

کنایه یک روزنامه به وزارت صمت؛ 22 خودروی وارداتی که نیاز به شمردن ندارد

آدرس دولتی خرید خودرو

چرا نباید منتظر ارزانی خودرو باشیم؟/ دادفر: با حقوق ماهی 10 میلیون تومان نمی‌توان خودرو اقتصادی هم خرید

جهش قیمت رسمی خودرو در بورس؛ خودروسازان از دلالان سبقت گرفتند

پیدا و پنهان تبدیل شدن بعضی خودروهای وارداتی به تاکسی

معمای پیش‌فروش خودروی خارجی

بازار خودرو شب عید به کدام سمت می‌رود؟

باتلاق ارزی خودرو

فرمول تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد/ پیش‌گویی قالیباف از قیمت خودرو در بازار

خریداران خودرو تمایل به خرید کدام خودروها در جهان دارند؟

خودروهای وارداتی از دبی و عمان آمده و دست اول نیست!

اجازه دولت برای واردات 2 میلیارد دلاری خودرو در سال آینده

بازار سیاه کد ملی مادران

موج گرانی به لوازم یدکی رسید/ زمین‌گیری خودروها در نمایندگی‌ها

من هم می‌خواهم کارت ملی‌ام را اجاره دهم

قیمت شانس در بازار خودرو