پیام آذری

آخرين مطالب

کاری نو و خلاقانه که در اردبیل شروع شد؛

پنجره‌ای برای امیدآفرینی کارآفرینان مقالات

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -
در هیاهوی مشکلات اقتصادی که راه حل آن تولید و تکیه بر توان کارآفرینان است در استان اردبیل کاری نو رقم خورد تا پنجره‌ای برای امیدآفرینی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران باز شود تا فعالیت‌ها در این حوزه به سامان برسد.
 در هفدهمین روز از تابستان داغ اما در صبحی دل‌انگیز راهی ساختمان استانداری در مرکز شهر شدیم تا این بار برای امیدآفرینان نسل جوان و سرمایه‌گذاران قلم زده و از ماحصل یک کار ابتکاری در استانداری اردبیل سخن به میان آوریم که شاید در کشور کم‌نظیر باشد.
همین که وارد اتاق جلسات شهید رجایی استانداری شدیم چشممان به دکور متفاوت این اتاق افتاد که این بار در یک چیدمان متفاوت با نظم و ترتیب خاص محلی را برای مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها تدارک دیده بودند که رودرروی این صندلی‌ها محلی برای نشستن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مهیا شده بود تا رخ در رخ بتوانند گامی امیدبخش برای اشتغال جوانان و فرزندان خانواده‌های چشم‌انتظار بردارند تا در سال مزین به «حمایت از کالای ایرانی» در یک همت و عزم راسخ دو طرف میز بتوانند بستر کار و اشتغال حلال را برای این جوانان فراهم کنند.
در حالی هنوز فضای سالن آرام به نظر می‌رسید که معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار اردبیل با همراهی دوستان خود در حال جنب و جوش و سروسامان دادن به فضای سالن جلسه بودند و با ورود هر یک از مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها نسبت به راهنمایی و نشستن آنها در محل تعیین شده اقدام کرده و محلی را نیز برای خبرنگاران تدارک دیده بودند تا این کار ابتکاری استاندار، معاونین و مدیران دلسوز استان را به نوعی به تصویر بکشند.
بعد از دقایقی که از ورود ما به سالن می‌گذشت به تدریج مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها از قبیل روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ... و به دنبال آنها مدیران چهار بانک حوزه اشتغال پایدار روستایی و عشایری، بانک توسعه تعاون، پست بانک، بانک کشاورزی و ملی وارد سالن شدند و راس ساعت 7:30 دقیقه استاندار اردبیل بنابه وعده‌ای که داده بود در راس جلسه قرار گرفت تا مقدمات کار و عملیات اجرایی بعد از صحبت‌های چند دقیقه‌ای مقام عالی استان شروع شود.
استاندار اردبیل در ابتدای سخنان خود به اهمیت راه‌اندازی پنجره واحد اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای تسهیل و سهولت کار سرمایه‌گذاران و فرآیند صدور مجوزها اشاره و اظهار کرد: با تشکیل پنجره واحد اشتغال روستایی و عشایری با کمک دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و مجموعه عوامل ستادی استانداری تلاش می‌کنیم تا رضایتمندی مردم را در دریافت خدمات از دستگاه‌های اجرایی به ویژه حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری ارتقا دهیم.
وی حمایت از سرمایه‌گذاران را در این مقطع در کنار تسهیل امور آنها بسیاری ضروری و حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: ما باید در کوتاهترین زمان اشتغال مطلوب را برای جوانان خود فراهم کنیم و بهتر است در این مسیر فرآیندها کوتاه و سرعت ارائه خدمات به ارباب رجوع را افزایش دهیم.
استاندار اردبیل به مراحل ثبت نام و مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی در قالب پنجره واحد اشاره و تصریح کرد: هنر ما این است تا فرآیند بروکراسی اداری و بانکی را به گونه‌ای تسهیل کنیم تا ارباب رجوع در همین اتاق کارش به سامان رسیده و ار روند کار خشنود شود.
بهنامجو افزود: نباید ارباب رجوع در بین ادارات و اتاق‌های دستگاه‌های اجرایی سرگردان باشد بلکه باید نظر قطعی و نهایی را در همین اتاق به متقاضیان اشتغال روستایی دهیم تا از فرصت فراهم شده برای پرداخت تسهیلات کم بهره روستایی که 50 درصد منابع آن از طریق صندوق توسعه ملی و 50 درصد نیز از طریق بانک‌ها تامین می‌شود شاهد جذب این منابع باشیم.
وی ادامه داد: این تسهیلات به ارزش 240 میلیارد تومان رقم چندان درشتی محسوب نمی‌شود و بانک‌ها باید در مهلت یک ماهه با تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی این تسهیلات را به سرمایه‌گذاران روستایی پرداخت کنند.
استاندار اردبیل بیان کرد: ما در این استان کار مهمتر و اولویت‌دار جز اشتغال و کارآفرینی نداریم و از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7.5 صبح تا 8.5 صبح بنده به همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در این مکان و در قالب پنجره واحد در خدمت سرمایه‌گذاران هستیم و از ساعت 8.5 صبح نیز نماینده تام‌الاختیار ادارات و دستگاه‌ها تا 12 ظهر در خدمت سرمایه‌گذاران خواهند بود.
بهنامجو امید دادن به مردم را در این اوضاع و شرایط اقتصادی و معیشتی یک حرکت ارزشمند توصیف کرد و گفت: ما باید با ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان و همچنین تامین معیشت شایسته مردم در این جنگ اقتصادی که دشمن شروع کرده به آنها امیدواری دهیم تا از این مقطع حساس نیز بتوانیم به سلامت عبور کنیم.
وی مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها را به برخورد شایسته و با آغوش گرم از عموم ارباب رجوع فراخواند و تصریح کرد: همه ما باید بدانیم که ما منتی بر سر مردم نداریم و این مردم هستند که منت و بر سر ما دارند و باید بهترین و شایسته‌ترین خدمات را در هر حوزه‌ای به مردم انجام دهیم.
اشتغال جوانان دغدغه خانواده‌ها را کاهش می‌دهد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری اردبیل در این جلسه در سخانی اظهار کرد: اصلی‌ترین کار ما در استان ایجاد اشتغال است و با توجه به مشکل اغلب سرمایه‌گذاران با بانک‌ها مدیران بانک‌ها موظف هستند در پنجره واحد به تک تک پرونده‌ها رسیدگی کنند که هر روز برای بانک‌ها 9 نفر متقاضی برای صدور مجوزها در نظر گرفتیم.
بهمن حسین‌زاده با بیان اینکه تمرکز در اشتغال جوانان به کاهش چشمگیر دغدغه‌ خانواده‌ها به ویژه پدران و مادران منجر خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما اگر بتوانیم در این حوزه کار زیربنایی انجام دهیم تنها دعای پدران و مادران برای ما در انجام ماموریت و مسئولیتمان کافی خواهد بود.
وی در مورد خروجی اولین جلسه پنجره واحد اشتغال روستایی و عشایری بیان کرد: به اذعان خود خبرنگاران اکثر مراجعین به این محل راضی و امیدوار از این مکان خارج شدند و ما مدعی نبود کاستی‌ها و کمبودها نیستیم و قطعا در روزهای آینده با رفع این نقایص راه و مسیر را هموارتر برای سرمایه‌گذاران تمام بخش‌ها و حوزه‌ها خواهیم کرد.
پنجره واحد الگویی که نظیر ندارد
اما یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بعد از مراجعه و اتمام کار خود در این مکان گفت: فرآیندی که در اردبیل در حمایت از سرمایه‌گذاران در قالب پنجره واحد آغاز شده حرکت بی‌نظیری است که باید در این باب قدردان استاندار اردبیل و معاون اقتصادی وی باشیم که با دید باز این فضا و بستر را برای همه ما مهیا کردند.
داود بابایی که قرار است به زودی صاحب کارخانه روغن نباتی اردبیل شود در مورد مراجعه خود برای دریافت 13 میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک کشاورزی، بیان کرد: بنده در همین جلسه اول بسیاری از مراحل کار را در جذب تسهیلات طی کردم و قطعا در روزهای آینده با تکمیل مراحل تلاش خواهیم کرد تا کارخانه روغن نباتی اردبیل را دوباره احیا کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد؛ سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر آب، برق و گاز نیز به شکل بسیجی‌وار و جهادی در تسهیل امور سرمایه‌گذاران ورود پیدا کرده و با رفع بروکراسی‌های زاید امر سرمایه‌گذاری به سرعت اتفاق بیفتد.
این سرمایه‌گذار بخش خصوصی بیان کرد: کارخانه در شرف فعالیت مجدد روغن نباتی اردبیل هم اکنون 22 نفر نیروی فعال دارد و با تکمیل زنجیره تولید و فرآوری این کارخانه ظرفیت اشتغال به 250 نفر خواهد رسید و ما خوشحال هستیم که مواد اولیه این کارخانه نیز در خود استان اردبیل قابل تهیه و تامین است.
یکی دیگر از سرمایه‌گذاران که به پنجره واحد مراجعه کرده بود، تصریح کرد: هر چند بانک‌های عامل پیش از این به عناوین مختلف به ویژه سخت‌گیری در قبول وثیقه‌ها مشتریان و سرمایه‌گذاران را اذیت می‌کردند اما با شکل‌گیری پنجره واحد امروز در همین محل بانک‌ها دست به کارگشایی شده و سعی داشتند تا با کنار گذاشتن سخت‌گیری‌های قبلی خود با دید حمایتی سرمایه‌گذاران را کمک کنند.
یوسف‌زاده افزود: در همین جلسه با تائید وثیقه‌ها قرار شد پست بانک ارزیابی نهایی و تائید قطعی را در این زمینه انجام داده و با سرعت قسط اول تسهیلات را پرداخت کند.
وی نرخ سود این تسهیلات را بسیار امیدبخش برای سرمایه‌گذاران در ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان و جویندگان کار روستایی اعلام کرد و گفت: به یقین با مراقبت‌ها و نظارت‌هایی که انجام خواهد شد تسهیلات در همان محل خود هزینه می‌شود.
گشایشی که سرمایه‌گذاران را راغب‌تر و امیدوارتر کرده است
اما یکی دیگر از سرمایه‌گذاران مصمم برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی صنایع فرآوری در مناطق روستایی و ایجاد زنجیره‌های متنوع در این حوزه بر این باور است که کارگشایی در مسیر سرمایه‌گذاران آنها را راغب‌تر و امیدوارتر از گذشته کرده است.
خجسته با بیان اینکه راه‌اندازی پنجره واحد در حقیقت مسیر گشایشی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است، اظهار کرد: شاید باور نکنید مدیر و مسئولی که ما ماه‌ها باید دنبال آنها می‌رفتیم تا یک وقت ملاقات برای بیان مشکلات و درددل‌ها بگیریم در همین جلسه همه این مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها رودرروی ما هستند و با پیگیری‌ها و سختکوشی که بهمن حسین‌زاده معاون استاندار خود شخصا در این حوزه انجام داده یقین داریم در چند روز می‌توان در حوزه سرمایه‌گذاری روستایی به نتیجه مطلوب رسید.
وی در حالی که از فرآیند کار در پنجره واحد خشنود به نظر می‌رسید، گفت: ما در کنار مسئولان با عزمی راسخ دست به دست هم دادیم تا فرزندان این مرز و بوم و خانواده‌های آنها را با ایجاد زمینه‌های اشتغال فرزندانشان فراهم کنیم که همین ابراز خرسندی و نشاندن لبخند بر لبان فرزندان این منطقه برای ما از میلیاردها تومان اندوخته در بانک‌ها ارزشمندتر است.
در اولین جلسه پنجره واحد اشتغال روستایی و عشایری در حالی که یک فضای صمیمی بین مدیران و سرمایه‌گذاران حاکم شده بود و دو طرف به گرمی در حال رایزنی برای گشایش موانع و مشکلات احتمالی بودند ساعت به نیمه‌های ظهر رسید و آرام آرام حدود 20 سرمایه‌گذاری که با سالن جلسه آمده بودند در حالی که لبخند رضایت و خشنودی در چهره آنها نقش بسته بود امیدوار به راه‌اندازی این پنجره و گشایش کار خود سالن را ترک کرده تا امیدوارتر از قبل در جهاد مقدس اشتغال و کارآفرینی آستین بالا زده و کمر همت ببندند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/61791/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

شاخص کیفی 22 شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد

کشف کالا‌های قاچاق 56 میلیاردی در اردبیل

برگزاری 55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل

پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد

توسعه فضا‌های بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

آعاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان در اردبیل

مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان در اردبیل آغاز شد

پلمب مرکز غیرمحاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد

اردبیل آماده‌ی ساماندهی حوزه ساخت‌وساز شد

توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی در شهرستان اردبیل در دست اقدام است

تجلیل از خانواده شهید مدافع سلامت در پیرانشهر

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

معرفی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان پیرانشهر

پویش کاشت یکهزار و 500  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

بررسی روند اجرای مصوبات سفر استاندار به باروق

برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

یحیی با «کریم» به تبریز می‌رود

داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند

گره عجیب نهضت ملی مسکن

ساخت 500 کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم

غفلت از سرکشی به خانواده‌های شهدا پذیرفتنی نیست

ساخت 50 مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی

تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها

اینفوگرافیک | مقدار کالای اساسی حمل شده از مبدا بندر امام خمینی (ره) به استان آذربایجان غربی (12ماهه سال 1402)

کوهپیمایی کارکنان سپاه شهدای آذربایجان غربی

آذربایجان‌غربی 1803 اثر ثبت شده ملی دارد

دومین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در ارومیه

گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌ غربی

استقبال از نخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌ غربی

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهر و موم شد

مهرو موم محل غیرمجاز مامایی در اردبیل

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های سراسری اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل

آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم

نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است

آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیل زده

دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر

رکورد بزرگترین اجتماع طناب زنی کشور در تبریز شکست

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبرهالشعرای تبریز