پیام آذری

آخرين مطالب

خطر بیخ گوش مردم؛

زلزله10شهر آذربایجان غربی را تهدید می کند/ضرورت توجه به ایمن سازی سياسي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه – در حال حاضر 10 شهر و بیش از 700 روستای آذربایجان غربی روی خط گسل واقع شده و زمین لرزه مثل سایه مرگ جمعیت این مناطق از استان را تهدید می کند.

خبرگزاری مهر - گروه استانها، سکینه اسمی: آذربایجان غربی بر اساس پهنه بندی های انجام شده روی گسل زمین لرزه واقع شده و سالانه نزدیک 80 زمین لرزه در مقایس و بزرگی سه و بیشتر در این منطقه روی می دهد که نشان دهنده قرار گرفتن استان در محدوده حوادث پرمخاطره است.
هم اکنون از 43 حادثه و بلایایی طبیعی در دنیا 34 حادثه آن در ایران و نزدیک 26 حادثه آن نیز در آذربایجان غربی که بزرگترین آن زلزله است سالانه رخ می دهد، آماری که به خوبی نشان می دهد کشورمان در منطقه ای حادثه خیز واقع شده و ضرورت ایمن سازی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.
این ضرورت در حالی است که استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی یکی از استانهای حادثه خیز است اما هر چقدر عمق حوادث و تعداد آن زیاد باشد اما ایمنی و مقاوم سازی در استان چندان مورد توجه قرار نگرفته و مردم این خطه با خسارت های زیادی ناشی از سیل، تگرگ، زمین لرزه و... دست و پنجه نرم می کنند.
موضوع وقوع بالایای طبیعی در استان بسیارجدی بوده و سالانه خسارتهای هنگفتی و غیرجبرانی بر بخش های مختلف وارد می سازد، کاهش آثار زیانبار طبیعی در راستای حفظ سرمایه های ملی یک ضرورت است .
ارائه آموزشهای تخصصی و عمومی و فرهنگ سازی ، برگزاری مانورهای امداد و نجات با هدف ارتقا سطح آگاهی و افزایش آمادگی نیروهای امدادی، جلوگیری از ساخت وسازهای غیر اصولی و غیر مجاز و تجهیز دستگاه های امدادرسان به فناوری های نوین در افزایش ضریب ایمنی و کاهش آثار و خسارتهای ناشی از حوادث بسیار مهم و ضروری است.
برای اطلاع بهتر و بیشتر در خصوص جایگاه استان در این حوزه و نیز اقدامات در دست انجام برای مدیریت خسارات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی گفتگویی با امیر عباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی انجام داده ایم.

*در حال حاضر موقعیت آذربایجان غربی به خاطر وجود گسل های متعدد در این منطقه به لحاظ وقوع زمین لرزه را چگونه ارزیابی می کنید؟
کوهستانی بودن، قرار گرفتن در کمربند زلزله آلپ – هیمالیا، استقرار تعداد زیادی از نواحی روستایی و شهری در امتداد پای کوه ها، دشت ها و جلگه ها بستر مناسبی برای بروز مخاطرات طبیعی (سیل، زلزله، رانش، ریزش، لغزش، خشک سالی، بهمن و ...) در استان آذربایجان غربی فراهم ساخته است.
براساس طرح و نقشه پهنه بندی زلزله 60 درصد استان شامل 10 شهر سلماس، پیرانشهر،ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه چشمه، قره ضیاءالدین بر روی گسل زمین لرزه واقع شده اند آذربایجان غربی به دلیل شرایط جغرافیایی خاص جزو مناطق پرخطر از نظر آب و هوایی محسوب می شود، خشکسالی، سرما و یخبندان، سیل و تگرگ و باران های سیل آسا در کنار تهدید وقوع زلزله از مهمترین عوامل خسارت زای استان بشمار می روند.
در حال حاضر به علت وجود گسل های متعدد در سطح استان، این منطقه یکی از نواحی مستعد زمین لرزه محسوب می شود که از مهمترین گسل های استان می توان به گسل تبریز فعال ترین گسل در منطقه آذربایجان، گسل سلماس و گسل مهاباد اشاره کرد.
براساس طرح و نقشه پهنه بندی زلزله 60 درصد استان شامل 10 شهر سلماس، پیرانشهر،ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه چشمه، قره ضیاءالدین و بیش از 700 روستای استان روی گسل زمین زلزله واقع شده اند.
در حال حاضر بیش از 400 هزار نفر جمعیت ساکن زلزله خیز استان سکونت دارند که ضرورت توجه به نکات ایمنی و مقاوم سازی در روستاها را دوچندان می کند.

* از محل وقوع حوادث و بلایای طبیعی چه میزان خسارت امسال به بخش های مختلف استان تحمیل شده است؟
از ابتدای امسال 9 هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی ،130 میلیارد ریال به واحد های مسکونی روستایی و شهری و 150 میلیارد ریال به زیر ساختهای استان از جمله پل ها خسارت وارد شده است.
بخش عمده خسارات در بخش کشاورزی استان بود،طی دو ماه سال جاری حوادث مختلفی همچون تندباد، طوفان، سیل، تگرگ وسرمازدگی در استان حادث شده و خسارات فراوان مالی در بخش‌های کشاورزی، مسکن، راه و ابنیه ایجاد کرده که بیشترین میزان خسارت مربوط به بخش کشاورزی در اثر تگرگ و سرمازدگی است.
باا توجه به وضعیت آب و هوایی و سرمای دیرس بهاره 15 درصد از محصول سیب درختی معادل 210 هزار تن و 30 درصد از محصول انگور در حدود 90 هزار تن به علت سرمازدگی و از بین رفتن سرشاخه‌ها و 75 درصد از محصول گیلاس در حدود 6 هزار تن نسبت به تولید سال گذشته دچار خسارت شده است.
متاسفانه در کنار این حجم از خسارات بالا شاهد فوت 9 نفر از شهروندان استان در اثر بلایای طبیعی از جمله صاعقه در استان بودیم.

*چه اقداماتی در راستای پیشگیری از بالا بودن حجم خسارات ناشی از این حوادث و بلایای طبیعی در استان انجام گرفته است؟
استفاده از مصالح بی کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی، نبود واحدهای تولیدی کافی برای تولید مصالح مورد نیاز در استان، عدم برنامه ریزی مناسب و اصولی مدیریت بحران از عواملی است احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد.
آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی در مناطق کوهستانی قرار دارد و با توجه به وجود دو هزار و 854 روستا در این استان می طلبد تا به بحث ایمن سازی با حساسیت بیشتری نگاه شود.
پنجم دی ماه با توجه به وقوع زلزله 6.6 ریشتری بم در سال 1382 توجه به ایمنی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی به خصوص در بخش روستایی مورد تاکید بیشتری قرار گرفت.
در 12 سال گذشته از مجموع 200 هزار واحد مسکونی کم دوام روستایی استان 35 درصد با پرداخت تسهیلات کم بهره مقاوم سازی شده است با توجه به اهمیت مقاوم سازی مساکن روستایی در برابر زلزله، تا کنون 35 رصد از این واحد های مسکونی با مدیریت بنیاد مسکن استان مقاوم سازی شدند امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و ساز ها در مناطق روستایی، این درصد افزایش یابد.
در 12 سال گذشته از مجموع 200 هزار واحد مسکونی کم دوام روستایی استان 35 درصد با پرداخت تسهیلات کم بهره مقاوم سازی شده است و بهسازی بقیه واحدها نیز در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد.
در کنار برنامه های مقاوم سازی واحدهای روستایی برنامه های با محوریت فرهنگ سازی و آموزش نیز در دستور کار قرار دارد که از جمله بخشی از این برنامه برگزاری مانور، دوره های آموزشی، نمایشگاه دستاوردهای مدیریت بحران، تبلیغات شهری، سخنرانی مسئولان و ائمه جمعه و جماعات است.
در 12 سال گذشته از مجموع 200 هزار واحد مسکونی کم دوام روستایی استان 35 درصد با پرداخت تسهیلات کم بهره مقاوم سازی شده است و بهسازی بقیه واحدها نیز در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد.
آذربایجان غربی جز استان های حادثه خیر بوده که همه ساله شاهد وقوع حوادث طبیعی هستیم باید دستگاه های عضو شورای هماهنگی بحران با برگزاری دوره و مانورهای آزمایشی آمادگی برای مقابله و کاهش حوادث طبیعی را داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/56018/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟