پیام آذری

آخرين مطالب

30 هزار نفر در بوکان چشم انتظار توجه

تابستان با بوی نامطبوع فاضلاب/ مسئولان رسیدگی کنند سياسي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه – زندگی جمعیت 30 هزار نفری مردم منطقه علی آباد، شهرک و روستاهای اطراف این بخش هر روز با بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب به هم آمیخته شده و هر سال تابستان این مشکل تشدید می شود.

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها- سکینه اسمی: نزدیک دو دهه از احداث تصفیه خانه بوکان در منطقه علی آباد می گذرد و در این مدت رشد بی رویه جمعیت شهری و ساخت و سازی های بیشمار در این منطقه موجب شده مردم این منطقه هر روز روزگار خود را با استشمام بوی نامطبوع این تصفیه خانه سپری کنند.
با آغاز فصل گرما متاسفانه بوی نامطبوع تشدید شده و زندگی اهالی این منطقه را با سختی زیادی همراه می کند و در این مدت اعتراضات اهالی تاکنون راه به جایی نبرده و مشکل به قوت خود باقی است.
ساخت این تصفیه خانه در حالی اوایل دهه 80 و در زمین های کشاورزی حاشیه منطقه احداث شد، با افزایش جمعیت شهری بوکان طی 15 سال گذشته منطقه علی آباد نیز به عنوان شمالی ترین نقطه بوکان از این مهم به دور نبود و روز به روز زمین های بیشتری از این منطقه زیر ساخت و ساز رفتند.
با افزایش ساخت و سازها و مسکونی شدن اطراف تصفیه خانه اعتراضات به بوی بد آن نیز بیشتر و بیشتر شد تا جایی که بارها مسئولان استانی و شهرستانی را وادار به بازدید و حضور در جمع مردم این منطقه کرده است.

مسئولان منطقه ما را فراموش کرده اند
رضا علیزاده که نزدیک 7 سال است در این منطقه ساکن بوده در خصوص بوی نامطبوع این تصفیه خانه به خبرنگار مهر گفت: باید در این منطقه ساکن باشید تا بدانید بوی نامطبوع تا چه میزان زندگی روزمره مردم را تحت تأثیر قرار داده است.
با آغاز فصل گرما متاسفانه بوی نامطبوع تشدید شده و زندگی اهالی این منطقه را با سختی زیادی همراه می کند وی با بیان اینکه بارها در این مدت از طریق امضای طومار، به صورت حضوری اعتراضات خود را به مسئولان اعلام کرده ایم گفت: متاسفانه این اعتراضات تاکنون راه به جایی نبرده و انگار مسئولان منطقه ما را فراموش کرده اند.
فاطمه رضایی از دیگر ساکن این منطقه با بیان اینکه هر سال با آغاز فصل تابستان این بوی نامطبوع در منطقه تشدید می شود افزود: اهالی این منطقه از اعتراض به مسئولان خسته شده اند و هیچ گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در روزهای اخیر که فصل امتحانات نیز است فرزندان ما از گرما و بوی نامطبوع کلافه شده اند افزود: از مسئولان تقاضا داریم با حضور در منطقه به حرف اهالی گوش کرده و مشکل ما را چاره اندیشی کنند.
رضایی با اشاره به اینکه بوی نامطبوع در تمام فصول سال تمامی ندارد ادامه داد: در سالهای اخیر با افزایش اعتراضات اهالی تعدادی درخت در اطراف تصفیه خانه کاشته اند اما همچنان بوی نامطبوع رفع نشده است.
صادقی از دیگر اهالی با بیان اینکه کاشت درخت شاید بوی نامطبوع را در منطقه کاهش دهد اما در داخل منازل به خصوص در فصل گرما این مشکل واقعا غیرقابل تحمل است افزود: کاش تعدادی از خانواده های مسئولان در این منطقه ساکن بودند شاید خودشان به عینه این مشکل را لمس می کردند تا شاید راهکاری چاره اندیشی کنند.

تصفیه خانه بوکان در مکان مناسبی احداث نشده است
فرماندار بوکان در خصوص آخرین وضعیت این منطقه به خبرنگار مهر گفت: در سالهای اخیر به دلیل بوی نامطبوع ناشی از تصفیه خانه بوکان به خصوص در فصل تابستان شاهد اعتراضات مردمی در این شهر هستیم.
تمام محوطه تصفیه خانه با هدف کاهش بوی نامطبوع درختکاری شده که با این اقدامات امیدواریم امسال شاهد کاهش میزان بوی نامطبوع در این منطقه باشیم جمال خسروی با بیان اینکه تصفیه خانه بوکان دو دهه پیش در منطقه علی آباد بوکان احداث شده است افزود: متاسفانه احداث این تصفیه خانه بدون مکان یابی و نیازسنجی مناسب بوده و هم اکنون شاهد مشکلاتی از جمله بوی نامطبوع آن در سطح شهر هستیم.
وی با بیان اینکه امسال در راستای حل مشکل رایزنی های زیادی با ادارات مرتبط در این حوزه صورت گرفته است افزود: سال گذشته نیز در جریان سفر معاون وزیر 32 دستگاه پمپاژ هواددهی خریداری و در تصفیه خانه نصب شده اما متاسفانه همچنان مردم از بوی نامطبوع این تصفیه خانه گلایه مند هستند.
خسروی از کاشت بیش از 20 هزار اصله نهال اطراف تصفیه خانه بوکان خبر داد و گفت: تمام محوطه تصفیه خانه با هدف کاهش بوی نامطبوع درختکاری شده که با این اقدامات امیدواریم امسال شاهد کاهش میزان بوی نامطبوع باشیم.
فرماندار بوکان با اشاره به جمعیت بالای ساکن در این منطقه به همراه تحت تاثیر قرار گرفتن جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر در شهرکهای اطراف، کوی بهداری و همچنین روستای ناچیت عنوان کرد: تنها راه حل این مشکل ارتقای سیستم های هوادهی این تصفیه خانه است.
خسروی با بیان اینکه سیستم های تصفیه خانه بوکان از نوع لاگنی است خاطرنشان کرد: امید می رود با ارتقای سیستم هوادهی و نیز اقدامات اصلاحی در تابستان امسال شاهد کاهش میزان بوی نامطبوع و گلایه های مردمی در این منطقه باشیم.

ارتقای سیستم هوادهی تصفیه خانه بوکان نیازمند اعتبارات کلانی است
معاون بهره برداری شرکت آب وفاضلاب شهری آذربایجان غربی نیز در خصوص رفع مشکل بوی نامطبوع تصفیه خانه بوکان اظهارداشت: این تصفیه خانه در دهه 80 با اخذ مجوزهای لازم زیست محیطی احداث شده است.
یوسف شمچی اظهارداشت: متاسفانه رشد جمعیت و افزایش ساخت و سازها در اطراف این تصفیه خانه موجب بروز مشکلات اساسی شده که بخشی از این مشکلات مرتبط با این شرکت نیست.
وی ادامه داد: فرآیند تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه بوکان از نوع لاگنی است و ارتقای سیستم های آن نیازمند اعتبارات کلان و نیز ساخت تصفیه خانه جدید بوده که از عهده اعتبارات استانی خارج است.
برای رفع کامل این مشکل باید این تصفیه خانه و ابنیه آن تخریب و تصفیه خانه جدیدی احداث شود که نیازمند اعتبارات کلان ملی است شمچی با بیان اینکه توسعه نامتناسب و حاشیه نشینی در این منطقه موجب احداث منازل زیادی در اطراف این تصفیه خانه شده و رفع بوی نامطبوع ناشی از تصفیه خانه از طریق اقدامات اصلاحی ممکن است، البته با این اقدامات نیز این بو کاملا مرتفع نمی شود بلکه حجم آن کاهش می یابد.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی تاکید کرد: سال گذشته بخش پیش تصفیه این تصفیه خانه کاملا پوشانده شده و امسال نیز سقف این بخش به اتمام رسیده که امیدواریم درتابستان شاهد کاهش میزان بو باشیم.
شمچی کاشت نهال، گرفتن بوی محل پیش تصفیه و انتقال آن به لاگن را از دیگر اقدامات این شرکت در راستای حل مشکل اهالی این منطقه دانست و گفت: برای رفع کامل این مشکل باید این تصفیه خانه و ابنیه آن تخریب و تصفیه خانه جدیدی احداث شود که نیازمند اعتبارات کلان ملی است.
معاون بهره برداری شرکت آب وفاضلاب شهری آذربایجان غربی تعمیر و در مدار قرار دادن کلیه پمپ های هوادهی را از دیگر اقدامات برای کاهش بوی تصفیه خانه عنوان و اضافه کرد: طی این مدت سعی شد کاورینگ و پوشش ورودی فاضلاب و ایستگاه پمپاژ و حذف ورودی فاضلاب وخونابه کشتارگاه شهرداری جهت کاهش بو انجام شود.
زندگی اهالی منطقه علی آباد و شهرک و روستاهای اطراف بوکان با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر هر روز با مشکل بوی نامطبوع تصفیه خانه بوکان گره خورده و تابستان این مشکل تشدید می شود.
امید می رود مسئولان که خود زمینه ساز این مشکل بوده اند، راهکارهای رفع آن را نیز چاره اندیشی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/55920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

پاکو خمس: هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی