پیام آذری

آخرين مطالب

لرزه سرمای بهاره بر تن کشاورزی آذربایجان شرقی اقتصادي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز- بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در اثر سرمای بهاره و وقوع حوادث غیرمترقبه متحمل آسیب یک هزار و 700 میلیارد تومانی شد که به گفته کارشناسان، رقم آن بسیار بزرگ تر از خسارت زمین لرزه 6 سال قبل ارسباران می باشد.
به گزارش ایرنا، هر چند عمق خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه بر کشاورزان آذربایجان شرقی به دلیل سرشکن شدن آن در سطح استان خیلی به چشم نمی آید، اما این گونه اتفاقات، تن نحیف کشاورزی را بیشتر تحلیل می برد.
آنچه شدت تاثر ناشی از خسارت وارده بر بخش کشاورزی را دوچندان می کند، نهادینه نبودن فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی از یک سو و بی میلی کشاورزان به این مساله به دلیل عملکرد ضعیف صندوق بیمه کشاورزی از سوی دیگر است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به خسارت یک هزار و 700 میلیارد تومانی سرمازدگی، تگرگ و سیل به بخش کشاورزی استان اظهار داشت: برای درک بزرگی این رقم، یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که زمین لرزه ارسباران که انعکاس رسانه ای وسیعی داشت، حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان خسارت مالی داشت.
وی افزود: هر چند بخش کشاورزی همه شهرستان های استان از حوادث غیرمترقبه آسیب دیده است، اما بیشترین میزان خسارات به شهرستان های مراغه، ملکان و اهر وارد شده است، زیرا آنها مرکز اصلی تولید سیب و گردو هستند.
وی اضافه کرد: به تازگی نیز بارش تگرگ در شهرستان های چاراویماق و خداآفرین خسارات وارد کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: 85 درصد خسارات در بخش باغی، 12 درصد محصولات زراعی، 2.5 درصد محصولات دامی و بقیه نیز در بخش تاسیسات وارد شده است.
وی ادامه داد: از رسانه ها درخواست داریم جهاد کشاورزی را در زمینه نهادینه کردن فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی کمک کنند، زیرا هر چند صندوق بیمه کشاورزی کاستی هایی دارد، اما در نهایت دریافت هر چند دیرهنگام خسارت از صندوق بهتر از خالی ماندن دست کشاورزان به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه است.
وی خاطرنشان کرد: تنها محلی که می تواند به کاهش ریسک فعالیت های کشاورزی کمک کند، صندوق بیمه کشاورزی است و در حال حاضر گزینه دومی وجود ندارد.
فتحی اظهارداشت: بیمه نبودن محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه موجب می شود کشاورزان در هنگام وقوع حوادث دست شان به جایی بند نباشد، بلکه بر آینده فعالیت های آنها نیز تاثیر منفی دارد.
وی تاکید کرد: باید کشاورزان را متقاعد کنیم که محصولات خود را به موقع بیمه کنند، تا خسارات ناشی از وقوع حوادث مختلف برای آنان به حداقل برسد.
مدیر صندوق بیمه کشاورزی در آذربایجان شرقی هم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه طرح بیمه پایه کشاورزی به منظور ترغیب بهره برداران از سال گذشته توسط صندوق اجرایی شده است، گفت: در این طرح به ازای حق بیمه کمتر، عوامل خطرزا با تواتر کمتر که خسارت های سنگین و فاجعه آمیز در پی دارد، بیمه می شود.
شهرام نریمانی با اعلام اینکه در سال زراعی جاری 45 هزار هکتار از باغات و 215 هزار هکتار از اراضی زراعی استان تحت پوشش صندوق قرار دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته 135 میلیارد تومان به بهره برداران استان غرامت پرداخت شد.
وی با بیان اینکه تنها 35 درصد از غرامت خسارت بخش باغی استان هنوز پرداخت نشده است، اظهار کرد: در صورت تامین بودجه غرامت باقی مانده هم پرداخت شود.
نریمانی با اشاره به تفاوت خسارت اعلامی توسط مسوولان جهاد کشاورزی با ارزیابی کارشناسان بیمه، گفت: مسوولان جهاد تمام خسارت محصول را محاسبه می کنند، اما کارشناسان صندوق خسارت ناشی از عوامل قهری بر محصول را لحاظ می کنند.
وی با اشاره به اینکه سالانه بطور میانگین 35 درصد سطح کشت اراضی و باغات استان بیمه می شود، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی در حدود 100 هزار هکتار باغ و یک میلیون و 100 هزار هکتار اراضی زراعی دارد.
دبیر خانه کشاورز آذربایجان شرقی هم به ایرنا گفت: با وجودی که صندوق بیمه روش های همه گیر ارائه می کند، به واسطه تاخیر در پرداخت غرامت، روش های خاص ارزیابی کارشناسان بیمه و مشارکت ضعیف صندوق بیمه با کشاورزان، شاهد کاهش گرایش بهره برداران به استفاده از خدمات صندوق هستیم.
مصطفی قنبری با اشاره به تصویب ردیف بودجه خاص برای بیمه کشاورزی گفت: با توجه به کافی نبودن اعتبار تخصیص یافته در سال گذشته هنوز بخشی از غرامت باغداران پرداخت نشده است.
وی بیمه گذاری بر اساس نظام بهره برداری در بخش کشاورزی را ضروری دانست و پیشنهاد کرد بیمه گروهی راه اندازی شود و تمام بهره برداران روستا تحت پوشش آن قرار گیرند.
وی همچنین راه اندازی شرکت های بیمه کشاورزی توسط بخش خصوصی را برای کاهش خسارت های ناشی از حوادث غیرمترقبه در این بخش ضروری دانست و گفت: در این صورت حق بیمه بهره برداران کاهش می یابد.
وی در کنار افزایش گرایش به بیمه، بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی به منظور کاهش خسارت حوادث قهری در بخش کشاورزی تاکید کرد.
قنبری اولین اقدام را برنامه ریزی کشت بر اساس نتایج آمایش سرزمین دانست و افزود: با توجه به تغییر اقلیم، باید در هر منطقه محصولی کشت شود که با اقلیم مطابق بوده و به ویژه در برابر سرما مقاوم باشد تا در برابر اولین سرمای دیررس بهاره خسارت نبیند.
وی مطالعه علمی در استقرار الگوی کشت و تبعیت از نظام تولید فنی و علمی را برای کاهش خسارت های طبیعی ضروری دانست و افزود: در صورت انتخاب رقم ها و واریته های مقاوم به سرما و آفات، میزان خسارت کاهش می یابد.
قنبری در کنار بهره گیری از دانش روز و داده های تحقیقاتی بر استفاده از تجربه کشاورزان در مقابله با حوادث قهری تاکید کرد.
در نهایت در کنار کاستی های صندوق بیمه کشاورزی و جایگاه نامناسب صندوق در میان بهره برداران به نظر می رسد نوع کشت مناطق مختلف کشور با تغییر اقلیم تطبیق نیافته و از این رو شاهد افزایش آسیب پذیری بخش کشاورزی در برابر عوامل طبیعی هستیم.
3071/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/55859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل

اهداف کاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال 1403 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سالی با در آمد مالی خوبی را پشت سرگذاشت

کشف 30 دستگاه ماینر در شهرستان پلدشت

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان غربی

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه اول اردیبهشت

چندش‌ترین سالاد دنیا

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی اول اردیبهشت

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

بمب بزرگ تراکتوری‌ها؛ سرمربی سابقب گرت بیل در راه تبریز

جان باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

خودروهای متخلف در تبریز توقیف می‌شوند

تبریک تولد 85 سالگی رهبر انقلاب؛ رهبران معاصر با آیت‌الله خامنه‌ای قابل مقایسه نیستند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشکین شهر

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

شاهرخ استخری در بلژیک؛ از تیپ و چهره تازه تا طعنه به شبکه آی فیلم/ تصاویر

نجات 2 کوهنورد مفقودی در ارتفاعات دره‌جرمی ارومیه

سرمربی جدید تراکتور امروز مشخص می‌شود

هواداران خواستار اخراج کادر مدیریت و دروازه‌بان تراکتور شدند

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

نجات کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه

مرگ تلخ 2 مرد در داخل چادر مسافرتی

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

رونمایی «بهبود فریبا» سریال پایتخت از تیپ و چهره جدیدش در 50 سالگی

تازه‌ترین اخبار از مناطق سیل‌زده بلوچستان/ برق وصل شد

زرآباد زیر آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

امحای 113 تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند