پیام آذری

آخرين مطالب

خرید محصول کشاورزان؛ از دلنگرانی پارسال تا آرامش امسال اقتصادي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - اردبیل - فصل برداشت گندم و دیگر محصولات استراتژیک در استان اردبیل در حالی جریان دارد که از شواهد امر چنین بر می آید که امسال به جای دغدغه و دلنگرانی در چهره کشاورزان بابت دریافت بهای گندم و دیگر محصولات زراعی خود، آرامش و طیب خاطر حاکم است.
کشاورزان بویژه گندمکاران اردبیلی در سال زراعی گذشته سال سختی را پشت سر گذاشتند، خسارت ناشی از بلاهای طبیعی وارده به آنها با تعلل نسبتا طولانی در دریافت بهای محصول فروشی خود به دولت همراه شد.
بسیاری از زارعان که سال سختی را از لحاظ نقدینگی سپری کرده بودند امسال فصل برداشت خود را با دغدغه و دلنگرانی آغاز کردند اما اقدام بهنگام دولت در پرداخت بخشی از مطالبات کشاورزان در همان روزهای ابتدای خرید، مایه امیدواری آنها شده است.
در گفت و گوی خبرنگار ایرنا با تنی چند از کشاورزان در منطقه مغان آنها اعلام کردند که روند خرید محصول آنها تاکنون رضایت بخش بوده است.
به گفته این کشاورزان ، مسئولان دولتی امسال وعده های خوبی درباره پرداخت بهنگام بهای گندم تولیدی داده اند و امیدواریم این امر تحقق یابد.
علی یک کشاورز بیله سواری به ایرنا گفت: گندم تولیدی خود را تحویل تعاون روستایی داده و بخشی از بهای آن را دریافت کرده ام و امیدوارم مابقی نیز در کوتاه مدت پرداخت شود.
رییس جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید که بر اساس تصمیم های اتخاذ شده ، 50 درصد بهای گندم تحویلی کشاورزان بلافاصله در اختیار آنها قرار گرفته و مابقی نیز تا 2 ماه آینده در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، علاوه بر اقدام در پرداخت زودهنگام بهای محصولات کشاورزان از سوی دولت، تمهیدات دیگری نیز برای آسایش کشاورزان اتخاذ شده تا آنها امسال با کمترین دردسر محصول تولیدی خود را تحویل مراکز فروش قرار دهند.
** خرید محصول کشاورزان استان اردبیل در حدود 100 مرکز خرید
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل با اشاره به تمهیدات این اداره کل در زمینه خرید محصول تولیدی کشاورزان گفت: برای خرید گندم از گندمکاران استان 56 مرکز خرید دایر شده است.
علی نوبخت بیان کرد: همچنین 16 مرکز برای خرید جو و 14 مرکز نیز برای خرید کلزا در استان پیش بینی شده است.
به گفته وی ، قیمت هر کیلوگرم گندم در سال جاری با افت چهاردرصد مفید و با 2 درصد غیرمفید و در شهرهای شمالی استان با رطوبت 14 درصد 13 هزار تعیین شده است.
مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل نیز گفت: 35 مرکز خرید گندم و جو در نقاط مختلف این استان برای خرید محصول تولیدی کشاورزان دایر شده است.
به گفته غلامرضا میرزا حسینی، امکانات لازم از قبیل رطویت سنجی، نصب دوربین در محوطه ها و باسکول مکانیزه در تمامی مراکز خرید فراهم شده و این مراکز بصورت 24 ساعته گندم و جو کشاورزان را تحویل می گیرند.
او با بیان اینکه هر چند مراکز خرید به اندازه کافی برای خرید گندم و جو دایر شده اما انبارهای پشتیبان هم پیش بینی شده که در صورت نیاز از آنها استفاده خواهد شد.
وی اضافه کرد: نمایندگان دستگاه های ناظر از قبیل استانداری، فرمانداری ها، سازمان بازرسی ،تعزیرات حکومتی و بهداشت و درمان نیز برای تسهیل و نظارت بر امور در مراکز خرید حضور دارند.
** پرداخت 140 میلیارد ریال به گندمکاران استان اردبیل
رییس جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با اشاره به تداوم روند مطلوب خرید گندم تولیدی از کشاورزان گفت: تاکنون 140 میلیارد ریال بابت خرید گندم به کشاورزان این استان پرداخت شده است.
خلیل نیکشاد افزود: تاکنون بیش از 100 هزار تن گندم کشاورزان که عمدتا سه شهرستان منطقه مغان در شمال استان اردبیل را شامل می شود خریداری شده و دریافت محصول تولیدی همچنان در جریان است.
وی پیش بینی کرد که امسال بیش از 460 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.
** رضایت مسئولان شهرستان های مغان از روند خرید محصولات زراعی کشاورزان
در این حال فرمانداران سه شهرستان بیله سوار، پارس آباد و گرمی مغان در گفت و گو با ایرنا با تشریح روند تولید و خرید محصولات کشاورزی بویژه گندم از نحوه خرید و پرداخت مطالبات کشاورزان ابراز رضایت کردند.
حسن قبادی ، فرماندار بیله سوار مغان با اعلام اینکه 12 مرکز برای خرید محصولات کشاورزی بویژه گندم تولیدی کشاورزان این شهرستان دایر شده گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از 150 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شود.
وی اضافه کرد: کشاورزان محصول گندم خود را تا سقف 10 تن به مراکز خرید در شهرستان بیله سوار که مباشر آن بر عهده تعاون روستایی و جهاد کشاورزی می باشد ارائه داده و بیش از 10 تن نیز به مرکز سیلوی روح کندی تحویل داده می شود.
وی افزود: برای تشویق گندم کاران جهت تحویل گندم به مراکز دولتی، شرکت بازرگانی دولتی در برابر تحویل هر کیلوگرم گندم به سیلوی روح کندی 150 ریال کرایه حمل پرداخت می کند.
قبادی در عین حال تاکید کرد که کشاورزان قبل از تحویل محصول به مراکز خرید باید در سامانه یکپارچه جهاد کشاورزی ثبت نام کنند تا روند تحویل محصول گندم آنها تسهیل شود.
در این حال مدیر جهاد کشاورزی بیله سوار با اشاره به خرید محصول کلزا از کشاورزان گفت: کلزا در چهار هزار و 100 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان کشت شده بود و هم اکنون برداشت محصول در جریان است.
ربعلی جهانی، با بیان اینکه امسال پیش بینی می شود بیش از هشت هزار تن محصول کلزای مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شود، افزود: 2 مرکز خرید دراین شهرستان محصول کشاورزان را خریداری کرده و برای روغن کشی به اردبیل و استان‌ های دیگر منتقل می‌شود.
به گفته وی، قیمت تضمینی خرید کلزا 28 هزار و 660ریال با رطوبت 10 درصد اعلام شده و با افت 2 درصد ناخالص و حداکثر رطوبت قابل خرید این محصول نیز 20 درصد می باشد.
فرماندار پارس آباد مغان نیز با پیش بینی تولید 150 هزار تن گندم و جو در این شهرستان از روند خرید این محصولات از کشاورزان ابراز رضایت کرد.
علی علایی افزود: تاکنون 25 هزار تن گندم در 10 مرکز خرید تضمینی گندم شهرستان خریداری شده است.
وی با بیان اینکه کشاورزان نگران بهای گندم خود نباشند بر تسریع در ارائه لیست کشاورزان به بانک کشاورزی جهت پرداخت به موقع بهای محصول کشاورزان و هماهنگی و برنامه ریزی دقیق برای آهنگ حمل تاکید کرد.
فرماندار گرمی مغان نیز با اشاره به تولید 85 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان از روند خرید محصولات کشاورزان ابراز رضایت کرد.
ابراهیم امامی گفت: در سال زراعی جاری حدود 70 هزار هکتار گندم ، 10 هزار هکتار جو و هفت هزار هکتار حبوبات در شهرستان کشت شده و محصول تولیدی کشاورزان در چهار نقطه از شهرستان شامل مرکز خرید سیلو، مرکز خرید پرچین، تعاونی گرمی و تعاونی انگوت خریداری می شود.
وی همچنین اظهار کرد: با توجه به سطح زیر کشت قابل توجه عدس در این شهرستان و جلوگیری از نوسانات قیمت عدس تولیدی کشاورزان در منطقه پیشنهاد خرید تضمینی عدس و ارائه راهکارهای لازم در این زمینه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان ضرورت دارد.
به گزارش ایرنا ، استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
گزارش : گیتی طالبی
6018/6016

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/55622/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد

واژگونی خودروی سواری پژو 405 در محور سلماس - تسوج

فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد

خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود

نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در آذربایجان غربی برگزار می شود

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

ایجاد پست برق 400 کیلو ولت در هشترود

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

کشف بیش از 44 کیلوگرم تریاک در مراغه

گفت‌وگوی کامالا هریسر با رئیس رژیم صهیونیستی

طبخ غذا‌های دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز عملیات اجرایی پروژه هتل پنج ستاره ملل مشگین‌شهر

تلاش برای ایجاد پست برق 400 کیلو ولت در هشترود

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

تخصیص 8 میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه

نوسازی 25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور

4 تکنیک برای اینکه دیگران را راحت‌تر ببخشید

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد