پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

کشت گلخانه ای بهترین گزینه برای مدیریت منابع آبی سياسي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه – توسعه کشت گلخانه ای بهترین گزینه با توجه به بحران کم آبی، کاهش میزان بارشها به همراه تغییرات اقلیمی و کاهش راندمان آبیاری در کشاورزی برای برون رفت از تهدیدات خشکسالی است.

خبرگزاری مهر – گروه استانها: در سالهای اخیر بحران کم آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه موجب چالش های جدی در بخش های مختلف استان به خصوص بخش کشاورزی استان شده است.
این در حالی است که بالا بودن راندمان آبیاری در بخش کشاورزی یکی از مهمترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه مطرح می شود برای حل این مشکل در سالهای اخیر راهکارهای متعددی از جمله اجرای طرح آبیاری تحت فشار و نیز کشت گلخانه ای مورد تاکید کارشناسان و مسئولان این بخش قرار گرفته است.
اما در سالهای اخیر بروکراسی های دست و پاگیر از جمله روند کند صدور مجوز به همراه عدم اعطای تسهیلات کم بهره موجب شده سیاست های اتخاذ شده در این بخش به خوبی اجرا نشده و همچنان کشاورزی استان به حالت سنتی خود ادامه دهد.
کارشناسان معتقد هستند افزایش کیفیت محصول تولیدی، افزایش تولید در واحد سطح، ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش آموختگان بخش کشاورزی، دستیابی به اهداف صادرات محصولات، متمرکز کردن کشت و تولید بیش از یک محصول در سال، کاهش آفات و بیماری‌ها، کاهش استفاده از نهاده‌ها و هزینه‌ها از دیگر مزایای کشت‌های گلخانه ای است.

آذربایجان غربی قطب مهم تولیدات گلخانه در کشور به شمار می رود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص وضعیت کشت گلخانه و ضرورت توجه به این بخش گفت: در زمان حاضر بیش از 110واحد به مساحت 32 هکتار کشت گلخانه به صورت انفرادی در سطح استان فعالیت می کند که 70 واحد گلخانه به مساحت 27 هکتار در زمینه تولیدات سبزی و صیفی و مابقی در بخش گلهای زینتی و آپارتمانی و میوه هستند.
اسمعیل کریم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آذربایجان غربی هشت درصد از شهرک های کشاورزی کشور را از نظر تعداد و 14 درصد از نظر مساحت را به خود اختصاص داده است اظهارداشت: امسال کشت گلخانه مورد حمایت ویژه سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تسهیل اعطای مجوز به فعالان این بخش در دستور کار قرار گرفته است افزود: در سالهای گذشته مجوز احداث گلخانه تنها به افراد دارای زمین سه هزار متر مربع اعطا می شد اما در حال حاضر مجوز احداث گخانه به 500 متر نیز داده می شود.
کریم زاده با بیان اینکه افراد علاقمند به خصوص فارغ التحصیلان بخش کشاورزی می توانند در این حوزه به صورت ویژه وارد کار شوند اضافه کرد: تغییر کاربری به زمین ها در بخش روستایی و شهری و نیز اعطای زمین مورد نیاز از سوی منابع طبیعی از دیگر اقدامات حمایتی سازمان جهاد کشاورزی استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون هفت مجتمع گلخانه ای در استان در دست احداث است افزود: در زمان حاضر بیش از دو هزار و 809 نفر در استان مشغول بکار در این حوزه هستند.
وی با بیان اینکه یکی از سیاست و اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در استان حمایت از توسعه کشت گلخانه ای است عنوان کرد: افزایش تولید در واحد سطح، ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش آموختگان بخش کشاورزی، دستیابی به اهداف صادرات محصولات، متمرکز کردن کشت و تولید بیش از یک محصول در سال، کاهش آفات و بیماری‌ها از مهمترین مزیت های کشت گلخانه ای است.

532 هکتار مجتمع گلخانه ای در آذربایجان غربی ایجاد می شود
وی در پاسخ به این سوال که به دلیل شرایط ویژه دریاچه ارومیه و کشت محصولات آب بر چه راهکارهایی برای مدیریت منابع آبی در این حوضه اندیشیده شده است افزود: با توجه به بحرانی بودن وضعیت دریاچه ارومیه و بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه جهاد کشاورزی استان موظف است مصرف آب در این بخش را 40 درصد کاهش دهد.
کریم زاده خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در راستای حمایت از کشت گلخانه ای علاوه بر 110 گلخانه انفرادی اقدام به احداث مجتمع های گلخانه ای به مساحت 532 هکتار در 10 شهرستان جمله ارومیه، سلماس، ماکو، نقده، مهاباد، خوی از محل اعتبارات طرح های عمرانی کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه این مجتمع ها هم اکنون از 30 الی 70 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است اضافه کرد: با اتمام این گلخانه سازمان از طریق اعلام آگهی آماده واگذاری این مجتمع ها به سرمایه گذاران و بخش خصوصی علاقمند به فعالیت در این حوزه است.
وی با تاکید بر اهمیت توسعه کشت های گلخانه ای در استان با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه گفت: دولت از متقاضیان سرمایه گذاری برای کشت محصولات گلخانه ای در جهت بالا بردن کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی حمایت می کند و در حال حاضر توسعه کشت گلخانه ای راهکاری برای برون رفت از بحران کم آبی دریاچه ارومیه در استان به شمار می رود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به حمایت دولت از کشتهای گلخانه ای به منظور حفظ منابع پایه آب و خاک خاطرنشان کرد: در این راستا باید افراد متقاضی سرمایه گذاری در واحدهای گلخانه ای شناسایی و احصا شوند و موانع موجود برای تخصیص تسهیلات اعتباری و صدور مجوز برای این واحدها باید رفع شود.

جهاد کشاورزی در زمینه توسعه کشت گلخانه خوب عمل نکرده است
اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص تسهیل در روند اعطای مجوز و نیز حمایت های صورت گرفته از علاقمندان به کشت گلخانه ای در حالی صورت می گیرد که عضو هئیت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از عملکرد این سازمان و نیز وزارت جهاد کشاورزی در بخش کشت گلخانه ای گلایه مند است.
نماینده مردم مهاباد و عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس نیز در خصوص آخرین وضعت کشت گلخانه ای در استان گفت: کشت گلخانه ای یکی از راههای کنترل مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و افزایش تولید در واحد سطح است ولی متاسفانه این طرح به خوبی در استان اجرایی نشده است.
محمودزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت توسعه کشت گلخانه ای در استان با توجه به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه قوانینی مبنی بر موظف کردن دولت برای توسعه مجتمع های کشت گلخانه ای کرده و در این استان نیز بر اجرایی شدن این طرح با توجه به شرایط دریاچه ارومیه تاکید شده است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح توسعه کشت گلخانه ای به همراه آبیاری تحت فشار مقرر شده بخشی از آب مصرفی در بخش کشاورزی ذخیره سازی و به سمت دریاچه ارومیه رها شود ولی عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان در این خصوص مناسب نیست.
محمود زاده با بیان اینکه جهاد کشاورزی تاکنون نتوانسته است عملکرد قابل قبولی در این بخش داشته باشد اضافه کرد: بروکراسی دست و پاگیر صدور مجوز، طولانی بودن روند صدور مجوز به همراه عدم اعطای تسهیلات کم بهره به این بخش از مهمترین مشکلات کشت گلخانه ای در استان به شمار می رود.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان حاضر مجتمع های کشت گلخانه ای انگشت شمار در استان داریم که به دلیل عدم حمایت جدی و نیز عدم اعطای تشهیلات ارزان قیمت با مشکلات زیادی روبه رو هستند که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه واحدهای گلخانه ای موجود در استان نیازمند سرمایه در گردش هستند اظهارداشت: سازمان جهاد کشاورزی در سالجاری باید حمایت از واحدهای گلخانه ای به همراه تسهیل اعطای مجوز به علاقمندان در این حوزه را در دستور کار خود قرار دهد.

فعالان بخش کشت گلخانه ای نیازمند حمایت ویژه مسئولان هستند
امیرحسین قلیپور از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی که سه سالی است در زمینه تولید محصولات گلخانه ای فعالیت می کند در خصوص مشکلات و مزایای این فعالیت به خبرنگار مهر گفت: کشت گلخانه ای دارای مزایای زیادی از جمله فرصت مناسبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی و سایر رشته های مربوطه ،تولید محصولات دارای کیفیت متناسب با شاخص های صادراتی، صرفه جویی در مصرف آب تا حد یک بیستم مقدار آن در واحد سطح در مقایسه با روشهای سنتی و افزایش درآمد و ارز آوری بیشتر در بخش کشاورزی است.
وی ادامه داد: اما این مزایا زمانی می تواند به صورت کامل محقق شود که فعالان این بخش از حمایت های جدی از جمله تسهیلات بانکی با بهره کم، حل مشکلات زیرساختی، رفع کمبود تجهیزات مورد نیاز به خصوص به دلیل سردسیر بودن منطقه فراهم شوند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است باید کشاورزی آذربایجان غربی از حالت سنتی به مدرن تغییر رویه دهد و روش های آبیاری نوین و نیز کشت گلخانه ای در استان به دلیل کم آبی و خشکسالی سالهای اخیر توسعه یابد.
هادی بهادری در گفتگو با خبرنگار مهر بر تسهیل موانع موجود بر سر راه توسعه کشت محصولات متراکم گلخانه ای در استان تاکید کرد و گفت: توسعه کشت محصولات گلخانه ای با توجه به شرایط موجود دریاچه ارومیه و نیز بالا بودن راندمان آبیاری در بخش کشاورزی می‌تواند دربالابردن کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه عدم وجود ثبات در بازار، بالابودن هزینه تولید نهاده ها و کمبود نقدینگی تولید کنندگان از جمله مشکلات موجود بر سر راه توسعه گلخانه ها در استان است خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در این حوزه آغاز شده که امید می رود با تداوم و حمایت از فعالان این بخش شاهد حل بخشی از مشکلات در این حوزه باشیم.
آذربایجان غربی با تولید 6.5 میلیون تن از 118 میلیون تن محصولات کشاورزی کشور یکی از قطب های مهم کشور به شمار می رود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/55444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رد اصالت تصویری که به عنوان پشت صحنه ای از جوکر2 وایرال شد

10 هزار زوج آذربایجان شرقی آموزش پیش از ازدواج دیدند

انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد

سرانه وخیم آموزش و پرورش اردبیل جبران شود

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار

13 هزار پرونده در آذربایجان غربی به سازش ختم شد

دستگیری پزشک قلابی ترک اعتیاد در خاتم

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و بهداشتی قاچاق در تبریز

منطقه زیبای پامنار خوزستان

109 واحد مسکن از محل حساب 100 امام احداث شده است

کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد

رویکرد نوسازی مدارس تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است

آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی

درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست

پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط

سرمایه گذاری هلدینگ گردشگری در سواحل رود ارس درماکو

شهیدی که پارتی‌بازی نکرد

14 سیلو برای خریدگندم در آذربایجان‌غربی آماده شده است

تدوین برنامه های فرهنگی هنری و ورزشی در مراغه

ایمنی جاده جلفا به سیه رود با حذف پیچ های خطرناک تأمین می شود

اختصاص قطعه زمین مسکونی به زوج های جوان در سهند

تکمیل پروژه‌های عمران شهری «دیلم » تسریع می‌شود

فیلم جالب از لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک با همراهی همتای ترک

پیشرفت فیزیکی 45 درصدی پروژه تقاطع غیرهمسطح قراملک تبریز

برگزاری راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

افزایش حمل بار توسط ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی

رکورد ابدی مصطفی پاشا در تراکتور!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

استان اردبیل جزو 10 استان برتر در بهبود فضای کسب و کار می‌شود

هواشناسی اردبیل هشدار سطح زرد صادر کرد

صدور موافقت اصولی با اجرای 2 طرح گردشگری در اردبیل

پیمانکار ترمینال بین المللی فرودگاه شیراز تا سوم اردیبهشت ​تعیین می شود

دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد

3.6 میلیون تن‌کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد

درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه

جدال زن 60ساله و خرس در ارتفاعات پیرانشهر

جز امام (ره) و رهبری کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

حادثه رانندگی در جاده تبریز - صوفیان یک کشته و 5 مصدوم بر جای گذاشت

راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

رقص ایرانی شاهرخ خان با آهنگ هایده!/ ویدئو

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

بهره‌مندی 2500 مددجو از خدمات هنری بهزیستی

کشف بیش از 5 هزار عدد بلبرینگ صنعتی قاچاق در خوی

برگزاری یادواره سردار سرلشکر حجازی در باروق

دعوت والیبالیست های آذربایجان شرقی به اردوی انتخابی تیم ملی

وضعیت عجیب ارسلان مطهری در تراکتور

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف رانندگی در صوفیان

مهناز افشار : در نوجوانی دوست پسر داشتم/ ویدئو

پله‌هایی که خاک می‌خورند!