پیام آذری

آخرين مطالب

لزوم تغییر تاکتیک رسانه ای برای حمایت از کالای ایرانی اقتصادي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - مهاباد- مهمترین عامل در فرهنگ سازی، جلب اعتماد جامعه، جهت گیری افکار عمومی، بسترسازی برای انجام فعالیت های جمعی، آگاه سازی و همراه کردن مردم، کمک به مسوولان و بسترسازی برای توسعه بر گرده رسانه هاست.
به گزارش ایرنا رسانه ها برای شناسایی و معرفی کالاهای کیفی و اعتمادسازی برای خرید کالای ایرانی و تغییر نگرش مردم نسبت به کالاهای ساخت داخل و کالای های خارجی با 2 شیوه تکنیک خبررسانی و تاکتیک تبلیغات با ذهن و افکار مردم ارتباط برقرار می کنند.
اگر استفاده از تکنیک ها و شیوه های مختلف خبری را بر مبنای واقعیت بدانیم، تبلیغات در بیشتر موارد بر مبانی غیر از واقعیت طراحی می شود.
کارشناسان ارتباطات معتقدند با بررسی رسانه‌ها به یک واقعیت تلخ می‌رسیم که تبلیغ و معرفی کالا در رسانه‌های ارتباط جمعی با نگرش گردش چرخ رسانه صورت می‌گیرد و با این نگرش نمی‌توان کالای کیفی و خوب را از کالای بی‌کیفیت تشخیص داد.
رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران در این خصوص در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: رسانه ها به قابلیت پول سازی تبلیغات توجه دارند و حمایت از تولید ایرانی یا اصلاح الگوی مصرف مد نظر قرار نمی گیرد.
محمدمهدی فرقانی افزود: رادیو و تلویزیون تبلیغ کالای خارجی را ممنوع کرده که گام موثری در حمایت از کالای ایرانی است ولی در مجموع رسانه ها به دنبال درآمد هستند و الگوی رسانه ای در کشور و البته سایر کشورها استقبال از تبلیغات در ازای پرداخت پول است.
وی یادآور شد: اما با توجه به بعد فرهنگی انقلاب و ضرورت حمایت از کالای ایرانی این الگو در کشور نیاز به بازنگری اساسی دارد.
فرقانی ادامه داد: 2 رویکرد می توان در این خصوص اتخاذ کرد؛ اول اینکه به صورت قانونی تبلیغ کالای غیرایرانی را ممنوع کنیم که البته ممکن است به تجارت و کسب و کار لطمه بزند و بخش خصوصی را دچار رکود کند.
وی اضافه کرد: اولویت دادن به تبلیغات کالاهای با کیفیت ایرانی راهکار دومی است که امکان حمایت از تولید و کالای ایرانی را محقق می کند.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران همچنین گفت: بر این اساس رسانه ها نیاز به سیاست گذاری جدیدی دارند که البته به علت پایین بودن شمارگان مطبوعات، این سیاست گذاری جدید را باید رادیو و تلویزیون بیشتر مورد توجه قرار دهد.
دکتر فرقانی با اشاره به اینکه در ساختار تبلیغات باید مرجعی دولتی یا صنفی برای تائید تبلیغات و کیفیت کالا تاسیس شود، ادامه داد: تبلیغات رسانه ای باید مورد تائید مرجع یاد شده قرار گیرد؛ به خصوص تبلیغاتی که با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد.
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: مرجع نظارتی باید روی محتوای تبلیغات بازرگانی نظر بدهد و شناسنامه دار بودن کالا و کیفیت آن را تایید کند و سپس مجوز تبلیغات داده شود؛ در واقع باید گواهی تائید از مرجع یاد شده صادر شود.
فرقانی تاکید کرد: متأسفانه بستر تبلیغات رسانه‌ای در این خصوص دارای نقص است و تنها تعیین‌ کننده در تعریف و تمجید از کالا میزان هزینه تبلیغات است که به رسانه پرداخت می شود طوری که به صحت و سقم مطالب توجه نمی شود
وی اضافه کرد: بر این اساس این کارکرد باید بازبینی شود و ویژگی‌های مورد ادعای تولید‌کننده باید اثبات و سپس تبلیغ در رسانه پذیرفته شود.
دست اندرکاران رسانه معتقدند اگرچه تبلیغات بر مبنای واقعیت استوار نیست اما به این معنا هم نیست که تبلیغ کننده کالا به روش تبلیغات سیاه یا تبلیغات خاکستری به ‌خاطر پول دریافتی از تولید‌کننده به مخاطبان دروغ بگوید و جنس و کالای بی‌کیفیت را تبلیغ کند.
رسانه یک عامل مؤثر در توسعه است که البته تبلیغات رسانه‌ای با آن تطابق و تناسب ندارد و در این ارتباط یک دگرگونی در تبلیغات رسانه‌ای لازم است که آغاز آن با تغییر قوانین تبلیغات رسانه‌ای امکان پذیر است و تا زمانی که خواص و ویژگی‌های کالایی مورد تأیید نیست نباید تبلیغ شده و به خورد مردم داده شود.
استاد روزنامه نگاری دانشگاه های علامه طباطبایی تهران نیز در این خصوص به ایرنا گفت: تا زمانی که پول و مسائل مالی در مطبوعات و رسانه ها اولویت اول محسوب می شود و حتی در انتشار مطالب خبری نیز تاثیر مستقیم دارد، در این زیرساخت برای حمایت از تولید و کالای ایرانی مشکل اساسی وجود دارد.
حسینعلی افخمی بیان کرد: رابطه معنی داری بین کالای ایرانی و تبلیغات در رسانه ها وجود ندارد و این رویه باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: چه بسا در تبلیغات رسانه ای کالاهایی که کیفیت آنها شعاری است و واقعیت ندارد بر کالاهایی که از کیفیت مناسب برخوردار است ترجیح داده می‌شود؛ بر این اساس تاثیر این موضوع در آینده فروش کالاهای ایرانی نقش بازدارنده خواهد داشت.
از چهره های ماندگار علمی و استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران نیز به ایرنا گفت: بیشتر رسانه های ایران سیاسی است و تولید محور نیستند و زیرساخت حمایت گرایانه نیز ندارند.
علی اکبر فرهنگی بیان کرد: حتی ساختار اطلاع ‌رسانی در معرفی کالا با ساختار تبلیغات رسانه‌ای در تضاد است و ابتدا باید این تضاد از بین برود تا کار رسانه‌ای به دست خود رسانه خنثی نشود.
وی ادامه داد: برخی مواقع کالایی از طریق رسانه تبلیغ می‌شود و از طرف دیگر بخش اطلاع‌ رسانی رسانه‌ای نکات ضعف آن را بیان می‌کند؛ باید حمایت از کالایی صورت گیرد که کیفیت در شعار را در عمل ثابت کرده باشد.
وی اضافه کرد: اگرچه تبلیغات جزو جدایی ‌ناپذیر رسانه‌هاست اما علت تأثیرگذاری آن اعتمادی است که مخاطبان به ذات رسانه‌ها دارند.
وی گفت: باید در تبلیغ و معرفی درست کالا چاره اندیشی شود یعنی اعتماد مخاطب دستاویز قرار نگیرد؛ بر این اساس ساختار تبلیغات در رسانه و قوانین مربوطه متناسب با حمایت از کالای ایرانی تنظیم شود و البته اقتصاد رسانه نیز مورد توجه ویژه مسوولان قرار گیرد تا رسانه ها دچار مشکل نشوند.
وی بیان کرد: برخی از رسانه‌ها در چند سال گذشته برخلاف اخلاق حرفه‌ای، تبلیغات خاکستری با منبع مبهم و غیرموثق و اطلاعات و محتوا را بر تبلیغات سفید مبتنی بر اطلاعات درست و منبع موثق ترجیح داده‌اند.
وی افزود: این موضوع علاوه بر اینکه در دراز مدت موجب کاهش اعتماد مخاطبان به رسانه‌های مذکور خواهد شد، سلامت روانی مردم را نیز تهدید می‌کند.
به ‌نظر کارشناسان ارتباطات و رسانه، تبلیغات خاکستری نه منبع مطمئنی دارد و نه محتوای آن مورد تأیید و اطمینان است؛ بر این اساس برخی رسانه‌ها از مبهم بودن محتوا و نداشتن دسترسی مخاطبان به اطلاعات شفاف و دقیق، سلامت روانی و اعتماد مردم را فدای سود اقتصادی برای چرخاندن چرخ‌های رسانه‌ای خود می‌کنند و این روند برای حمایت از کالای ایرانی با کیفیت سم است.
کلام آخر اینکه باید بستر رسانه‌ای برای حمایت از کالای ایرانی فراهم شود؛ حمایت از کالای ایرانی وظیفه تمام رسانه‌ها بوده و معرفی آنها از اولویت‌های مهم است اما تبلیغ کالاهای بی‌کیفیت از بین بردن اعتماد عمومی و بی‌اعتبار کردن تولیدکنندگان زحمت کشی است که در بازار رقابت توانسته اند کیفیت را در عمل نشان دهند.
3093/3072
** گزارش: پیمان پاکزاد

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/55092/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استایل متفاوت دختر آقای هاشمی سریال نوروز رنگی/ بیوگرافی

تنهایی عامل اعتیاد به‌ غذا و میل به شیرینی؟

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

زندانی جرایم غیرعمد با حمایت دادستان اردبیل آزاد شد

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

ابلاغ 821میلیارد تومان منابع ازمحل فروش اوراق به پروژه های اردبیل

پرداخت 35 هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل

جابجایی 252 هزار تن کالا از استان اردبیل

اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل آغاز شد

14 هزار زوج اردبیلی وام ازدواج دریافت کردند

صنعتگران اردبیلی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران

9 کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه پنجم اردیبهشت

آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط

همایش تبیین دستاورد‌های عرصه سلامت و تجلیل از فعالان بخش سلامت در شهرستان خوی

هکر حرفه‌ای حساب‌های بانکی در اشنویه دستگیر شد

افرایش دو برابری داروخانه‌ها در خوی

گلایه مردم از وضعیت نامناسب آسفالت بلوار صنم بلاغی پلدشت

اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی پاکسازی شد

اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی

بلیت فروشی دیدار تیمهای تراکتور و ذوب آهن

پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد

غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است

اهدای 179 واحد خون در مهربان

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی پنجم اردیبهشت

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

افزایش دمای هوا در استان اردبیل

مقاوم سازی بیش از 4 هزار واحد مسکن روستایی

دیدار مسئولان استان زنجان با مادر شهید سیدرضی+تصاویر

پرداخت 35000میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل

میلان و از سرگیری مذاکرات برای جذب سرو گیراسی

سرو آزادانه قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند

صدور حکم قطعی پرونده فساد در مدیریت اسبق شهرداری و شورای شهر تکاب

یک کودک ارومیه‌ای با غرق شدن در استخر آب باغ جان خود را از دست داد

اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان شهرستان میاندوآب برای برگزاری امن کنکور سراسری

دستگیری سارقان مسلح طلا و جواهرات در اهر

خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)

صادرات محصولات کشاورزی مراغه به 20 کشور جهان

پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی

اولین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به پاریس رسید / استقبال در بدو ورود به ارومیه

رقابت بیش از 52 هزار داوطلب در کنکور سراسری آذربایجان غربی

سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی طی سال گذشته

مقاوم سازی 350 هزار واحد روستایی در سطح کشور

9 بازیکن از آذربایجان‌ غربی در ترکیب تیم ملی والیبال قرار گرفتند

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

استوری ویژه و متفاوت «امیر جعفری» برای «علیرضا جعفری»/ عکس

استایل متفاوت و جذاب «شاهزادۀ ناکرانگ» در یک قرارداد عاشقانه