پیام آذری

آخرين مطالب

آذربایجان شرقی، گنجینه صنایع دستی ایران فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز- آذربایجان شرقی با برخورداری از مجموعه زیبا و بدیع از انواع گوناگون صنایع دستی، قطب مهم و محوری این حوزه در کشور به شمار می رود که می تواند یکی از عوامل و زیربناهای توسعه گردشگری ایران و آذربایجان باشد.
به گزارش ایرنا، وجود هنرمندان خوش ذوق، تاریخ و فرهنگ باستانی و تلاش برای حفظ آثار دستی و نمادهای تاریخ کهن از جمله مزیت های بسیار مهم حوزه صنایع دستی آذربایجان شرقی است که این خطه را به لحاظ آماری و ثبت و نشر نشان های ملی مرغوبیت به رتبه دوم ایران رسانده است.
بهینه سازی، برندسازی، برگزاری دوره های آموزشی و حرفه ای، ارایه تسهیلات ویژه، ساماندهی فعالان این بخش، رسیدگی سریع به مسایل و مشکلات عدیده صنوف مربوطه، برپایی نمایشگاه های مختلف داخلی و بسترسازی های لازم برای حضور صنایع دستی و هنرمندان آذربایجانی در نمایشگاه های خارج از کشور می تواند مسیر رشد و ترقی این حوزه از صنعت پردرآمد گردشگری را هموارتر کند و به آن سرعت ببخشد.
فعالیت افزون بر 11 هزار نفر هنرمند آذربایجان شرقی در رشته های مختلف و متنوع صنایع دستی همچون قالی بافی، کیف و کفش چرم، قلم زنی، سوزن کاری، منبت، نقره کاری، نساجی در قالب چاپ باتیک، سفال، سرامیک و کاشی کاری، صنایع چرم دست دوز، قالی و تابلو فرش، آیینه کاری، گلیم بافی، مجسمه سازی، ملیله دوزی، ممقان دوزی، منجوق دوزی، معرق کاری، میناکاری، نقاشی روی سفال و زیورآلات سنتی و سایر رشته ها که بیش از 80 نوع را شامل می شود، آذربایجان شرقی را در کنار اصفهان به یکی از دو قطب اصلی صنایع دستی ایران تبدیل کرده است.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توانمندی های این استان در حوزه صنایع دستی، رویداد بین المللی تبریز 2018 را فرصتی ایده آل برای معرفی این آثار به مردم ایران و کشورهای دیگر می داند و می گوید: باید از چنین فرصت هایی بتوانیم به دستاوردهای مهمی چون توسعه چرخه اقتصادی، تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی در سطح بین المللی دست یابیم.
مجید خدابخش بر ضرورت تبلیغات و برندسازی در صنایع دستی تاکید و اضافه می کند: باید توجه داشت که پرداختن به صنایع دستی و معرفی آن نه تنها بر برنامه ریزی در راستای سوق دادن گردشگران داخلی به تبریز و قرار دادن این کهن شهر در محور گردشگری ملی موثر است، بلکه می تواند سود سرشار اقتصادی به دنبال داشته باشد.
وی، رسیدگی به مسایل و مشکلات فعالان صنایع دستی، برندسازی و توسعه صادرات محور صنایع دستی را از جمله برنامه های مهم استان برای توسعه رشته های مربوطه با هدف توسعه صنعت گردشگری آذربایجان شرقی عنوان می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تنوع زیبای رشته های صنایع دستی فعال در استان، گفت: بدون تردید توجه به صنایع دستی و رفع مشکلات مربوطه می تواند ریل حرکتی صنعت گردشگری استان و حتی کشور را پرتحرک و پرشتاب تر کند.
مرتضی آبدار ، کسب 26 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی کشور توسط هنرمندان آذربایجان شرقی را مزیت بزرگ این حوزه می داند که استان را به رتبه دوم کشوری رسانده است.
وی تاکید می کند: میراث فرهنگی استان تلاش می کند تا حد ممکن نسبت به برندسازی و ثبت رشته ها و بخش های مختلف صنایع دستی کمک کند و بر این اساس پارسال گلیم قافلانکوه شهرستان میانه و چاپ باتیک شهرستان اسکو در سازمان مرکزی ثبت ملی شد.
آبدار با ارایه گزارشی از فعالیت های مجموعه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در حوزه صنایع دستی، تشریح می کند: توجه به تسهیل امور حرفه ای و آموزشی و نیز ارایه تسهیلات ویژه جزو اولویت های مهم ما در سال گذشته و سالجاری است.
وی از آموزش دو هزار و 700 نفر در حوزه صنایع دستی که 830 نفر از آنها را روستاییان آذربایجان شرقی تشکیل می دهند، خبر می دهد و اضافه می کند: بر همین اساس تاکنون یکهزار و 42 مورد مجوز صنایع دستی به فعالان این حوزه صادر شده است که در سالجاری این روند با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.
آبدار با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 94 کارگاه تولیدی صنایع دستی در رشته های گوناگون در آذربایجان شرقی با مجوز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت دارد، تلاش برای افزایش این کارگاه ها را جزو اولویت های استان می شمارد.
وی، توجه به صنایع دستی و بومی روستایی را از برنامه های مهم میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بیان می کند و می گوید: در حال حاضر تعداد 18 طرح در این زمینه با 11 میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا می باشد.
آبدار، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی را از عوامل پیشرفت و توسعه این حوزه می داند و یادآور می شود: بر این اساس تاکنون حدود 10 میلیارد ریال برای برگزاری نمایشگاه های مربوطه از جمله نمایشگاه بین المللی سال گذشته در تبریز هزینه و طی آن رکورد فروش صنایع دستی کشور شکسته شد.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز بر اهمیت حمایت از کالای ایرانی در قالب پشتیبانی از صنایع دستی تاکید و اظهار می کند: امسال حمایت از کالای ایرانی در راس امور نهادهای دولتی و غیردولتی کشور قرار گرفته و باید جایگاه صنایع دستی که تجلی گر تفکر خلاق و بی بدیل هنرمندان این خطه است، ارتقا یابد.
فرشاد به آفرین اضافه می کند: در همین راستا از طریق معاونت صنایع دستی آموزش رایگان صنایع دستی و هنرهای سنتی در همه شهرستان‌های 21 گانه استان و حدود 90 روستای منتخب انجام شده است.
وی، برندسازی و بسته بندی صنایع دستی را از مهم ترین دغدغه های میراث فرهنگی استان در حوزه صنایع دستی عنوان می کند و می گوید: باید توجه داشت که برندسازی و بسته بندی منحصربه فرد بیانگر هویت آثار هنری ما خواهد بود.
به آفرین از تدوین اطلس صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز خبر می دهد و می گوید: هم اکنون 11 هزار نفر مجوز اشتغال در حوزه صنایع دستی در استان دارند که امیدواریم این روند در سال های آتی رو به رشد و ارتقای جایگاه صنایع دستی را در پی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، پرداخت درست و برنامه ریزی شده به موضوع برندسازی و امر تبلیغات به همراه توجه به صادرات محور بودن رشته های منحصر به فرد صنایع دستی آذربایجان شرقی می تواند علاوه بر رونق این صنایع و گسترش آن در میان هنرمندان، عواید اقتصادی سرشاری نیز داشته باشد.
3038/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/55091/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قاب هایی جالب از تیپ و چهره «محمد» سریال ستایش در کنار همسرش

پیش بینی برداشت بیش از 90 هزار تن گندم در میاندوآب

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟ /توضیحات معاون سیاسی استاندار درباره فعال شدن پدافند هوایی

(ویدیو) اولین تصاویر تبریز بعد از شنیده شدن صدای چند انفجار

فیلمی از وضعیت امروز شهر تبریز پس از برخی اخبار در مورد حادثه امنیتی

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

تبریز در امنیت و آرامش کامل است

شلیک پدافند هوایی در تبریز

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دوستی های هالیوودی که هر کدام به دلایلی به پایان رسیدند

تغییر چهره «زهرا زن اوس موسی» سریال پایتخت 3 بعد 11 سال

مصرف 20 هزار تن گندم ماهیانه در اردبیل

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

تکذیب خبر جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی

ببینید | اولین تصاویر از تبریز پس از ادعای حمله به تاسیسات انرژی

شلیک پدافند منشا صدای انفجار در تبریز

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!

فیلم/ آرامش کامل در آسمان تبریز

تبریز در امنیت و آرامش کامل

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است