پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

زمینه نجات «چیرک» از انقراض فراهم شد/لزوم تخصیص اعتبارات سياسي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه- زمینه نجات«میش مرغ» پرنده نادری که سالهاست با خطر انقراض دست و پنجه نرم می کند با تخصیص 500 میلیون ریال اعتبار فراهم شده اما رفع خطر نابودی این پرنده به اعتبارات بیشتری نیاز دارد.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: سکینه اسمی- میش‌مرغ پرنده‌ای از خانواده هوبره‌ایان است که در دشت‌های وسیع بی‌درخت، زمین‌های استپی و کشت زارهای پهناور و علف زارهای بوکان زندگی می‌کند؛ این گونه نادر به عنوان یکی از بزرگترین پرندگان ایران، پرنده ای زیبا، کمیاب و در خطر انقراض است که با طول بدن یک متر و وزن بیش از 15 کیلوگرم از نظر شکل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد.
چیرک یا همان میش مرغ که در آستانه انقراض قرار گرفته پرنده‌ای بسیار محتاط با چشم ‌های تیزبین بوده که از فاصله دور خطر را احساس می‌کند و با پرواز یا استتار، خود را از خطر دور نگه می‌دارد.
این پرنده در سالهای اخیر به دلیل محدود شدن زیستگاههای طبیعی، شکار بی رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.
از مهمترین تهدیداتی که سالهای اخیر موجب نابودی تخم های این پرنده نادر می شد برداشت محصولات کشاورزی از طریق کمباین بدون توجه به زیستگاه این پرنده که اغلب در بین گندم زارهاست امسال بنا شده است با پیش خرید محصولات اراضی کشاورزی مناطقی که میش مرغ اقدام به تخمگذاری کرده زمینه نجات آن فراهم شود.
مشکلات ژنتیکی در جوجه آوری، کاهش مقاومت بدنی و دستکاری زیستگاه از مهمترین عواملی است که موجب شده تهدیدات انقراض این پرنده نادر همچنان تداوم داشته و اقدامات انجام شده برای نجات و افزایش تعداد این گونه نتیجه بخش نباشد.

اختصاص 500 میلیون ریال برای خرید محصولات کشاورزی مناطق جوجه آوری چیرک در بوکان
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت این پرنده به خبرنگار مهر گفت: میش مرغ یکی از پرندگان نادری است که هم اکنون در ایران تنها در دشت‌های اطراف بوکان زیست می‌کند، این پرنده سالهای متمادی است در تهدید جدی انقراض قرار دارد.
امید یوسفی با بیان اینکه تدوین برنامه ملی عمل، ایجاد مرکز تحقیقات میش مرغ از مهمترین اقدامات سالهای اخیر برای نجات این پرنده نادر است اظهارداشت: دستکاری در زیستگاه و تبدیل کردن بخشی از آن به زمین های کشاورزی به همراه برداشت محصولات بدون توجه به تخم های این پرنده از مهمترین عوامل تهدید این گونه باارزش در شهرستان بوکان به شمار می رود.
وی با بیان اینکه میش مرغ این پرنده نادر در سال دو تخم می گذارد و همین امر یکی از مهمترین عوامل تداوم حیات آن به شمار می رود اضافه کرد: در قالب برنامه عمل ملی میش مرغ که اجرای آن در ماه های اخیر ابلاغ شده است 500 میلیون ریال اعتبار برای خرید اراضی کشاورزی که میش مرغ اقدام به تخمگذاری در این محدوده کرده به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اختصاص یافته که نوید بخش گام های خوبی برای نجات این پرنده نادر است.

تداوم اقدامات برای نجات میش مرغ نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به حاصلخیز و کشاورزی بودن پناهگاه میش مرغ در بوکان افزود: میش مرغ علاقه زیادی به زادآوری در مزارع گندم دارد و با وجود تغذیه از حشرات علاقمند است از گندم و نخود نیز تغذیه کند،زمان تخمگذاری میش مرغ مصادف به سمپاشی و کود دهی به زمین‌های کشاورزی و نیز زمان جوجه آوری مصادف با برداشت گندم است که این امر موجب شده تعدادی از جوجه‌های این پرنده حین برداشت محصول با کمباین تلف شوند.
وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان استانی به نجات گونه های در خطر انقراض حیات وحش از جمله میش مرغ گفت: مقرر شده بر اساس برنامه ملی عمل میش مرغ بخشی از اعتبارات از بودجه های استانی تامین شوداما در حال حاضر تنها حمایت و بودجه های ملی اختصاص داده شده و تاکنون با وجود پیگیری های مکرر هیچ حمایت و اعتبارات استانی در این خصوص صورت نگرفته است.

مرکز تحقیقات میش مرغ در بوکان تجهیز می شود
یوسفی در ادامه از تجهیز مرکز تحقیقات میش مرغ در بوکان نیز خبر داد و اظهارداشت: مرکز تحقیقات میش مرغ در بوکان با هدف بررسی علمی راه‌های صیانت از این گونه باارزش در زمینی به مساحت دو هکتار در بوکان با هدف حفاظت، احیاء و تکثیر مصنوعی از این گونه نادر و در حال انقرض در حال احداث بود که بنا به دلایلی این مرکز به مرکز مطالعات تغییر نام پیدا کرده است.
رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ایجاد این مرکز مطالعاتی را اقدامی اساسی برای نجات این پرنده عنوان کرد و گفت: در این ایستگاه علاوه بر انجام مطالعات زیستی میش‌مرغ، دانشجویان محیط زیست و منابع طبیعی در ارتباط با چگونگی حفاظت از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض حیات وحش آموزش می‌بینند.
وی اضافه کرد: امسال مبلغ 200 میلیون ریال برای تجهیز مرکز مطالعات و تحقیقات میش مرغ در بوکان اختصاص یافته است افزود: امید می رود مسئولان استانی نیز با تخصیص اعتبارات مورد نیاز و حمایت از حیات وحش زمینه نجات گونه های در خطر انقراض را در استان فراهم کنند.
یوسفی تکثیر مصنوعی و نیز خرید تخم میش مرغ از خارج کشور را از دیگر راهکارهای صیانت از این پرنده نادر دانست و گفت: لازم است بعد از بررسی ژنتیکی میش مرغ در سایر کشورها، تخم‌های آنها خریداری و بعد از تکثیر مصنوعی در زیستگاه میش مرغ کشورمان رهاسازی شود تا از انقراض آن جلوگیری شود.

بوکان ظرفیت افزایش جمعیت میش مرغ را ندارد
اظهارات یوسفی و خبرهای نوید بخش آن در حالی است که رئیس اداره محیط زیست بوکان معتقد است با وجود حمایت جدی از این گونه جانوری در بوکان و بازدید از محل زیست آن توسط کارشناسان محیط زیست به دلیل اینکه شهرستان بوکان ظرفیت افزایش جمعیت میش مرغ را ندارد، این موضوع موجب شده که آمار این پرنده افزایش پیدا نکند.
محمد احمدی در گفتگوی خبری اظهار داشت: دستکاری در زیستگاه و تبدیل کردن بخشی از آن به زمین های کشاورزی و ارتباط نداشتن گله های موجود در این مکان با گله های دیگر به لحاظ ژنتیکی نیز از جمله مهمترین عوامل خطر برای تداوم نسل میش مرغ در این منطقه است.
احمدی با تاکید بر اینکه برای جوجه آوری و حفاظت از میش مرغ ها باید امنیت زیستگاه را تامین کرده و بستر زندگی آنها را به روز کنیم افزود: برای حفظ این گونه جانوری و افزایش جمعیت میش مرغ باید کشاورزی در منطقه تعدیل و در زیستگاه های مطرح این گونه باید جلو مکانیزاسیون کشاورزی گرفته شود، برای افزایش جمعیت میش مرغ باید زیستگاه میش مرغ توسط اداره حفاظت محیط زیست تملک شود یا به صورت اجاره ای در اختیار اداره محیط زیست قرار گیرد.
تحقق این راه حل ها بدون اختصاص اعتبارات مورد نیاز امکانپذیر نیست اگر مسئولان اعتقادی به نجات گونه های باارزش از جمله پرنده نادر میش مرغ دارند باید با تخصیص اعتبارات مورد نیاز زمینه عملی شدن برنامه ها را فراهم کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/55089/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علاقه جدی آژاکس: ژاوی گزینه اول ماست!

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت