پیام آذری

آخرين مطالب

در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر مطرح شد؛

رهاسازی آب از سدستارخان منوط به تصمیم شورای حفاظت از منابع آب است سياسي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - اهر- رئیس دادگستری شهرستان اهر گفت: رهاسازی آب از سدستارخان منوط به تصمیم شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر است.

به گزارش خبرنگار مهر ، حجت‌الاسلام محمدعلی نظری ظهر امروز دوشنبه در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر بابیان اینکه برنامه جهاد کشاورزی برای مدیریت منابع آب کشاورزی و چگونگی رهاسازی آب از سد ستارخان نیازمند کارشناسی است، اظهار داشت: اگر آب رهاسازی شده به میزان معین به دست افراد دارای حق آبه نرسد مشکل‌ساز می‌شود و به‌تبع آن تنش اجتماعی به‌پیش می‌آید .
وی با اشاره به بارندگی‌های مطلوب اخیر افزود: بارش‌های اخیر که لطف پروردگار متعال شامل حال مردم شد تا پایان خردادماه باغات و مزارع نیازی به آب ندارند و عدم رهاسازی آب از سد ستارخان تا آخر این ماه می‌تواند در مدیریت منابع آب موجود مؤثر واقع شود .
رئیس دادگستری شهرستان اهر، رهاسازی آب از سد ستارخان منوط به تصمیم شورای حفاظت از منابع آب شهرستان دانست، ادامه داد: لازم است تا همین منابع آب موجود هرچند که کم و محدود است بایستی به‌درستی و با برنامه‌ریزی به دست کشاورزان برسانیم.
کاهش 20 درصدی آب ورودی به سد ستارخان علی‌رغم افزایش 33 درصدی بارش‌ها
مدیر امور منابع آب شهرستان اهر نیز در این جلسه گفت: حریم رودخانه اهرچای در برخی محدوده شاید 180 مترمربع باشد اما با تصرفات غیرقانونی انجام نیافته به کمتر از 30 متر رسیده است .
اسمعیل عطازاده با اشاره به اینکه میزان آبی که می‌توان از سد ستارخان به بخش کشاورزی شهرستان اختصاص داد حدود 10.08 میلیون مترمکعب است، اظهار داشت: در حقیقت 10.08 میلیون مترمکعب تنها یک‌سوم مقدار آبی است که سال گذشته به بخش کشاورزی تخصیص‌یافته است .
وی با اشاره به مصوبات سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر، افزود: تمامی مصوبات جلسه قبلی که به امور منابع آب شهرستان مربوط می‌شد را اجرایی کرده‌ایم و سایر مصوبات که به سایر دستگاه‌ها ارتباط دارد امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن عملیاتی شود .

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر اضافه کرد: در حال حاضر ورودی آب به سد ستارخان 200 لیتر در ثانیه است که اصلاً با نیازهای آبی همخوانی ندارد درحالی‌که برای تأمین منابع آبی نیاز به روان آب سیلابی داریم .
عطازاده در کنار تمامی محدودیت‌های موجود در سد ستارخان و کاهش حجم آب قابل استحصال سد به میزان حدود 43 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل وجود بارندگی‌های ماه‌های اخیر تا روز جاری بسیار مغتنم و اعلام داشت به مدد همین بارندگی‌ها هنوز شورای حفاظت شهرستان با لحاظ شرایط موجود و نیازهای مردم تا حال حاضر ضرورتی به بازگشایی سد احساس ننموده و دستور بازگشایی سد از طرف شورای حفاظت صادر نگردیده و همین جای بسی خوشحالی و شکر گذاری دارد
وی خاطرنشان کرد: ذکر این نکته نیز ضرورت دارد با توجه به بارش‌های اتفاق افتاده در ماه‌های اخیر و علیرغم افزایش 33 درصدی بارش در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل عدم وجود پوشش برف و توزیع نامناسب بارش و نوع بارش که اغلب در بالادست سد به‌صورت سیلابی و با شدت زیاد و مدت کم رخ نداده اکثر بارندگی‌ها به رواناب سیلابی تبدیل نشده و به دلیل نیاز شدید خاک به آب در زمین نفوذ کرده و همین امر باعث شده برخلاف باور رایج عموم مردم که تصور می‌کنند امسال آب قابل‌توجهی به پشت سد باریده در عمل چنین پدیده‌ای به دلیل همان موارد ذکرشده اتفاق نیفتاده و عملاً نسبت به مدت مشابه سال قبل شاخص آورد رودخانه اهر چای به پشت سد ستارخان حدود 20 درصد کاهش داشته است .
مدیر امور آب اهر افزود: در روز جاری و پس از کسر نیازهای آب شرب و صنعت تا پایان شهریورماه با لحاظ صرفه‌جویی‌های تکلیفی به آن دو بخش و در شرایط مشابه با سال قبل سد ستارخان به میزان 10.08 میلیون مترمکعب برای سال آبی در پیش رو تا شهریورماه آب برای بخش کشاورزی موجود است که با توجه به مصرف 30 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی در سال قبل برای مدیریت چنین مقدار آبی همت جمعی کلیه کشاورزان عزیز و قناعت به آب تخصیصی و همراهی تک‌تک مسئولین و مدیران شهرستانی در سال جاری ضرورت دارد که برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی جامع و عملی برای حداکثر بهره‌برداری اصولی از آب موجود اجتناب‌ناپذیر بوده که این امر در کنار مسیر طولانی شبکه ستارخان و تراس رودخانه اهر چای امری بسیار پیچیده و دارای نکات بسیار خاص و حساس است که جزء بااراده و همراهی مردم در کنار حاکمیت جدی قانون و پایبندی به مقررات مرتبط عملی نخواهد گردید .
تصرف غیرقانونی در حریم رودخانه اهرچای
عطازاده در ادامه با تأکید بر اینکه حریم رودخانه اهرچای در برخی محدوده شاید 180 مترمربع باشد اما با تصرفات غیرقانونی انجام نیافته به کمتر از 30 متر رسیده است، گفت: در شهرستان اهر 1500 کیلومتر حریم رودخانه داریم و شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی برای آزادسازی حریم رودخانه‌ها از تصرف متصرفان آمادگی لازم را دارد .
وی با ذکر این‌که در حال حاضر آب استحصال در سد ستارخان شهرستان اهر 17.7 میلیون مترمکعب است، اضافه کرد: در سد ستارخان حدود 20 میلیون مترمکعب آب مرده داریم که قابل‌استفاده نیست .
مدیر امور منابع آب شهرستان اهر یادآور شد: میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری در شهرستان اهر 319 میلی‌متر بوده درحالی‌که سال گذشته بارندگی‌ها 240 میلی‌متر بود علی‌رغم افزایش بارش‌ها ولی آب ورودی به سد ستارخان 20 درصد کاهش‌یافته است .

کاهش 43 درصدی منابع آب موجود در سد ستارخان نسبت به سال گذشته
رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان شهرستان اهر نیز در این جلسه از کاهش 43 درصدی منابع آب موجود در سد ستارخان نسبت به سال گذشته خبر داد گفت: سد ستارخان در حال حاضر 17 میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی، شرب، صنعت، محیط‌زیست و تبخیر دارد .
مرتضی فریان اظهار داشت: با توجه به این‌که در سال آبی جاری بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش‌یافته ولی بارش‌هایی که می‌بایست به روان آب تبدیل و در پشت سد ستارخان ذخیره می‌شد 20 درصد کاهش‌یافته است .
وی با اشاره به اینکه تبخیر آب سد ستارخان امسال به لحاظ خنک بودن هوا نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش‌یافته است، افزود: شاخص کل خروجی آب از سد ستارخان نسبت به سال گذشته 23 درصد کاهش دارد و دلیل اصلی آن صرفه‌جویی در بخش صنعت و تأخیر در رهاسازی آب از شبکه سد ستارخان بوده درحالی‌که سال گذشته در همین زمان آب از سد ستارخان رهاسازی شده بود .
رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان شهرستان اهر ادامه داد: تنها 99 روز از برنامه‌ریزی سال آبی باقی می‌ماند که در این مدت باقی‌مانده یک‌میلیون و 630 هزار مترمکعب برای تبخیر و زهکشی بدنه، 380 هزار مترمکعب برای مصارف محیط‌زیست، 3 میلیون و 400 هزار مترمکعب برای بخش شرب، یک‌میلیون و 300 هزار مترمکعب برای مصارف بخش صنعت یعنی بیش از 6 میلیون مترمکعب تا آغاز سال آبی نیاز به آب‌داریم .
فریان بابیان اینکه بر اساس منابع آب موجود در سد ستارخان تنها 77 درصد مصارف آب باغات قطره‌ای تأمین می‌شود، گفت: برای سایر بخش‌های کشاورزی شهرستان اهر غیر از باغات قطره‌ای با وضع موجود 32 درصد منابع موردنیاز قابل تأمین است و کشت بارانی شهرستان که حدود یک هزار و 250 هکتار است امسال تصمیم بر این شد که کشت بارانی نداشته باشیم و تابه‌حال هم کشت بارانی نداشته‌ایم .
وی اضافه کرد: شاید اکنون مردم نیاز مبرمی به آب نداشته باشند اما بیشترین سؤال آن‌ها از مسئولان امر در خصوص سیاست اتخاذی جهت مدیریت منابع آب است و اطلاعیه‌های مشترکی که از سال گذشته صادرشده توانسته است تاکمی کم‌آبی را به اطلاع عموم مردم برساند .
رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان شهرستان اهر با ذکر این‌که بخش شرب 17 درصد و بخش صنعت 5 درصد در مصارف منابع آبی نقش دارند، گفت: در حال حاضر بر اساس سیاست‌های شورای حفاظت از منابع آب اهر، بخش شرب 2 درصد مازاد بر مصرف و بخش صنعت 4 درصد صرفه‌جویی داشته است.
در پایان این جلسه مقرر شد تا آب بخش کشاورزی طبق برنامه زمان‌بندی رهاسازی شود و تأکید شد: کسانی که تاکنون هزینه حق آبه خود را پرداخت نکرده باشند آبی به آن‌ها تخصیص نمی‌یابد مگر این‌که در اسرع وقت هزینه حق آبه خود را پرداخت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/54999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل

اهداف کاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال 1403 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سالی با در آمد مالی خوبی را پشت سرگذاشت

کشف 30 دستگاه ماینر در شهرستان پلدشت

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان غربی

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه اول اردیبهشت

چندش‌ترین سالاد دنیا

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی اول اردیبهشت

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

بمب بزرگ تراکتوری‌ها؛ سرمربی سابقب گرت بیل در راه تبریز

جان باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

خودروهای متخلف در تبریز توقیف می‌شوند

تبریک تولد 85 سالگی رهبر انقلاب؛ رهبران معاصر با آیت‌الله خامنه‌ای قابل مقایسه نیستند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشکین شهر

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

شاهرخ استخری در بلژیک؛ از تیپ و چهره تازه تا طعنه به شبکه آی فیلم/ تصاویر

نجات 2 کوهنورد مفقودی در ارتفاعات دره‌جرمی ارومیه

سرمربی جدید تراکتور امروز مشخص می‌شود

هواداران خواستار اخراج کادر مدیریت و دروازه‌بان تراکتور شدند

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

نجات کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه

مرگ تلخ 2 مرد در داخل چادر مسافرتی

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

رونمایی «بهبود فریبا» سریال پایتخت از تیپ و چهره جدیدش در 50 سالگی

تازه‌ترین اخبار از مناطق سیل‌زده بلوچستان/ برق وصل شد

زرآباد زیر آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

امحای 113 تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند