پیام آذری

آخرين مطالب

شبی که بیش از هزار ماه خیر و برکت دارد فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -
ماه مبارک رمضان هجدهمین طلوعش را نیز غروب کرد و در نهایت "شب‌های قدر" از راه رسیدند. شبی که قرآن کریم در وصف آن گفته است: "لیله القدر خیر من الف شهر؛ شب قدر بهتر از هزار ماه است".
در این شب نورانی، مقدرات یک سال انسان رقم می‌خورد و حقیقتا به واسطه‌ی شب‌زنده‌داری و راز و نیاز با حق تعالی، این مقدرات به بهترین شکل رقم خواهد خورد. صد افسوس بر قلب‌هایی که عظمت این شب لایتناهی را درک نکرده و دیدگانی که در رابطه با شب‌زنده‌داری قناعت کنند.
درک این شب باعظمت به قدری اهمیت دارد که روزه‌داران در دعای هر روز ماه مبارک رمضان از خداوند می‌طلبند: «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَهِ القَدْرِ؛ خدایا در این ماه درک فضیلت شب قدر را روزیم کن».
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، شب قدر همان شبی است که قرآن کریم به اذن خداوندی در آن نزول پیدا کرده است. همانگونه که خداوند در سوره‌ی قدر می‌فرماید: إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ؛ ما در شب قدرش نازل کردیم و چه دانی که شب قدر چیست؟
طبق فرموده‌ی حق تعالی در این شب مقدس، فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان نازل می‌شوند و سراسر این شب تا طلوع صبح، سلام و صلح است.
امام باقر(ع) در این خصوص گفته‌ است: شب قدر بر ما پوشیده نمى‌مانَد. فرشتگان در آن شب، گِرد ما مى چرخند.(بحار الأنوار ج 97)
امام صادق (ع) نیز شب قدر را آغازی برای سال می‌داند و می‌فرماید: آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته می‌شود. (وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8)
یک کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با عظمت شب قدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: شب قدر در طول سال صرفا یک شب بوده و به تعبیر قرآن کریم عظمت و برکات شب قدر بیش از هزار ماه است. 
حجت‌الاسلام رحیم همزبان با بیان‌ این‌که در این شب نورانی، سرنوشت و تقدیر انسان‌ها از سوی خداوند به تحریر در‌آمده و مقدرات انسان‌ مشخص می‌شود، افزود: شب قدر، شب نزول قرآن بوده و در این شب پر از معنویت، قرآن کریم بصورت کلی به قلب پیامبر اکرم(ص) نازل می‌شود. فرشتگان الهی در این شب به محضر ولی‌الله در زمین نزول پیدا کرده و مایه‌ی رحمت و برکت زمینیان می‌شوند.
وی با بیان این‌که ملائکه در این شب تا به صبحگاه به انسان ها سلام می‌دهند، افزود: در این شب امام زمان(عج) به عنوان ولی، پرونده‌ی اعمال انسان‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد.
منزلت شب‌زنده‌داری در شب‌های قدر
شب‌زنده‌داری و راز و نیاز به درگاه خداوندی از جمله اعمالی است که در شب‌های قدر مورد توجه مسلمانان قرار می‌گیرد. 
پیامبر اکرم (ص) نیز در این رابطه فرموده‌اند: مَن أحیی لَیلَهَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَی السَّنَهِ القابِلَهِ؛ هر کس شب قدر را احیا بدارد، تا سال آینده عذاب از او بر داشته می‏‌شود. (اقبال الأعمال)
رسول خدا(ص) در شب بیست و سوم ماه رمضان به سر و روی خانواده‌اش آب می‌پاشید تا به خواب نروند (و از فضیلت بسیار این شب بهره بگیرند). مفاتیح‌الجنان
حجت‌الاسلام همزبان نیز در رابطه با منزلت اعتکاف رمضانیه نیز گفت: اصلی‌ترین اعتکاف در رمضان است و با توجه به این‌که احتمال دارد شب قدر یکی از 10 شب آخر رمضان باشد، از این رو توصیه می‌شود که در این روزهای پایانی رمضان اعتکاف انجام شود.
وی با تاکید بر این‌که اعتکاف، ضوابط و شرایط خاص خود را دارد، افزود: این عمل دینی باید در مساجد عمومی انجام شود.
اعمال توصیه شده برای شب‌های قدر
حجت‌الاسلام همزبان در رابطه با اعمال توصیه شده برای شب‌های قدر نیز گفت: این شب‌ها یک سری اعمال خاص و یک سری اعمال مشترک دارد؛ اعمال مشترک در هر سه شب قدر (19- 21 و 23 رمضان) انجام می‌شود.
وی در ادامه افزود: غسل کردن، اقامه‌ی دو رکعت نماز مخصوص، قرائت دعاهای مربوطه که در مفاتیح الجنان ذکر شده، لعن قاتلان امیرالمومنین(ع)، استغفار کردن، قرائت زیارت امام حسین(ع)، قرآن به سر گرفتن، قرائت دعای جوشن کبیر و دعا کردن از جمله اعمال مشترک این شب‌های نورانی است.
این استاد حوزه و دانشگاه تاثیرات معنوی اعمال و مستحبات شب‌های قدر بر وجود انسان را بسیار دانست و تاکید کرد: وقتی انسان عبادت می‌کند، این معنویات تاثیرات فراوانی بر روح و وجود وی می‌گذارد.
امام صادق(ع) نیز در حدیثی در این رابطه فرموده است: هر کس دو سوره عنکبوت و روم را در ماه رمضان، در شب بیست و سوم بخواند، به خدا قسم ـ اى ابو محمّد ـ او از اهل بهشت است.(تهذیب الأحکام، جلد 3)
برخی اعمال مشترک شب‌های قدر
نماز 2 رکعتی شب قدر: در شب قدر دو رکعت نماز خوانده می‌شود که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره «قُل هُوَ اللَّه» را تلاوت کرده و بعد از پایان نماز، هفتاد مرتبه می‌گوییم: اسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ الَیْهِ‏.
در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است: کسی که این عمل را بجا آورد، از جای خویش برنخیزد مگر این‏که خداوند متعال او و پدر و مادرش را بیامرزد.
قرآن به سر گرفتن و خداوند متعال را به 14 معصوم سوگند دادن: طبق فرموده امام صادق(ع) قرآن مجید را بر سر گذارده و می‌گوییم: «اللَّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ، وَ بِحَقِّ مَنْ ارْسَلْتَهُ بِهِ...؛خدایا به حق این قرآن و به حق آن‏کس که او را بدین قرآن فرستادی ...»آنگاه 10 مرتبه می‌گوییم: بِکَ یا اللَّهُ‏ و 10 مرتبه‏ بِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله‏ و ده مرتبه‏ بعَلِیٍّ علیه السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِفاطِمَهَ علیها السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِالْحَسَنِ علیه السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِالْحُسَیْنِ علیه السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیهما السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ علیهما السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی‏ علیهما السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام‏ و 10 مرتبه‏ بِالْحُجَّهِ علیه السلام‏؛ در پایان هر حاجتی که داریم از خداوند طلب کرده و در تمام این اذکار، نهایت حضور قلب و توجّه به درگاه خدا را حفظ کنیم.
نماز صد رکعتی شب قدر: شایسته است که در این شب صد رکعت نماز گزارده شود(هر دو رکعت به یک سلام) چراکه فضیلت بسیار دارد و افضل آن است که اگر توانایی داشته باشیم در هر رکعت بعد از حمد، 10 مرتبه سوره قل هو اللَّه خوانده شود.
خواندن دعایی از امام زین العابدین (ع): مرحوم «شیخ کفعمی» در «مصباح» نقل کرده است که امام زین العابدین علیه السلام این دعا را در شب‏های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم در حالت ایستاده و نشسته و در رکوع و سجود می‏خواندند:«اللَّهُمَّ انّی‏ امْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً، لا امْلِکُ لِنَفْسی‏ نَفْعاً وَلا ضَرّاً...؛خدایا من شام کردم در حالی که بنده خواری هستم که مالک سود و زیانی برای خویش نیستم‏...»
برخی از اعمال مخصوص شب‌های قدر
شب نوزدهم
اول: صد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَاَتوبُ اِلَیه
دوم: صد مرتبه اَللّهُمَّ العَن قَتَلَهَ اَمیرَالمومنینَ
سوم: بخواند دعای؛ یَا ذَا الَّذِی کَانَ قَبْلَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ یَبْقَى وَ یَفْنَى کُلُّ شَیْ‏ءٍ
یَا ذَا الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ یَا ذَا الَّذِی لَیْسَ فِی السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ لاَ فِی الْأَرَضِینَ السُّفْلَى‏
وَ لاَ فَوْقَهُنَّ وَ لاَ تَحْتَهُنَّ وَ لاَ بَیْنَهُنَّ إِلَهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ‏
لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لاَ یَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهِ إِلاَّ أَنْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاَهً لاَ یَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلاَّ أَنْتَ
چهارم: بخواند دعای؛ اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا.
شب بیست و یکم
این شب فضیلتش از شب نوزدهم بیشتر است و باید اعمالی چون غسل، احیاء، زیارت و نماز هفت قل هو الله، قرآن به سرگرفتن، دعای جوشن کبیر و... در این شب انجام دهد.
خواندن دعای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان؛ دعایی است که در «مصباح ‏المتهجّد» و «کافی» نقل شده است که در شب بیست و یکم خوانده می‏ شود: «یا مُولِجَ اللَّیْلِ فِی‏النَّهارِ، وَمُولِجَ النَّهارِ فِی اللَّیْلِ...ای فروبرنده شب در روز و ای فروبرنده روزدر شب...»
لعن بر قاتل امیرالمومنین(ع)؛ به فرموده «شیخ مفید»، در این شب بر ظالمان و غاصبان حقوق آل‏محمّد صلی الله علیه و آله و همچنین بر قاتل امیرمؤمنان علیه السلام بسیار لعن و نفرین فرستید.
دعا برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان (عج)؛ دعا برای وجود مبارک امام زمان علیه السلام و فرج آن حضرت، یکی دیگر از اعمال این شب است.
شب بیست و سوم
با توجّه به اهمیت شب بیست و سوم، غسل، احیا و زیارت امام حسین(ع) در این شب فضیلت بسیار دارد و همچنین خواندن صد رکعت نماز که مشترک میان همه شب‏های قدر است. لیکن غیر از اعمال مشترک شب‏های قدر، اعمال دیگری نیز وارد شده است.
خواندن سوره های عنکبوت ، روم و دُخان و همچنین خواندن هزار بار سوره قدر
خواندن دعای «اللَّهُمَّ امْدُدْ لی‏ فی‏ عُمْری‏، وَاوْسِعْ لی‏ فی‏ رِزْقی‏...؛خدایا دراز کن عمرم را و فراخ کن روزیم را.. ».
خواندن دعای مخصوص شب بیست و سوم؛ «یا رَبَّ لَیْلَهِ الْقَدْرِ وَجاعِلَها خَیْراً مِنْ الْفِ شَهْرٍ...؛ای پروردگار شب قدر و قرار دهنده آن بهتر از هزار ماه...»
خواندن دعای "اَللّهَمَّ اجعَل فیما تَقضی وَ..." و همچنین خواندن دعای فرج در شب بیست و سوم رمضان
و در حالی که دستان خود را به سوی آسمان بلند می ‏کنیم بخوانیم: یا مُدَبِّرَ الْأُمُورِ، یا باعِثَ مَنْ فِی الْقُبُورِ...؛ ای تدبیر کننده کارها ای برانگیزنده هر که در گورها است...».
گردآورنده؛ مهری هاشم‌زاده
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/54377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد