پیام آذری

آخرين مطالب

اهمیت اینترنت اشیا فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - هفته نامه امانت در جدیدترین شماره خود مقاله ای درباره معرفی و اهمیت اینترنت اشیا منتشر کرده و نوشته: اینترنت اشیا (IoT) مفهوم اشیا روزمره از ماشین های صنعتی تا دستگاه های پوشیدنی با استفاده از سنسورهای /حسگرها/ تعبیه شده برای گردآوری داده ها و اقدام درباره این داده ها در یک شبکه است.
در این مطلب می خوانیم: اینترنت اشیا به سان ساختمانی است که از سنسورها برای تنظیم اتوماتیک گرمایش و روشنایی استفاده می کند؛ به عبارتی تجهیزات تولیدی است که به پرسنل تعمیر و نگهداری درباره یک خرابی قریب الوقوع هشدار می دهد و به بیانی ساده تر اینترنت اشیا آینده تکنولوژی است که می تواند زندگی ما را کاراتر کند."
این هفته نامه در بخش " تاریخچه اینترنت اشیا " آورده است: " ما همواره مسحور تصور گجت هایی بوده‌ایم که در یک مقیاس بسیار بزرگ عمل می‌کنند (چیزی شبیه به آنچه در فیلم‌های جاسوسی به نمایش در آمده است) ولی تنها در چند سال اخیر بوده است که ما پتانسیل حقیقی IoT را دیده ایم. این مفهوم با فراگیرتر شدن اینترنت بی‌سیم، پیشرفته تر شدن سنسورهای تعبیه شده و ایجاد این درک در مردم که تکنولوژی می تواند علاوه بر یک ابزار شخصی یک ابزار حرفه ای نیز باشد تکامل یافت. اصطلاح اینترنت اشیا برای نخستین بار در دهه 1990 میلادی توسط کارآفرینی به نام "کوین اشتون" مطرح شد. اشتون، که یکی از بنیانگذاران مرکز Auto-ID در دانشگاه MIT است، بخشی از تیمی بود که نحوه ارتباط دادن اشیا به اینترنت از طریق برچسب RFID را کشف کرد. وی گفت که او نخستین بار از اصطلاح اینترنت اشیا در ارائه‌ای که در سال 1999 میلادی داشت استفاده کرد و استفاده از این اصطلاح از آن زمان ادامه یافته است."
هفته نامه امانت در بخش "چرا اینترنت اشیا اهمیت دارد؟" نیز آورده است: شاید وقتی بدانید چه تعداد از اشیا به اینترنت متصل اند و اینکه چه میزان منافع اقتصادی را می توان از آنالیز این داده های حاصله استخراج کنیم شگفت زده شوید. نمونه هایی از تاثیری که IoT بر صنایع دارد از این قرارند:
* راهکارهای حمل و نقل هوشمند جریان های ترافیکی را تسریع می کنند؛ مصرف سوخت را کاهش می دهند. زمان‌بندی تعمیرات خودروها را اولویت بندی و در کاهش تلفات جانی نقش آفرینی می کنند.
* شبکه های الکتریکی هوشمند به شکلی کاراتر منابع تجدیدپذیر را به هم متصل می کنند. پایایی سیستم را بهبود می بخشند و هزینه های مشتریان را کاهش می دهند.
* سنسورهای مانیتورینگ ماشین آلات به تشخیص و پیش‌بینی مسائل قریب الوقوع منتج به نیاز به تعمیر و نگهداری، اتمام قریب الوقوع موجودی انبار و حتی اولویت‌بندی زمان‌بندی کارکنان بخش تعمیر و نگهداری برای تعمیر تجهیزات و نیازای منطقه ای می پردازند.
* سیستم‌های داده محور در حال تعبیه شده در زیرساخت شهرهای هوشمند هستند که این کار باعث آسان تر شدن انجام مدیریت ضایعات، اعمال قانون و دیگر برنامه ها به شکلی موثرتر خواهد شد."
در ادامه این مطلب با عنوان "کاربردهای عمومی اینترنت اشیا" نیز آمده است: حالا بهتر است به کارکرد IoT در یک سطح شخصی‌تر نیز توجه داشته باشید. دستگاه های به هم مرتبط به تدریج از سطح کسب و کارها و صنایع در حال راه یافتن به بازار انبوه و عمومی هستند. این حالت‌ها را در نظر بگیرید: شیر کافی در یخچال منزلتان موجود نیست. وقتی در راه بازگشت از محل کار به خانه هستید، یخچالتان برای شما اعلانی ارسال می کند و به شما یادآوری می کند در کنار فروشگاه توقف کنید. سیستم امنیتی خانه تان، که امکان کنترل قفل‌ها و ترموستات‌های خانه از راه دور را برای شما فراهم می آورد، همچنین، طبق ترجیح شما، می تواند خانه را برای شما خنک کرده و پنجره ها را باز کند."
این نشریه همچنین در بخش "چه کسی از اینترنت اشیا استفاده می کند؟" آورده است: "IoT چیزی بیش از یک امکان تسهلیگر برای مصرف کنندگان است و در واقع منابع جدید داده ها و مدل های عملیاتی کسب و کار را فراهم می آورد که می توانند باعث ارتقا بهره وری در صنایع مختلف شوند. دیرگ موارد کابرد این تکنولوژی از این قرار است:
*سلامت: بسیاری از افراد دستگاه های پوشیدنی را برای کمک به پایش تمرینات، خواب و دیگر عادات سلامت بکارگیری کرده اند و این موارد تنها گوشه ای از تاثیر IoT بر مراقبت از سلامت هستند. دستگاه های پایش بیماران، سوابق الکترونیکی و دیگر لوازم جانبی هوشمند می توانند به نجات جان افراد کمک کنند.
*خرده فروشی: هم مصرف کنندگان و هم فروشگاه ها می توانند از IoT منتفع شوند. به عنوان مثال، فروشگاه ها می توانند از IoT برای اطلاع از موجودی یا اهداف امنیتی مطلع شوند. مصرف کنندگان ممکن است نهایتا از طریق داده های گردآوری شده توسط سنسورها یا دوربین ها به تجربیات مناسبتری با سلیقه شان برسند.
*حمل و نقل: وقتی خودروها خودشان در نقطه رانندگی نباشند، بی تردید از نظر تکنولوژیکی پیشرفته تر از همیشه خواهند بود. IoT در مقیاس بزرگتری نیز بر حمل و نقل تاثیرگذار است؛ شرکت های تحویل بار می توانند ناوگانشان را با استفاده از راهکارهای GPS ردگیری نمایند و جاده ها از طریق سنسورها قابل پایش هستند تا در بالاترین سطح از ایمنی باقی بمانند.
*تولید: این یکی از صنایعی است که بیشترین سود را از IoT می برد. سنسورهای گردآوری داده ها که در ماشین آلات کارخانه ای یا قفسه انبارها گنجانده شده اند می توانند مشکلات را اطلاع رسانی کرده یا منابع را به صورت آنی ردگیری کنند که این باعث سهولت کاربری، افزایش بهره وری و حداقل نگه داشتن هزینه ها می شود.
*مخابرات: صنعت مخابرات تاثیرپذیری قابل توجهی از متاثر از IoT خواهد بود زیرا مسئولیت نگهداری همه داده هایی که استفاده می کند بر عهده اش قرار می گیرد. برای کارا ماندن IoT تلفن های هوشمند و دیگر دستگاه های شخصی باید بتوانند یک ارتباط پایا را با اینترنت حفظ کنند.
*شرکتهای خدمات زیرساختی: سنجشگرهای هوشمند نه تنها به طور اتوماتیک داده ها را گردآوری می کنند بلکه امکان اعمال ابزارهای تحلیلی که استفاده از انرژی را ردگیری و مدیریت می کنند را نیز فراهم می آورند. به همین صورت، سنسورها در دستگاه هایی همچون آسیاب های بادی می توانند داده ها را ردگیری کرده و از مدلسازی پیشگویانه برای زمانبندی مدت از کار افتادگی تامین کننده به منظور استفاده کاراتر از انرژی استفاده کنند.
در بخش "نحوه عملکرد اینترنت اشیا" این هفته نامه نیز آمده است: "در بحث‌های IoT ،از ابتدا به این نکته توجه می شود که تکنولوژی های تحلیلی در تغییر این روند داده های منبع استریمینگ به دانش مفید، آگاه و آگاهی بخش نقشی حیاتی دارند ولی با توجه به اینکه داده ها به شکلی بی وقفه از سنسورها و دستگاه ها جریان می یابند، چگونه آنها را تجزیه و تحلیل کنیم؟ این فرایند چه فرقی با دیگر روش های تحلیلی رایج امروزی دارد؟ در آنالیز سنتی، داده ها ذخیره و سپس آنالیز می شوند. با این حال، با جریان یافتن داده ها، این مدل ها و الگوریتم ها ذخیره شده و داده ها برای آنالیز از آنها عبور داده می شوند. این نوع از آنالیز امکان شناسایی و بررسی الگوهای مورد نظر را در زمان ایجاد داده ها، به صورت بی درنگ فراهم می کند. از این رو پیش از ذخیره داده ها، در ابر یا در هر مخزن عملکرد بالا، شما آن را به صورت اتوماتیک پردازش می کنید. سپس از ابزارهای تحلیلی برای رمزگشایی از داده ها استفاده می کنید که همه اینها در زمانی رخ می دهند که دستگاه های شما به ارسال و دریافت داده ها ادامه می دهند. با ادامه پیشرفت تکنیک های تحلیلی، ابزارهای تحلیل جریان داده ها می توانند از پایش شرایط موجود و ارزیابی آستانه ها برای پیش بینی سناریوهای آتی و بررسی پرسش های پیچیده فراتر روند. برای ارزیابی آینده با استفاده از جریان های داده ها، شما نیاز به تکنیک های عملکرد بالایی دارید که الگوهای داده های شما را پس از وقوعشان شناسایی کنند. وقتی یک الگو شناسایی شد، معیارهای جای گرفته در جریان داده ها موجب بروز تنظیمات جدیدی در سیستم های مرتبط شده می شوند یا برای اقدامات فوری و تصمیمات بهتر هشداردهی می کنند. این به معنای فراتر رفتن از پایش شرایط و آستانه ها به سمت ارزیابی رویدادهای محتمل در آینده و طرح‌ریزی برای سناریوهای متعدد احتمالی است."
منبع: هفته نامه امانت آذربایجان غربی
7129/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/51350/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟