پیام آذری

آخرين مطالب

روحانی نستوهی که محبوب مردم آذربایجان بود اجتماعي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه- حجت الاسلام غلامرضا حسنی معروف به ملاحسنی یکی از روحانیان مبارز آذربایجان و از رهبران فکری مردم این خطه طی دهه های گذشته بوده است؛ مجاهد نستوهی که مقبولیت و پایگاه اجتماعی وی زبانزد خاص و عام است.
به گزارش ایرنا وی از آغاز دوران بلوغ تا سالمندی حتی یک روز هم غیرمسلح نبوده و دفاع از مردم، پیگیری مطالبه های مردمی و دعوت از مردم برای عمل به دستورات اسلام را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده بود.
زندگی، فعالیت ها و مبارزه های ملاحسنی را از هر سو که بنگرید به مردم، امنیت مردم، زندگی مسالمت آمیز مردم، وحدت مردم و اصطلاح های مرکب با واژه ارزشمند " مردم " خواهید رسید.
وی در زمان اشغال آذربایجان توسط ایادی حزب دموکرات و توده، با گروهی از مردم به جنگ با آنان برخاست، در ایام رژیم ستم‏شاهی پهلوی به پشتوانه گروه مسلحی که تشکیل داده بود با مزدوران شاه و ساواک درگیر شد.
حجت الاسلام حسنی در خطه‏ ی آذربایجان شخصیت منحصر به فردی است؛ او از اوایل دهه‏ ی 40 نماز جمعه را در زادگاه خود با حضور مردم اقامه کرد و در پوشش این مراسم عبادی، مبارزات سیاسی - انقلابی خود را سازماندهی و تسری بخشید.
پس از پیروزی انقلاب، استان آذربایجان و کردستان را که مورد تاخت و تاز گروه‏هایی چون حزب دموکرات، کومله و خلق مسلمان قرار گرفته بود، به پشتوانه پایگاه مردمی اش نجات داد.
وی با بسیج مردم بر ضد تجزیه طلبان، یک تنه در برابر همه‏ ی آنان ایستاد و به همین سبب مورد حقد و کینه‏ ی دشمن واقع شد و چند بار نیز ترور گردید اما از همه‏ ی آنان جان سالم بدر برد.
دشمن که از وی دست‏بردار نبود، در یک اقدام هماهنگ و جدی از طریق روزنامه‏ های زنجیره‏ای به ترور شخصیت او دست زد، تا جایی که در شبکه‏ ی اینترنت یک سایت ویژه به این امر اختصاص داد.
گفت و گوی خبرنگار ایرنا با مردم و مسوولانی که در آیین تشییع و خاکسپاری حجت الاسلام حسنی حضور داشتند، بیش از پیش پایگاه اجتماعی این روحانی مبارز در آذربایجان غربی را به اثبات می رساند.
علی رزازی به عنوان یکی از جوانان نسل چهارم انقلاب به خبرنگار ایرنا گفت: حجت الاسلام حسنی محور اصلی ادبیات مقاومت و پایداری در تمامی شهرهای آذربایجان غربی بودند.
وی بیان کرد: جوانان امروزی درس های مقاومت و مبارزه را از مرحوم حجت الاسلام حسنی و درس های ایمان و قرآن را از طریق حجت الاسلام قریشی و پدر ایشان می آموزند.
رزازی اضافه کرد: وی به تعابیری مجاهد نستوه و مبارزی خستگی ناپذیر بود که همواره در راستای پیشبرد اهداف نظام اسلامی در صف مقدم بود و مردم را به دنبال خود داشت.
وی گفت: مردم ارومیه و آذربایجان غربی مجاهدت های وی را از پیش از انقلاب تاکنون به خاطر دارند و آن را به جوانان منتقل خواهند کرد.
علیرضا رادفر، معاون سیاسی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی نیز درباره پایگاه اجتماعی حجت الاسلام حسنی و رشادت های این روحانی مبارز گفت: ایشان علاوه بر تلاش در امور دینی و نشر معارف اسلامی در سنگرهای انقلاب به ویژه در سال های دفاع مقدس و در مبارزه با دشمنان نیز حضور چشمگیر داشتند و در نزد همگان مورد احترام و عنایت بودند.
وی بیان کرد: همواره حرکت وی در راستای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در ارومیه و استان به عنوان حرکت های محوری با پشتوانه مردمی در جریان های انقلاب مطرح بود.
وی اضافه کرد: مرحوم حجت الاسلام حسنی نقش مهمی در راهبری و هدایت مردم به عنوان یک روحانی داشت و در هشت سال دوران دفاع مقدس و در درگیری های منطقه ای با مدیریت و رهمنودهایش به صورت عملی در امنیت منطقه و انقلاب بسیار تاثیر گذار شد.
رادفر، حجت الاسلام حسنی را از نشانه غیرت آذربایجان دانست و افزود: شهید باکری تبلور غیرت آذربایجان است و حجت الاسلام حسنی نیز مبارزی در زمره این مبارزان انقلاب بود که گروه های مختلف سیاسی برای وی جایگاه خاصی قایل بودند.
وی بیان کرد: این روحانی مبارز همواره اسوه ای برای جامعه انقلابی آذربایجان غربی در پایداری و مبارزه علیه توطئه گران باقی خواهد ماند.
رضا حسینی نیز گفت: حجت الاسلام حسنی بخشی از تاریخ قرن اخیر آذربایجان بوده و در نیم قرن اخیر از افراد تاثیر گذار و موقعیت شناس منطقه بوده است.
وی بیان کرد: وی مجاهدی نستوه بود که در عرصه ها و موقعیت های مختلف عشق و علاقه خود را به انقلاب، نظام، مملکت و مردم استان به نمایش گذاشت.
وی با اشاره به شرایط دوران انقلاب و رشادت های وی در آن دوران اضافه کرد: وقتی که انقلاب دوران رشد و پرتلاطم خود را طی می کرد و توطئه های مختلف دشمن از هر سویی بر کشور وارد می شد حجت الاسلام حسنی احساس مسئولیت کرده و با شناخت خود از منطقه اقدامات ماندگاری را به پشتوانه مردم به ثبت رسانید.
وی گفت: امروز همه شهروندان آذربایجان غربی قدردان زحمت های ایشان هستند و در عزای ایشان به سوگ نشسته اند.
شهلا تاجفر نیز که جزو شرکت کنندگان در آیین تشییع پیکر حجت الاسلام حسنی بود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این اتفاق ضایعه ای بزرگ برای مردم آذربایجان غربی است زیرا یک سرمایه عظیم معنوی را از دست دادند.
وی با بیان اینکه ایشان دارای نشان افتخار بودند، افزود: اغلب مردم کشورهای همسایه نیز با رشادت ها و مقاومت های وی در طول عمر انقلاب آشنا هستند.
وی اضافه کرد: حجت الاسلام حسنی یک میراث معنوی برای آذربایجان غربی است و مادران این خطه لازم است تا فرزندانی مانند ایشان را برای آینده انقلاب اسلامی تربیت کنند تا الگویی اسوه برای دفاع از انقلاب و آرمان های جامعه اسلامی باشد.
تاجفر ادامه داد: مجاهدت های مستمر و همه جانبه آن مرحوم در طول سال های متمادی در سنگرهای مختلف تکرارنشدنی است.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته با صدور پیامی ضمن تسلیت درگذشت حجت الاسلام غلامرضا حسنی، وی را چهره ای مردمی و ساده زیست عنوان کرد که مورد احترام و عنایت همگان بوده است.
به گزارش ایرنا مرحوم حجت الاسلام غلامرضا حسنی شامگاه دوشنبه، 31 اردیبهشت سال جاری در 91 سالگی دار فانی را وداع گفت.
وی نماینده پیشین ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و قبل از آن نماینده مردم این شهر در اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود.
7125/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/51329/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

قرعه‌کشی سومین فروش یکپارچه خودروها/زمان اعلام نتایج

سود میلیاردی واردات خودرو برای مافیای دولتی!/ مردم امسال منتظر خودروی وارداتی نباشند

سناریوهای برجامی واردات خودرو

وارداتی‌های بازار خودرو گران شدند/ آخرین قیمت تویوتا، رنو، کیا و هیوندای

نتایج سومین مرحله قرعه‌کشی خودرو اعلام شد

عکس | کیا سول 600 میلیون تومانی در کره ، گزینه جدی واردات به ایران می شود؟

نماینده مجلس: تعیین عوارض شناور برای واردات خودرو یعنی سجده در برابر پراید

بررسی نوسانات قیمت خودرو در بازار 10 روز اخیر

تکلیف خودروهای توقیفی در گمرک مشخص شد/ فقط ترخیص این خودروها ممنوع است

شروط عجیب و غریب برای واردات خودرو

لکسوس، بنز، پورشه، بی ام و، کیا و هیوندا به مزایده می‌روند

قیمت پراید برابر با یک سال‌ و نیم درآمد خانوارهای شهری/ رشد 17 برابری قیمت پراید در 11 سال

تا کی مردم باید تاوان ارابه های مرگ و مافیای خودرو را بدهند؟

واردات «غیراقتصادی» برای خودروی اقتصادی

قرعه‌کشی خودرو هر ماه برگزار خواهد شد

افزایش قیمت خودرو در جهان

با آئین‌نامه نوشته شده برای واردات، قیمت خودرو بدون تغییر باقی می‌ماند

خودرو در پسا قرعه‌کشی

آغاز مزایده خودرو های خارجی/فرصتی برای شیفتگان خودروهای لوکس

مزایده خودرو های خارجی آغاز شد

راز حراج لوکس‌های دپویی | تاثیر ورود دپویی‌ها به بازار

خداحافظی با سمند و پژو 405

جهش دلار خودروهای چینی بازار را گران کرد/ برلیانس کراس 20 میلیون تومان گران شد

سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف شد

گرانی مجدد خودرو در راه است؟

فردا آخرین مهلت بازدید و ثبت قیمت در مزایده خودروهای خارجی

جزئیات حذف فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو/ قرعه کشی محصولات ایران خودرو ادامه دارد

لیست برندگان مزایده خودرو‌های خارجی 16 مهر اعلام می‌شود

حراج مال غیر در مزایده خودرو؟

آغاز فروش 3ماهه و یکساله 8 محصول ایران خودرو+ جدول

اجرای 2 طرح فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا (+جدول و جزئیات)

سامانه یکپارچه، بازنده پرهیاهو؟

مردم قدرت خرید خودروی صفر ندارند

زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو تغییر کرد

منتظر خودروهای وارداتی نباشید/ وعده کاهش قیمت خودرو اشتباه بود

برگزاری دور جدید مزایده خودروهای خارجی رسوبی

وزیر صمت : واردات خودرو به طور قطع انجام می‌شود/ تایید شرایط دو شرکت برای واردات خودرو

پیشنهادهای قیمتی خودروسازان به صمت رسید/ اصلاح قیمت خودرو قطعی شد

پژو پارس رکورددار خرید شد/ ثبت نام حدود 3 میلیون نفر برای خرید 10 هزار خودرو

اعلام اسامی برندگان مزایده خودروهای خارجی | قیمت‌های پیشنهادی مشخص شد

مذاکره برای واگذاری خودروسازان در مراحل پایانی/ خروج تارا از گردونه قرعه‌کشی، به‌زودی

2 شرط حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

قیمتها در بازار خودرو همچنان صعودی؛ تعداد مشتری همچنان نزولی است

زمان دور دوم مزایده خودروهای خارجی اعلام شد

صدرایی: کاهش 20 درصدی قیمت خودرو تنها یک ادعا است/ شرکت‌های خودروسازی تمایلی برای حذف قرعه‌کشی ندارند

برداشتن قیمت‌های دستوری خودرو به 2 شرط

ضرب‌الاجل جدید واردات خودرو

واردات خودرو ظرف دو هفته آینده انجام می‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: واردات خودرو به این زودی‌ها بعید است