پیام آذری

آخرين مطالب

تاثیر ورزش بر سلامت و قدرت ذهن ورزشي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - هفته نامه آذربایجان بیدار در جدیدترین شماره خود مقاله ای درباره ' تاثیر ورزش بر سلامت و قدرت ذهن' منتشر کرده است.
در این مطلب می خوانیم: "همه ما در طول دوران مدرسه از تاثیر ورزش بر سلامت قلب، افزایش طول عمر استخوان‌ها، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و مانند این ها زیاد شنیده‌ایم. اما چه فکر می‌کنید اگر بدانید که ورزش به اندازه‌ی سلامت جسمی بر سلامت ذهنی نیز تأثیرگذار است؟ مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که صرف نظر از سن و یا سطح تناسب اندام، که از افراد عادی تا دوندگان ماراتن متفاوت است، ورزش به طور قطعی بر فعالیت‌های مغز و میانگین عملکرد آن تاثیرمی‌گذارد. در این مقاله نکاتی فهرست وار بیان شده که چطور ورزش برای فرد، سلامت ذهنی، بهبود رابطه‌ها و یک زندگی شاد تر وسالم ‌تر را به ارمغان می آ‌رود."
در ادامه این مطلب در بخش " استرس شما را کاهش می‌دهد" می خوانیم: " روز شلوغ وخسته‌کننده‌ای در دفتر داشتید؟ کمی راه بروید و سری به باشگاه ‌تان بزنید تا از یکی از مهمترین مزایای ورزش یعنی رهایی از استرس، بهره ببرید. تمرین کردن به ویژه وقتی که باعث عرق کردن شما می‌شود، می‌تواند استرس‌های ذهنی و جسمی شما را کاهش دهد. ورزش در اصل غلظت نوراپینفرین را در بدن بالا می‌برد، هورمونی که از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود و می‌تواند پاسخ‌های مغز به استرس را متعادل کند. این دقیقا یک بازی برد- برد است؛ از یک سو، استرس را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر توانایی بدن را برای مقابله با تنش روانی بالا می‌برد."
این هفته نامه در بخش ' بر شادی شما می‌افزاید ' آورده است: " شاید تقلا کردن برای دویدن بر روی تردمیل و یا انجام آساناهای یوگا بسیار سخت باشد اما ارزشش را دارد؛ این کار اندورفین ، / هورمون شادی بدن شما / را به شدت افزایش می‌دهد. طبق مطالعات ورزش حتی می‌تواند نشانه‌های افسردگی بالینی را کاهش دهد. به همین دلیل معمولا پزشکان به افراد مبتلا به افسردگی و یا اضطراب و یا افرادی که صرفا احساس غم می‌کنند، توصیه می‌کنند که زمان زیادی را در باشگاه بگذرانند. گزافه نیست اگر بگوییم که ورزش تاثیر قرص‌های ضد افسردگی را به مراتب بیشترمی‌کند و یا عملکردی مانند آنها دارد."
در ادامه این مطلب در بخش ' اعتماد به نفس‌تان را بالا می‌برد' آمده است: " دویدن بر روی تردمیل برای شما میلیون‌ها تومان می‌ارزد چون دقیقا کاری را می‌کند که شما دوست دارید برای افزایش اعتماد به نفس خود و بهبود شرایط ذهنی‌تان انجام دهید. جدا از وزن، سایز، جنسیت و سن و سال، تمرین کردن می‌تواند به سرعت درک افراد را از جذابیت خودشان افزایش دهد. در واقع کمک می‌کند که نسبت به خود بیشتر احساس عشق کنند. این واقعیت تلخ است اما حقیقت دارد که پیری می‌تواند به مغز ما آسیب برساند. بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌تواند در این سن به سلول‌های مغز ما صدمه بزنند، آنها را از بین ببرند و یا کاری کنند که دیگر کارکردهای قبلی را نداشته باشند. قرار نیست تمرین و رژیم غذایی سالم، آلزایمر را درمان کند، اما می‌تواند زوال عقل را که از سن 45 سال به بعد اتفاق می‌افتد به تعویق بیندازد. به ‌ویژه بین سال‌های 25 تا 45 سالگی افزایش برخی از مواد شیمیایی در مغز بر اثر ورزش، از انحطاط هیپوکامپ که بخش مهمی از مغز برای حافظه و یادگیری است، جلوگیری می‌کند."
در بخش بازی ' اضطراب شما را کاهش می‌دهد' این مطلب آمده است: " فکر می‌کنید در کاهش اضطراب کدام یک مؤثرتر است؛ 20 دقیقه طناب زدن و یا یک حمام آب گرم؟ احتمالا همه‌ ما پیش از این برای کاهش اضطراب به حمام پناه می‌بردیم اما واقعیت این است که موادی که بعد از تمرین در بدن آزاد می‌شوند می‌توانند تا اندازه زیادی اضطراب را کاهش داده و آرامش را بازگردانند. احتمالاهمه‌ ما پیش از این فکر می‌کردیم که دویدن بر روی تردمیل تنها می‌تواند مقدار زیادی کالری بسوزاند. می دانید گاهی اوقات ذهن موش‌های آزمایشگاهی به دلیل دویدن در آن چرخ ثابت همیشگی بهتراز ما کار می‌کند؟ کاری که ممکن است خنده‌ دار به نظر برسد. مطالعات مختلف نشان داده است که ورزش مستمر منجر به ایجاد سلول‌های مغزی جدید موسوم به نوروژنرز می‌شود؛ سلول‌هایی که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. همچنین‌ ورزش‌های سخت سطح پروتئین مشتق از مغز(BDNF) را در بدن بالا می‌برند که می‌تواند قدرت تصمیم ‌گیری، تفکر و یادگیری را افزایش دهد."
هفته نامه آذربایجان بیدار در ادامه این مطلب در بخش ' شما را باهوش‌تر می‌کند ' این گونه آورده است: " فعالیت بدنی و تعریق بر اثر آن عملکرد هیپوکامپ را افزایش می‌دهد که در واقع مسوول حافظه و یادگیری در مغز است. برخی محققان دریافته ‌اند که رشد مغزی در کودکان با سطح آمادگی جسمانی آنها و یا تنفر و یا عشق‌شان به بازی در زنگ تفریح مرتبط است. اما قدرت ورزش در تاثیر بر مغز فقط برای کودکان نیست، مطالعات همچنین نشان داده است که سرعت یادآوری واژگان در بزرگسالان بعد از ورزش به مراتب بیشتر است. مغز در پاسخ به هر لذتی مانند ورزش، غذا، سیگار و یا حتی الکل دوپامین آزاد می‌کند. در واقع می‌توان گفت که اعتیاد افراد به دلیل عادت کردن به همین دوپامین است. ورزش حداقل در کوتاه ‌مدت می‌تواند با تحریک مغز برای آزاد کردن دوپامین، ذهن را از مواد اعتیادآور منحرف کند. به علاوه اینکه انواع اعتیاد مانند اعتیاد به سیگار می‌تواند ساعت بدن شما را به هم بریزد، اما ورزش به هماهنگی دوباره و بازگشت آن به حالت عادی کمک می‌کند."
در ادامه این مطلب می خوانیم: " برای برخی یک ورزش سبک و مناسب می‌تواند به اندازه‌ یک قرص خواب تاثیرگذار باشد. حدود پنج تا 6 ساعت قبل از خواب ورزش دمای بدن شما را به شدت افزایش می‌دهد و پس از آنکه دما به حالت عادی باز می‌گردد سیگنال‌های بدن به مغز این خواهد بود که وقت خواب است. افرادی که ورزش می‌کنند به طور متوسط توانایی انجام کار بیشتری دارند، به همین دلیل کمتر از کارهای حرفه ا‌یی خود عقب می‌مانند. اگر برای مدتی سرتان شلوغ است، برنامه باشگاه را از تقویم روزانه حذف نکنید، چون نتیجه عکس خواهید گرفت. بیشتر مردم فکر می‌کنند که برای افزایش خلاقیت باید تعدادی کارت، ماژیک و یا مکعب در اختیار کودکان خود بگذارند تا او را وادار به فکر کردن و خلق یک سوژه‌ جدید کنند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که سطح خلاقیت افراد تا 2 ساعت بعد از ورزش به شکل عجیبی افزایش پیدا می‌کند. به ویژه تمرین در هوای آزاد و ارتباط با طبیعت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. اگر پروژه ای در دست دارید، نیاز به یک طرح خلاقانه دارید و یا کارهایی از این نوع روی دست‌ تان مانده است، برای به روز کردن بدن و مغز به صورت همزمان، پیاده ‌روی کنید."
هفته نامه آذربایجان بیدار در ادامه این مطلب این گونه آورده است: " مطالعاتی که بر روی ورزش‌های هوازی انجام شده نشان داده است که عملکرد افراد در این ورزش‌ها، وقتی که با فرد دیگری همراه هستند، بیشتر است. شاید دلیل اصلی این باشد که هیچ کس نمی‌خواهد در یک فعالیت بدنی از کسی عقب باشد اما تفاوتی ندارد که علت اصلی چیست مهم این است که بودن در یک تیم برای ورزش آنقدر تاثیرگذار است که می‌تواند توان شما را برای تحمل درد نیز بالاتر ببرد! این نه تنها در ورزش‌های قهرمانی بلکه در تمرین‌های ابتدایی نیز صادق است؛ درست زمانی که بودن کنار یک هم‌ تیمی یا همراه، توان‌ تان برای یک تمرین سخت بالاتر می‌برد."
منبع: هفته نامه آذربایجان بیدار
8135/2093

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/50846/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود