پیام آذری

آخرين مطالب

fiogf49gjkf0d

محروميت شديد درمانگاه تأمين اجتماعي اهر/ تبعيض در امکانات درماني مقالات

  بزرگنمايي:

آذري انلاين- اهر با 100 هزار نفر جمعيت به‌عنوان پنجمين شهر پرجمعيت استان آذربايجان شرقي است. شهري که بزرگ‌ترين شهر منطقهٔ ارسباران به شمار مي رود و به‌عنوان مرکز اين منطقه شناخته مي‌شود.

درمانگاه تأمين اجتماعي اهر يکي از درمانگاه‌هاي ملکي سازمان تأمين اجتماعي است که در زميني به مساحت ٣٦٦٣ مترمربع با زيربناي ١٢٠٧ مترمربع احداث و در تيرماه ١٣٧٩ هم‌زمان با هفته تأمين اجتماعي مورد بهره‌برداري قرار گرفت، که همه‌روزه به‌غيراز ايام تعطيل رسمي در خدمت بيمه‌شدگان است.

خدمات اين مرکز شامل پزشک عمومي- دندانپزشکي- مامايي – داروخانه – آزمايشگاه - نوار قلب- تزريقات و پانسمان و اسپيرومتري است. درمانگاه اهر داراي سه پزشک عمومي است که با سيستم پذيرش زمان‌دار و رعايت نظم و حقوق بيماران ارائه خدمات مي‌کنند.

طي دريافت اعتراضات گوناگون از ازدحام و عدم رسيدگي مناسب به مراجعين درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر، سري به درمانگاه تأمين اجتماعي اين شهر مي‌زنيم و گفتگويي با مراجعه‌کنندگان به اين مرکز درماني انجام مي‌دهيم.

بيشتر مردم منطقه ارسباران به مراکز درماني اهر مراجعه مي‌کنند

اسد يزدان پناه يکي از شهروندان اهري  مي‌گويد: باوجوداينکه شهرستان اهر مرکز ثقل منطقه ارسباران است و اکثر مردم اين شهرها قبل از مراجعه به تبريز به مراکز درماني اهر مراجعه مي‌کنند، اين مرکز پاسخگوي نياز اين‌همه بيمار نيست و با داشتن تنها سه پزشک عمومي که روزانه بايد 60 بيمار را ويزيت کنند ولي بيش از 100 بيمار را ويزيت مي‌کنند، روزگار سختي را مي‌گذرانند و به‌غيراز نوار قلب و آزمايشگاه هيچ‌کدام از امکانات ديگر اعم از راديولوژي، سونوگرافي و آندوسکوپي وجود ندارد.

فاطمه فلاحت پيشه نيز که براي مراجعه به پزشک عمومي به اين درمانگاه آمده است مي‌گويد: درمانگاه‌هاي شهرهايي که بيشتر از 20 هزار بيمه‌شده دارند بايد تخصصي شوند حال‌آنکه اهر باوجود بيش از اين ميزان و با احتساب مراجعه‌کنندگان از شهرهاي؛ کليبر، ورزقان، هوراند و روستاهاي اطراف آنان که آن‌ها نيز هيچ امکاناتي ندارند، اين رقم به بيش از 40 هزار بيمه‌شده‌اي مي‌رسد که کمتر از بيمه‌شدگان شهرهايي مثل؛ شبستر، هشترود و سراب هستند که درمانگاه‌هاي مجهز با دستگاه‌ها و پزشکان متخصص و متعدد دارند.

ضرورت ساخت درمانگاه تخصصي تأمين اجتماعي در اهر

رقيه اسدي نيز که از يکي از روستاهاي اهر به اين درمانگاه آمده است  بر ضرورت ساخت درمانگاه تخصصي تأمين اجتماعي در اهر تأکيد مي‌کند و مي‌افزايد: من به‌عنوان يک بيمار که براي دندانپزشکي به درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر مراجعه کرده بودم با يک نوبت بسيار طولاني شش‌ماهه مواجه شدم و از بيمه خودم نااميد شدم چراکه باوجود واريز کردن هزينه ماهانه بيمه تأمين اجتماعي، وجود محل درمانگاه تأمين اجتماعي، بايد هزينه‌هاي گزافي براي مراجعه به پزشکان و مراکز درماني خصوصي بپردازم.

وي ادامه مي‌دهد: آيا من به‌عنوان يک شهروند اهري و پرداخت ماهانه هزينه بسيار زياد حق بيمه، مانند يک شهروند بنابي که سال‌هاست درمانگاه تخصصي تأمين اجتماعي دارد حق ندارم؟ چرا بايد براي يک عمل ساده و حتي راديولوژي، آندوسکوپي و ... راه خطرناک جاده مرگ آذربايجان يعني اهر-تبريز را با هزينه زياد طي کنم؟ آيا اين عدالت است؟ از مسئولين عزيز مي‌خواهيم تا حق ما بيمه‌شدگان را ادا کنند اين خواسته زيادي نيست.

گفتني است، شهرستان مشکين‌شهر استان اردبيل باوجود تعداد بيمه‌شده کمتر از 10 هزار نفر، نه‌تنها داراي يک درمانگاه تأمين اجتماعي خصوصي است بلکه به‌تازگي کلنگ بيمارستان تأمين اجتماعي نيز به زمين زده‌شده است.

شهرستان شبستر نيز باوجود بيمه‌شده کمتر از 20 هزار نفر داراي يک درمانگاه تأمين اجتماعي است که دو شيفته کار مي‌کند و مردم آن شهرها مي‌توانند از حقوق طبيعي خود برخوردار شوند.

اين در حالي است که شهرستان اهر داراي پزشکان حاذق متعدد و ساختمان درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر نيز ظرفيت جا دادن بخش‌هاي مختلف راديولوژي و آندوسکوپي است.

درمانگاه تأمين اجتماعي اهر نيازمند پزشکان متخصص است

امين پور الله‌يار شهروند ديگري از شهرستان اهر نيز در اين خصوص مي‌گويد: هرگونه بيماري داشته باشي مثل بيماري‌هاي چشم، گوش و بيني، داخلي يا هرگونه بيماري‌هاي تخصصي که نيازمند پزشک متخصص است در اين درمانگاه وجود نداشته و همه اين‌گونه بيماران توسط پزشک عمومي ويزيت مي‌شوند و عده زيادي از بيماران به دليل تکميل ظرفيت درمانگاه موفق به ويزيت نشده و مجبوري دست‌خالي برگشته و منتظر روزهاي بعدي به اميد دريافت خدمات باشند.

برخي پزشکان متخصص به دليل حقوق کم با درمانگاه همکاري نمي‌کنند

رئيس درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر نيز  با اشاره به اينکه پزشکان متخصص به دليل دريافت کم حقوق حاضر به همکاري با درمانگاه تأمين اجتماعي اهر نيستند، گفت: با توجه به مراجعه بيش از 14 هزار نفر به‌طور متوسط در يک ماه به اين درمانگاه، اهري‌ها درزماني که مي‌توانستند برجذب امکانات درماني همکاري کنند، پا پيش نگذاشتند.

محمود مرده‌کتاني اصل در پاسخ به اعتراضات مردمي اهر و منطقه ارسباران مبني بر اين‌که درمانگاه تأمين اجتماعي اهر از حيث امکانات درماني در محروميت قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر درمانگاه تأمين اجتماعي اهر سه نفر پزشک عمومي دارد که روزانه بيش از 250 بيمار را ويزيت مي‌کنند و بااين‌وجود تعدادي از بيماران به دليل کمبودها از خدمات پزشکي بهره‌مند نمي‌شوند.

وي با اشاره به اينکه چارت سازماني درمانگاه تأمين اجتماعي اهر ازنظر تعداد پزشکان عمومي دو نفر است، افزود: با تلاش و پيگيري‌هايي که صورت گرفته تعداد پزشکان عمومي درمانگاه تأمين اجتماعي اهر را به سه نفر افزايش داده‌ايم.

مرده‌کتاني دليل افزايش بيش‌ازحد مراجعه‌کنندگان را به درمانگاه تأمين اجتماعي اهر عدم توان مالي و ناتواني در تأمين هزينه‌هاي درماني مردم اعلام کرد و گفت: درمانگاه تأمين اجتماعي اهر به لحاظ اين‌که هيچ‌وجهي دريافت نمي‌شود و مردم توان تأمين هزينه‌هاي درماني را ندارند به اين درمانگاه مراجعه مي‌کنند و بر طبق همين روال هم بيماران و هم افراد سالم به اين درمانگاه مراجعه مي‌کنند.

رئيس درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر بابيان اينکه واريز حق بيمه به‌منزله استفاده افراد سالم از خدمات درماني درمانگاه نيست بلکه بيمه شونده بايستي به آينده خانواده خود توجه داشته باشد، اظهار کرد: متأسفانه برخي‌ها نه‌تنها بيمار نيستند بلکه با تفکر طلب داروي رايگان از خدمات درمانگاه تأمين اجتماعي اهر بهره‌مند شده‌اند اين در حالي است که اقدام اين افراد باعث از بين رفتن حق‌وحقوق بيماران مي‌شود.

درمانگاه تأمين اجتماعي اهر به يک درمانگاه تخصصي ارتقا مي‌يابد

وي ادامه داد: برخي‌ها بر پزشکان درمانگاه تأمين اجتماعي اهر فشار مي‌آورند که روزانه بيش از 100 بيمار را ويزيت کند و اين فشارها حاصل تفکرات غلط عده‌اي است که از بدو ورود سعي مي‌کنند قبل از ساير بيماران ويزيت شوند و قانوناً هر پزشکي مي‌تواند در زمان معين 85 بيمار را ويزيت کند و بنده به‌عنوان رئيس مرکز مي‌بايست 42 نفر را ويزيت کنم ولي به دليل مراجعه‌کنندگان زياد حداقل روزانه بيش از 100 بيمار را ويزيت مي‌کنم.

مرده‌کتاني اصل با تأکيد بر اينکه به‌عنوان يک شهروند اهري براي اين‌که اجازه ندهيم بيماران بدون دريافت خدمات درماني درمانگاه را ترک کنند بر پزشکان فشار زيادي وارد مي‌شود، اضافه کرد: باوجود کمبود امکانات و تلاش‌هاي مضاعف براي ارائه خدمات درماني، از سوي برخي‌ها مورد توهين و برخوردهاي ناشايستي قرار مي‌گيريم و باوجود کمبود کادر پزشکي و درماني هيچ‌گونه کم‌کاري نکرده‌ايم.

رئيس درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر در ادامه بيان کرد: زماني که مي‌بايست براي درمانگاه تأمين اجتماعي اهر امکانات جذب مي‌شد اقداماتي صورت نگرفته درحالي‌که از زمان آغاز به کار بيمه تأمين اجتماعي در اهر، از تمامي اهري‌ها خواسته شد تا در اين سازمان بيمه شوند و شهروندان اهري تمايلي به اين کار نشان ندادند و از طرفي مردم شهرهاي ديگر از اين اقدام استقبال کردند که اکنون درمانگاه ساير شهرستان‌ها تخصصي‌شده و از امکانات بهتري برخوردار شده‌اند.

وي با اشاره به اينکه درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر به يک درمانگاه تخصصي ارتقاء مي‌يابد، گفت: سازمان تأمين اجتماعي ارديبهشت‌ماه سال گذشته مجوزهاي لازم را جهت ارتقاء درمانگاه تأمين اجتماعي اهر به مرکز تخصصي را صادر کرده ولي امکانات مرود نياز را در اختيار قرار نداده‌اند همچنين برخي از پزشکان متخصص به دليل پرداخت حقوق کم حاضر به همکاري با اين مرکز نيستند.

مرده‌کتاني اصل بابيان اين‌که سه پزشک عمومي، داروخانه و بخش‌هاي آزمايشگاه، دندان‌پزشکي، تزريقات و مامايي در درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر فعال هستند، افزود: براي راه‌اندازي بخش راديولوژي بايستي نيروي متخصص کار استخدام کنيم و در حال حاضر اتاق راديولوژي در اين درمانگاه آماده‌شده ولي نيروي متخصص و پزشک نداريم.

رئيس درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر تصريح کرد: بنده از شش سال گذشته براي تأمين و تجهيز درمانگاه تأمين اجتماعي اهر به امکانات جديد تلاش کرده‌ام و اين روال همچنان ادامه خواهد داشت درحالي‌که اگر مسئولان از بدو تأسيس اين درمانگاه براي تجهيز تلاش مي‌کردند اکنون کسي ناراضي نبود و از طرفي حتي اگر تعداد پزشکان عمومي درمانگاه تأمين اجتماعي اهر نيز شش نفر بود بازهم نمي‌توانستيم ازدحام جمعيت مراجعه‌کننده را کنترل و خدمات درماني ارائه دهيم.

وي با تأکيد بر اينکه درمانگاه تأمين اجتماعي اهر حداقل براي 75 هزار نفر از بيمه‌شدگان شهرستان‌هاي هريس، کليبر، ورزقان و اهر و روستاها خدمات درماني ارائه مي‌دهد، گفت: هيچ‌گاه اجازه نمي‌دهيم بيماراني که از روستاها به اين مرکز مراجعه کرده‌اند بدون بهره‌مندي از خدمات درماني و پزشکي اين درمانگاه را ترک کنند و حتي اضافه‌تر از ساعات کاري فعاليت مي‌کنيم.

مرده‌کتاني اصل در ادامه سخنان خود از مسئولان سازمان تأمين اجتماعي استان و کشور خواست تا در جهت ارتقاء کمي و کيفي خدمات درماني درمانگاه تأمين اجتماعي اهر همکاري‌هاي لازم را داشته باشند، يادآور شد: مسئولان شهرستان اهر نيز مي‌بايست در تأمين امکانات پزشکي و درماني اين درمانگاه نهايت همکاري را داشته باشند تا بتوانيم کمبودها را رفع کنيم.

مراجعه 14 هزار نفر به درمانگاه تأمين اجتماعي اهر طي يک ماه

رئيس درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر ميانگين ماهانه بيماران مراجعه‌کننده به اين درمانگاه را بيش از 14 هزار نفر اعلام کرد، بيان داشت: تنها در يک ماه 14 هزار نفر به پزشک عمومي، بخش دندان‌پزشکي، داروخانه، آزمايشگاه، مامايي، تزريقات و نوار قلب مراجعه کرده و از خدمات درماني بهره‌مند شده‌اند.

با توجه به گفته‌هاي رئيس درمانگاه تأمين اجتماعي شهرستان اهر، به نظر مي‌رسد عليرغم داشتن جمعيت تحت پوشش اين شهرستان نسبت به شهرستان‌هاي ديگر و يا شهرستان‌هاي هم‌جوار، تاکنون اقدامي از سوي مسئولين ذي‌ربط استاني و شهرستاني در جهت ارتقا، تجهيز و استخدام نيروهاي متخصص صورت نگرفته که دود ناشي از اين امر در حال حاضر به چشم بيمه‌شدگان اين شهرستان و ساير شهرستان‌هاي هم‌جوار منطقه ارسباران مي‌رود.

بدون شک ارتقا اين درمانگاه اعم از کادر و تجهيزات مربوطه همت مسئولين مربوطه را مي‌طلبد و به نظر نمي‌رسد درخواست غيرمنطقي و غيرعملي باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/4969/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره «گلنار» سریال گلیدخت بعد 3 سال

اولتیماتوم یک ماهه به تکمیل تصفیه خانه پساب مشگین شهر

رفع تصرف 50 هکتار از اراضی ملی در بوکان

امسال 93 هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود

رفع نشتی مخزن هوائی روستای گلمرز شهرستان ارومیه

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

تصاویری از سیلاب در شهرستان زرآباد

تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر

بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهرستان میاندوآب

بازدید شبانه از واحد‌های شبکار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی: هیچ نفوذ ریزپرنده یا غیره رخ نداده

دستگیری سارقان سیم کابلهای برق در مراغه

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت‌به رگبار باران و رعدوبرق هشدار داد

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

جلوه گری شکوفه‌های درختان در طبیعت شهر قطور + تصاویر

دستگیری عامل ایجاد مزاحمت در بوکان

حادثه رانندگی در محور ارومیه_سلماس

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

حادثه رانندگی در محور مرگنلر _ چایپاره

لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شلیک پدافند در پی مشاهده شئ مشکوک در آسمان تبریز

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟

لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

قاب هایی جالب از تیپ و چهره «محمد» سریال ستایش در کنار همسرش

پیش بینی برداشت بیش از 90 هزار تن گندم در میاندوآب

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟ /توضیحات معاون سیاسی استاندار درباره فعال شدن پدافند هوایی

(ویدیو) اولین تصاویر تبریز بعد از شنیده شدن صدای چند انفجار

فیلمی از وضعیت امروز شهر تبریز پس از برخی اخبار در مورد حادثه امنیتی

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

تبریز در امنیت و آرامش کامل است

شلیک پدافند هوایی در تبریز

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دوستی های هالیوودی که هر کدام به دلایلی به پایان رسیدند

تغییر چهره «زهرا زن اوس موسی» سریال پایتخت 3 بعد 11 سال

مصرف 20 هزار تن گندم ماهیانه در اردبیل

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران