پیام آذری

آخرين مطالب

روزنامه صائب تبریز: ضرورت جلوگیری از افزایش قیمت خودروها اقتصادي

روزنامه صائب تبریز: ضرورت جلوگیری از افزایش قیمت خودروها

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز - روزنامه صائب تبریز در شماره جدید خود در گزارشی با عنوان " از افزایش قیمت خودروها جلوگیری شود " با اشاره به افزایش قیمت ارز و طلا در بازار به تبعات آن بر قیمت سایر کالاها به ویژه خودرو پرداخته است.
به گزارش این روزنامه، در پی تلاطم های اخیر در بازار ارز و طلا در سطح کشور بعضی کالاهای مصرفی و بادوام نیز با افزایش قیمت مواجه گردیده و در مواردی نظیر لوازم خانگی از نظرها غیب شده و یا احتکار گردیده اند.
در مواردی حتی در صورت وجود کالا ، فروشنده از اظهار قیمت تا معلوم شدن وضعیت !؟ تمایلی برای فروش نشان نمی دهد.
این وضعیت در خصوص خودروهای صفر ایرانی نیز مشابه بوده ولی با روش های متفاوت همراه است.
بلاتکلیفی در برخی مراکز عرضه خودرو یا نمایشگاه ها به حدی است که بطور علی الحساب خودرو می فروشند تا قیمت نهایی در آینده معلوم شده و حساب کنند!
این وضعیت از آنجا ناشی شده است که خودروسازان وطنی باردیگر ساز ناکوک افزایش قیمت ها را سرداده اند و این افزایش ها طبق میل و اراده آنها ، این بار قابل توجه خواهد بود!!
از نظر آنان قیمت برای یک پراید فاقد هرگونه ایمنی با میانگین 22 میلیون و یا برای 405 و سمند فاقد کیفیت و استاندارد 28 میلیون کم است و باید افزایش داده شود!!
در خصوص سایر مدل ها نیز وضعیت به همین ترتیب است ، از نگاه آنان قیمت های قبل از افزایش نرخ ارزها باید تغییر داده شده و متناسب با نرخ های جدید قیمت گذاری شوند.
این در حالیست که در مواردی گفته شده است تا سطح 95 درصد تولیدات خودروها داخلی است!
حال سئوال این است که آیا 5 درصد باقی مانده می تواند تاثیر آنچنانی روی یک کالا نظیر خودرو داشته باشد.
با کمال تاسف در موارد افزایش قیمت خودروها در گذشته که خودروسازی ها اقدام به افزایش دادن قیمت ها یا بهتر گفته باشیم ، جهش دادن قیمت ها کرده اند، متولیان کنترل در زیربخش های وزارت صنعت و معدن ، به هیچ عنوان افزایش قیمت ها را منوط به ارتقای کیفیت نکرده اند و در چندین مورد نیز به تعیین مهلت ها برای توقف تولید بعضی مدل های بنجلی ، از سوی استاندارد یا پلیس راهنمایی وقعی نهاده نشده است.
این وضعیت نشان می دهد که اساسا خودروسازی ما راه غلطی را پیش گرفته است و نیازمند اصلاح در استراتژی و تعیین مشی های جدید برای ادامه راه می باشد.
در صورت تداوم این وضعیت در بهترین نگاه ، مونتاژ کار خودروهای کشوری خواهیم ماند که از تاریخ صنعت خودروسازی آن کمتر از دو دهه گذشته است….
با کمال تاسف ، علیرغم سال ها حمایت از صنعت خودروی داخلی متاسفانه هیچ پیشرفت محسوس و چشمگیری در عرصه کسب فناوری و ارتقای سطح کیفی تولیدات در این صنعت در ایران مشاهده نمی شود.
اقتصاد دانان و کارشناسان با سابقه بخش صنعت این وضعیت ناخوشایند را ناشی از وجود انحصار عرضه محصول در داخل کشور به نفع تولیدات داخلی و در نتیجه نبود رقابت می دانند.
آنان بخوبی تشخیص داده اند که حمایت های بی حد و حصر از این صنعت طی حدود چهار دهه اخیر موجب تنبل بار آمدن این بخش و عافیت طلبی مدیران برای کسب درآمدهای آسان و بادآورده از جیب مردم انجامیده است.
در نتیجه ادامه این وضعیت در این مدت شعارهایی از سوی این بخش مبنی بر حرکت به سمت نیل به خودکفایی و ایجاد صنعت ملی خودروسازی ، اشتغال آفرینی و فعالیت در عرصه صادرات داده شده است که متاسفانه محقق نشده اند.
در این بین آنچه حلقه مفقوده به شمار آمده و همواره فقدان آن موجب گمراه شدن مدیریت ها در صنعت خودروسازی داخلی شده است، حق مشتری و غیبت این شعار معروف در فعالیت هاست که حق با مشتری است!
چندی پیش یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفته بود، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در ایران بدون توجه به سطح درآمد مردم، 2.5 برابر قیمت‌ جهانی این محصولات است.
علی خاکساری در گفت‌وگو با ایسنا، اضافه کرده بود که با مقایسه سطح درآمدی مردم در ایران و جهان نیز، قیمت خودرو در ایران 15 برابر قیمت‌های جهانی است.
وی با بیان اینکه یک کارگر ساده در کانادا با حقوق 14 ماه خود می‌تواند یک تویوتا کمری 25 هزار دلاری خریداری کند، خاطرنشان کرد: ‌اما یک کارگر ساده در ایران باید حقوق 200 ماه خود را برای خرید این خودرو پرداخت کند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: دلیل این وضعیت و بالا بودن سرسام‌آور قیمت خودرو در ایران نیز انحصاری است که در بازار خودروی ایران وجود دارد و نهادهای مسوولی همچون شورای سیاست‌گذاری خودرو از این انحصار حمایت می‌کنند.
وی افزود: ایران خودرو، سایپا و قطعه‌سازان وابسته به این شرکتها عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو هستند و طبیعتا تصمیماتی که این شورا می‌گیرد نه به نفع مردم بلکه به نفع خودروسازان و قطعه‌سازان وابسته است.
خاکساری با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی در ایران بر مبنای قیمت‌ بالای خودروهای داخلی تعیین می‌شود، تصریح کرد: به دلیل انحصار بازار، خودروهای خارجی به 2.5 برابر قیمت جهانی در ایران عرضه می‌شوند تا ایران خودرو و سایپا بتوانند محصولات بی‌کیفیت خود را با قیمت‌های بالای فعلی بفروشند.
وی ادامه داد: ایران خودرو و سایپا به دلیل نفوذی که در شورای سیاست‌گذاری خودرو دارند نمی‌گذارند خودروهای وارداتی با قیمت‌های عادلانه و واقعی در ایران عرضه شود زیرا در آن صورت مجبور به کاهش 100 درصدی قیمت محصولات خود خواهند بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: برای اصلاح این وضعیت باید ترکیب شورای سیاست‌گذاری خودرو اصلاح و خودروسازان و قطعه‌سازان از ترکیب اعضای این شورا خارج شوند زیرا تا زمانی که این شرکتها در این شورا به عنوان تصمیم‌گیر حضور دارند، اجازه اصلاح وضعیت و برداشه شدن انحصار از بازار خودرو را نمی‌دهند.
در تکمیل اظهارات این عضو هیات علمی دانشگاه علامه باید این مطلب مهم اضافه شود ، تا زمانیکه قیمت گذاری روی خودروهای داخلی بی طرفانه ، شفاف و بدور از هرگونه مسائل حاشیه ای و رانت احتمالی صورت نگیرد، اصل رقابت به این صنعت راهی نداشته و سوداندوزی و کسب درآمد آسان جایگزین ارتقای کیفیت ، صادرات محصول و مواردی خواهد شد که یک خودروسازی معمولی باید طی کند تا به مرحله کیفیت و صدور تولیدات به خارج و کسب رضایت از مشتری داخلی داشته باشد.
8023/518





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

700 تن گوشت قرمز در اردبیل توزیع شد

پرداخت بخش عمده مطالبات کارگران بلبرینگ‌سازی

شهروندان از مصرف قارچ های وحشی و خودرو خودداری کنند

توزیع میوه تعطیلات نوروز در استان اردبیل ادامه می یابد

103 میلیون تردد در جاده های اردبیل ثبت شد

رکود اقتصادی تکمیل پروژه تقاطع غیر همسطح آذربایجان را با تاخیر مواجه کرده است

سرمایه‌گذاری در بازار بورس چه مزایایی دارد؟

استقبال پرشور ارومیه ای ها از جشنواره پیام آور بهار

بیش از 6000 مورد بازرسی از اصناف پیرانشهر انجام شد

مبارزه با فساد اولویت مسوولان آذربایجان غربی در سال آینده است

پتروشیمی میاندوآب تیرماه سال آینده به بهره برداری می رسد

آمادگی برق تبریز برای عید نوروز

نظارت دقیق بر بازار عرضه میوه و گوشت در ایام عید ضروری است

488 فرصت شغلی در شهرستان نیر ایجاد شد

گشت های حفاظت از منابع طبیعی اردبیل در نوروز فعال هستند

هیچ کمبودی در تامین میوه شب عید آذربایجان غربی وجود ندارد

اعتبار ابلاغی به صندوق امید آذربایجان غربی ناکافی است

102 تن گوشت در بوکان توزیع شد

300 میلیارد ریال به حساب مرزنشینان آذربایجان غربی واریز شد

6000 هکتار از جنگل های سردشت محلول پاشی شد

استاندار آذربایجان شرقی: برنامه توسعه اشتغال استان تدوین شود

جوجه ریزی در مرغداری های آذربایجان شرقی افزایش یافت

کارخانه های بحرانی آذربایجان شرقی به 10 واحد کاهش یافت

210میلیارد ریال صرف اجرای طرح های آبخیزداری استان اردبیل شد

68 میلیون دلار کالا از گمرک بیله سوار مغان صادر شد

یک هزارو 787 شغل در پنجره واحد شهرستان بیله سوار ثبت شد

میانگین عمر ناوگان حمل ونقل عمومی ارومیه بیش از ١٠ سال است

76 درصد از کل تولید ناخالص داخلی استان مشمول مالیات است

ممنوعیت صادرات سیب درختی/ باغداران در ارومیه سیب احتکار می کنند!

4 واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید

سالانه 3 میلیون اصله نهال مجوزدار در میاندوآب تولید می شود

بزرگترین تولیدکننده واکسن تب برفکی کشور همچنان فعال است

طرح ایمن سازی مدارس حاشیه جاده ها در سردشت اجرا شد

سردشت ظرفیت تبدیل به قطب تولید آبزیان را دارد

4 واحد صنفی مشاغل مزاحم در مهاباد پلمب شد

طرح راستی آزمایی ادوات کشاورزی در جنوب آذربایجان غربی اجرا شد

میوه شب عید در 40 مرکز مختلف در میاندوآب توزیع می شود

تبعیض مالیاتی با اجرای نظام جامع رفع می شود

واحد استحصال شمش طلا 2 ماه آینده در خوی به بهره برداری می رسد

افت ٣٠ درصدی فروش در بازار پوشاک ارومیه/قدرت خرید مردم کاهش یافته است

چهار واحد تولیدی صنعتی در آذربایجان شرقی بهره برداری شد

100 میلیون دلار کالا از گمرک بناب صادر شد

3 هزار راس دام زنده قاچاق در آذربایجان شرقی کشف شد

21 میلیارد ریال برای رفع نقاط پرتصادف آذربایجان شرقی تخصیص یافت

سرانه مصرف ماهی در آذربایجان شرقی به 6.5 کیلوگرم رسید

27.5میلیارد تومان برای تکمیل پایاب سد سهند هشترود تخصیص یافت

ریل گذاری راه آهن اردبیل مهر ماه 98 شروع می شود

راه آهن اردبیل با کم توجهی مسئولان گذشته به سرانجام نرسید

توزیع 37 تن میوه شب عید در مهاباد آغاز شد

250 واحد شمال آذربایجان غربی دارای پروانه استاندارد است