پیام آذری

آخرين مطالب

وقتی کودکان دبستانی داستان نویس می شوند فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه- زنگ انشا که از دیرباز فرصتی برای باروری قوه تخیل دانش آموزان بوده، اینبار با ابتکار یک معلم پنجم ابتدایی در ارومیه به کلاسی جذاب برای پرورش خلاقیت کودکان و در نهایت انتشار کتابی از داستان های کوتاه تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا این کتاب با عنوان " سفری به دنیای قصه ها در 17 روز " شامل 17 داستان بوده و هر یک از آنها توسط یکی از دانش آموزان‌ پایه پنجم ابتدایی مدرسه ای در مرکز آذربایجان غربی به نگارش درآمده است.
این دانش آموزان در طول سال تحصیلی برای رسیدن زنگ انشا لحظه شماری کرده اند؛ کودکانی که نتیجه ماه ها برنامه ریزی معلم پرتلاش خود با نام " مهسا مولا زینالی " را طی مراسم رونمایی از این کتاب به ظهور رساندند.
این مراسم رونمایی با حضور دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی و والدین شان در ارومیه برگزار و به جشن شکرگزاری جمعی از محصلان تبدیل شد؛ به راستی کیست که در این مکان باشد و از شکوفایی این غنچه های باغ زندگی به وجد نیاید! اینجا محفلی برای تماشای شوق کودکانه از رهگذر آموزش و پرورش خلاقانه است.
آینده اما برای این دانش آموزان پنجم ابتدایی قدری متفاوت تر رقم خواهد خورد؛ این مراسم نویدبخش ظهور هنرمندان مستعد در حوزه ادبیات و به ویژه در داستان نویسی است.
کتاب داستان این دانش آموزان با یکهزار تیراژ در انتشارات آینا به چاپ رسیده و در ابتدای آن از رقیه مهدیزاده که مدیریت دبستان مربوطه را عهده دار بوده، قدردانی شده است.
"گونای رحیمی" با داستان دخترک زیبا، نخستین ورق های این کتاب را به خود اختصاص داده و "روژوان محمودی آذر" نیز داستان آبادیس را در توصیف فداکاری پدر و مادری در حق فرزندشان نوشته است.
"الین افشار تقی زاده" نیز نام خودش را بر روی قهرمان داستانش با عنوان الین در خانه سالمندان نهاده است و فرشته محسن پور نیز داستان شیرین حیوانات زیبا را بیان کرده است.
"خرچنگ تپلی مسموم" عنوان داستانی است که اسرا عزیزیان با نوشتن آن کودکان را به دنیای ماهی ها برده و "ملیسا کنارچی اقدم" نیز با داستان فلوت سحرآمیز رویای دوستانش را به یک دهکده سوق داده است.
در یکی دیگر از داستان های کوتاه این کتاب می توان داستان دیگ سحرآمیز را به قلم آیلین پاکپور خواند و پس از آن داستان سلوا خلیل زاده با عنوان دخترک طراح را مطالعه کرد.
ستایش فولادی با داستان خیاط لال به سراغ استعدادهای معلولان رفته و السا سیار نیز با داستان شهر پروانه ها به دنیای پروانه ها وارد شده است.
"سون نور حسنی" با داستان آرزوی فارا به سراغ دختر فقیر روستایی رفته و " ملیسا چور" نیز با داستان همیشه ناراضی از قانع نبودن یک پیرزن انتقاد کرده است.
داستان آهنگ زن ماهر به قلم " پارلا آقا محمدی" قصه دختری به نام نازگل را که پدرش را از دست داده، به رشته تحریر درآورده و " فاطمه پاشایی کوسی" نیز داستان "آرزوی کیانه" را نوشته است.
داستان های دخترک و گردنبند، دکمه جادویی و طلسم ساعت نیز در آخرین صفحه های این کتاب به ترتیب توسط ریحانه سلیمانی، نیکا امینی فر و مهنا دریایی نوشته شده است.
معلم این دانش آموزان که دارای مدرک تحصیلی دکتری برنامه ریزی درسی است به خبرنگار ایرنا چنین گفت: با تشخیص استعداد و توانایی دانش آموزان در درس انشا، آنان را به سمت نوشتن داستان های کوتاه در طول سال تحصیلی سوق دادم.
مهسا مولازینالی افزود: اگر معلم راه صحیح را به دانش آموزان نشان دهد، خروجی هر درس به اثری درخور توجه و پرورش استعدادهای نوجوان منجر می شود.
وی ابراز امیدواری کرد تا این شیوه علاقه مندسازی کودکان به نوشتن به تربیت نویسندگان کم سن و سال و دانش آموزان مستعد در زمینه ادبیات منجر شود.
وی با اشاره به اینکه این کتاب شامل 17 قصه کودکانه است، گفت: فرزانه تنخواهی تصویرگر، ساسان نجفی ویراستار ادبی و سیده الهه علوی تایپیست این کتاب هستند.
ایده پرداز این مجموعه داستان با بیان اینکه این کتاب داستان برای گروه سنی الف و ب مناسب است، افزود: قصه های تخیل آمیز، داستان هایی درباره حیوانات و قصه هایی با محوریت شخصیت های دختر عمده تمرکز این دانش آموزان بوده است.
مولازینالی افزود: بخش کلید واژه ها شامل ارائه توضیح ساده برای 20 کلمه مهم در بخش پیوست این مجموعه داستان ارائه شده است.
روژوان محمودی آذر که خالق قصه "آبادیس" است، گفت: با داستان ها و فیلم های زیادی سروکار داشته ام و ایده اصلی قصه ام را از آنها گرفته شده است.
وی با بیان اینکه چند روز طول کشیده تا قصه اش را تمام کند و معلم در املای کلمات راهنمایی اش کرده است، اضافه کرد: این داستان به اتفاق های غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی در زندگی اشاره می کند.
محمودی آذر بیان کرد: باور اینکه یک کتاب داشته باشم، برایم سخت بود و الان خیلی خوشحال هستم که این موفقیت را در زندگی کسب کرده ام.
وی افزود: به داستان های تخیلی علاقه مند هستم و دوست دارم داستانم را به انگلیسی هم بنویسم.
ستایش فولادی نیز که قصه "خیاط لال" را نوشته است، بیان کرد: معلم عزیزم در طول سال می گفت که چنین طرحی داریم و به داستان خود فکر کنید.
وی افزود: معلم به خوبی ما را راهنمایی می کرد و هر قسمت از داستان که مختصر یا ناقص بود را تذکر می داد تا کامل کنیم.
وی ادامه داد: دوست داشتم داستانم علاوه بر جنبه سرگرمی، پیامی برای هم سن و سالانم داشته باشد.
فولادی بیان کرد: از چاپ داستانم حس خیلی خوبی دارم چون سایر دانش آموزان با این نوع اقدام های فرهنگی آشنا و به نوشتن علاقه مند می شوند.
وی با اشاره به اینکه در اوقات فراغت داستان های ماجراجویی می خواند، افزود: بعد از چاپ کتاب، علاقه ام به داستان نویسی افزایش پیدا کرده است.
آیلین پاکپور که خالق قصه "دیگ سحرآمیز" است، گفت: پیام این داستان تخیلی، قدردانی نسبت به امتیازهای زندگی دنیوی است و اینکه باید از داشته های خود نگهداری کنیم.
وی افزود: معلم در ویرایش داستان های ما تلاش زیادی کرد و ما قدردان مهربانی های او هستیم.
وی با اشاره به اینکه از چند سال پیش دوست داشتم یک نویسنده بشوم، افزود: هیچ وقت باور نمی کردم این اتفاق به این زودی بیافتد و الان احساس نویسنده بودن را کامل حس می کنم.
وی با اشاره به اینکه در اوقات فراغت کتاب های دایره المعارف و داستان های تخیلی می خواند، اضافه کرد: هر رویایی با تلاش قابل دستیابی است و برای نویسنده شدن تمام تلاش خود را می کنم.
پارلا آقا محمدی، خالق قصه "آهنگ زن ماهر" نیز گفت: در ابتدا خیلی هیجان داشتیم و با راهنمایی معلم توانستیم چند بار قصه هایمان را ویرایش کنیم.
وی با اشاره به اینکه در عرض یک روز این داستان را نوشته است، افزود: خوشحالم داستانم یکی از قصه های کتاب "سفری به دنیای قصه ها در 17 روز" است و دانش آموزان دیگر برای نوشتن داستان تشویق می شوند.
وی گفت: اگر یک نفر داستان مرا بخواند متوجه می شود که در زندگی باید به فقرا کمک کرد؛ حتی اگر زیاد ثروتمند نباشیم.
به گزارش ایرنا مراسم رونمایی از کتاب "سفری به دنیای قصه ها در 17 روز" در گوشه ای از آذربایجان غربی و فارغ از حضور چهره های استانی با آرامش کامل برگزار شد؛ این حرکت فرهنگی می تواند در دیگر مدارس کشور الگوبرداری شود تا استعداد دانش آموزان از این رهگذر شکوفا شود و کلاس های خسته کننده انشا به دنیای شیرین داستان نویسی تبدیل شود.
معلمان خلاق با طرح های ابتکاری می توانند از جنبه جذابیت و کابردی بودن تعلیم و تربیت در سیستم آموزشی موثر واقع شوند.
گزارشگر: توحید محمودپور
7129 /3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/49523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین جلسه شورای اداری شهرستان تبریز

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

شکست خانگی پاس همدان برابر تهران یاسا

خرداد امسال 121 روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز

نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی 1403-1404