پیام آذری

آخرين مطالب

حرکت لاک پشتی صنعت خودروی آذربایجان اقتصادي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز- صنعت خودروی آذربایجان به رغم حرکت لاک پشتی آن، ظرفیت های زیرساختی و انسانی مناسبی دارد که به فعل رساندن آن برای همگامی با واحدهای خودروساز قدیمی کشور و ایجاد قطب جدید خودروسازی در تبریز، نیازمند کیفی سازی تولید از طریق ارتقای فناوری است.
به گزارش ایرنا، نزدیک به دو دهه است که بخش های صنعتی آذربایجان شرقی بخصوص قطعه سازان و مجموعه سازان درصدد ایجاد قطب خودروسازی در استان هستند، اما به دلایل مختلف تاکنون موفق نشده اند به این مهم دست یابند.
این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور آبان ماه سال گذشته در نشستی با فعالان بخش قطعه سازی، مجموعه سازی و خودروسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در کشور انحصاری نیست، از بخش خصوصی استان، ایجاد قطب سوم خودروسازی را خواستار شد.
استاندار آذربایجان شرقی هم اسفند ماه پارسال در بازدید از چند واحد خودروساز با اشاره به ظرفیت های استان در زمینه قطعه سازی، اظهار امیدواری کرد افراد متخصصی که اهلیت ایجاد این صنعت را در استان دارند، با مشارکت و هم افزایی بتوانند به خواست دیرینه صنعتگران استان پاسخ دهند.
مجید خدابخش تاکید کرد: واحدهای خودروساز آذربایجان شرقی در کنار افزایش ظرفیت تولید، باید تنوع تولیدات خود را هم افزایش دهند تا بتوانیم حمایت‌های لازم را در این صنعت جذب کنیم.
در این میان در کنار ظرفیت های قطعه سازی آذربایجان شرقی، فعالیت گروه صنعتی تراکتورسازی و ماشین سازی تبریز و گروه های "اسنا" و "آذهایتکس"، نشانه ظرفیت های بالای تولید خودروهای سنگین در استان است.
هر چند پیش از این با آغاز فعالیت "ایران خودروی تبریز" در شهریور ماه سال 1386 زنگ تولید خودروی سواری در استان به صدا درآمد، اما آرزوی صنعتگران تبریزی برای ایجاد واحد خودروسازی همسنگ با واحدهای قدیمی و شناخته شده کشور تا به امروز برآورده نشده است.
البته ناگفته نماند شرکت "ایران خودروی تبریز" سال گذشته با تولید 100 هزار دستگاه در سال سهم مهمی در تولید خودروی سواری کشور به خود اختصاص داد.
"گروه صنعت خودروی آذربایجان" هم در سال 1389 به عنوان بزرگترین کارخانه تولید کننده خودروهای سواری در شمال غرب ایران با ظرفیت تولید بیش از 200 هزار دستگاه انواع خودروی سواری به مجموعه های خودروسازی استان اضافه شد.
راه اندازی خط تولید خودروهای پیکاپ در گروه صنعتی "آمیکو" با حضور رییس جمهوری در نخستین روزهای اردیبهشت ماه امسال و بازگشت شرکت خودروسازی "رخش خودرو دیزل" به چرخه تولید، پس از چهار سال تعطیلی، از دیگر نشانه های خیز صنعت خودروسازی آذربایجان شرقی برای بالندگی در مسیر پرفراز و نشیب است.
به هر حال صنعت خودروی آذربایجان به عنوان یکی از شاخه های صنعتی اشتغال زا می تواند نقش مهمی در رونق تولید و افزایش اشتغال استان ایفا کند.
اما آنچه مسلم است بدون بهره گیری از فناوری های نوین روز و تنها با رویکرد مونتاژ در صنعت خودرو ره به جایی نخواهیم برد.
معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مرداد ماه سال گذشته با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، قرارداد همکاری با موسسه فناوری اتریش (AIT) در راستای توسعه نظام نوآوری قطعه سازی خودرو، امضا شد، می گوید: این طرح مشترک میان موسسه فناوری اتریش (AIT)، منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز و انجمن مدیریت تکنولوژی ایران در حوزه قطعه سازی خودرو آذربایجان شرقی اجرا می‌شود.
علی جهانگیری این همکاری را نقطه عطفی در صنعت خودروی استان می داند و اظهار امیدواری می کند با تکیه بر دانش روز سطح تولیدات ارتقا و سهم استان از بازار داخلی افزایش یابد.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم با اشاره به اشتغال زایی 15 هزار نفری صنعت در استان، می گوید: تعیین استاندارد یا الزامات فنی اجباری بدون در نظر گرفتن وضعیت تکنولوژی و بازار داخلی باعث می شود تا اغلب تولیدکنندگان با مشکل فروش و عرضه مواجه شوند.
سید اصغر حسینی معتقد است کمبود نقدینگی، توقف طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل، سود بالای بانکی و نبود تنوع در محصولات داخلی از جمله عواملی می باشد که رونق این صنعت را با چالش جدی موجه کرده است.
وی اضافه می کند: بازبینی راهبرد تولید خودرو در آذربایجان شرقی، ارزیابی تجاری ظرفیت بازارهای هدف خودرو و سرمایه گذاری های مشترک با خودروسازهای بزرگ می تواند راهکارهای اساسی برای حل معضلات این صنعت باشد.
وی ارتقای فناوری واحدهای قطعه سازی، سوق دادن واحدهای قطعه ساز به سمت مجموعه سازی، تزریق نقدینگی، ترغیب خودروسازان به استفاده از قطعات داخلی، ایجاد و شناسایی بازارهای جدید و احصای ظرفیت خالی بازارهای آینده را برای رونق این صنعت ضروری دانست.
نکته دیگر در ارتباط با حرکت لاک پشتی صنعت خودروسازی آذربایجان، محروم بودن آن از سرمایه گذاری های کلان شرکت های خودروسازی ملی و تلاش برای راه اندازی این صنعت در استان با تکیه بر سرمایه های بخش خصوصی است.
فعالان بخش صنعت آذربایجان شرقی از اینکه آنان در غیاب شرکت های خودروسازی ملی برای ایجاد شعبه های بزرگ و کارآمد خود در این خطه، ناگزیر از تکیه بر سرمایه های محلی هستند، گله دارند.
از سوی دیگر هر چند در سال های اخیر وعده هایی مبنی بر راه اندازی یک کارخانه خودروسازی توسط شرکت های معتبر اروپایی در تبریز، توسط مسوولان ارشد آذربایجان شرقی داده شده است، اما به نظر می رسد تا تحقق آن راه زیادی در پیش است.
در این میان نباید سایه سنگین انحصار خودروسازی در کشور بر دوش واحدهای خودروسازی نوپای آذربایجان شرقی را نادیده گرفت، هر چند که دولت تدبیر و امید با باور به ضرورت متنوع کردن تولیدات صنعت خودرو برای تحقق این مهم می کوشد.
/3071/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/49455/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

قرعه‌کشی سومین فروش یکپارچه خودروها/زمان اعلام نتایج

سود میلیاردی واردات خودرو برای مافیای دولتی!/ مردم امسال منتظر خودروی وارداتی نباشند

سناریوهای برجامی واردات خودرو

وارداتی‌های بازار خودرو گران شدند/ آخرین قیمت تویوتا، رنو، کیا و هیوندای

نتایج سومین مرحله قرعه‌کشی خودرو اعلام شد

عکس | کیا سول 600 میلیون تومانی در کره ، گزینه جدی واردات به ایران می شود؟

نماینده مجلس: تعیین عوارض شناور برای واردات خودرو یعنی سجده در برابر پراید

بررسی نوسانات قیمت خودرو در بازار 10 روز اخیر

تکلیف خودروهای توقیفی در گمرک مشخص شد/ فقط ترخیص این خودروها ممنوع است

شروط عجیب و غریب برای واردات خودرو

لکسوس، بنز، پورشه، بی ام و، کیا و هیوندا به مزایده می‌روند

قیمت پراید برابر با یک سال‌ و نیم درآمد خانوارهای شهری/ رشد 17 برابری قیمت پراید در 11 سال

تا کی مردم باید تاوان ارابه های مرگ و مافیای خودرو را بدهند؟

واردات «غیراقتصادی» برای خودروی اقتصادی

قرعه‌کشی خودرو هر ماه برگزار خواهد شد

افزایش قیمت خودرو در جهان

با آئین‌نامه نوشته شده برای واردات، قیمت خودرو بدون تغییر باقی می‌ماند

خودرو در پسا قرعه‌کشی

آغاز مزایده خودرو های خارجی/فرصتی برای شیفتگان خودروهای لوکس

مزایده خودرو های خارجی آغاز شد

راز حراج لوکس‌های دپویی | تاثیر ورود دپویی‌ها به بازار

خداحافظی با سمند و پژو 405

جهش دلار خودروهای چینی بازار را گران کرد/ برلیانس کراس 20 میلیون تومان گران شد

سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف شد

گرانی مجدد خودرو در راه است؟

فردا آخرین مهلت بازدید و ثبت قیمت در مزایده خودروهای خارجی

جزئیات حذف فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو/ قرعه کشی محصولات ایران خودرو ادامه دارد

لیست برندگان مزایده خودرو‌های خارجی 16 مهر اعلام می‌شود

حراج مال غیر در مزایده خودرو؟

آغاز فروش 3ماهه و یکساله 8 محصول ایران خودرو+ جدول

اجرای 2 طرح فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا (+جدول و جزئیات)

سامانه یکپارچه، بازنده پرهیاهو؟

مردم قدرت خرید خودروی صفر ندارند

زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو تغییر کرد

منتظر خودروهای وارداتی نباشید/ وعده کاهش قیمت خودرو اشتباه بود

برگزاری دور جدید مزایده خودروهای خارجی رسوبی

وزیر صمت : واردات خودرو به طور قطع انجام می‌شود/ تایید شرایط دو شرکت برای واردات خودرو

پیشنهادهای قیمتی خودروسازان به صمت رسید/ اصلاح قیمت خودرو قطعی شد

پژو پارس رکورددار خرید شد/ ثبت نام حدود 3 میلیون نفر برای خرید 10 هزار خودرو

اعلام اسامی برندگان مزایده خودروهای خارجی | قیمت‌های پیشنهادی مشخص شد

مذاکره برای واگذاری خودروسازان در مراحل پایانی/ خروج تارا از گردونه قرعه‌کشی، به‌زودی

2 شرط حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

قیمتها در بازار خودرو همچنان صعودی؛ تعداد مشتری همچنان نزولی است

زمان دور دوم مزایده خودروهای خارجی اعلام شد

صدرایی: کاهش 20 درصدی قیمت خودرو تنها یک ادعا است/ شرکت‌های خودروسازی تمایلی برای حذف قرعه‌کشی ندارند

برداشتن قیمت‌های دستوری خودرو به 2 شرط

ضرب‌الاجل جدید واردات خودرو

واردات خودرو ظرف دو هفته آینده انجام می‌شود