پیام آذری

آخرين مطالب

fiogf49gjkf0d

fiogf49gjkf0d
سايه شوم ضعف شخصيت بر سر فرزندان طلاق
مقالات

  بزرگنمايي:

آذري انلاين- در 9 ماه گذشته 453 مورد طلاق در مراغه ثبت شده و هر چند اين رقم نسبت به سال گذشته تغيير و افزايش چنداني نداشته اما سرنوشت فرزنداني که از اين ازدواج هاي نافرجام حاصل شده اند زنگ خطري براي جامعه محسوب مي شود.
همه چيز خيلي سريع اتفاق مي‌افتد، آشنايي، خواستگاري و ازدواج؛ جشني برگزار مي‌ شود و دختر و پسر جوان سر خانه و زندگي‌ شان مي‌ روند و بچه دار مي شوند.
اوايل همه چيز خوب پيش مي‌ رود اما بعد از چندي کم ‌کم اختلاف‌ ها خودنمايي مي‌ کند و جنگ و دعوا آغاز مي‌ شود و تا زوج جوان بفهمند کجاي زندگي ‌شان اشتباه کرده‌ اند، سر از دادگاه در مي آورند.
در سالن دادگاه خانواده مراغه به دنبال تهيه گزارش در خصوص طلاق هستم؛ سالن بسيار پرازدحام است، مادر و دختري روي صندلي دادگاه نشسته اند و منتظرند؛ از چهره مضطرب کودک و مادرش مي توان فهميد که پرونده طلاق پدر و مادرش او را آزرده کرده است.
اسمش شکيلاست و 8 سال دارد؛ از او در خصوص اختلاف پدر و مادرش مي پرسم، اما او به خاطر سن اندکش از اختلافات والدين سر درنمي آورد و اينجاست که مشکل آغاز مي شود.
افسردگي از روي چهره اش نمايان است؛ از کابوس هاي شبانه اش مي گويد کاملا واضح است که در آستانه از دست دادن اعتماد به نفس اش است.
شکيلا مي گويد نگران والدين خود است و دوست دارد از آن ها مراقبت و آن ها را براي خود حفظ کند.
محمد نيز يکي ديگر از فرزندان طلاق و دانش آموز کلاس سوم دبستان است و از اينکه هميشه مادرش در جلسات اوليا و مربيان شرکت مي‌ کند، ناراحت است. و مي ‌گويد: بچه ‌ها به من مي ‌گويند بچه ننه. چون هميشه مادرم به مدرسه مي ‌آيد؛ يکي از دوستانم به من گفته است تو هيچ وقت مرد نمي ‌شوي چون پدرت نيست که کارهاي مردانه را به تو ياد بدهد.
مينا هم دختر 20 ساله‌ اي است که پدر و مادرش 9 سال است از هم جدا شده‌ اند، او مي‌گويد: من 9 سال است با پدرم زندگي مي کنم و خيلي حرف‌ ها هم هست که آدم نمي‌ تواند با پدرش بزند، چيزهايي که فقط بين مادرها و دخترهاست اما من مجبورم حرف‌ هايم را در دلم نگه  دارم چون مادر ندارم که با او درد دل کنم.
کارشناس و مشاور امور خانواده در خصوص تاثير طلاق روي کودکان مي ‌گويد: آسيب‌ امنيت روحي ـ رواني کودکان نخستين تاثيري است که از طلاق عايد بچه ‌ها مي ‌شود، اشتباهات و خودخواهي‌ هاي والدين مسلماً تا پيش از جدايي، سبب بروز شرايط تلخ و ناگواري در خانه بوده و کودکان به عنوان نخستين قربانيان اين تشنج و درگيري حتي قبل از رسميت يافتن طلاق ميان والدينشان مي‌ شوند.
دکتر هاله ايماندوست افزود: در واقع فرزندان طلاق نخستين قربانيان اين پديده ناخوشايند اجتماعي به ‌شمار مي روند و داده‌ هاي آماري متعددي نيز که دراين خصوص تهيه شده است حکايت از اين موضوع دارند که بچه‌ هاي طلاق مستعدترين و مناسب‌ ترين افراد در معرض ناهنجاري‌هاي اجتماعي هستند.
وي مي افزايد: اثرات زيانبار طلاق بر کودکان به قدري گسترده است که در وجوه مختلف اجتماعي، اقتصادي و حتي فرهنگي بايد مورد کنکاش قرار گيرد.
وي تشريح مي کند: در واقع صدماتي که به بچه‌هاي طلاق وارد مي‌ شود به جهت وسيع‌ بودن دامنه تاثيرگذاري‌ شان مي‌ تواند تاثيرات زيانباري را به لايه ‌هاي مختلف جامعه در ابعاد گوناگون وارد کند؛ بسياري از کودکان که والدين آنها از يکديگر جدا شده‌ اند به مرور زمان گرفتار پديده‌ هاي مذموم اجتماعي مي ‌شوند و در حقيقت از نظر جامعه ‌شناسي مشکلات، آسيب‌ ها و معضلات فراواني فراروي بچه‌ هاي طلاق ديده مي‌ شود.
رئيس مرکز بهبودي اطهر بانوان و رئيس کارگروه زن و خانواده شوراي اسلامي شهر مراغه نيز با بيان اينکه بي ‌توجهي به ارزش‌ ها و استفاده از مشاوره ‌هايي به سبک غربي باعث افزايش طلاق شده است، بيان کرد: افزايش طلاق يکي از مشکلات اساسي جامعه کنوني است.
فريبا ولي پور اقدم با بيان اينکه اکثر بيماران معتاد زن در مراغه طلاق گرفته يا فرزندان طلاق هستند، گفت: خانواده ‌هاي از هم گسيخته بيشترين ميزان کودکان و نوجوانان معتاد را دارند و متاسفانه اثرات ناخوشايند طلاق حتي در بزرگسالي نيز بچه‌هاي طلاق را رها نمي‌ کند؛ بسياري از آنها در ارتباطات اجتماعي مشکل دارند و گاهي نيز از برخورد ديگران و قضاوت آنها در مورد خودشان عذاب مي ‌کشند.
وي ادامه داد: بچه هاي طلاق حتي زماني که مي‌ خواهند ازدواج کنند و تشکيل خانواده دهند هميشه ترس از تکرار طلاق آنها را آزار مي‌ دهد و ديگران نيز با توجه به زندگي پدر و مادرشان در مورد آنها قضاوت و فکر مي‌ کنند بچه‌ هاي طلاق هم به سرنوشت پدر و مادرشان دچار مي ‌شوند و نمي ‌توانند کانون خانوادگي خود را حفظ کنند.
مسئول کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان مراغه نيز مي گويد: بچه‌هايي که والدين آنها از يکديگر جدا شده ‌اند حتي اگر نزد پدر يا مادر زندگي کنند شديداً دچار افت روحي شده و با ويژگي‌هاي رفتاري کودکان سالم تفاوت هايي دارند.
ليلا قطبي افزود: اصلاح اينگونه نارسايي ‌هاي رفتاري در اين قبيل کودکان مستلزم صرف وقت و هزينه بسيار بالايي است.
وي افزود: از سوي ديگر عوارض اجتماعي ناشي از طلاق روي کودکان، گاه شکل بسيار فاجعه باري را به خود مي‌ گيرد و کودکان به ‌عنوان قربانيان بلافصل طلاق بيش از ساير اقشار تشکيل دهنده جامعه در معرض خطر هستند.
رئيس اداره بهزيستي مراغه نيز عقيده دارد که توجه به بچه‌ هاي طلاق بايد در دستور کار و مرکز توجه يک سازمان مشخص با امکانات مالي معين قرار گيرد.
شهين صادقي افزود: توجه به کودکاني که ماحصل طلاق محسوب مي‌ شوند در شرايط کنوني و در جامعه امروز از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.
وي همچنين از داير شدن مرکز مشاوره پيشگيري از طلاق در مراغه به منظور کاهش آمار طلاق خبر داد و افزود: افرادي که براي طلاق به دادگستري مراجعه مي کنند قبل از هر اقدامي از سوي دادگستري به اين مرکز معرفي شده و در اين مرکز مشاوره مشکلات و علت طلاق آن ها توسط مشاوران و روانشناسان بررسي مي شود.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه بيشتر اقدام کنندگان براي طلاق به علت موارد جزئي و اختلافات سطحي دست به اين اقدام مي زنند لذا مشاوره موجب مي شود برخي از آنان مجددا به کانون گرم خانواده برگردند.
صادقي افزود: در اين مرکز چهار مشاور در حال خدمت هستند و تلاش مي شود آمار طلاق در مراغه حداقل 20 تا30 درصد کاهش يابد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/4939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد

50 هکتار اراضی ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر

ماجرای انفجار در تبریز فعال شدن پدافندها بود

عادی شدن وضعیت پرواز‌های فرودگاه تبریز

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

امحای 113 تن فرآورده‌های دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

پیروزی 15 بر صفر تیم شرکت گاز آذربایجان غربی در زنجان

تولید سالانه بیش از 100 هزار تن یونجه در شهرستان میاندوآب

14 سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است

پرداخت 24 میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

آب شرب روستا‌های کیله و بالابان پیرانشهر تأمین شد

ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

دستگیری سارقان سیم و کابل‌های برق در مراغه

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

تغییر چهره «گلنار» سریال گلیدخت بعد 3 سال

اولتیماتوم یک ماهه به تکمیل تصفیه خانه پساب مشگین شهر

رفع تصرف 50 هکتار از اراضی ملی در بوکان

امسال 93 هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود

رفع نشتی مخزن هوائی روستای گلمرز شهرستان ارومیه

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

تصاویری از سیلاب در شهرستان زرآباد

تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر