پیام آذری

آخرين مطالب

fiogf49gjkf0d

واجبي که در دانشگاه هم فراموش شد... مقالات

  بزرگنمايي:

آذري انلاين- حجاب به عنوان فريضه‌ي شرعي و حتي يکي از مواردي که عرف جامعه برآن پايبند است، بايد در جامعه ما مورد توجه بيشتري قرار گرفته و حداقل در دانشگاه‌ها، متوليان فرهنگي به مقابله با عواملي که آن را تحت شعاع قرار مي‌دهد، بپردازند.

با توجه به اينکه دانشگاه‌ محلي براي آموزش و همچنين توسعه‌ي انديشه‌ي بشري است، از اين رو بايد در دانشگاه‌ها فضا براي يادگيري و ارتقاي دانش و انديشه فراهم باشد؛ عدم رعايت حجاب در دانشگاه يکي از مواردي است که اين مسئله را تحت شعاع قرار داده است.

فرهودي، دانشجوي يکي از دانشگاه‌هاي غيردولتي است که ضمن گلايه شديد از وضعيت حجاب و عفاف در دانشگاهش، بيان کرد: در دانشگاه وضع پوشش دانشجويان دختر به گونه‌اي است که ذهن را آشفته کرده و فرصت يادگيري و آموزش را از دانشجويان سلب مي‌کند.

وي با اشاره به وضعيت‌ کلاس‌هاي دانشگاه نيز تاکيد کرد: بوي لوازم آرايشي فضاي کلاس‌هاي دانشگاه را پر کرده و کلاس‌ها شبيه جايي مثل "آرايشگاه" شده‌اند.

وي با اشاره به حجاب زننده‌ي دانشجويان اين دانشگاه گفت: موضوع بي‌حجابي در دانشگاه ما مربوط به قشر محدودي از دانشجويان نبوده، بلکه موضوعي همه‌گير است و همچنين کار از تذکر گذشته چرا که هيچکس به تذکر اهميت نمي‌دهد و بايد قوانين مناسبي در اين خصوص اتخاذ شود تا فضاي مناسبي براي تحصيل ديگر دانشجويان فراهم شود.

اين دانشجو يادآور شد: در بيان وضعيت حجاب موجود در دانشگاه ما زبان قاصر بوده و مقابله آن نيز صرفا با شعار و... ممکن نيست، بلکه نيازمند برنامه‌هايي محکم و بنيادين است.

وي با تاکيد بر اينکه تحصيل در دانشگاه ما براي دانشجويان بسيار سخت است، افزود: چگونه ممکن است در فضايي که بيشتر شبيه تالارهاي عروسي است، به تحصيل پرداخت؟.!

خانم محمدي، دانشجوي ديگري است که پوشش معمولي دارد، او در خصوص نوع پوشش و حجابي که در دانشگاهشان جلوه‌گري مي‌کند، گفت: نوع پوششي که جديدا در دانشگاه ما رايج شده است بيشتر در جشن‌هاي عروسي کاربرد داشته و حتي نوع آرايش دختران نيز مختص اين گونه جشن‌هاست.

وي ادامه داد: با چنين شرايطي دختراني که با پوشش و ظاهر ساده در دانشگاه حاضر مي‌شوند نيز تاثير پذيرفته و به تدريج در مسير بي حجابي  قرار مي‌گيرند، به ويژه دانشجويان جديدالورود که به تازگي در اين فضا حضور مي‌يابند.

وي با بيان اينکه وضعيت موجود فرآيند تحصيل دانشجويان، به‌ويژه پسران را تحت تاثير قرار مي‌دهد، تاکيد کرد: در چنين شرايطي  هرگز نمي‌توان با آسودگي خاطر به تحصيل علم پرداخت.

افراد در بطن خانواده ارزش هاي اجتماعي را فرا مي گيرند

مشاور بانوان ستاد امر به معروف و نهي از منکر آذربايجان شرقي در خصوص وضعيت حجاب در برخي از دانشگاه هاي استان خاطرنشان کرد: زماني که در استانداري مدير کل امور بانوان بودم اين جمله را به کار بردم که "دانشگاهاي ما اکنون تبديل به بزم شبانه" شده اند.

نسرين پيرسمساري با اشاره به اينکه، افراد در بطن خانواده تربيت شده، حجاب و ارزش هاي اجتماعي را فرامي گيرند، گفت: با زورگويي نمي توان حجاب را به فرزند تحميل کرد، چراکه بايد اين موضوع را در وجود فرزند نهادينه کرد، چيزي که در قلب فرد نهادينه شده در شرايط سخت نيز تغيير نمي يابد.

وي ادامه داد: بايد مشخص شود که چرا دانشگاه هاي ما محيطي براي عرضه و تقاضا شده اند، چرا که متوليان و مسئولان دانشگاه ها در برخي از موارد محيطي در دانشگاه ايجاد مي کنند که زمينه ي عرضه و تقاضا براي دانشجويان فراهم مي شود.

پيرسمساري افزود: متوليان فرهنگي ما از ابتدا کارهاي فرهنگي خوبي در اين راستا انجام نداده اند؛ از اين رو الان اين معضل شديدتر شده و نيازمند اقدامات بنيادين است، چرا که اين معضل از دانشگاه ها به جامعه سرايت مي کند.

وي با تاکيد بر اينکه تمامي افراد جامعه در بروز معضل بي حجابي سهم داشته اند، بيان کرد: خانواده ها نيز در برخي از موارد نسبت به حجاب فرزندان خود بي توجه مي شوند و نمي دانند که فرزندشان در دانشگاه چه وضعيتي دارد.

پيرسمساري تاکيد کرد: حتي در جشن ها نيز بسياري از خانواده آن گونه که برخي از دانشجويان در دانشگاه حضور پيدا مي کنند، حاضر نمي شوند، چه برسد به اينکه به دخترانشان اجازه دهند با چنين وضعيتي در دانشگاه حاضر شوند.

وي با تاکيد بر اينکه وظيفه ي حراست دانشگاه، اجراي قانون و مقررات دانشگاه است، افزود: مقابله با بدحجابي موجود در دانشگاه ها کار سختي نبوده و در اين راستا تنها اجراي مفاد قانون و مقررات انضباطي کارساز خواهد بود،است، نياز نيست اساتيد تذکر دهند چرا که حراست بايد مقررات مربوط به دانشجويان را مقابل درب ورودي نصب کرده و دانشجو نيز ملزم باشد که طبق اين قانون وارد دانشگاه شود.


                                  وضعيت حجاب نه فقط در دانشگاه ها بلکه در کل جامعه بحراني است

"حجت‌الاسلام سعيد اسمعلي‌پور" مديرکل امور فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز در اين خصوص اظهار کرد: وضعيت حجاب تنها در دانشگاه آزاد اسلامي وخيم نبوده و در حالت کلي وضعيت حجاب در جامعه بحراني بوده و دغدغه‌ي تمامي مردم و مسئولان است.

وي ادامه داد: وضعيت حجاب در دانشگاه آزاد تبريز به اين جهت برجسته شده که هم فضاي دانشگاه نسبت به بقيه دانشگاه‌ها کم‌تر است و هم اينکه دانشجويان اين دانشگاه نسبت به بقيه‌ي دانشگاه‌ها زياد هستند؛ از اين رو اين معضل در اين دانشگاه زياد به چشم مي‌خورد.

وي ادامه داد: برخلاف ديدگاه‌هاي موجود در دانشگاه، بخش حراست نسبت به اين قضيه بي تفاوت نبوده و در صورتي که به مورد نامناسبي برخورد کنند تذکرات لازم را داده و به شوراي انضباطي دانشگاه معرفي مي‌کنند.

حجت‌الاسلام اسمعلي‌پور در خصوص برنامه‌هاي ابتکاري دانشگاه در راستاي ترويج حجاب و عفاف نيز يادآور شد: در اين راستا، دو مرحله مشاوره انضباطي به آيين نامه‌ي انضباطي اضافه کرده‌ و از اساتيد خبره در اين زمينه دعوت به همکاري شده است.

وي گفت: براي سال تحصيلي جديد در تلاش هستيم که با اشکال مختلف در راستاي ترويج حجاب و عفاف قدم برداريم.

وي با تاکيد بر اينکه حراست دانشگاه نيز هم از لحاظ تذکري و هم از لحاظ اجراي قانون به طور جدي عمل مي‌کند، اظهار کرد: حراست نيز در راستاي اجراي قوانين دانشگاه با رعايت کرامت انساني تذکرات لازم را به دانشجويان خاطي مي‌دهند و همچنين تعدادي از اين دانشجويان را که نياز به مشاوره دارند را نيز به کميته انضباطي معرفي مي‌کنند.

مديرکل امور فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي تاکيد کرد: ما هرگز فرافکني نکرده و در تلاش براي علاج اين موضوع هستيم؛ اما اين موضوع زمان‌بر بوده و به‌خصوص که بايد حل اين مشکل توام با حفظ کرامت انساني باشد نيازمند زمان است.

وي، گفت: عدم رعايت حجاب با عنوان نوعي آسيب اجتماعي شناخته مي‌شود از اين رو بايد در جهت رفع اين معضل تلاش کرده و راهکاري پيدا کنيم.

وي در پاسخ به اينکه يک سري از دانشجويان از درب اصلي دانشگاه وارد نشده و از محوطه‌هاي اطراف که بدون حصار است وارد دانشگاه مي‌شوند، تشريح کرد: بر سر اين زمين‌ها يک سري مشکلات وجود دارد که ما در تلاش براي حل آ‌ها بوده و همچنين به دنبال اين هستيم که بعد از آماده سازي زيرساخت‌هاي لازم، ورود و خروج دانشجويان را مکانيزه کنيم.


                                       تمامي بخش‌هاي دانشگاه در ترويج فرهنگ حجاب و عفاف مسئوليت دارند

 مدير فرهنگي، اجتماعي و دانشجويي دانشگاه پيام نور تبريز نيز گفت:  طي چندين سال دانشگاه پيام نور به عنوان مدينه‌ي فاضله‌ي دانشگاه‌ها از لحاظ حجاب و عفاف جايگاه خوبي را به خود اختصاص داده است.

فريدون طايفه‌اي، در خصوص وضعيت حجاب و عفاف حاکم بر اين دانشگاه، اظهار کرد: وضعيت حجاب در دانشگاه پيام‌نور تبريز به حق، نسبت به دانشگاه‌هاي ديگر در جايگاه مناسبي قرار دارد.

وي با تاکيد بر اينکه تمامي بخش‌هاي دانشگاه در ترويج حجاب و عفاف بين دانشجويان مسئوليت دارند، اضافه کرد: در خصوص موضوع حجاب و عفاف در دانشگاه نه تنها بخش فرهنگي بلکه تمامي بخش‌ها از حراست گرفته تا استاد همگي مسئوليت و تاثير دارند.

وي افزود: دانشگاه پيام‌نور تبريز در جهت برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي به مدت سه سال است که با هماهنگي با شوراي فرهنگي استان و شوراي فرهنگي مراکز و واحدها  نسبت به اجراي برنامه‌هاي فرهنگي اقدام مي‌کند.

طايفه‌اي با اشاره به برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي در دانشگاه پيام نور تبريز، يادآور شد: برنامه‌هاي فرهنگي در دانشگاه براي تمامي اعياد و مناسبت‌ها در طول سال به طور مدون و برنامه‌ريزي شده و با بودجه مشخص انجام مي‌گيرد.

وي در اين خصوص تشريح کرد: در دي ماه هر سال از مراکز و واحدها خواسته مي‌شود که انجمن‌ها، تشکل‌ها، کانون‌ها و فعالان فرهنگي دانشگاه جلسه‌اي تشکيل داده و درخواست‌هاي خود را به منظور برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي براي سال بعد پيشنهاد دهند؛ اين پيشنهادات در شوراي فرهنگي برنامه‌هاي پيشنهادي بعد از واکاوي تصويب شده و به شوراي فرهنگي استان ارسال مي‌شوند.

وي در اين راستا ادامه داد: در شوراي فرهنگي استان نيز بعد از جلسات و بررسي‌هاي متعدد، برنامه‌هاي مذکور را با سند راهبردي کشور همخواني مي‌دهند و نهايتا تا 15 اسفندماه برنامه‌ها به صورت مدون و با بودجه مشخص ابلاغ نهايي مي‌شود.

مدير فرهنگي، اجتماعي و دانشجويي دانشگاه پيام نور تبريز اظهار کرد: با توجه به اينکه تمامي برنامه‌هاي فرهنگي دانشگاه مشخص و برنامه‌ريزي شده و دانشجويان نيز بومي استان هستند و علي‌رغم اينکه حضور دانشجو در دانشگاه پيام‌نور الزامي نيست اما دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي حضور چشمگير دارند.

وي با اشاره به اينکه دانشجويان پيام نور تبريز بومي هستند، تاکيد کرد: دانشجويان دانشگاه پيام نور با فرهنگ و سنت‌هاي استان عجين هستند، در نتيجه برنامه‌هاي فرهنگي نيز طي اين چند سال به طور مناسبي برگزار شده است.

وي با تاکيد بر اينکه فلسفه‌ي مهم دانشگاه تعليم و تربيت است، يادآور شد: يکي از برنامه‌هاي پررنگ دانشگاه در کنار برنامه‌هاي تعليمي، موضوع حجاب و عفاف در دانشگاه است که بر روي آن سرمايه‌گذاري ويژه‌اي در راستاي اسلامي کردن دانشگاه مي‌کنيم.

طايفه‌اي با اشاره به اينکه مردم تبريز همواره به آموزه‌هاي ديني پايبند بوده‌ و تبريز پايتخت جهان تشيع است، اظهار کرد: دانشگاه تبريز در جهت ترويج فريضه‌ي غني حجاب و عفاف در دانشگاه پيام‌نور تبريز چندين مورد همايش‌هاي راهبردي و تخصصي برگزار کرده و همچنين مراکز و واحدهاي 29گانه‌ي استان از طريق تشکل‌ها، مديريت فرهنگي و فعالان فرهنگي نيز در اين راستا اقدام به برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي و تريبون آزاد کرده‌اند.

وي اضافه کرد: در کنار اجراي برنامه‌هاي فرهنگي از اساتيد، همکاران و افرادي که در زمينه‌ي حجاب و عفاف و همچنين آموزه‌هاي ديني در دانشگاه الگو هستند نيز تجليل مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه حجاب مسئله‌اي ديني، اعتقادي و الزامي است، اظهار کرد: ترويج و مراقبت از حجاب و عفاف دانشگاه، مختص بخش فرهنگي نبوده و در اين ميان، نهاد، حراست، اساتيد و تمامي بخش‌هاي دانشگاه به صورت شورايي وارد عمل شوند.

مدير فرهنگي، اجتماعي و دانشجويي دانشگاه پيام‌نور تبريز با تاکيد بر نقش مهم قوانين در رعايت حجاب و عفاف دانشگاه، بيان کرد: اجرا و رعايت قوانين بسيار مهم است اما در صورتي که درست اجرا شود و تمامي بخش‌هاي دانشگاه به اين قانون توجه نشان دهند؛ اين گونه نباشد که دانشجويان در ورودي دانشگاه قانون را اجرا کرده و در داخل دانشگاه و کلاس‌ها به آن بي توجهي کنند.

وي تشريح کرد: نبايد بخشي از دانشگاه قوانين را سفت گرفته و بخشي ديگر نيز آن را شل بگيرند، بلکه بايد تمامي بخش‌ها نسبت به اجراي آن در کنار هم با هماهنگي و همياري نسبت به اجراي قانون اقدام کنند.

وي با اشاره به اهميت حجاب و عفاف در جامعه، يادآور شد: خانواده، محور و اساس دين اسلام بوده و مادر نيز در اين ميان نقش بسزايي دارد، با توجه به اينکه دشمن براي ضربه زدن به دين اسلام در صدد متلاشي کردن بنيان خانواده‌هاست از اين رو براي تضعيف حجاب در خانواده‌ها برنامه‌هايي را به دنبال مي‌کنند.


                                فعاليت 50 نفر از اساتيد دانشگاه تبريز براي امر به معروف و نهي از منکر در دانشگاه

قادر حسين‌زاده، معاون فرهنگي-اجتماعي دانشگاه تبريز نيز در تشريح وضعيت حجاب و عفاف دانشگاه تبريز اظهار کرد: با توجه به وضعيت جامعه، وضعيت حجاب در دانشگاه تبريز در شرايط مناسبي قرار داشته اما هنوز با شرايط مطلوب فاصله داريم که در تلاش هستيم شرايط را به جايگاه مطلوب برسانيم.

وي با تاکيد بر اينکه برنامه‌هاي مختلفي در راستاي تقويت موازين اسلامي و همچنين حجاب و عفاف در دانشگاه اجرا مي‌شود، ادامه داد: عزيمت 45 نفر از دانشجويان دانشگاه تبريز به مشهد در قالب "پياده‌روي رضوي" نمونه‌اي از اين کار است که 10 نفر از دانشجويان بعد از بازگشت از زيارت، اقدام به استفاده از چادر کرده‌اند.

وي با اشاره به تاثير برنامه‌هاي فرهنگي در ترويج حجاب و عفاف در دانشگاه، افزود: حضور اعضاي هيئت علمي دانشگاه به عنوان مشاور در خوابگاه‌هاي دانشجويي در زمينه ترويج حجاب و عفاف و تبيين اين فريضه‌ي ديني نيز نتايج بسيار مفيدي را در پي داشته است.

حسين‌زاده با تاکيد بر تاثير اجتماع و محيط خانواده در افراد، يادآور شد: سبک زندگي، آسيب‌هاي اجتماعي و شرايط گوناگوني که فرد در زندگي با آن‌ها برخورد مي‌کند نيز بر فرد تاثير گذاشته و برخي از هنجارشکني‌ها و بي‌توجهي‌ها نسبت به موازين شرعي را نيز ناشي مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه دانشگاه يک مجموعه‌ي منسجم است، تاکيد کرد: تمامي بخش‌هاي دانشگاه در ترويج حجاب و عفاف مسئول هستند، در اين راستا نيز بخش فرهنگي دانشگاه اقدام به برگزاري کلاس‌ها و کارگاه‌هاي آموزشي براي اساتيد و کارکنان کرده است تا رفتار مناسب و همچنين امر به معروف و نهي از منکر را در دانشگاه پياده کنند.

وي بيان کرد: هر چند بخش فرهنگي دانشگاه و همچنين نهاد رهبري به عنوان يک وظيفه در راستاي اين مهم حرکت مي‌کنند، اما حقيقت اين است که تمامي بخش‌هاي دانشگاه در اين خصوص وظيفه داشته و بايد در جهت ترويج فرهنگ حجاب و عفاف حرکت کنند.

حسين‌زاده بيان کرد: آيين‌نامه‌هاي تنظيم شده در اين راستا نيز مهم هستند اما پرداختن به مباحثي چون فرهنگ‌سازي و تبيين حجاب و عفاف در دانشگاه و همچنين برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي نتايج بهتري دارند که نيازمند زمان و استمرار فراواني است تا نتيجه بدهد.

وي تاکيد کرد: به عقيده‌ي بنده تاکيد فراوان بر روي قانون بدون اعمال برنامه‌هاي فرهنگي و فرهنگ‌سازي در خانواده‌ها، افراد را به سمت لجبازي سوق مي‌دهد؛ از اين رو اهميت فرهنگ سازي در ترويج حجاب و عفاف بسيار بالا است.

وي با اشاره به اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در دانشگاه براي ترويج حجاب و عفاف، اضافه کرد: در اين راستا 50 نفر از اعضاي هيئت علمي را انتخاب کرده و براي اين اساتيد کارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌کنيم تا در سطح دانشگاه اقدام به فرهنگ‌ سازي موازين شرعي کرده و موضوعاتي چون، حجاب و عفاف و... را براي دانشجويان تبيين کنند.

معاون فرهنگي-اجتماعي دانشگاه تبريز در اين خصوص متذکر شد: 20 نفر از اين اساتيد مشاوران فرهنگي دانشگاه بوده و همچنين 30 نفر ديگر نيز صاحب‌نظر و متخصص در راستاي مباحث فرهنگي و اجتماعي هستند که به تبع برگزاري چنين برنامه‌هاي فرهنگي، دانشگاه تبريز در مسيري رو به مطلوب بودن حرکت مي‌کند.

وي با اشاره به برگزاري جلسات فرهنگي در مجموعه‌هاي مختلف استان در خصوص ترويج حجاب و عفاف، يادآور شد: به نظر مي‌رسد که اين مجموعه‌ها وحدت رويه ندارند، چرا که اگر با هم‌افزايي و همکاري با يکديگر در اين مسر حرکت کنند در نتيجه اثرات مطلوبي را در پي خواهد داشت.

بر اساس آنچه گفته شد؛ جاي بسي تامل است که علي‌رغم آنچه که در اجتماع مشاهده مي‌شود، فضاهاي آموزش ما نيز آلوده به ولنگاري‌هايي شود که در نتيجه‌ي عدم رعايت حجاب است؛ چرا که حجاب تنها حايل ظاهري بين زن و مرد بوده و مقابل بسياري از انحرافات را مي‌گيرد، و به تبع آن نيز عفت و غيرت را در جامعه جاري مي‌سازد.

عدم رعايت حجاب نه تنها بر روي شخصيت باطني فرد، بلکه بر روي ديگر افراد جامعه نيز تاثير سوء گذاشته و در نتيجه قبح گناه بدحجابي را از بين مي‌برد، "حجاب" مسئله‌اي شخصي نبوده و بلکه موضوعي اجتماعي و در دين و شرع ما نيز نوعي "حق الناس" است.

و چه خانواده‌ها و چه دختراني که در اثر قرار گرفتن در کنار افراد بدحجاب، باورهايشان خدشه دار شده و از اين رفتار زشت تاثير پذيرفته‌اند!

به راستي چرا بايد در جامعه اسلامي ما که حجاب به عنوان فريضه‌اي ديني براي بانوان مقرر شده است، اين گونه دوراني را سپري ‌کند که زنان و دختران بي هيچ واهمه و شرمي در فضاهاي علمي حاضر شده و حتي آن را به نوعي افتخار و روشنفکري تلقي مي‌کنند؛ حالي که بايد در روز جزا در مقابل ديدگان حق ايستاده و پاسخگوي اين همه کردار زشت باشند

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/4873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره «ارغوان مشکات» سریال دلدادگان بعد 7 سال در 34 سالگی

لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

با همکاری دستگاه‌های اجرایی به دنبال توسعه ورزش استان هستیم

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز شنبه اول اردیبهشت

ورزش نابینایان و توانیابان مورد توجه قرار گیرد

تاسیس بنیاد مسکن نشات گرفته از افکار ربّانی امام راحل بود

ورزش نابینایان و توان‌یابان مورد توجه قرار گیرد

صدور و تمدید 180 پروانه « کابرد علامت استاندارد اجباری » در استان اردبیل

آمادگی گلبالیست‌های اردبیلی برای حضور در پارالمپیک پاریس

کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار

صدور و تمدید 180 پروانه «کاربرد علامت استاندارد اجباری» در استان اردبیل

رهاسازی 285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان

زن 50 ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

285 میلیون مترمکعب آب از سدبوکان رهاسازی شد

لحظه انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه + فیلم | وضعیت مغازه را ببینید

کشف کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی

مصدومیت 7 نفر در واژگونی جداگانه دو خودرو در استان آذربایجان‌غربی

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

(ویدئو) انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه

نصیرزاده: فیلم اتفاقات فرودگاه را برای مربیان خارجی فرستادند و آنها را نگران کردند

نصیرزاده: کریس کلمن، گزینه اصلی نیمکت تراکتور

هواداران تراکتور علیه مدیرعامل و بازیکنان در فرودگاه تجمع کردند

تجهیز محیط زیست آذربایجان شرقی به وسایل مدرن/ پهپاد، دوربین های دید در شب و تجهیزات ایمنی تحویل محیط بانان شد

رهبران سیاسی حماس به دنبال ترک قطر و سکونت در کشوری دیگر

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

آغاز جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری تبریز

برگزاری طرح عفاف و حجاب «طوبی»؛ تربیت مربی عفاف و حجاب

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

کشف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نوار مرزی آذربایجان غربی

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان مصدوم اشنویه‌ای

کشف‌وضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

هوا رو به گرمی می‌رود

رویکرد حساب 100 امام محرومیت زدایی از جامعه است

تخصیص اعتبارات احداث سالن ورزشی نابینایان و توان‌یابان در اردبیل

روایت روزنامه پاکستانی از اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد

کشف و ضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

حادثه رانندگی در در محور مرگنلر _ ماکو

وضعیت سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان؛ مدیریت بحران کجاست؟

رهاسازی ماهی 300 کیلویی به رود خانه ارس

خانم 50 ساله در رودخانه خدرآباد میرآباد جان خود را از دست داد

فیلم/ لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه