پیام آذری

آخرين مطالب

خبر خوش احیای خانه شهردار خوشنام تبریز فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز- وجود 600 خانه قدیمی در تبریز از جاذبه های مهم گردشگری و حفظ، مرمت و بازسازی آنها از وظایف ذاتی نهادهای مسوول می باشد؛ در این میان انتشار خبر تملک و بازسازی خانه تاریخی ارفع الملک جلیلی، شهردار خوشنام تبریز، امیدها به آینده بناهای تاریخی این کلان شهر را دوچندان کرد.
به گزارش ایرنا، شهروندان تبریزی، گردشگران و مسافران میهمان این کهن شهر در گذر از خیابان بهشتی (منصور سابق)، چشم شان با زیبایی فریبنده سردر سنگی خانه ای قدیمی با پوشش کاهگلی نوازش می شود که هر چند امروزه در شلوغی عنان گسیخته کلان شهری در گوشه ای سرخم کرده است، اما جذابیت اش همه عابران را و لو برای لحظه ای، سر جای خود میخکوب می کند.
این خانه تاریخی و زیبا که روزگاری به دلیل عظمت، بزرگی و زیبایی معماری سردر سنگی اش معروف عام و خاص و محل آمد و شد بزرگان و فرهیختگان تبریز بود، متعلق به "حاج حسینقلی جلیلی" است؛ شخصیتی فرهیخته و برآمده از دل انقلاب مشروطه که 2 دوره مدیریت شهر تبریز را به دست گرفت و خوش درخشید.
حاج حسینقلی، معروف به "ارفع الملک جلیلی"، در اواخر دهه 1290 شمسی و نیمه دوم دهه 1310 شمسی، به دلیل درستکاری، کاردانی و مدیریت درست، سری در میان سرها داشت، به گونه ای که مسوولان ارشد کشوری و ایالتی در مواقع سخت و بحرانی دست به دامن او می شدند.
از این رو بود که وقتی سیل ویرانگر تبریز به سال 1313 شمسی شهر را در خود بلعید و خسارات سنگینی بر تبریزیان زد، سکان مدیریت این کهن شهر را به دست "حاج ارفع الملک" سپردند و وی با دیواربندی رودخانه جاری از وسط شهر، "میدان چایی"، با حداقل هزینه، برای همیشه خیال مردم را از خطر سیل راحت کرد.
هرچند ارفع الملک جلیلی در دوره سکانداری مدیریت شهری تبریز در دوره های یاد شده بسیار موفق بود، اما آنچه با گذشت هشت دهه از مرگش، نام و یاد او را در اذهان مردم زنده نگهداشته است، ذوق هنری ارفع الملک در ساخت بناهای ماندگار و مستحکمی بوده که عمارت "میدان ساعت" و "خانه تاریخی شخصی" اش در خیابان بهشتی نمونه های عینی آن محسوب می شوند.
متاسفانه با وجود تاکیدهای رسانه ای به لزوم تملک و احیای خانه ارفع الملک جلیلی تبریز در سال های گذشته، اقدام جدی در این ارتباط انجام نگرفته بود تا اینکه ایرج شهین باهر، شهردار تبریز، هفته گذشته در ابتکاری ارزشمند و همسو با خواست عمومی تبریزیان و دوستداران میراث فرهنگی، از این بنای تاریخی بازدید و برای خرید و بازسازی آن قول مساعد داد.
شهردار تبریز در این باره گفت: با هماهنگی شهردار منطقه 8 و مالک خانه تاریخی "ارفع الملک جلیلی" در محل حضور یافتیم تا وضعیت این بنای ارزشمند را از نزدیک بسنجیم.
شهین باهر افزود: هم نام و یاد ارفع الملک جلیلی و هم خود بنا و فضای آن به گونه ای است که وظیفه خود می دانیم نسبت به حفظ و حتی احیای آن اقدام کنیم.
وی تاکید کرد: با توجه به آمادگی مالک محترم، به زودی ضمن توافق با ایشان، نسبت به تملک، بازسازی و احیای این خانه تاریخی اقدام خواهد شد.
اهمیت خانه تاریخی "ارفع الملک جلیلی" در دهه 1310 شمسی به اندازه ای بود که کوچه پشتی آن با تمام متعلقات و املاک اش به "دالان میرزا رضا" معروف بوده و این معروفیت تا به امروز نیز ادامه یافته است.
به گزارش ایرنا، تفنگ قدیمی "ماوزر" ارفع الملک جلیلی نیز تیرماه سال 1392 شمسی در آیینی توسط خانواده این بزرگمرد تاریخ به موزه شهرداری تبریز اهدا شد.
در آن آیین بود که دختر شهردار خوشنام تبریز در حدود یک سده قبل، با ابراز خرسندی از حضور در شهر پدریش، گفته بود "من این تفنگ را ابتدا به شهرم و سپس به خانه پدری ام تقدیم می کنم".
خانم جلیلی در آن آیین خواستار همت و تلاش مسوولان شهر و استان برای تملک و بازسازی خانه متعلق به حاج ارفع الملک جلیلی و احیای مجدد آن شد؛ و اکنون این خواسته به حق فرزندان ارفع الملک جلیلی در شهر خانه های قدیمی ایران زمین در آستانه تحقق است.
هرچند اعیانی خانه قدیمی ارفع الملک جزو آثار ثبت شده تاریخی نیست، اما سردر و بدنه ‌ضلع غربی این خانه که مربوط به دوره پهلوی اول می باشد، در مهر ماه سال 1381 با شماره 6213 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
یکی از ساکنان و کسبه خیابان بهشتی در محدوده خانه تاریخی ارفع الملک جلیلی به خبرنگار ایرنا گفت: خانه حسینقلی خان جلیلی معروف به ارفع الملک پس از فروش توسط خانواده اش تاکنون بیش از سه بار دست به دست شده است.
محمدعلی حسینی افزود: زمانی که سال ها قبل این خانه خرید و فروش می شد داخل آن را تماشا کردم؛ حیاط بزرگ، باغچه زیبا و درختان سر به فلک کشیده و سنگ کاری های داخل خانه هیچ وقت از ذهنم پاک نمی شود.
او درباره مساحت و زیربنای خانه "جلیلی" اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: این خانه تاریخی قطعه قطعه و فروخته شده است؛ بخشی از خانه به مغازه و بخشی در داخل کوچه مجاور به مدرسه و بخشی نیز به مجتمع خدماتی تبدیل شده است.
به گفته وی هم اکنون از این خانه تنها حدود یکهزار مترمربع باقی مانده است.
کارشناس و پژوهشگر حوزه تاریخ تبریز نیز درباره شخصیت فردی و اجتماعی ارفع الملک جلیلی به ایرنا، گفت: البته وی پس از انتقال خانه و کاشانه خود به تهران نیز هنر به خرج داد و در منطقه منیریه پایتخت، خانه ای با سردر زیبا ساخت که متاسفانه پس از تخریب برای بلندمرتبه سازی در سال های گذشته، تنها سردرآن به عنوان نماد معماری ایرانی- اسلامی حفظ شد.
کریم میمنت نژاد اظهار کرد: "حسینقلی جلیلی" معروف به ارفع‌ الملک طی سال های 1297 تا 1299 به عنوان نهمین رییس بلدیه تبریز انتخاب و تحولات شگرفی در این شهر به وجود آورد.
وی ادامه داد: این بزرگمرد و فرزند کهن شهر تبریز در رده اشخاص نیکوکاری بود که بر اساس شایسته سالاری به عنوان شهردار انتخاب شد و از جمله فعالیت های اجتماعی شاخص او یاری رسانی به نیازمندان، تاسیس دارالمجانین تبریز و صدارت مجمع دارالتربیه است.
میمنت نژاد ادامه داد: وی بانی عمارت زیبای "میدان ساعت تبریز" در اواسط دهه 1310 شمسی می باشد که امروز به یکی از نمادهای این شهر تبدیل شده است؛ این عمارت ارزشمند با صرفه ‌جویی از اعتبار طرح دیواربندی رودخانه "میدان چایی" و با صرف تنها 125 هزار تومان ساخته شد که در آن زمان تعجب همگان را برانگیخت.
به گفته وی، مرحوم ارفع الملک جلیلی پس از اتمام ساخت بنا با هزینه شخصی خود از انگلیس ساعتی خریداری و آن را بر بالای برج عمارت میدان ساعت نصب کرد که صدای آن برای بیش از چهار دهه تا شعاع 500 متری گوش شهروندان را نوازش می کرد.
این پژوهشگر گفت: ارفع‌ الملک در دوران مشروطیت به صف مشروطه‌ خواهان تبریز پیوست و در این راه مجاهدت های بیشماری کرد و در نهایت به سال 1318 شمسی چشم از جهان فروبست و پس از تشییع شایسته طبق وصیتش به کربلا منتقل و در جوار بارگاه حضرت امام حسین(ع) به خاک سپرده شد.
گزارش ایرنا، حاکی است هم اکنون افزون بر 600 باب خانه تاریخی در تبریز وجود دارد که حدود 400 باب از آنها شناسایی و از این تعداد نیز انگشت شماری مرمت و بازسازی شده است و تحت مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز قرار دارد.
3038/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/48555/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد