پیام آذری

آخرين مطالب

fiogf49gjkf0d

استفاده از ظرفيت‌هاي مرزي آذربايجان، ترکيه و عراق حداقلي است مقالات

  بزرگنمايي:

آذري انلاين- آذربايجان غربي در موقعيت جغرافيايي ممتاز و منحصر به فردي واقع شده است که اين موقعيت استان دسترسي آسان کشورمان را به بازارهاي جهاني فراهم آورده است، راههاي زميني ارتباط با اروپا از طريق جاده و ريل همچنين مبادي اصلي ورود و خروج زميني کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربايجان غربي فراهم است و زير ساخت هايي که متناسب با اين امور در استان ايجاد شده در کنار مزيت هاي کم نظير جغرافيايي و اقتصادي آذربايجان غربي را به يکي از کانون هاي مهم تجارت و صادرات کشور تبديل کرده است.

آذربايجان غربي به خصوص شهرها و روستاهاي مرزي استان از کمترين امکانات در تمامي بخش ها بي بهره اند مهاجرت از اين مناطق، موج بلند بيکاري، نبود اشتغال و معيشت نامناسب بخشي از مصائبي است که سالهاست مرزنشينان اين ديار آنها را به جان خريده اندفعاليت 16 گمرک و بازارچه در نوار مرزي شمال و غرب آذربايجان غربي افق هاي روشني را در زمينه صادرات و توسعه روابط اقتصادي بين المللي ايجاد کرده، با اجراي سياست و برنامه هاي مربوط به تقويت صادرات کالاهاي غير نفتي در سال هاي اخير ارزش کل صادرات از مبادي مرزي استان همواره سير صعودي داشته است.

اجراي طرح هاي ساماندهي و توسعه پايانه ها و گمرکات رسمي آذربايجان غربي در مقابل ترکيه، عراق و جمهوري آذربايجان طي سال هاي اخير منجر به قرار گرفتن پايانه مرزي تمرچين پلدشت در جمع 10 گمرک فعال زميني کشور شده ولي با اين وجود ايجاد و اجراي طرح هاي زيرساختي در پايانه هاي مرزي از جمله تمرچين با مشارکت بخش دولتي و خصوصي همچنان ادامه داشته تا استان به جايگاه واقعي خود در بخش ترانزيتي و صادراتي در کشور دست يابد.

با اين حال در شهرها و روستاهاي مرزي استان مردم از کمترين امکانات در تمامي بخش ها بي بهره اند و مهاجرت از اين مناطق، موج بيکاري، نبود اشتغال و معيشت نامناسب بخشي از مصائبي است که سال هاست مرزنشينان اين ديار آن را به جان خريده اند.

اينها در شرايطي است که دفاع از ميهن اسلامي در اين ديار به دليل وجود گروهک هاي تروريستي در مرز همچنان ادامه دارد و از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون آذربايجان غربي شهداي زيادي تقديم آرمان هاو ارزش هاي والاي انقلاب و نظام کرده است.

بيش از 400 هزار مرزنشين در استان چشم انتظار توجه دولت

استان آذربايجان غربي به لحاظ موقعيت جغرافيايي با 3 کشور جمهوري آذربايجان(نخجوان)، ترکيه و عراق به طول 967 کيلومتر مرز مشترک دارد از جمله نزديک به 149 کيلومتر مرز آبي رودخانه ارس و 566 کيلومتر مرز خاکي با ترکيه و از طرف غرب حدود 252 کيلومتر مرز خاکي با کشور عراق.

اين استان با جمعيت بيش از 3 ميليون 1/4دهم درصد جمعيت کشور را داراست، بر اساس آخرين آمار تعداد مرزنشينان اين استان بيش از 400 هزار نفر تخمين زده مي شود.

اين استان در بخش کشاورزي در محصول گندم 5 درصد توليد کل کشور و رتبه ششم را داراست و در حبوبات و دانه هاي روغني رتبه سوم، در چغندر قند رتبه دوم و در ميوه هاي دانه دار رتبه اول از آن آذربايجان غربي است و اين استان بيش از 32 درصد اين محصولات را در کشور توليد مي کند.

علي رغم وجود کارخانجات تبديلي به جهت مشکلات تجاري و عدم مديريت صحيح در برخي سال ها، نه تنها زمينه صادرات فراهم نشده بلکه صنايع تبديلي نيز با بوجود آمدن مشکلات تحريم ها و ساير مسائل وضعيت مناسبي ندارند.

براساس آمار هاي غيررسمي بيش از 40 هزار فارغ التحصيل بيکار در استان وجود دارد که بخش اعظمي از آن مربوط به مناطق مرزي استان است.

تهديدات مرزي به فرصت هاي ارزشمندي تبديل شده است

استاندار آذربايجان غربي  معتقد است، در گذشته مرزهاي آذربايجان غربي نوعي تهديد محسوب مي شدند ولي هم اکنون اين تهديدها به فرصت ارزشمند براي کشور مبدل شده اند و بايد با برنامه ريزي لازم از مزاياي آنها به درستي در زمينه شکوفايي اقتصاد استفاده کرد.

قربانعلي سعادت با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر معظم انقلاب براي رفع مشکلات اقتصادي کشور گفت: مردم  در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي، نقش آفرين اصلي بوده و بايد در اين زمينه به آنان بهاي بيشتري داده شود.

وي از فرهنگ جامعه به عنوان پشتوانه اقتصاد ياد کرد و گفت: راه نجات و توانمند شدن اقتصاد کشور با شکل گيري اقتصاد مقاومتي و اتکا به فرهنگ و توجه به سبک زندگي ايراني و اسلامي ميسر مي شود.

سعادت با بيان اينکه در تمامي عرصه هاي انقلاب اين مردم بودند که با حضور هميشگي خود در صحنه، پشتيباني خود را از انقلاب نشان دادند، افزود: امروز نيز که کشور درگير مشکلات اقتصادي است، در سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي، بيشتر وظيفه و بار بر دوش مردم نهاده شده است.

استاندار آذربايجان غربي با تاکيد بر توجه بيشتر به خواسته ها و نيازهاي مردم توسط مديران بيان کرد: ضروري است که مديران و مسئولان زمينه هاي لازم را براي بهره گيري از ظرفيت هاي مردمي در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي فراهم کنند.

لزوم بهره گيري صحيح از ظرفيت منطقه آزاد تجاري-صنعتي ماکو

سعادت همچنين بر لزوم استفاده بهينه از ظرفيت بازارچه هاي مرزي در استان تاکيد کرد و افزود: تبديل بازارچه هاي مرزي به شيوه هاي نوين تجارت در آذربايجان غربي امري بسيار ضروري است.

سعادت همچنين به نقش ايجاد مناطق آزاد تجاري در شکوفايي اقتصاد استان پرداخت و گفت: اهميت و نقش مناطق آزاد تجاري در رشد و توسعه منطقه و همچنين ايجاد فرصت هاي اشتغال براي جوانان منطقه بسيار زياد است که بايد براي اين امر تمام تلاش خود را بکار گيريم.

وي يادآور شد: مناطق آزاد تجاري بخصوص منطقه آزاد تجاري-صنعتي ماکو، ظرفيتي عظيم براي جهش بزرگ اقتصادي است که با بهره گيري صحيح از اين فرصت ها، مي توان توسعه استان آذربايجان غربي را شتاب بخشيد.

استاندار آذربايجان غربي گفت: اين مناطق، فرصتها و ظرفيت هاي بسياري پيش رو قرار داده است که استفاده بهينه از اين پتانسيل ها، افق روشني از توسعه اين استان ترسيم مي کند.

تاکنون نتوانسته ايم از ظرفيت مرزهاي آذربايجان غربي استفاده کنيم

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز معتقد است مرزي بودن استان آذربايجان غربي با سه کشور خارجي يکي از فرصت هاي بي نظيري است که متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

هادي بهادري با بيان اينکه تا چند سال اخير هميشه سياست هاي کلان کشور در خصوص استان هاي مرزي به خصوص آذربايجان غربي نگاه امنيتي بود افزود: اين طرز نگاه موجب شده تا استان هاي مرزي به خصوص شهرها و مناطق مرزي به طور شايسته توسعه نيابند.

وي نگاه امنيتي به استان هاي مرزي را يکي از موانع توسعه و پيشرفت اين مناطق برشمرد و اظهار داشت: وجود ناآرامي و ناامني در کشورهاي همسايه از جمله عراق و ترکيه نيز بر اين موضوع دامن زده است.

بهادري با اعلام اينکه در 10 و به ويژه پنج سال اخير اين نگاه هاي امنيتي اصلاح و کاهش يافته است گفت: بخشي از برنامه ريزي و توجه به ظرفيت هاي مرزي نيازمند همکاري مقامات کشورهاي همسايه است.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه تمامي برنامه ريزي ها، قوانين و مصوباتي که دولت و مجلس براي توسعه مناطق مرزي تدوين و تصويب مي کند بخشي از قابليت اجرايي شدن آن نياز به فراهم شدن زيرساخت ها در کشور مقابل است، گفت: در سالهاي اخير بازارچه هاي مرزي در استان فعال و زيرساخت هاي لازم فراهم شده اما کشور مقابل به خصوص ترکيه تمايلي به فعال سازي بازارچه هاي مرزي ندارد.

وي ادامه داد: کشور ترکيه به دليل پيوستن به اتحاديه اروپا تمايل زيادي به تبادلات مرزي به صورت رسمي و از طريق گمرکات دارد که اين امر موجب شده بازارچه هاي مرزي استان چندان فعال نباشند.

بهادري با بيان اينکه ايران تنها از طريق آذربايجان غربي با کشور ترکيه مرز مشترک دارد افزود: در يک ماه اخير چهار مرز رسمي با اين کشور شامل سرو در اروميه، کوزه رش در سلماس، رازي در خوي و بازرگان در ماکو با رايزني هاي متعدد اقدامات خوبي در راستاي توسعه ميزان مبادلات انجام داده اند.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي محروميت، بيکاري، عدم توسعه مرزها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: سناريوي فعال سازي مرزها از بعد اقتصادي و توسعه روابط همه جانبه از سوي کشورهاي همسايه و کشورمان در دست تدوين بوده و به زودي شاهد ثمرات آن خواهيم بود.

اقتصاد مرزها تابعي از رفتار کشورهاي همسايه است

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي نيز با اشاره به ظرفيت ها و پتانسيل هاي مرزي استان گفت: مرزي بودن استان طي سال هاي متمادي فرصت ارزشمندي براي توسعه و پيشرفت منطقه به شمار مي رود اما تاکنون به خوبي از آنها استفاده نشده است.

جعفر صادق اسکندري با بيان اينکه در بعد اقتصادي توسعه سطح مبادلات و ارتقاي سطح اقتصادي منطقه تابعي از رفتار کشورهاي همسايه است گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون اقدامات زيادي در جهت معيشت مرزنشينان و توسعه مناطق مرزي صورت گرفته اما متأسفانه ناامني و ناآرامي به همراه عدم تمايل کشورهاي مقابل تاکنون اين فرصت ها به نحو احسن مورد توجه قرار نگرفته است.

وي با بيان اينکه تنها در سال 94 حجم مبادلات استان با کشور عراق بالغ بر 400 ميليون دلار بود، عنوان کرد: هر چند اين حجم مبادلات با توجه به ظرفيت ها و پتانسيل هاي استان ناچيز است اما اگر زيرساخت هاي مبادلات مرزي در کشور عراق نيز ايجاد مي شد شاهد افزايش اين ميزان مبادلات مي بوديم.

اسکندري در خصوص ايجاد کارگروه ساماندهي مبادلات مرزي، کارگروه صادرات غيرنفتي را بخشي از توجهات دولت به توسعه مناطق مرزي دانست و افزود: هم اکنون سرمايه گذاري در مناطق مرزي نسبت به سالهاي گذشته افزايش يافته استاسکندري در خصوص توجه مسئولان کشوري در خصوص راهکارهاي تبديل شدن تهديدات مناطق مرزي به فرصت ها و نيز توجه به مرزنشينان اضافه کرد: مسئولان به خصوص در دولت يازدهم توجه ويژه اي به مناطق مرزي صورت گرفته است.

وي ياد آور شد: هم اکنون بر اساس آيين نامه و مصوبات دولت هر مرزنشين مي تواند به تنهايي با تعرفه صفر هر ماه در حجم 2 ميليون تومان مبادلات مرزي داشته باشد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي گفت: هر سال بدون محدوديت سه درصد از کل صادرات و واردات کشور مقابل و در قبال مبادلات مرزي در قالب سهم ارزي به مرزنشينان تعلق مي گيرد.

اسکندري در خصوص ايجاد کارگروه ساماندهي مبادلات مرزي، کارگروه صادرات غيرنفتي را بخشي از توجهات دولت به توسعه مناطق مرزي دانست و افزود: هم اکنون سرمايه گذاري در مناطق مرزي نسبت به سال هاي گذشته افزايش يافته است.

وي گفت: نسبت به سال هاي گذشته در تمامي شهرهاي مرزي استان شهرک هاي صنعتي راه اندازي شده و هم اکنون فعاليت و سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي در اين مناطق مرزي صورت مي گيرد به طوري که واگذاري زمين با کمترين بها و بيشترين تسهيلات به متقاضيان صورت مي گيرد.

به هر روي هر چقدر سياست ها و قوانين دولت در راستاي توسعه و پيشرفت مناطق مرزي با توجه به معيشت مرزنشينان صورت گيرد اما نبايد فراموش کرد هنوز محروميت در اين مناطق موج مي زند.

اگر ناامني ونا آرامي کشورهاي مرزي استان را به اين موضوع اضافه کنيد نشان گر اين است که دولتمردان بايد توجه دوچنداني به تهديدات و موانع توسعه استان هاي مرزي داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/4853/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند

نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد

ساخت گرمخانه شهرداری ارومیه در حال اجرا است

بررسی روند عملیات اجرایی و میزان پیشرفت پروژه‌های امور آب و فاضلاب سلماس

اصلاح 100 متر شبکه آبرسانی روستای یزدکان شهرستان خوی

برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان

اهدای 7 سری جهیزیه در شهرستان بستان آباد

آغاز عملیات احداث فاز اول پیست تارتان در اهر