پیام آذری

آخرين مطالب

سوت فرسودگی در ورزشگاه های آذربایجان شرقی ورزشي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز- آذربایجان شرقی به عنوان قطب ورزش ایران در رشته های مختلف، با چالش فرسودگی ورزشگاه ها مواجه است که اگر جدی گرفته نشود در آینده نزدیک برای این عرصه شورانگیز و قهرمان پرور تنش زا خواهد بود.
به گزارش ایرنا، از آنجایی که وجود اماکن ورزشی اعم از استادیوم های روباز و سرپوشیده، سالن ها و تالارهای ورزشی از عوامل و عناصر مهم و تاثیرگذار در رشد و توسعه ورزش همگانی و به تبع آن ورزش قهرمانی است، بی توجهی به آن موجب سرخوردگی جوانان ورزشکار و رویگردانی مردم از ورزش به عنوان مفرح جان در بخش همگانی و به عنوان شور و نشاط اجتماعی در بعد ورزش قهرمانی می شود.
اهمیت توجه جدی به حفظ اماکن ورزشی موجود و تلاش برای توسعه آنها در شرایط ویژه ساختار جمعیتی آذربایجان شرقی به لحاظ فراوانی جمعیت جوان و میانسال ضرورت بازنگری در سیاست های عمرانی و ورزشی این منطقه را دوچندان می کند.
بر اساس آمارهای موجود، از جمعیت سه میلیون و 902 هزار نفری آذربایجان شرقی، 40 درصد جوانان بین 18 تا 29 سال است؛ از سوی دیگر پیش بینی می شود در سال های آینده جمعیت میانسال استان رو به افزایش بگذارد که ترغیب و تشویق آنان به ورزش همگانی نیازمند زیربناهای سخت افزاری و در راس آنها اماکن و ورزشگاه های جدید است.
صرف نظر از مسایل اجتماعی و اقتصادی، آذربایجان شرقی و شهر تبریز به جهت ورزش قهرمانی جزو استان های برتر ایران به شمار می رود که حضور تیم های مختلف در رشته های پرهوادار و مهیج فوتبال، فوتسال، والیبال، بستکبال، کبدی و هندبال و رشته های انفرادی چون کشتی، کاراته، تکواندو، دوچرخه سواری، شنا و شیرجه در لیگ های مختلف کشوری، لزوم برخورداری از ورزشگاه های جدید و مدرن را بسیار ضروری می کند.
در این میان شهر تبریز با 2 میلیون نفر جمعیت که خاستگاه بسیاری از ورزش های انفرادی و توپی در کشور است، تنها سه ورزشگاه برای فوتبال، 2 سالن برای والیبال، یک سالن برای بسکتبال دارد.
این در حالی است که آذربایجان شرقی در همه این رشته های ورزشی صاحب عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی لیگ های کشوری بوده و ملی پوشان عدیده ای را به تیم های ملی تحویل داده است.
هم اکنون تنها ورزشگاه آبرومند و بین المللی آذربایجان شرقی، مجموعه ورزشی یادگار امام (ره) است که متاسفانه با گذشت 29 سال از آغاز عملیات اجرایی آن به عنوان طرح ملی، تنها استادیوم فوتبالش با گنجایش 70 هزار نفر در حال بهره برداری است و این بخش نیز به دلیل طولانی شدن فرآیند افتتاح وارد بازه زمانی فرسودگی شده است.
اینکه پس از نزدیک به 30 سال هنوز اقدام عاجل و ثمربخش برای ساخت، تکمیل و تجهیز سالن های والیبال، بسکتبال، استخر بین المللی شنا، شیرجه و واترپلو، پیست دوچرخه سواری و سایر اماکن این طرح ملی ورزشی انجام نگرفته، جای تاسف بسیار دارد.
استادیوم 25 هزار نفری "باغشمال" تبریز نیز که پیشتر اغلب بازی های ملی و باشگاهی تیم های فوتبال تبریز در آن برگزار می شد، امروز در حال از بین رفتن است و خطر فروریختن سکوهای آن به شدت احساس می شود.
این استادیوم که در داخل مجموعه ورزشی تختی تبریز و یکی از محلات مرکزی شهر قرار دارد، می تواند با مرمت و بازسازی همچون دهه های گذشته به یکی از مراکز مهم فعالیت ورزشی جوانان و نوجوانان و محل شور و نشاط اجتماعی مردم استان تبدیل شود.
متاسفانه این استادیوم منحصر به فرد به دلیل کم توجهی مسئولان در سال های اخیر در بخش سکوها، پیست تارتان، اتاق داوران و رختکن تیم ها با فرسودگی کامل مواجه شده است.
این در حالی است که سال ها قبل شهرداری تبریز خواستار واگذاری آن از سوی تربیت بدنی وقت برای بازسایز و صندلی گذاری شده بود که این تقاضا مورد پذیرش قرار نگرفت و "ورزشگاه باغشمال" امروز به وضعیت نامناسبی دچار شده که نیازمند مرمت و بازسازی است.
در حالی که تیم های بسکتبال و والبیال تبریزی حاضر در لیگ های برتر فصل جاری حائز رتبه های اول و سوم شدند، اما هر کدام از این دو تیم تنها یک سالن با ظرفیت بسیار نازل 2 هزار نفری و 500 نفری برای برگزاری بازی هایشان در اختیار دارند که با توجه به خیل عظیم مشتاقان ورزش در تبریز، این اماکن به هیچ عنوان با ظرفیت های این شهر تطابق ندارد.
در همین حال ورزشگاه های 5 هزار نفری شهرهای مراغه، مرند، بستان آباد، بناب، میانه و شبستر نیز سال های سال به حال خود رها شده و با وجود قول های مکرر مسئولان هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با تایید نبود ورزشگاه های مدرن در استان و به خصوص تبریز، از مرمت، بازسازی و استاندارد سازی اماکن ورزشی استان طی سالجاری خبر داد.
ایوب بهتاج با بیان اینکه یکی از شرایط مهم میزبانی مسابقات بین المللی برخورداری از ورزشگاه های مدرن و استاندارد است، افزود: باید اذعان کرد که سالن‌ های ورزشی ما استاندارد‌های لازم برای برگزاری مسابقات جهانی و قاره‌ای را ندارند.
وی اظهار کرد: در همین راستا اقداماتی در سالن سرپوشیده 6 هزار نفری پورشریفی در حال انجام است و با یک شرکت آلمانی برای تجهیز آن قرارداد بسته ‌ایم که طبق آن بعد از تجهیز سیستم نور، کفپوش مناسب نیز در این سالن نصب می‌ شود تا میزبانی مسابقات رقابت های بین المللی در رشته هایی همچون فوتسال، هندبال، کشتی و سایر رشته ها را بتواند بر عهده بگیرد.
بهتاج ادامه داد: سالن شهید صمد اقدمی نیز که میزبانی باشگاه های لیگ برتر والیبال را برعهده دارد، باید استانداردسازی شود که مقدمات آن برای اجرای عملیات استانداردسازی آغاز شده است.
وی میزان اعتبار پیش بینی شده برای بازسازی 2 سالن یاد شده را 20 میلیارد ریال اعلام کرد.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی درباره وضعیت مجموعه ورزشی تختی تبریز نیز گفت: این ورزشگاه نگین ورزش آذربایجان است و ورزشکاران خاطره‌های خاصی از آن دارند و من هم افتخار می‌ کنم که چه به عنوان مربی و چه ورزشکار طی سال های گذشته در این ورزشگاه حضور پیدا کرده ‌ام.
بهتاج با بیان اینکه نگهداری اماکن ورزشی هزینه بر است، اضافه کرد: هم اکنون برخی سکوهای استادیوم فوتبال باغشمال قابل تعمیر نیست و باید تخریب و بازسازی شود که کارهای فنی آن در حال انجام است.
وی گفت: تلاش می ‌کنیم با فازبندی برای بازسازی استادیوم تختی، نه تنها سکوها و زمین فوتبال، بلکه تمام سالن‌ها را نیز نوسازی و بهسازی کنیم.
بهتاج قول داد، کل استادیوم فوتبال تختی تبریز در سال 97 بازسازی شود.
نماینده شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در استان آذربایجان شرقی نیز در گفت وگو با ایرنا، ضمن تایید نیازمندی این استان به ورزشگاه های جدید، مدرن و استاندارد سازی آنها گفت: در حال حاضر اغلب سالن ها و استادیوم های ورزشی استان با چالش جدی فرسودگی و از بین رفتن استانداردهای مورد نیاز مواجه هستند.
شاهین درستکار، بحث نگهداری اماکن ورزشی را از موضوعات بسیار مهم جلوگیری از فرسودگی ورزشگاه ها دانست و افزود: این در حالی است که اعتبارات مربوط به نگهداری برای آذربایجان شرقی صفر است و حتی متولی مشخصی نیز در این زمینه وجود ندارد.
وی با مقایسه استادیوم آزادی و انقلاب تهران با استادیوم یادگار امام (ره) تبریز، اظهار کرد: در حالی که هر سه این ورزشگاه ها توسط شرکت توسعه و تجهیز و ادارات کل ورزش و جوانان استان ها اداره و نگهداری می شود، اما ورزشگاه های تهران ضمن درآمدزایی، از ردیف بودجه ای مشخص برخوردارند، اما تبریز از هیچ کدام از امکانات مزبور محروم است.
درستکار درباره استانداردسازی اماکن ورزشی تبریز گفت: باید توجه داشت که استاندارد فیزیکی و ساختمانی اماکن با استانداردسازی مطابق با فدراسیون های جهانی و کنفدراسیون های قاره ای از یکدیگر متفاوت است.
وی اضافه کرد: هرچند سالن ها و استادیوم های ورزشی آذربایجان شرقی به لحاظ فیزیکی و ساخت، استانداردهای لازم را دار هستند، اما به دلیل تغییر مداوم قوانین مربوط به فدراسیون های جهانی، باید این اماکن هر روز آماده برای ایجاد تغییرات درخواستی باشند.
درستکار به وضعیت سالن 6 هزار نفری پورشریفی تبریز نیز اشاره کرد و یادآور شد: با وجود اینکه شرایط فیزیکی این سالن استانداردهای لازم را دارد، اما برگزاری رقابت های والبیال، هندبال و بسکتبال در آن به دلیل مشکلات مربوط به کف پوش سالن میسر نیست.
وی، شرایط استادیوم 25 هزار نفری باغشمال تبریز را نیز مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این ورزشگاه در حال فرسایش و فرسودگی است، گفت: سازه سکوهای این ورزشگاه با طاق آجری سنتی که امروز چنین معماری در ورزشگاه ها منسوخ شده، در حال نابودی است که باید در سریع ترین زمان نسبت به مرمت و بازسازی آن اقدام شود.
کارشناس و پیشکسوت ورزش آذربایجان شرقی نیز ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولان به نوسازی و احداث ورزشگاه های جدید در استان، گفت: برای استانی که به لحاظ صنعتی، تجاری، فرهنگی و ورزشی سرآمد استان های مختلف کشور می باشد، خیلی زشت است که اماکن ورزشی آن فرسوده و یا در حال فرسودگی باشد.
حسین حسن دخت افزود: با توجه به شغل مربیگری من که همواره به شهرهای مختلف کشور سفر می کنم، مشاهده ورزشگاه های مدرن و مجموعه های بسیار زیبای ورزشی در شهرهای به مراتب پایین تر از جایگاه تبریز مثل سیرجان، تاسف آور است ضمن اینکه امکانات اماکن ورزشی تبریز با شهرهایی مثل مشهد، اصفهان و تهران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به دوران بازی خود در استادیوم باغشمال و یادگار امام تبریز، اظهار کرد: از آن دوران که بیش از 20 سال سپری می شود، تغییرات محسوس و ملموسی در این دو استادیوم نمی بینم.
حسن دخت اضافه کرد: در باغمشال که طی این سال ها به جز تغییر مکان رختکن ها هیچ تغییری به وجود نیامده است و در یادگار امام نیز به جز ترمیم چمن که آن هم با ایراداتی مواجه است، هیچ تغییر مثبت و قابل دفاعی دیده نمی شود، در حالی که این استادیوم بزرگ جزو ورزشگاه های بین المللی ایران به شمار می رود.
وی، تنها راهکار برون رفت از وضعیت کنونی نابسامان ورزشگاه های آذربایجان شرقی را توسل به بخش خصوصی و وارد کردن آنها به امر ساخت اماکن ورزشی بیان و اظهار کرد: اگر دولت با امکانات مالی خود توانایی مدرن سازی ورزشگاه های استان را ندارد، باید بخش خصوصی را وارد عرصه کرد که البته تبریز از وجود چنین افراد متمول و علاقه مند به ورزش پر است و فقط باید دنبال چنین افرادی رفت.
با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 و اهتمام جدی دولت تدبیر و امید برای رونق این صنعت پردرآمد، ورزش از مهمترین و بهترین جاذبه های فرهنگی و اجتماعی برای گردشگران داخلی و خارجی است که بدون تامین سخت افزارهای لازم، دست یابی به اهداف تعریف شده برای درآمدزایی را به بن بست می کشاند.
برگزاری مسابقات مختلف ورزشی چه در حوزه قهرمانی و چه در بخش های مختلف همگانی و نمایشی از اولویت های بزرگ توسعه صنعت گردشگری است که لازمه آن داشتن ورزشگاه های مدرن، زیبا و استاندارد است.
از سوی دیگر نباید این نکته را فراموش کرد که کلان شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 میزبان 13 مسابقه ورزشی بین المللی است که برگزاری آبرومند آنها در گروی آماده سازی و بهسازی فضای های ورزشی موجود است.
3038/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/48278/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس