بزرگنمايي:
آذري انلاين- اين در حالي است که در کشور خود ما که همواره از آن با عنوان ايران اسلامي ياد ميشود برخي اصول و تاکيدات در اين نظام مورد غفلت قرار گرفته است و امروزه شاهد رو شدن فيشهاي حقوقي نجومي و درآمدهايي هستيم که حتي برخي از شمردن تعداد صفرهاي آن نيز عاجز هستند.
با جا افتاده شدن اين فرهنگ که هر کسي در جامعهي ما و با هر شغلي ادعا دارد که استحقاق هر ميزان درآمدي را دارد و بيش از سايرين زحمت کشيده است ولي متاسفانه اين مطلب فراموش شده که اگر کسي رشتهي تحصيلي يا شغل خاصي را انتخاب ميکند به دليل علاقه و يا شرايط خاص خود او بوده است و از اين لحاظ منتي بر کسي نيست.
از طرفي در صورت بررسي آسيبشناسانه به اين نکته پي ميبريم که در هيچ عرف و شرعي و همچنين در هيچ يک از جوامع، عنوان شغلي افراد از معيارهاي تکريم انسانها محسوب نميشود و همهي افراد حداقل از نظر جايگاه اجتماعي در يک رده طبقهبندي ميشوند.
در اين ميان اما ميزان حقوق اختصاص يافته و تفاوتهاي فاحش و سرسامآور نيز از جمله تبعيضهاي غيرقابل تحملي است که افرادي با حرفهي شغلي معمولي و به خصوص قشر کارگر از آن رنج ميبرند.
حقوقهاي نجومي پزشکان و مديران بخش هاي بهداشتي و درماني که تنها با بخشي از دستمزدهاي آنان ميتوان به آساني اقدام به مجهز کردن بيمارستانها و فراهم آوردن امکانات درماني براي بيماران کرد، نيز براي جامعه قابل تحمل نيست.
در نظام اسلامي همهي انسانها با هم برابر هستند و هيچ انساني از نظر اهميت شغلي و جايگاه اجتماعي شغلش مورد احترام سايرين قرار نميگيرد.
يک کارشناس مسايل مذهبي اظهار کرد: تاکيد بر حقوقگرايي در نظام حقوقي اسلام جزو بخشهاي مهم و تاثيرگذار محسوب ميشود و همچنين حقوقگرايي بخش عمدهي تفکر در نهجالبلاغه را تشکيل ميدهد.
حجتالاسلام رحيم همزبان افزود: جامعه بايد بر اساس حق و نظام حقوقي عادلانه مديريت شود، تا به اين ترتيب هر کسي به حقوق خود قانع باشد و با اين رويه است که هر کسي با نظام حقوق اسلامي آشنا خواهد شد.
وي بيان کرد: حقوق در برابر وظيفه است و اين دو در کنار هم، افراد را به سمت جامعهاي حقوق محور و وظيفهشناس که افراد در آن، بيش از حق خود را نميطلبند و با وظيفه و حقوق خود آشنا هستند، سوق ميدهد.
اين کارشناس مسايل مذهبي عنوان کرد: همانطور که بارها در قرآن کريم نيز اشاره شده است در اسلام هيچگونه تفاوتي بين انسانهاي مختلف نيست و همه با هم برابر هستند و نميتوان افراد را بر اساس موقعيت شغلي و درآمد آنان مورد احترام قرار داد.
وي افزود: در نظام حقوقي اسلامي بيشترين تاکيد به عدالت محور بودن است و اين به معني مساوي بودن همهي افراد نيست، بلکه عدالت در اينجا به معني شايسته سالاري است و در اين نظام بايد هر فردي در جايگاه خود قرار بگيرد و ما هرگز نميتوانيم از يک پزشک در جايگاه يک مهندس استفاد کنيم.
وي خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در يک جايگاه شايسته طبق معيارهايي که براي يک شغل تعريف شده است يک بحث جداگانه به شمار ميآيد و کاملا با ميزان دستمزد و تکريم افراد متفاوت است و اسلام نيز به شايستهسالاري و قرار گرفتن افراد مناسب در جايگاه خود سفارش کرده است ولي اينکه هر چه ميزان تحصيلات و درآمد کسي بيشتر باشد، بيشتر مورد احترام قرار بگيرد پسنديده نبوده و از نظر شرعي نيز خالي از اشکال نيست.
حجتالاسلام همزبان افزود: عدالت محور بودن تمامي اصول زندگي از مواردي است که همواره به آن توصيه شده است و اين موضوع که ميزان دستمزد کسي از سايرين بيشتر باشد تنها در صورتي قابل تحمل است که جامعه در آن بخش بيشتر از ساير حرفهها به آن شغل نياز داشته باشد و البته ميزان اين دستمزد نيز طبق مصوبات و نظام حقوقي حاکم تنها کمي بيشتر از سايرين بايد باشد.
يکي ديگر از کارشناسان مسائل مذهبي نيز در اين باره اظهار کرد: ميزان حقوق و دستمزد در هر کشور و نظامي با توجه به مقتضيات زمان تغيير ميکند و در هر دورهاي ارزشها و معيارهاي خاصي براي تخصيص حقوق در نظر گرفته ميشود.
حجت الاسلام علي مصائبي با اشاره به برخي کارشکنيها و رو شدن فيشهاي حقوقي نجومي گفت: به صراحت ميتوان گفت اين مشکل در تمامي سيستمهاي حقوقي وجود دارد و همواره افرادي بودهاند که با تخطي از هنجارها مشکلات زيادي را به بار ميآورند.
وي افزود: سختي کار در هر شغلي وجود دارد و ما منکر سختي بيش از حد برخي حرفهها نيستيم ولي اين که برخي افراد به اين بهانه بيتالمال را تاراج ميکنند، کاملا غير شرعي و غيرانساني است.
حجتالاسلام مصائبي بيان کرد: تکريم انسانها در اسلام نيز هميشه مورد تاکيد بوده است و برخورد با انسانها با توجه به وجههي شغلي افراد اصلا پسنديده نيست و هر کسي شان و منزلت خاص خود را دارد و اين جدا از شغل آن فرد است.
وي با اشاره به اينکه عدالت در اسلام به معناي مساوات نيست، عنوان کرد: مساوات واژه و مفهومي غير عدالت است و بيشتر به اين معني تاکيد دارد که شان افراد بايد حفظ شود و در کل مقايسهي افراد با هم و درجهبندي آنها از نظر تکريم و احترام کار درستي نيست.
وي متذکر شد: نظام حقوقي اسلام جزو بينقصترين نظامها محسوب ميشود و مشکلات پيشآمده نيز در اجراي نادرست اين قوانين است و ذات خود نظام حقوي و قوانين مشکلي ندارند.
اين کارشناس مسائل مذهبي با اشاره به حديثي از امام خميني (ره) گفت: به عقيدهي من نبايد اجازه داد تا اسلام دست نااهلان بيفتد و بايد همواره اين نکته را مورد توجه قرار داد که وجود هر فرد مسئولي در حفاظت از بيتالمال تاثيرگذار است.
وي تصريح کرد: بحث حقوقهاي نجومي بيش از حد مورد توجه قرار گرفته شده است و برخي نيز سودجويانه به برجستگي هر چه بيشتر آن دامن زدهاند که البته اين مشکل قابل رسيدگي است و ميتوان با تدبيرهاي بعدي از اين گونه مشکلات جلوگيري کرد.
وي تاکيد کرد: هر کسي که در حفاظت از بيتالمال نقش دارد، در راستاي پاسداري از خون شهدا و بيتالمال و منافع مردم قسم ياد کرده است و نبايد در انجام وظايف خود نگاه جناحي و حزبي داشته باشند.
حجتالاسلام مصائبي خاطرنشان کرد: مشکل فيشهاي نجومي با همکاري قوهي قضائيه، دولت قابل بررسي و حلشدني است