پیام آذری

آخرين مطالب

به بهانه سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی

دریاچه ارومیه مطالبه‌ای مهم‌تر از«تبریز2018»/دلخوش به مرحمت آسمان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز - رئیس جمهور فردا برای افتتاح رویداد «تبریز2018» به آذربایجان شرقی سفر می‌کند اما گرد و غباری که حال وخیم دریاچه ارومیه به پا کرده، مانع دیده شدن چنین رویدادی در بین مطالبات مردم است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها – بهنام عبداللهی: «به آیندگان چه خواهیم گفت؟ ما جغرافیای تاریخی دریاچه ارومیه 500میلیون ساله را نابود کرده‌ایم». این را اخیرا مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفته است.
داور نامدار می گوید «50سال بود که سیاست‌های غلطی در حوزه دریاچه ارومیه اتخاد می‌شد اما حالا در سال‌های اخیر سیاست‌ها کمی اصلاح شده است.»
البته اینکه سیاست‌ها کمی اصلاح شده، دور از انتظار نیست؛ چراکه حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران با شنیدن شعار «دریاچه ارومیه، احیا باید گردد» در فضای انتخاباتی ارومیه، وعده داده بود «احیای دریاچه ارومیه دستور کار اولین روز کاری‌اش بعد از انتخابات» خواهد بود.
حالا در اولین سال دومین دولت روحانی، حمید صداقت‌پیشه، رئیس ستاد تبلیغاتی او در ارومیه می‌گوید 70درصد وعده‌ها در مورد دریاچه ارومیه محقق شده است. اما مردم آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نظر متفاوتی دارند.

اعتقاد مردم بر این است که دولت آنچنان که می‌بایست و می‌توانست برای دریاچه ارومیه از «تمام توانش مایه نگذاشته است» زیرا ناظران معتقدند که اگر در این مدت تراز آب دریاچه افزایش اندکی هم داشته، بخاطر بارش‌ها بود، نه سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه.
حضور رئیس جمهور در تبریز فرصت مغتنمی است که مسائل و مطالبات مهمی را با او درمیان بگذاریم و به قول معروف، تا خواسته‌هایمان را از او نگرفته‌ایم، نباید رهایش کنیم حالا رئیس جمهور به تبریز می‌آید، به بهانه افتتاحیه رویداد بین‌المللی «تبریز2018» اما قرار است در مدت دو روزی که در 4 و 5 اردیبهشت در تبریز حضور دارد، در برنامه‌ها و جلسات مختلف حضور یابد و پروژه‌ها و طرح‌هایی را نیز افتتاح کند.
تقی‌پور، عضو شورای شهر تبریز به خبرنگار مهر می گوید «حضور رئیس جمهور در تبریز فرصت مغتنمی است که مسائل و مطالبات مهمی را با او درمیان بگذاریم و به قول معروف، تا خواسته‌هایمان را از او نگرفته‌ایم، نباید رهایش کنیم.»
تقی‌پور هم مثل بیش‌تر مردم تبریز معتقد است که هرچند «بهانه» این سفر انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است، اما می‌توان «مطالبات مهم‌تری همچون دریاچه ارومیه» را هم مطرح کرد.

بادهایی حامل خبرهای ناگوار از سمت دریاچه
این روزها آنچه چشم می‌گوید، تبدیل شدن تدریجی دریاچه ارومیه به نمک‌زاری با همین عنوان است. بادهایی که از سمت دریاچه به طرف تبریز می‌وزند هم خبرهای بدی همچون به خطر افتادن جان میلیون‌ها تن را با خود می‌آورند.
آماری که مسئولان ارائه می‌دهند، از حال خوب دریاچه حکایت می‌کند. ساعی، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی تراز آب دریاچه را در 31 فروردین سال جاری، 1270.75 عنوان می‌کند و می گوید: این رقم نسبت به مهرماه سال گذشته 44سانتی‌متر افزایش پیدا کرده اما نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته، 10سانتی متر کاهش داشته است.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز با آنان که می‌گویند افزایش تراز آب دریاچه همواره بخاطر بارش‌ها بوده، همفکر است: «سال گذشته سیلی که در عجب‌شیر و آذرشهر و نقاط مختلف آذربایجان غربی به روان‌آب تبدیل شدند، آب دریاچه را افزایش داده بود اما متاسفانه امسال شاهد این موضوع نبودیم».
خیلی‌ها از جمله دکتر رضا کهولی، فعال محیط زیست، بارش را یک امر ناپایدار برای افزایش تراز آب دریاچه می‌دانند؛ چراکه با افزایش میزان تبخیر آب در فصول گرم سال، عملا تراز دریاچه نیز به حالت قبل برمی‌گردد.

ساعی در گفتگو با خبرنگار مهر در این‌باره می‌گوید: «از خردادماه سال جاری و با افزایش میزان دما، تبخیر آب صورت می‌گیرد و آنچه باریده از دست می‌رود اما اگر یک سال تراز دریاچه ثابت بماند، می‌توانیم با پروژه‌ها و سیاست‌های خودمان به احیای دریاچه بپردازیم».
پروژه‌هایی برای افزایش 900میلیون متر معکبی آب دریاچه
او با اعلام اینکه دریاچه هم‌اکنون 2میلیارد و 10میلیون متر مکعب آب دارد، چشم‌اندازهای ستاد احیای دریاچه ارومیه را اینگونه شرح می‌دهد: «انتقال آب از کردستان به پیکره دریاچه با تونلی 37کیلومتری تا سال 98، 650میلیون متر مکعب آب به دریاچه اضافه خواهد کرد».
ساعی اعلام می‌کند که اگر طرح تصفیه پساب‌های خانگی و انتقال آن‌ها به دریاچه هم اتفاق بیفتد، باز 250میلیون متر معکب آب دیگر به دریاچه افزوده می‌شود».
او اعتبار تصویب‌شده از سوی دولت برای احیا دریاچه ارومیه را از سال 93 تاکنون 2هزار و 226میلیارد تومان اعلام می‌کند اما نکته مهم‌تر را نحوه صحیح استفاده از اعتبارات می‌داند.

ساعی نقش مردم را نیز در احیای دریاچه ارومیه مهم می‌داند: «اگر مردم از آبی که هم‌اکنون استفاده می‌کنند، 70 درصد کاهش دهند، هیچ مشکلی در روند زندگی‌شان به وجود نمی‌آید».
اینکه در دولت روحانی فضا برای «صحبت کردن درباره دریاچه ارومیه» باز شد دستاورد خوبی است اما کار چندان شاخصی به غیر از اختصاص دادن بودجه‌هایی که نحوه مدیریت‌شان را «بلد نبودند»، انجام نگرفته است مهناز اسلامی، عضو یکی از ان‌جی‌اوهای فعال دریاچه ارومیه نیز به عنوان یک فعال محیط زیستی، از اوضاع دریاچه درحال حاضر انتقادات زیادی دارد و وضعیت آن را پس از بازدیدهای مکرر، «وخیم» عنوان می‌کند.
او به خبرنگار مهر می‌گوید: «احیا دریاچه در حدی که بتواند به حیات خود ادامه دهد و تهدیدی برای منطقه نباشد، کار سختی نیست اما اراده و درکی را می‌خواهد که فعلا دولت‌مردان فاقد آن هستند».
به عقیده اسلامی، اینکه در دولت روحانی فضا برای «صحبت کردن درباره دریاچه ارومیه» باز شد دستاورد خوبی است اما کار چندان شاخصی به غیر از اختصاص دادن بودجه‌هایی که نحوه مدیریت‌شان را «بلد نبودند»، انجام نگرفته است.»
او می‌گوید نامه‌های متعددی به آقای رئیس جمهور و برخی وزیران نوشته است اما دریغ از یک جواب: «ایشان خلاف وعده‌هایشان عمل کردند اما امیدواریم در ادامه جبران کنند.»

این فعال زیست محیطی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی را مطلوب‌تر از مرکز می‌داند چراکه در مرکز ناهماهنگی و بی‌انسجامی حاکم است و همین بسیاری از زحمات را به «هدر» می‌دهد.
او درباره رهاسازی آب سدها می‌گوید که اگر رهاسازی هم انجام شده خیلی کم و ناچیز بوده اما جالب است که حتی همین مقدار هم مورد انتقاد برخی نمایندگان شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه قرار گرفته و جالب‌تر آن است که وزیر نیرو حرف آن‌ها را خیلی سریع قبول کرده است.
اعتقادهایی که انتقاد شدند
به گفته خانم اسلامی، برخلاف شعارهای فراوان مسئولان، آن‌ها به عنوان یک تشکل مردم‌نهاد در حوزه دریاچه ارومیه، هیچگاه مورد استقبال و همکاری ادارات قرار نگرفته‌اند.
حالا در این شرایط رئیس جمهور به تبریزی سفر می‌کند که در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، شهری خواهد بود که بیش‌ترین آسیب را می‌بیند. او به همراه تعدادی از اعضای کابینه خود به شهری سفر می‌کند که «اعتقاد» مردمش در پیش از انتخابات، کم کم به «انتقاد» تبدیل می‌شود.
سوال مهم آن است که آیا رئیس جمهور در جمع مردم تبریز به ارائه عملکرد دولت درباره احیا دریاچه ارومیه می‌پردازد یا همچنان با وعده‌ها، نمکِ نقش‌بسته بر روی در و دیوار شهرهای حاشیه ای را نادیده می گیرد؟

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/45296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی

برپایی 5 میز خدمت در نماز جمعه ارومیه

اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در60 هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی

خط کشی 250 کیلومتر از محورهای مواصلاتی شهرستان نقده

واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز