پیام آذری

آخرين مطالب

جنگل فندقلو؛ قابلیت هایی که نیاز به توجه دارد فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - اردبیل- جنگل فندقلو با درختان پرپشت و پوشش گیاهی کم نظیر خود بعنوان یکی از مناطق بکر طبیعی و سیاحتی استان اردبیل برای حفظ و صیانت و نیز استفاده از جاذبه های گردشگری نیازمند توجه ویژه مردم و مسئولان می باشد.
فندقلو در شهرستان نمین با داشتن دشت گل های رنگارنگ، درختان میوه، پیست اسکی، تله کابین، آب گرم، آبشار، حیوانات متنوع و آب و هوای متبوع و خنک از سیاحتی ترین جنگل های کشور به شمار می رود.
جنگل فندقلو در 10 کیلومتری شهر نمین قرار دارد؛ جنگلی متفاوت که با وجود دشت های گل، درختان متنوع فندق وحشی شاید تا حدودی با دیگر جنگل های ایران فرق داشته باشد. فندقلو در ارتفاع 1500 متری قرار دارد و با آب و هوای خنک و دل انگیز تبدیل به جای مناسبی برای فرار از گرمای تابستان کرده است.
در این جنگل، چهار هزار هکتار طبیعت بکر در اختیار گردشگران است تا از طبیعت بی نظیرش استفاده کرده و از آب و هوای مطبوعش لذت ببرند، همانطور که از اسم جنگل مشخص است بیشترین محصولی که در این جنگل می توان پیدا کرد فندق وحشی است، برای همین است که به این جنگل، فندقلو می گویند؛ در واقع در حدود یک چهارم از مساحت این جنگل پوشیده از درخت های فندق است.
جالب این که فندق هایی که در این جنگل به عمل می آیند آنقدر متنوع هستند که یک مرکز تحقیقاتی برای شناسایی آن ها به وجود آمده است، همچنین در آن درختان میوه دیگری مثل سیب وحشی، تمشک، ازگیل، توت فرنگی، به، گوجه سبز و نیز گونه های جنگلی همچون راش، بلوط و ممرز وجود دارد.
از ویژگی های منحصربفرد این جنگل دشت گل های رنگارنگ می باشد که آن را به یکی از دیدنی ترین جنگل های ایران تبدیل کرده است، در این جنگل به غیر از بابونه، گونه ای از نادرترین گل های دنیا مثل گل سوسن چلچراغ را می توان دید.
از دیگر جلوه ها این جنگل گونه های حیوانی متنوع آن است، در این جنگل جانورانی مثل خرگوش، روباه، خوک وحشی، قرقاول، هدهد، چکاوک زندگی می کنند، چند سال پیش تعداد هشت راس گوزن قرمز در سایت تکثیر مرال این جنگل رها شدند که هم اکنون جمعیت آن ها افزایش قابل توجهی یافته است.
بابونه شاید مهمترین گیاهی است که به صورت وفور در فندقلو دیده می شود، این گیاه دارویی به ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر دارای بوئی معطر که در چمنزارها و اراضی فندقلو می روید. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگهای آن کوچک متناوب و دارای بریدگی های باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است.
گلهای آن مجتمع در یک طبق که بطور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می شود، در هر طبق گل های سفید در اطراف و گل های زرد در قسمت وسط قرار دارند،قسمت اعظمی از جنگل های فندقلوی نمین همه ساله به رنگ های زیبای گل بابونه نقاشی شده و دیدگان را خیره می کند.
یکی از جاذبه های خیره کننده این منطقه ، برگزاری جشنواره گل های بابونه است که اواخر بهار در روز جهانی گل و گیاه برگزار می شود و خیلی از گردشگران به این جنگل می روند تا دشت های چند صد هکتاری بابونه را از نزدیک تماشا کنند، دشت هایی که به این جنگل لقب بهشت گل های بابونه را داده است.
در این جشنواره همزمان هم می توان این گل های سفید و معطر را دیده و هم از صنایع دستی مردم این ناحیه که به دست هنرمندان درست شده اند دیدن کرد، جشنواره گل های بابونه با هدف معرفی پتانسیل و جاذبه های گردشگری جنگل فندقلو در شهرستان نمین و در مجاورت گردنه حیران به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان اردبیل برگزار می شود.
این جشنواره که در آن تلاش می شود توانمندی و تولید کشاورزی بویژه در زمینه داروهای گیاهی، صنایع دستی از جمله گلیم، صنعت، آثار فرهیختگان و مشاهیر نمین، هنرهای تجسمی، غذاهای سنتی، قابلیت های ورزشی، فعالیت های بخش خصوصی و کارخانجات، مناطق گردشگری و آثار باستانی نمین معرفی و به نمایش گذاشته شود از چند سال پیش برگزار نمی شود و ضروری است که برگزاری آن تداوم یابد.
چمن طبیعی موجود در بخشی از این جنگل باعث شد تا پیست اسکی روی چمن در فندقلو راه اندازی شود، این پیست دارای استاندارهای بین‌المللی بوده و برگزاری مسابقات مارپیچ بزرگ و کوچک و سرعت در آن امکان‌پذیر می‌باشد، اردوهای تیم ملی اسکی روی چمن نیز بیشتر دراین پیست برگزار می‌گردد.
این پیست در زمستان نیز می تواند برای برگزاری مسابقات اسکی زمستانی مورد استفاده قرار گیرد.
این جنگل از آنجایی که از جاده ادبیل- آستارا دسترسی راحتی دارد گردشگران به راحتی دل به این جنگل زیبا می زنند و مهمان جاذبه ها و چشم اندازهای بکرش می شوند.
یکی از جذابیت های این جنگل که محبوبیت آن را بیشتر کرده وجود تله کابین فندقلو- حیران است که از تفریحات مهم گردشگرانی است که برای تفریح و گردش به این جنگل می روند. امکانات رفاهی از جمله سایت تفریحی شهرداری نمین در این منطقه تا حدی است که حتی می توان شب را هم در آن اقامت کرد.
در این حال ورود راحت سیل گردشگران به این منطقه از یک سو باعث رونق گردشگری در منطقه شده اما از سویی موجب دلنگرانی دوستداران طبیعت به خاطر آسیب های قابل توجه انسان به طبیعت بکر آن شده است.
در سال های اخیر گردشگران آسیب قابل توجهی به محیط زیست جنگل فندقلو زده اند و ضروری است که مسئولان در کنار توسعه امکانات گردشگری این منطقه جنگلی به حفط محیط زیست آن توجه بیشتری کنند.
فرماندار نمین گفت: برای استفاده بهینه و در عین حال کنترل شده از جنگل فندقلو ایجاد پارک جنگلی 230 هکتاری در این فندقلو پیش بینی شده است ، در این پارک انواع امکانات گردشگری از جمله هتل،تله کابین، آبشار مصنوعی و ... پیش بینی شده است.
عاطف ناصری افزود : مطالعات این طرح از آرتا تپه تا تله کابین در منطقه جنگلی فندقلو انجام شده و در صورت صدور مجوز سازمان جنگل داری و آبخیز داری عملیات اجرایی و سرمایه گذاری آن شروع خواهد شد.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده و با تحقق آن یک پارک جنگلی قابل توجه و گردشگر پذیر در این منطقه ایجاد می کنیم.
فرماندار نمین اظهار داشت: پارک جنگلی 100 هکتاری روستای سوها نیز از جمله برنامه های دیگر برای رونق گردشگری در پهنه جنگل فندقلو است که در حد فاصل جنگل تا دریاچه سوها با امکانات متفاوت گردشگری در آینده اجرایی خواهد شد.
گزارش : ساسان رحمتی
7121/6016

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/45295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند