پیام آذری

آخرين مطالب

جوانه خوار از جنگل های زاگرسی دست بردار نیست اقتصادي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه- گویا جوانه خوار بلوط از جنگل های زاگرسی دست بردار نیست و طی سال های اخیر چندین هکتار از جنگل های استان های مختلف و از جمله آذربایجان غربی را آلوده و تخریب کرده است؛ آفتی که در صورت بی توجهی به آن در کمتر از 10 سال نیمی از جنگل های این استان را به نابودی می کشد.
به گزارش ایرنا 2 میلیون و 745 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی در آذربایجان غربی وجود دارد که 2 میلیون و 653 هزار هکتار آن مراتع و 101 هزار هکتار آن را عرصه های جنگلی در بر می گیرد.
جنگل های آذربایجان غربی در حالی در خطر نابودی قرار دارد که سرانه جنگل و فضای سبز در این استان چهار صدم هکتار برآورد شده که بسیار کمتر از سرانه کشوری ( 0.17 ) و حدود یک شانزدهم سرانه جهانی ( 0.62 ) است.
به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جاری نزدیک به 10 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های زاگرسی اختصاص یافته است.
بهمن افراسیابی افزود: در استان های زاگرسی کشور، حدود 130 هزار هکتار از جنگل ها به آفت جوانه خوار بلوط آلوده شده که 10 تا 15 هزار هکتار آن در وضعیت بحرانی است و نیاز به مبارزه دارد.
وی با بیان اینکه برای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط به لحاظ اعتباری و فنی محدودیتی وجود ندارد، اظهار کرد: محل های آلوده شناسایی شده و به موقع برای مبارزه با این آفت اقدام شده است؛ بعضی از استان ها نیز می توانند از اعتبارات ستاد حوادث غیرمترقبه برای مهار این آفت استفاده کنند.
به گفته وی ظرف 2 سال اخیر در مناطق بحرانی جنگل های زاگرس از طریق محلول" B.T " که یک محلول غیرشیمایی است با آفت جوانه خوار بلوط مبارزه شده و جمعیت این آفت نیز کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: از هفته گذشته نیز مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط به صورت محلول پاشی زمینی در جنگل های آذربایجان غربی آغاز شده و در چهارمحال بختیاری، محلول پاشی زمینی و هوایی و در لرستان به صورت زمینی در حال انجام است.
وی ادامه داد: با توجه به آمادگی و شناختی که از جوانه خوار بلوط وجود دارد، با مشارکت مردم محلی می توان این آفت را تحت کنترل در آورد.
افراسیابی درباره همکاری سایر نهادهای ذیربط برای کنترل آفت جوانه خوار بلوط ، گفت: برای کنترل آفت ها و بیماری ها در عرصه های جنگلی، مرتعی و بیابانی، نشست هایی با نمایندگان سازمان حفظ نباتات، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و سایر مراکز تحقیقاتی و سازمان های ذیربط در قالب کمیته تخصصی گیاه پزشکی برگزار شده و از ظرفیت های علمی، فنی و تجربی آنان استفاده شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز گفت: آفت جوانه خوار بلوط، نزدیک به 50 هزار هکتار از جنگل های استان را در معرض تهدید جدی قرار داده است و در اواخر فروردین با بیرون آمدن از تخم برگ های درختان را می خورد.
میر صمد سید موسوی افزود: خوردن برگ درختان به ویژه درخت ˈدارمازوˈ که گونه ای بلوط است، زمینه ساز تداوم زندگی این پروانه از زمان تخم تا تکامل است و این امر آسیب جدی به برگ های درختان می زند و موجب خشک شدن این درختان در دراز مدت می شود.
وی با اشاره به لزوم اختصاص اعتبارات بیشتر برای مبارزه با این آفت، ادامه داد: مسئولان ارشد استان باید نسبت به موضوع با حساسیت بیشتری وارد شده و ساز و کارهای لازم برای مبارزه با این آفت را به کار بگیرند.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل در کاهش مشکلات مربوط به توسعه جنگل و احیای آنها، همراه کردن مردم و جذب مشارکت آنان در قالب مشارکت های مردمی و بخش خصوصی است.
معاون حفاظت از امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز معتقد است که در سه سال گذشته با اقدامات مطلوب و به موقعی که در جنگل های استان در راستای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط صورت گرفته، این آفت مهار شده است.
صفر حسین زاده افزود: با مشارکت جنگل نشینان تله های فرمونی در جنگل های استان برای مقابله با این آفت گذاشته شده که البته محلول پاشی نیز در کنار آن انجام می شود.
وی اظهار کرد: عمده جوانه خوار بلوط در جنگل های پیرانشهر است و محلول پاشی بر علیه جوانه خوار بلوط تا پایان خرداد ماه باید صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 2 میلیارد ریال برای محلول پاشی جنگل های استان هزینه شده است، ابراز امیدواری کرد که با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها امسال نیز اعتبار قابل توجهی به این بخش اختصاص یابد.
هوشنگ داداش زاده، کارشناس منابع طبیعی و جنگل در آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگا ایرنا اظهار کرد: یکی از اولویت های اصلی اداره کل منابع طبیعی در سال جاری جذب مشارکت های بخش خصوصی در توسعه و احیای جنگل های استان است.
وی افزود: ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران اقدامات بسیار خوبی را در راستای جذب بخش خصوصی در توسعه جنگل ها انجام داده و جنگل های این کشور با توسعه روزافزون همراه شده است.
به گزارش ایرنا وجود پوشش گیاهی مناسب با توجه به تاثیر آن بر بسیاری از رویه های طبیعی و غیرطبیعی در دنیای امروز به عنوان یکی از شاخصه های توسعه به شمار می رود و کمتر دولتی است که افزایش پوشش گیاهی به ویژه جنگل را در دستور کار نداشته باشد و برنامه های مقابله ای برای کاهش آن دست و پا نکند.
جلوگیری از قطع درختان جنگلی، حفاظت و حراست مستمر و مداوم از جنگل ها و پوشش گیاهی با صرف اعتبارات کلان، برنامه سازی های رسانه ای برای فرهنگ سازی در راستای تخریب کمتر محیط زیست و پوشش گیاهی و همچنین راه اندازی سایت های جنگل دست کاشت در کنار مبارزه با آفت های جنگلی از جمله برنامه دولت ها در دنیای امروز برای حراست از پوشش گیاهی است.
مساحت کل جنگل های جهان بر اساس آخرین گزارش فائو، سه میلیارد و 454 میلیون هکتار است و 10 کشور روسیه، استرالیا، برزیل، کنگو، کانادا، اندونزی، آمریکا، پرو، هند و چین 75 درصد کل جنگل های جهان را در اختیار دارند و سهم ایران در این خصوص تنها، چهار دهم درصد است.
کارشناسان کارکردهای بسیاری را برای جنگل ذکر کرده اند که علاوه بر کارکرد صنعتی، حفاظت خاک، تغذیه دام، تلطیف هوا و رطوبت نسبی محیط و نفوذپذیری آب از آن جمله است و تمامی این دلایل به تنهایی می تواند بازگوکننده نقش حیاتی جنگل در یک منطقه باشند.
8137 /3072
گزارش از سیده فاطمه سجادی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/44836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاهرخ استخری در بلژیک؛ از تیپ و چهره تازه تا طعنه به شبکه آی فیلم/ تصاویر

نجات 2 کوهنورد مفقودی در ارتفاعات دره‌جرمی ارومیه

سرمربی جدید تراکتور امروز مشخص می‌شود

هواداران خواستار اخراج کادر مدیریت و دروازه‌بان تراکتور شدند

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

نجات کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه

مرگ تلخ 2 مرد در داخل چادر مسافرتی

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

رونمایی «بهبود فریبا» سریال پایتخت از تیپ و چهره جدیدش در 50 سالگی

تازه‌ترین اخبار از مناطق سیل‌زده بلوچستان/ برق وصل شد

زرآباد زیر آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

امحای 113 تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف دو پراید در جاده اهر- مشگین شهر

مرگ تلخ دو مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه

امروز با سعدی: ما تماشاکنان بستانیم

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

علاقه جدی آژاکس: ژاوی گزینه اول ماست!

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل