پیام آذری

آخرين مطالب

روابط خانوادگی از منظر تفسیر المیزان فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه- روزنامه آبشار در جدیدترین شماره خود مقاله ای در خصوص انواع ارتباطات خانوادگی از منظر تفسیر المیزان منتشر کرده است.
در این مطلب می خوانیم: " خانواده، اوّلین مکانی که برای هر انسانی تعریف می‌شود و بدان تعلّق دارد، علامه، خانواده را مهم ‌ترین نهاد اجتماعی می‌ داند که با پیوند مقدس ازدواج آغاز می‌شود و با تولد فرزندان کامل می‌گردد، در این تحقیق انواع ارتباط در خانواده که شامل ارتباط میان زن و شوهر، ارتباط والدین با فرزندان، ارتباط فرزندان با والدین، مسائل مربوط به طلاق و زندگی پس از مرگ و قیامت بررسی شده است که در نهایت به این نتیجه کلّی می‌توان رسید که علی رغم تاکید قرآن کریم بر اهمیت زندگی خانوادگی، حمایت از زندگی مشترک، تربیت فرزند و انواع ارتباط ، خداوند بین خود و انسان یک رابطه شخصی قائل است و خانواده و اموال همگی برای آزمایش انسان قرار داده شده است."
در ادامه این مطلب آمده است: " ما مسلمانان باید الگو و سبک زندگی خود را از قرآن کریم اقتباس کنیم. در دنیایی که رسانه‌های ارتباط جمعی و به ‌ویژه ماهواره، در صدد تغیر سبک زندگی ما هستند، برگشت به سبک زندگی قرآنی و توجّه خاص به مفاهیم قرآن و الگو قرار دادن این مفاهیم به یک ضرورت تبدیل شده است. از طرف دیگر، خانواده به عنوان مهم‌ ترین و حیاتی‌ ترین نهاداجتماعی و محیطی امن برای دستیابی به اهداف عالی انسانی است. خانواده کانونی شکل ‌گرفته بر پایه پیمان مقدس ازدواج که با حضور فرزندان، روابط اعضای آن گسترده‌ تر و تاثیرگذاری آنها بر یکد یگر بیشتر می‌شود. در این میان، شناخت عوامل ثبات و ساز و کارهای ایجاد ارتباط صمیمانه و سازنده در خانواده، به منظور ایجاد محیطی سالم و با نشاط برای پرورش فرزندان اهمیت به سزایی دارد که در تمام ادیان و در همه جوامع بشری مورد توجه بوده است. بنابراین اهمیت قرآن کریم از یک سو، به عنوان معلم همیشگی بشر و نهاد خانواده به عنوان هسته زندگی اجتماعی، ضرورت و اهمیت این موضوع را آشکار می سازد."
در این مطلب همچنین آمده است: " این پژوهش در صدد یافتن چگونگی نگاه قرآن مجید به ارتباط‌ های خانوادگی است که با توجه به تفسیر المیزان صورت می‌گیرد و می‌تواند به آگاهی ما در زمینه‌های شناخت جایگاه خانواده، شناخت نحوه تشکیل خانواده، شناخت نحوه سرپرستی خانواده ، شناخت مسئولیت‌های مترتب براعضای خانواده و شناخت نحوه از هم پاشیدگی خانواده و حقوق اعضا در این باره، از دیدگاه قرآن کریم کمک کند. انگیزه انجام این پژوهش، پاسخ به این سؤال است که قرآن مجید چه تصویری از ارتباط ‌های خانوادگی ارائه می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال با مطالعه و نیز تاکید بر تفسیر المیزان می ‌توان رویکردی را که قرآن نسبت به ارتباط ‌های خانوادگی دارد، شناسایی کرد. روش تحقیق و شیوه تحلیل داده‌ها در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است و جامعه آماری ما کلیه آیات قرآن و تفاسیر مربوط به آن در تفسیر المیزان است که در آن ها به گونه ای مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط خانوادگی مطرح شده اند. از آنجا که در این تحقیق، کل آیات قرآن مجید و تفاسیر مربوط به آن در تفسیر المیزان مورد بررسی قرار می‌گیرد، بنابراین، پژوهش به صورت کل شماری انجام خواهد شد و نمونه گیری صورت نمی پذیرد."
در ادامه این مطلب می خوانیم: " با توجه به اینکه صاحب‌ نظران تعریف‌های متعددی از خانواده ارائه کرده‌اند که درهر تعریف به بعدی از ابعاد شکل‌گیری خانواده توجه شده است، در اینجا با توجه به جامع بودن تعریف علامه طباطبائی(ره)، تعریف ایشان به عنوان تعریف محوری قرار گرفت. ایشان در تعریف خانواده می‌ فرمایند: «اولین مکانی که برای هر انسانی تعریف می‌شود و بدان تعلق دارد، خانواده است. ایشان خانواده را مهم ‌ترین نهاد اجتماعی می‌داند که با پیوند مقدس ازدواج آغاز می‌شود و با تولد فرزندان کامل می‌گردد.»"
در این مطلب همچنین آمده است: " ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده، مشروط به آنکه در گیرنده پیام، مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود، دلیل انتخاب این معنی آن است که بعضی از تعریف‌ها فقط به انتقال معنی توجه کرده‌اند، بعضی از آنها به تاثیر بر مخاطب تاکید داشته‌اند و بعضی دیگراستفاده از نوشته، شکل، اعداد و آهنگ‌ها را در تعاریف خود ذکر کرده‌اند. از آنجا که این پژوهش در صدد یافتن عناصر و مفاهیم ارتباطی می‌باشد، تعریف دکتر محسنیان از ارتباط بهترین تعریف به ‌نظر می ‌رسد."
در ادامه این مطلب می خوانیم: " طبق این تعریف، هر چه معنی مورد نظر فرستنده پیام با معنی متجلی شده در گیرنده پیام مشابهت بیشتری داشته باشد، ارتباط کامل ‌تر خواهد بود. این نتایج را به ‌صورت ریاضی نیز می‌ توان بیان کرد؛ بدین صورت که اگر معنی مورد نظر فرستنده پیام را با M و معنی متجلی شده در گیرنده پیام را با M' نشان دهیم، ارتباط وقتی به ‌صورت کامل برقرار خواهد شد که M' مساوی M باشد؛ یعنی ارتباط کامل است و معنی مورد نظر فرستنده با معنی متجلی در گیرنده پیام برابر است."
روزنامه آبشار در بخش " ارتباط بین زن و شوهر" آورده است: " در اسلام قیمومیت و ریاست خانواده برعهده مرد است (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّـهُ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ: مردان سرپرست و نگهبان زنانند، به‌خاطر برتری هایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است و به‌خاطر انفاق‌هایی که از اموال خود در مورد زنان می‌کنند)."
درادامه همچنین آمده است: "علامه (ره) فرموده است «زیادت‌هایی که خدای تعالی به مردان داده، به حسب طاقتی است که بر اعمال دشوار و امثال آن دارند. این برتری در جهات عمومی هم عامه مردان را بر بعضی جهات برعامه زنان قیمومت داده که عبارت است از حکومت، قضا و دفاع از سرزمین با اسلحه، پس به همین دلیل بر زن واجب است شوهر را اطاعت کند. ایشان همچنین می‌ فرماید: قیمومت مرد بر زنش به این معنی نیست که سلب آزادی بکند از اراده زن و تصرفات او در آنچه مالک آن است و استقلال زن را در حفظ حقوق فردی و اجتماعی او و نیز دفاع از منافع وی را سلب کند، بلکه معنای قیمومت مرد این است که مرد هزینه زندگی زن را از مال خودش می ‌پردازد تا از او استمتاع ببرد.»"
در ادامه این مطلب در بخش "رفتاری و اخلاقی" آمده است: " یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یحِلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًاوَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیتُمُوهُنَّ إِلَّا أَن یأْتِینَ بِفَاحِشَهمُّبَینَه وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِفَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَی أَن تَکْرَهُوا شَیئًا وَیجْعَلَ اللَّـهُ فِیهِ خَیرًا کَثِیرًا: ای کسانی که ایمان آورده‌اید ! برای شما حلال نیست که زنان را به اکراه ارث برید و آنان را زیر فشار مگذارید تا بخشی از آنچه را به آنان داده‌اید، [ از چنگشان به در] برید، مگر آنکه مرتکب زشتی آشکاری شوند و با آن ها به شایستگی رفتار کنید و اگر از آنان خوش تان نیامد، پس چه بسا چیزی را خوش نمی‌دارید و خدا در آن مصلحت فراوان قرار می‌دهد (النّساء/ 19)، مردان باید در همه شرایط با اخلاق نیکو با همسر خود برخورد کنند و از این طریق، بنیان و پایه‌های زندگی را مستحکم گردانند و زنان و فرزندان را به زندگی دل گرم کنند."
روزنامه آبشار آورده است: " با توجه به آیه 233 سوره بقره، در محیط خانواده، وظیفه مرد است که از لحاظ اقتصادی، امکانات زندگی زن را فراهم کند و در مسیر مقدس همسری و مادری، او را یاری دهد، این تامین نیاز اقتصادی یک امر تحمیلی برای مرد نیست، بلکه عملی مقدس و برخاسته از دل است.
درادامه همچنین آمده است: " علامه (ره) در مورد حکم وجوب دادن مهریه به زنان می‌فرماید: «دادن مهر به زنان مساله‌ای نیست که فقط اسلام آن را تاسیس کرده باشد، بلکه مساله‌ای است که اساسا در میان مردم و در سنن دیگر متداول بوده است. سنت خود بشر بر این جاری بود و هست که پولی یا مالی را که قیمتی داشته باشد، به‌عنوان مهریه به زنان اختصاص دهند»، در نتیجه این مبحث، اسلام برای مردان در برابر همسرانشان وظایف بزرگی را معین فرموده است که از آن جمله می‌توان به وظیفه نگهبانی از خانواده و وظیفه اقتصادی که شامل پرداخت نفقه، تهیه وسایل آسایش زن و فرزند می‌باشد، اشاره کرد. اسلام وظیفه دیگر مرد را رفتار نیکو و رعایت نکات اخلاقی بیان کرده است و از زن و مردی که با هم ازدواج کرده‌اند، می‌خواهد هر طور که هست با اخلاق و رفتار یکدیگر بسازند و چنانچه از هم ناراحتی دیدند، از آن چشم‌ پوشی نمایند."
منبع: روزنامه آبشار آذربایجان غربی
8135/2093

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/44632/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟