پیام آذری

آخرين مطالب

آغاز ثبت نام هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در آذربایجان غربی فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان "نشان خواجه نصیر الدین طوسی" در سطح دانشگاههای آذربایجان غربی در ارومیه برگزار می شود .
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، امین رستم زاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان و دبیر علمی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در جلسه کمیته علمی و اجرایی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشگاههای آذربایجان‌غربی گفت :ثبت نام از گروههای دانشجویی این دوره از مسابقات از 20 فروردین آغاز شده و تا 6 اردیبشهت ادامه خواهد داشت .
رییس سازمان دانشجویان آذربایجان غربی التزام به اخلاق علمی در نقد و نقل آرا، اشخاص و آثار ، پرهیز از ورود در نزاع های غیر علمی و مجادلات روزمره و مرسوم، اهتمام به روزآمدی و کارایی مباحث، نقل ها و منابع، اهتمام به واقعی بودن دفاع از موضوعات( در حد امکان) از خط مشی مسابقات اعلام کرد .
وی افزود:دانشجویان دانشگاههای سراسری، پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی و علمی کاربردی و... می توانند با تشکیل تیم های چهار نفره نسبت به ثبت نام و شرکت در مسابقات اقدام نمایند .
رستم زاده گفت:این مسابقات با همکاری دانشگاه های ارومیه و آزاد، پیام نور، فنی و حرفه ای، فرهنگیان، علمی کاربردی و مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برگزار می شود .
وی گفت: مسابقات در سطح دانشگاهی بصورت داخلی و در سطح استانی بصورت نموداری حذفی در دانشگاه ارومیه و در سطح منطقه ای و کشوری نیز در مهر و آبان سالجاری در دانشگاههای تهران برگزار خواهد شد و تیم های برنده فینالیست دانشگاههای استان به مسابقات منطقه ای و سپس در صورت موفقیت به مرحله کشوری راه خواهد یافت که شبکه‌های سراسری از جمله شبکه 4 سیما همانند دوره‌های گذشته مسابقات را پوشش گزارشی داده و بصورت کامل منتخب مناظرات را پخش می‌کند .
دبیر علمی مسابقات گفت: هر مناظره حداقل از3 نفر متخصص و هیات علمی دانشگاه بعنوان داوری که هیچگونه اظهار نظر شفاهی در حین مسابقات نمی کنند و یک نفر رییس جلسه و نیز با حضور عضو 4 نفره تیمی دانشجویی و سرپرستی یک نفر هیات علمی هر تیم برگزار می شود .
دبیر علمی چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی استان گفت: طی مصوبه شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی – اجتماعی دانشگاههای کشور مقرر شده تا 5 سال جهاد دانشگاهی بعنوان مبدع و متولی این مسابقات پروتکل اجرایی این مسابقات را با مشارکت دانشگاهها و نهادها در سطح دانشگاههای کشور برگزار کند .
رستم‌زاده اظهار کرد:مناظره درلغت به معنای نظر انداختن در موضوع مشخص از سوی طرفین و بحث با همدیگر درباره جوهر و حقیقت موضوع که طرفین دیالوگی را با استناد و استدلال و ارائه برهان پیش می برند تا فضیلت اندیشه خود را بر دیگری نشان دهند؛ است .
وی گفت:مناظره در موضوعات با رعایت اخلاق آن در واقع به تولید محتوایی می انجامد که ژرفای حقیقت را هر چه بیشتر متجلی می نماید .
معاون جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد:جدال احسن در دین اسلام وجهه ای اساسی و ابزاری کارآمد در زدودن باطل از حق و رفع شبهه های مطروحه از تفکرات انحرافی و فاسد بوده است .
رستم زاده گفت:بستر رشد فکری و ذهنی مردم جامعه و اغنای پردازش فکری آنان با نهادینه و توسعه فرهنگ تفکر عمیق عام مردم جامعه مهیا می شود و مناظره اصولی و غیر غرض ورزانه بهترین وسیله تحقق این مهم و بصیرت بخشی و فهوا بخشی ذهنی مردمان یک جامعه است
این مدرس و پژوهشگر حقوق دانشگاه گفت: مردم یک جامعه هر چقدر از عمق فکری کمتر برخوردار باشند تحت تاثیر صورت موضوعات سیرت و چشم انداز واقعی‌تر و جوهری‌تر را به باد فراموشی در لحظه تصمیم گیری و تحلیل می‌سپارند و این عدم سیرت بینی و نداشتن بصیرت رخنه‌گاه اصلی نفوذ یاس و ناامیدی و نداشتن چشم انداز واقعی است لذا در بستر ابزارهایی همانند مناظره فرهنگ تفکر عمیق و سیرت بینی در اندیشه مردم یک جامعه نهادینه می‌شود .
وی با اشاره به تعریف بزرگان از مناظره از جمله شمس‌الدین آملی صاحب نفایس النفوس خاطر نشان کرد: مناظره از منظرایشان "نظراست به بصیرت از جانب مستدل به وسایل در نسبت واقعه میان دو چیز از برای اظهار صواب که تاکید ایشان بر نظر انداختن توام با بصیرت و استدلال برای تجلی حقیقت است " .
رستم زاده گفت: نباید جدل را با مناظره یکسان دانست همانطورکه در مباحث فقهی و حقوقی و مناظرات اسلامی طرف مقابل مناظره خصم تلقی نمی‌شود و بلکه یاوری است که در واقع به کمک گفتگو در کشف حقیقت مجهول سعی علمی ذهنی صورت می‌پذیرد و ابو علی سینا دانشمند برجسته ایران نیز در منطق الشفاء تصریح دارد "مناظره از سنخ مجادله نیست و مجادله اخص از مناظره استً و اساساً در مجادله، حق و باطل بودن مطرح نیست در حالیکه در مناظره هدف صرفاً اثبات، کشف و ظهور حق و حقیقت و بطلان باطل بر مبنای منطق صداقت صحبت و برهان عقلی و یا نقلی است .
این استاد دانشگاه گفت: اسلام تاکید دارد مناظره باید از اغراض شخصی و احساسات و تعصبات جاهلانه پیراسته شده و به جدل منجر نشود .
رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به نظرات مختلف اساتید در خصوص لزوم نقد و نقادی خاطر نشان ساخت: شهید مطهری همیشه تاکید می‌کرد مطالعه کردن موضوعی و تخصصی و جمع آوری نظریات مختلف ویژگی نقادی را در ذهن انسان بارورتر می‌کند برخلاف مطالعات پراکنده متفرق سطحی که حفظ کردن بدون تحلیل را جایگزین خلاقیت می‌نماید و در مناظره زمینه‌ای برای طرح نظرات مختلف و متفاوت با عمق متناسب با بحث پیش می‌آید که منجر به ارتقاء قدرت تحلیل و فعالیت ذهنی مردم جامعه می‌شود .
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری بهترین نسخه و منبع برای طراحی و تدوین رویدادهای اصیل اثرگذار فرهنگی دانشجویی است خاطرنشان ساخت: باید بصورت علمی و واکاوانه این فرمایشات را احصاء دسته بندی کرده و برنامه ریزی علمی و عملی برای آن صورت پذیرد .
رستم زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص موضوعات مطروحه و تاکید ایشان در پاسخ به نامه جمعى از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی تاکید داشتند :"نباید از «آزادى» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقاد» را به کالاى قاچاق و یا امرى تشریفاتى، تبدیل کرد چنانچه نباید بجاى مناظره، به «جدال و مراء»، گرفتار آمد و بجاى آزادى، به دام هتاکى و مسئولیت گریزى لغزید. آن روز که سهم «آزادى»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمى و تفکر بالنده دینى در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرم افزار علمى و دینى» در کلیه علوم و معارف دانشگاهى و حوزوى زده شده است. بى‌شک آزادیخواهى و مطالبه فرصتى براى اندیشیدن و براى بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادى»، یک مطالبه اسلامى است و «آزادى تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتى بلکه از اهداف اصلى انقلاب اسلامى است . "
وی با اشاره به اینکه دغدغه مقام معظم رهبری فراهم کردن بستر تخصصی برای آزاد اندیشی است خاطر نشان کرد: ایشان در دیداری تاکید داشتند "یکى دیگر از کارهائى که باید در زمینه‏ى مسائل گوناگون اجتماعى و سیاسى و علمى انجام بگیرد، میدان دادن به دانشجوست براى اظهارنظر. از اظهار نظر هیچ نباید بیمناک بود. این کرسى‏هاى آزاداندیشى که ما گفتیم، در دانشگاه ها باید تحقق پیدا کند و باید تشکیل بشود. اگر چنانچه بحث‌هاى مهم تخصصى در زمینه‏ى سیاسى، در زمینه‏هاى اجتماعى، در زمینه‏هاى گوناگون حتّى فکرى و مذهبى، در محیط‌هاى سالمى بین صاحبان توان و قدرتِ بحث مطرح بشود، مطمئناً ضایعاتى که از کشاندن این بحثها به محیطهاى عمومى و اجتماعى ممکن است پیش بیاید، دیگر پیش نخواهد آمد"و یا ایشان در جمع دیگری تاکید داشتند: "اگر در محیط‌هاى خاص، محیط‌هاى آزاداندیشى و آزادفکرى، این مسائل مطرح بشود - مسائل تخصصى، مسائل فکرى، مسائل چالش‏برانگیز - مطمئناً ضایعات کمتر پیش خواهد آمد ".
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تاثیر آزادی واقعی فکرها بر پیشرفت کشور خصوصاً در دانشگاهها خاطر نشان ساخت: رهبر معظم انقلاب در جمع دانشگاهیان تاکید داشتند: "شما کرسى آزاد فکرى سیاسى را، کرسى آزاد فکرى معرفتى را تو همین دانشگاه تهران، تو همین دانشگاه شریف، تو همین دانشگاه امیرکبیر به وجود بیاورید. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همدیگر را نقد کنند، با همدیگر مجادله کنند. حق، آنجا خودش را نمایان خواهد کرد. حق اینجورى نمایان نمی شود که کسى یک انتقادى را پرتاب بکند. اینجورى که حق درست فهمیده نمی شود. ایجاد فضاى آشفته‌ى ذهنى با لفاظى‌ها هیچ کمکى به پیشرفت کشور نمیکند. شما تجربه‌ى این پدر پیرتان را در این زمینه داشته باشید. آنى که کمک میکند به پیشرفت کشور، آزادى واقعىِ فکرهاست؛ یعنى آزادانه فکر کردن، آزادانه مطرح کردن، از هو و جنجال نترسیدن، به تشویق و تحریض این و آن هم نگاه نکردن. یک وقت شما یک حرفى میزنید، ناگهان مى‌بینید همه‌ى ناظران سیاسى جهان که وجودشان انباشته‌ى از پلیدى و خباثت است، براى شما کف میزنند. به این تشویق نشوید. به قول رائج بین جوان ها، جوگیر نشوید. بحث درست بکنید، بحث منطقى بکنید. سخنى را بشنوید، سخنى را بگوئید؛ بعد بنشینید فکر کنید. این همان دستور قرآن است. «فبشّر عباد. الّذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه». سخن را باید شنفت، بهترین را انتخاب کرد." که با تدبر در این فرمایشات جوهر و اثر گذاری اینچنین جنس رویدادهایی و لزوم و ضرورت برگزاری آن در دانشگاهها و اثرگذاری آن در تعالی و پیشرفت جامعه هر چه بیشتر ملموس می‌شود .
رستم زاده در خاتمه خاطرنشان ساخت: جهاددانشگاهی با چنین عقبه علمی و عملی با الهام از آموزه‌های مقام معظم رهبری به طراحی تدوین و اجرای مسابقات ملی مناظره دانشجویان نموده و درصدد است تامناظره هایی با هدف التزام به اخلاق علمی، پرهیز از ورود به نزاع های غیر علمی در میان نسل جوان و نخبه کشور با اهتمام به روز آمدی و کارآمدی مباحث اجرا نماید .
دانشجویان علاقمند جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر می توانند به دفتر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به آدرس ارومیه، خیابان شهید بهشتی، انتهای کوی منصور افشار، ساختمان جهاد دانشگاهی مراجعه و یا با شماره 33444070 تماس حاصل نمایند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/44438/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است