پیام آذری

آخرين مطالب

نوروز فرصتی برای بازدید از تنها گنجینه میراث مکتوب آذربایجان غربی فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه- موزه خوی با برخورداری از 2 هزار اثر تاریخی، تنها سالن میراث مکتوب در آذربایجان غربی را نیز در خود جای داده و ایام نوروزی فرصتی مطلوب جهت آشنایی با گنجینه ای مکتوب مشتمل بر 300 جلد کتاب نفیس و 60 سند ماندگار تاریخی آن است.
به گزارش ایرنا موزه خوی زبان گویای زمان، راوی بی طرف تاریخ و حافظه جمعی مردم منطقه بوده که در سال 1348 در "نوراله خان"، یکی از معروف ترین کوچه های این شهر تاسیس شده است.
این موزه دارای یک بخش اداری و چهار سالن نمایش باستان شناسی، مردم شناسی و میراث مکتوب است و سالن موزه میراث مکتوب آن، آداب و رسوم فرهنگی و اسناد ارزشمند تاریخی این شهرستان را به روشنی و مستدل در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.
سالن میراث مکتوب مشتمل بر 300 جلد کتاب نفیس و 60 سند ارزشمند تاریخی بوده و نسخه خطی اولین مقتل به زبان فارسی یکی از آثار ارزشمند مذهبی این مجموعه است که به خط نستعلیق و با نام روضه الشهدا به قرن 12 هجری قمری مربوط می شود.
مشاهده اولین روزنامه خوی مربوط به سال 1287 هجری شمسی با نام "مکافات" که نمایشگر فرهنگ غنی این منطقه بوده است توجه هر بازدیدکننده از این سالن را جلب می کند.
یکی از جالب ترین آثار به نمایش درآمده در این سالن، خط " سیاق " است که در سال های دور بازاریان برای حسابداری از آن استفاده می کردند؛ خطی که توجه هر زبان شناس را برای انجام تحقیق به خود جلب می کند.
بازدیدکننده موزه خوی با مطالعه برچسب های آثار بر روی ویترین ها و سالن ها متوجه می شود که اشیای متعلق به دوره های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در سالن باستان شناسی به نمایش درآمده است.
بازید از بخش مردم شناسی این موزه نیز خالی از لطف نیست زیرا لباس های مختلف محلی ایل قره پاپاق و ایل های دیگر زینت بخش زوایای مختلف این بخش موزه است.
نمونه های از پارچه های رودوزی شده دوره قاجاریه که با روش های سرمه دوزی و قلاب دوزی خلق شده در چند ویترین این بخش به نمایش درآمده است و لحظات شیرینی برای بازدیدکنندگان بانو فراهم خواهد کرد.
پارچه های زرباف و مخملی دوره قاجار نیز از دیگر آثار ارزشمندی به شمار می رود که در موزه خوی به نمایش گذاشته شده است.
آثار موزه خوی تنها در سالن ها خلاصه نشده است بلکه در محوطه بیرونی این موزه 70 اثر سنگی از قبیل ته ستون ها، سنگ قبرها و آثار ارزشمند مربوط به دوره های اسلامی و هخامنشیان به معرض دید عموم گذاشته شده است.
آثار سنگی دیگری نیز مثل کتیبه دوره صفویه با موضوع بازار خوی وجود دارد که در مورد معافیت و تخفیف مالیاتی بازاریان خوی است.
کتیبه سنگی شاه طهماسب صفوی که در این موزه قرار دارد، دربردارنده فرمان وی در سال 918 هجری قمری مبنی بر بخشودگی و تخفیف مالیات در خوی بوده و این فرمان روی قطعه سنگ مرمرین سفید رنگی حک شده که تنها چهار سطر اول آن باقیمانده است.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی سه هزار و 850 نفر از یک فروردین تا 13 فروردین 1396 از این موزه بازدید کردند.
به گفته عزیز میرزایی، قدیمی ترین اثر این موزه سنگ شیشه یا ابسیدین مکشوفه از تپه اهرجان سلماس مربوط به هزاره هفتم قبل از میلاد است و سفال های نخودی رنگ اواسط هزاره چهارم قبل از میلاد که دارای نقوش با رنگ قهوه ای است نیز از آثار باستانی این موزه محسوب می شود.
عزیز میرزایی افزود: سفال های هزاره اول و دوم قبل از میلاد از آثار با ارزش دوره تاریخی است که بیشترین بازدید کننده را به خود جلب می کند و بیشترین اشیایی که ویترین های این موزه پربار را به خود اختصاص داده، اشیای شیشه ای مربوط به دوره قاجار است.
وی ادامه داد: از دیگر آثار خیره کننده این مجموعه می توان به کاسه پایه دار نخودی رنگ هزاره چهارم قبل از میلاد، تنگ های سفالی خاکستری، ساغرهای ته دگمه ای، قیفی شکل و کاسه ای به رنگ خاکستری روشن مربوط به اواسط هزاره دوم قبل از میلاد اشاره کرد.
وی اظهار کرد: 2 ویترین موجود در سالن باستان شناسی این موزه نیز مزین به زیورآلات، دشنه، خنجر و تیشه مفرغی بوده و آثار فلزی موزه خوی مربوط به دوره صفوی است؛ در این دوره بود که اندیشه و خلاقیت هنرمندان شکوفا و توجه به هنر بیشتر از قبل شده است.
به گفته وی آثار چوبی و فلزی، سلاح های سرد و گرم، کتاب های خطی، خرمنکوب سنتی و مهرهای مالکیت چوبی با متن دعا، زیبایی خاصی به ویترین های این موزه بخشیده است.
وی افزود: آثاری نیز از نمونه سفال های نخودی رنگ مربوط به سبک اردبیل و دوره اولیه متعلق به سوم و دوم قبل از میلاد، ظروف صیقلی به رنگ سیاه دوره متاخر (سده اول قبل از میلاد تا سده دوم میلادی) ویترین های موزه را آراسته است.
میرزایی بیان کرد: از آثار با ارزش دوره تاریخی این موزه می توان به گل مهرهای دوره ساسانی و سکه های دوره اشکانی و ساسانی اشاره کرد؛ این گل مهرها در گذشته دربردارنده رشته هایی از پوست به عرض هشت تا 9 میلیمتر بود که از وسط گل مهر عبور داده می شد و به دهانه ظروف سفالی بسته می شد تا درجه کیفیت آن کالا را نشان دهد.
وی افزود: سکه های دوره تاریخی و دوره های مختلف اسلامی از اُموی تا زندیه از آثار ارزنده دیگر این موزه بوده و تعدادی سکه ضرب خوی از جنس مس مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار (1263 تا 1313 هجری قمری ) در سال های اخیر به سکه های دوره اسلامی این موزه افزوده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز از فعالیت موزه های این استان در تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: 11 موزه استان از ساعت 9 تا 19 پذیرای مسافران نوروزی خواهد بود و در صورت استقبال زمان آن نیز تمدید می شود.
به گزارش ایرنا سفر به دل تاریخ همواره از سرگرمی ها و مایه عبرت های انسان ها در طول تاریخ حتی در دنیای مدرن محسوب می شود؛ فرصتی که در قالب بازید از موزه ها برای افتخار به داشته های فرهنگی، تصمیم گیری برای حفظ میراث تکرار نشدنی گذشتگان و پیش بینی آینده یک ملت است.
اگر همواره موزه ها را مکانی بی روح و خسته کننده برای تنها چند دقیقه بازدید تصور کرده اید با تماشای زیبایی های فرهنگی تنها سالن میراث مکتوب آذربایجان غربی در شهر خوی برای همیشه با این تصور خداحافظی کنید!
7129/3072
گزارشگر: توحید محمودپور

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/39527/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نوار مرزی آذربایجان غربی

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان مصدوم اشنویه‌ای

کشف‌وضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

هوا رو به گرمی می‌رود

رویکرد حساب 100 امام محرومیت زدایی از جامعه است

تخصیص اعتبارات احداث سالن ورزشی نابینایان و توان‌یابان در اردبیل

روایت روزنامه پاکستانی از اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد

کشف و ضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

حادثه رانندگی در در محور مرگنلر _ ماکو

وضعیت سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان؛ مدیریت بحران کجاست؟

رهاسازی ماهی 300 کیلویی به رود خانه ارس

خانم 50 ساله در رودخانه خدرآباد میرآباد جان خود را از دست داد

فیلم/ لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

اجرای 70 طرح بهداشتی و درمانی در آذربایجان شرقی

سرمربی لیگ برتر انگلیس در راه تبریز

تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور

همسر رهبر انقلاب، ناشناس به مطبم مراجعه کرد!

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

نصیرزاده: اثر اتفاقات فرودگاه انتخاب سرمربی تراکتور را مشکل کرده/ نظر ما روی سرمربی خارجی است

تجهیز محیط بانان آذربایجان شرقی به وسایل مدرن

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

ایجاد و تقویت مراکز نیکوکاری در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل

بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار + فیلم

جسد 3 مفقودشده در ارتفاعات مشگین‌شهر پیدا شد

گلبالیست‌های اردبیلی آماده حضور در پارالمپیک پاریس می‌شوند

شرکت 1400 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی اردبیل

176 گواهینامه انطباق استاندارد در اردبیل صادر شده است

کشف بیش از 21 کیلو تریاک در شهرستان پارس‌آباد

بانوی دارت‌باز اردبیلی به اردوی تیم ملی راه یافت

عملیات وعده صادق مطالبه ملی بود

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه + فیلم | جزیره‌های شمال‌غرب دریاچه غرق آب شدند

اشتغال‌زایی 2 هزار و 468 مددجوی بهزیستی در آذربایجان‌غربی

خسارت سرمای دیررس بهاره به محصولات زراعی اهر

فیلم/ حملهٔ هواداران تراکتور به بازیکنان در فرودگاه تبریز

جنجال در لهستان: بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اجرای 70 طرح بهداشتی و درمانی در آذربایجان‌ شرقی

سرمربی لیگ برتر انگلیس در راه تبریز | مربی سابق گرت بیل جایگزین خمس می‌شود

یک میلیارد و 542 میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی صادر شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

تغییر چهره بازیگر نوجوان نقش «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کُره

ساخت 3180 واحد مسکونی در شهرک شهیدخراسانی اردبیل

اجرای 87 پروژه گردشگری در استان اردبیل

تحویل 1000 واحد مسکونی به محرومان در اردبیل

افزایش 2 برابری اعتبارات عمرانی ورزش اردبیل