پیام آذری

آخرين مطالب

نوروز فرصتی برای ایجاد تحول در حوزه گردشگری مقالات

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز - فرا رسیدن نوروز فرصتی مغتنم و مناسب برای ایجاد تغییر و تحولات اساسی در حوزه گردشگری آذربایحان شرقی در راستای برنامه های رویداد تبریز 2018 است که تهیه و توزیع بسته های راهنما و معرفی این استان یکی از نیازهای اصلی به شمار می رود.
  هرچند در ظاهر تهیه و توزیع چنین بسته هایی جزو اولویت های گردشگری محسوب نمی شود، اما بدون تردید یکی از اساسی ترین و مهمترین پیش نیازهای توسعه صنعت گردشگری در هر منطقه، شهر و استان می باشد که بی توجهی به آن می تواند موجب رویگردانی توریست ها و ایجاد مشکلات عدیده برای آنها در انتخاب بازدید از نقاط دیدنی شود.
با وجود اینکه طی سال های اخیر تحولاتی در این زمینه به وجود آمده است، اما هنوز در تهیه، چاپ، توزیع و پخش بسته های راهنما و معرفی حوزه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان شرقی کاستی هایی وجود دارد که پایین بودن تیراژ، نبود زبان های مختلف از جمله انگلیسی، روسی و ترکی به دلیل همسایگی و با کشورهای ترک زبان منطقه و حضور گردشگران حوزه قفقاز در آذربایجان شرقی و نبود مطالعه دقیق برای محل توزیع بسته ها مشکلاتی وجود دارد که باید مدیران و مسئولان استانی در این رابطه اقدامات بایسته ای انجام دهند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018، نوروز را فرصتی بسیار ایده آل برای تداوم و تقویت برنامه های مختلف برای جذب و جلب حداکثری گردشگران داخلی و خارجی به استان بیان و اظهار کرد: باید تمامی امور و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس برنامه‌ ای مشخص و سازماندهی شده باشد و تمامی امکانات مورد نیاز گردشگران در ایام تعطیلات نوروز از قبیل مراکز پذیرایی، اقامتی، تامین سوخت ماشین‌ها و نیازمندی برای شناخت و معرفی آثار تاریخی و سایر امکانات لازم فراهم شود.
مجید خدابخش با تاکید بر اینکه تهیه و توزیع بسته های معرفی و شناسائی حوزه های مربوط به گردشگری باید جزو برنامه های اصلی مسئولان مربوطه قرار بگیرد، اظهار کرد: در این زمینه باید کاستی ها و کمبودهای سال های گذشته احصاء و برای جبران آنها اقدام شود.
وی، خواستار استقرار نمایندگان تام الاختیار تمامی بخش‎های ستاد اجرایی خدمات سفر در محلی مشخص شد تا به طور مستمر و روزانه امور رصد شده و در صورت بروز مشکل، با تشکیل جلسه درپی هماهنگی امور اقدام شود.
خدابخش همچنین از استقرار فرهنگیان در مجموعه های اقامتی آموزش و پرورش طی تعطیلات نوروزی خبر داد و پذیرش وابستگان فرهنگیان و سایر گردشگران صرفا در مراکز اقامتی دیگر همچون هتل ها و مهمان پذیرها را میسر دانست و افزود: به همین منظور باید نسبت به ایجاد امکانات رفاهی و هدایت مسافران برای بازدید از مراکز دیدنی و تاریخی شهر و استان اقدامات نرم افزاری جهت آشنائی آنها با این آثار به انجام برسد.
وی بر استفاده حداکثری از تمامی توان دستگاه های اجرایی عضو ستاد سفر در پذیرایی از گردشگران نوروز 97 تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر همکاری همه دستگاه ها در ثمر بخشی برنامه های نوروز گفت: همه دستگاه ها باید سعی کنند تا با همکاری و اقدامات مشترک ایام خوبی را برای مسافرین نوروزی به خصوص گردشگران رویداد بزرگ تبریز 2018 در سطح استان فراهم کنند.
محمدصادق پورمهدی با بیان اینکه در ایام نوروز باید برخی از مساجد در طول روز باز بوده و فعالیت داشته باشند، افزود: طی این روزها برخی از مساجد باید در جهت ارائه خدمات و پذیرش مسافران بین راهی و داخل شهری ساعاتی از روز را به فعالیت پرداخته و پذیرای گردشگران باشند و مدیریت این قضیه بر عهده اوقاف و امور خیریه است و تسریع در تحقق این عمل در نوروز 97 الزامی است.
وی نیز بر اهمیت تهیه و توزیع بسته های جامع و کامل راهنمای گردشگران تاکید و اظهار کرد: بدون تردید نقش این بسته ها در هدایت و سوق دادن گردشگران به مراکز مهم تاریخی، گردشگری، رفاهی و تفریحی بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود.
پورمهدی با اشاره به اهمیت بوم گردی و استفاده از ظرفیت های گردشگری روستایی استان، خواستار مشارکت شهرداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها برای تهیه بسته های راهنما و معرفی آثار و ابنیه های تاریخی و گردشگری شد.
وی اظهار کرد: نباید از حوزه بوم گردی و روستاگردی غافل شد، چرا که روستاهای آذربایجان به واسطه ظرفیت های گردشگرپذیر اعم از طبیعت، صنایع دستی، غذاهای سنتی و بناهای تاریخی خود، زمینه مناسبی را جهت جذب گردشگر ایجاد می کنند که باید نسبت به معرفی آنها از طریق بسته های فرهنگی و گردشگری اقدام کرد.
پورمهدی، نصب منظم علایم و تابلوهای راهنما در مسیرهای مواصلاتی استان را ضروری اعلام کرد و گفت: از مهمترین موضوعات مطرح شده در راستای تسهیل ارائه خدمات به گردشگران نوروزی، رسیدگی به محورهای مواصلاتی، ارتقای خدمات بهداشتی و ایجاد بستر مناسب برای اقامه نماز در جاده های منتهی به مرکز و شهرهای مختلف استان است که باید تمهیدات لازم توسط کمیته های مربوطه فراهم و در اسرع وقت رسیدگی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از همکاری کمیته های ذیربط در راستای تسهیل خدمات سفر نوروز 97 خبر داد و گفت: میراث فرهنگی آذربایجان شرقی براساس وظایف خود مبنی بر نظارت و ارزیابی عملکرد تاسیسات گردشگری، در طول فعالیت این ستاد در راستای تسهیل خدمات سفر نوروزی به گردشگران و میهمانان، نظارت های خود را به صورت مستمر لحاظ خواهد کرد.
مرتضی آبدار افزود: همکاری و تعامل دستگاه های مختلف در اجرای برنامه های ستاد به ویژه رویداد تبریز 2018 بسیار مهم بوده و رضایتمندی گردشگران و مسافران نوروزی را فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به عملکرد موفق و موثر کمیته راهداری و حمل و نقل در راستای بهبود شرایط فیزیکی و رفع نقاط حادثه خیز محورهای مواصلاتی استان، بر لزوم تحقق اهداف مشروحه برای سایر کمیته ها تاکید کرد.
آبدار اظهار کرد: طبق تلاش های مستمر کمیته راهداری ستاد خدمات سفر استان، برخی از مشکلات جدی محورهای مواصلاتی استان اعم از بهبود سطح کیفی آسفالت، نصب تابلوهای راهنما و رفع نقاط حادثه خیز محقق شده است.
وی بررسی و طرح ریزی برای ساماندهی ورودی های شهر، تجهیز سرویس های بهداشتی در مراکز بین راهی، آماده سازی 55 مسجد داخلی و خارجی شهری جهت پذیرش گردشگران و مسافران با افزایش ساعات فعالیت طبق تفاهم نامه بین شهرداری تبریز و سازمان اوقاف و امور خیریه استان، همکاری با نیروی انتظامی، شورای مرکزی اصناف و اداره کل صنعت، معدن و تجارت جهت ارائه خدمات ویژه نوروز 97 و همزمان با رویداد بزرگ تبریز 2018 را از فعالیت های انجام گرفته ستاد خدمات سفر استان اعلام کرد.
آبدار به انعقاد تفاهم نامه همکاری بین تاسیسات گردشگری آذربایجان شرقی و شرکت های هواپیمایی اشاره کرد و تعامل ایجاد شده را از اقدامات موثر در جهت فراهم سازی بستری مناسب برای تعامل نزدیک و تخصصی بین بخش های فعال حوزه گردشگری و همچنین پیشبرد اهداف ستاد خدمات سفر استان، بیان کرد.
وی با تاکید بر اینکه نوروز امسال بسته های جامع معرفی تبریز و مسیرهای گردشگری استان به گردشگران ارائه خواهد شد، اظهار کرد: برای نوروز امسال 250 راهنمای فعال گردشگری و اقلام تبلیغاتی و بسته های معرفی استان به منظور ارائه خدمات به مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.
آبدار ادامه داد: این اقدام می تواند بخشی از کاستی ها درباره نبود و کمبود بسته های راهنما و معرفی حوزه های گردشگری استان را پوشش و جبران کند.
وی اضافه کرد: طبق هماهنگی های صورت گرفته با انجمن هتل داران استان ترتیبی اتخاذ شده تا به مسافران نوروزی خدمات اقامتی با اعمال تخفیف تا میزان 40 درصد ارائه شود.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره بر شعار گردشگری نوروزی امسال مبنی بر "نوروزی شاد به همراه سفری پر نشاط" ، گفت: همه اعضای ستاد خدمات سفر استان به دنبال این هستند تا در نوروز امسال خدمات مناسب به گردشگران عرضه شود تا امسال شاهد نشاط در سفرهای نوروزی به مقصد تبریز باشیم.
فرشاد رستمی بر تداوم برگزاری جشن های نوروزگاه در راستای معرفی آیین و سنن اصیل آذربایجان در نوروز 97 اشاره کرد و گفت: نوروز 97 فرصتی مغتنم برای معرفی فرهنگ و تاریخ اصیل آذربایجان به گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود، لذا در این راستا اداره کل و معاونت گردشگری با برگزاری 62 جشن نوروزگاه در سطح استان، در تلاش است تا این مهم محقق شود.
رستمی، نظارت سه ماهه بر تاسیسات گردشگری و ارتقای کیفیت دفاتر خدمات سفر، ارائه پکیج های گردشگر ورودی، برگزاری نشست های تخصصی انجمن های فعال در این حوزه، ابلاغ و ارسال دستورالعمل تشکیل دبیرخانه های ستاد خدمات سفر به فرمانداران، برگزاری 20 نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در سطح استان، توجه و تحقق اهداف توسعه گردشگری کودک و معرفی استان در قالب کتاب های کودکانه و برقراری هماهنگی لازم جهت فضاسازی شهری با شهرداری کلانشهر تبریز را از اهم فعالیت های معاونت گردشگری استان در راستای پیشبرد اهداف خدمات سفر نوروز 97 عنوان کرد.
آذربایجان شرقی با داشتن حدود یکهزار و 800 اثر تاریخی ملموس و غیرملموس ثبت شده ملی جزو پنج استان اول ایران در حوزه گردشگری به شمار می رود.


لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/38156/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت