پیام آذری

آخرين مطالب

معاون آموزش متوسطه اردبیل:

محرومیت تاریخی اردبیل از سهیمه مناطق مرزی و محروم در کنکور علمي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: حدود 70 درصد داوطلبین کنکور استان اردبیل پشت کنکوری هستند به طوری که از 20 هزار داوطلب کنکور بیش از 14 هزار نفر از آنها پشت کنکوری محسوب می‌شوند.
علی ورودی در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش استان با همراهی کارشناسان و تیم آموزش متوسطه نتایج کنکور 7 تا 8 سال اخیر را در سطح ملی و استانی مورد ارزیابی قرار دادیم به طوری که در این ارزیابی‌ها بدون دخل و تصرف گزارش سازمان سنجش را مورد ملاک قرار دادیم.
وی خاطرنشان کرد: در رشته علوم تجربی در کنکور 96 بالغ بر 12 هزار و 128 نفر داوطلب داشتیم که بیش از 20 درصد این داوطلبین در دانشگاه‌های کشور پذیرفته شدند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل میانگین قبولی در رشته تجربی را در سطح کشور 22.52 درصد اعلام کرد و افزود: در اردبیل این میانگین 20.40 درصد است به طوری که از مجموع 20 هزار و 279 داوطلب کنکور 60 درصد در رشته علوم تجربی ثبت نام کردند و ما در این رشته رتبه سال گذشته خودمان را که 19 بود امسال نیز حفظ کردیم.
ورودی تعداد داوطلبین رشته علوم انسانی را 3 هزار و 560 نفر دانست و بیان کرد: 55.84 درصد این داوطلبین در دانشگاه‌ها پذیرفته شدند که میانگین قبولی در این رشته در کشور 55.74 درصد بوده که استان اردبیل پائین‌تر از میانگین کشوری قبولی داشته است که از جایگاه نوزدهم در سال گذشته به رتبه شانزدهم در سالجاری رسیده‌ایم.
وی در مورد رشته ریاضی فیزیک نیز بیان کرد: مجموع داوطلبان استان در این رشته 2 هزار و 52 نفر بوده که میانگین قبولی در این رشته در کشور 62 درصد بوده که این میانگین در استان اردبیل به 61 درصد رسیده است که ما در این رشته از رتبه 27 کشور به 21 رسیده‌ایم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه 10.11 درصد دانش‌آموزان استان در رشته ریاضی و 17.55 درصد داوطلبین کنکور در رشته علوم انسانی ثبت نام کردند، تصریح کرد: با یک جهش هزار نفری تعداد داوطلبین رشته علوم تجربی در کنکور از 11 هزار و 119 نفر در سال گذشته در کنکور سالجاری این تعداد به 12 هزار و 126 نفر رسیده است.
ورودی همچنین به رتبه‌های زیر 3 هزار و هزار کنکور نیز اشاره کرد و گفت: در کنکور 96 بالغ بر 167 نفر رتبه زیر 3 هزار نفر را از این استان به دست آوردند و در رتبه زیر هزار نفر نیز 53 نفر موفق به کسب این افتخار ارزشمند شدند.
وی ادامه داد: سه سال پشت سر هم است که دانش‌آموزان استان اردبیل رتبه‌های تک رقمی را به دست می‌آورند به طوری که در کنکور 96 میثم شفیعی موفق شد رتبه 9 کشوری را در رشته تجربی به دست آورد.
عضو شورای آموزش و پرورش استان اردبیل به عوامل تاثیرگذار در این موفقیت‌ها به ویژه برنامه‌ریزی ‌دقیق آموزش و پرورش، تلاش مدیران آموزش و پرورش، عملکرد دبیران و معلمان اشاره کرد و افزود: از 19 هزار معلم استان اردبیل بیش از 18 هزار و 500 نفر از آنها با حضور در کارگاه‌های درس پژوهی با سه مهارت کلیدی تسلط بر محتوای آموزشی، تسلط بر ارزشیابی دقیق و آشنایی با کتب جدیدالتالیف آشنایی یافته به طوری که ما جزو استان‌های پیشرو در برگزاری این کارگاه‌ها و به کارگیری معلمان در رشته‌های تخصصی خودشان هستیم.
ورودی نقش مدیران را با ارزیابی دقیق و انتخاب صحیح آنها در موفقیت دانش‌آموزان در کنکور سراسری یادآور شد و بیان کرد: نقش دانش‌آموزان نیز نقش حیاتی است به طوری که ما با برگزاری همایش‌های متعدد به محوریت تدبیر و امیدآفرینی سعی داریم تا دانش‌آموزان را به بهترین شکل آماده حضور در آزمون سراسری کنیم که قطعا در این زمینه همراهی اولیا نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: برای اولین بار در سالتحصیلی گذشته بنیاد علوی زیرنظر دفتر مقام معظم رهبری و با هماهنگی وزارت کشور چندین استان را از جمله اردبیل به عنوان بالاترین ضریب محرومیت مورد هدفگذاری قرار داد تا 800 میلیون تومان در حوزه توزیع امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی اختصاص دهد به طوری که علاوه بر برگزاری پنج مرحله آزمون 20 قطعه تجهیزات نرم‌افزاری و کمک آموزشی در اختیار مدارس قرار گرفت.
ورودی از تجهیز مدارس استان با همکاری نوسازی مدارس به امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب به ویژه هوشمندسازی خبر داد و خاطرنشان کرد: نوسازی مدارس با همکاری آموزش و پرورش در دو سال گذشته بیش از 5 میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده است.
وی نقش و جایگاه هنرستان‌ها را در تحقق شعار کارآفرینی و اشتغالزایی یادآور شد و افزود: ما بالاتر از میانگین کشوری شاخص جذب و ثبت نام دانش‌آموزان را در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش داریم و هر سال سعی‌مان بر این است تا تجهیزات موردنیاز در اختیار هنرستان‌ها قرار گیرد اما پیشنهاد می‌کنیم مدیران عامل مخابرات، برق و جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه‌های معین ما را در تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و در رشته‌های مرتبط نظیر زراعت، برق، الکترونیک و ... کمک کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: 25 درصد کلاس‌های درس استان هوشمند شده‌اند و با همکاری معلمان کار تولید محتوا در اولویت جدی قرار گرفته است.
ورودی بیان کرد: 62.5 درصد دانش‌آموزان استان در رشته‌های نظری و 37.44 درصد دانش‌آموزان استان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشغول تحصیل هستند که در این بین هر استانی که دانش‌آموزان آنها به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و شاخه کار و دانش گرایش پیدا می‌کنند قطعا وضعیت قبولی کنکور آنها به مراتب بیشتر است.
وی به وضعیت آزمون سراسری در رشته فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: ما در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری هنرجویان مشغول به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای داریم به طوری که در آزمون فنی و حرفه‌ای در سالجاری با یک درجه رشد جایگاه 27 کشور را به دست آوردیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل تعداد داوطلبین رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را 2 هزار و 709 نفر اعلام کرد و افزود: 67 درصد این داوطلبین به تعداد هزار و 836 نفر در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای پذیرفته شده‌اند.
ورودی اضافه کرد: ظرفیت استان در این حوزه فعالیت دو آموزشکده تمام وقت فنی و حرفه‌ای است که قادر به پذیرش یک هزار و 471 نفر هستند در حالی که اغلب هنرجویان ما با پذیرفته شدن در رشته‌های مرتبط کشاورزی در قرچک، ورامین و اراک تحصیل می‌کنند.
وی ضرورت احداث آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای را در مشگین‌شهر و منطقه مغان به عنوان مستعدترین مناطق برای رشته‌های کشاورزی یادآور شد و اظهار کرد: با تمرکززدایی به راحتی می‌توان در مناطق مختلف استان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای را در رشته‌های مختلف دایر و راه‌اندازی کرد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل به موضوع شانس قبولی دانش‌آموزان و ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به شکل بومی اشاره کرد و گفت: 80 درصد ظرفیت روزانه دانشگاه‌ها مربوط به داوطلبین در پذیرش قطبی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و استانی است و تنها 20 درصد پذیرش آزاد و ملی را آن هم در رشته‌های پزشکی شاهد هستیم.
ورودی وجود 9 ناحیه و پنج قطب کشوری را در کنکور یادآور شد و خاطرنشان کرد: اردبیل در قطب سه کنکور با استان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان، آذربایجان شرقی و غربی همراه است ولی جالب است داوطلبین کنکور ما چندان رغبتی به تحصیل در دانشگاه‌های هم قطب خود به ویژه کردستان و کرمانشاه را ندارند.
وی دلیل این امر را عدم سنخیت فرهنگی، دوری راه و ذهنیت بد از شرایط امنیتی و اجتماعی این استان‌ها اعلام کرد و گفت: ما از مسئولان استانی عاجزانه خواهش می‌کنیم تا با پیگیری سازمان سنجش را مجاب کنند تا قطب 6 کشوری به صورت مستقل برای استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی شکل گیرد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل به ضرورت افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی و محقق نیز اشاره و اظهار کرد: در مقایسه با استان‌های ممتاز کنکور نظیر یزد و سمنان ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های بومی ما بسیار پائین است و در کنار آن ما از جهت پشت کنکوری‌ها نیز یک شرایط فاجعه‌باری را شاهد هستیم به طوری که نزدیک به 70 درصد داوطلبین کنکور استان پشت کنکوری هستند که از این جهت رتبه اول کشور را داریم.
ورودی با بیان اینکه از 20 هزار داوطلب کنکور استان تنها 5 هزار نفر دانش‌آموز پیش دانشگاهی و 13 هزار داوطلب پشت کنکوری هستند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برخی از استان‌ها پشت کنکوری‌های بسیار کمی دارند.
وی افزود: همین امر سبب شده است تا در کنار ظرفیت کم پذیرش دانشگاه‌های استان ما نه نتوانیم در کنکور رتبه مناسبی را داشته باشیم به طوری که در سال 96 رتبه کنکور استان در بین استان‌های کشور بیستم بوده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل با قدردانی از ایجاد دانشکده دندانسازی، داروسازی و رشته‌های لوکس علوم تجربی و همچنین پذیرش دانشجو در رشته حقوق در محقق اردبیلی تصریح کرد: ما همچنان انتظار داریم دانشگاه‌های استان به شکل وسیع و در همه شهرستان‌ها به صورت روزانه و در قالب محقق اردبیلی و علوم پزشکی نسبت به دایر کردن رشته‌های طراز اول تجربی، علوم انسانی و ریاضی اقدام کنند تا پذیرش بومی داوطلبین استان را شاهد باشیم. 
ورودی ادامه داد: در استان اردبیل متاسفانه دانشگاه صنعتی و فناوری نداریم و جالب است در همین تابستان امسال هزار و 200 نفر از جوانان این استان برای تحصیل به کشورهای مختلف مهاجرت کرده‌اند در حالی که این استان ار داشتن دانشگاه بین‌المللی نیز محروم است. 
وی در پایان گفت: استان اردبیل علیرغم محرومیت و مرزی بودن بیش از 24 سال است که از سهمیه مناطق محروم و مرزی بهره‌ای نبرده است و انتظار می‌رود که دست‌اندرکاران امر در پیگیری این امر تلاش کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/35596/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره بازیگر نوجوان نقش «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کُره

ساخت 3180 واحد مسکونی در شهرک شهیدخراسانی اردبیل

اجرای 87 پروژه گردشگری در استان اردبیل

تحویل 1000 واحد مسکونی به محرومان در اردبیل

افزایش 2 برابری اعتبارات عمرانی ورزش اردبیل

سالن تخصصی ورزش نابینایان و توان‌یابان تامین اعتبار می‌شود

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان اشنویه ای+فیلم

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

​آغاز طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با فعالیت‌های کشاورزی در آذربایجان شرقی

حادثه رانندگی در آذربایجان شرقی یک نفر فوتی درپی داشت

تهاتر مالیاتی برای اجرای بیمارستان 1000 تختخوابی تبریز

صادرات یک و نیم میلیارد دلاری کالا از آذربایجان شرقی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دورهمی بهاری دو بازیگر زن خاطره‌انگیز

تهران گردی جالب «ستایش» در کنار خواهر و همسرش با تیپی بهاری

احداث 3180 واحد مسکونی در شهرک خراسان اردبیل

احداث سه هزار و 180 واحد مسکونی در شهرک شهید خراسانی اردبیل

87 پروژه گردشگری در استان اردبیل درحال اجرا است

کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه نجات یافتند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشگین شهر

یک کشته در برخورد خودرو با تیر برق در سردرود تبریز

بمب بزرگ تراکتوری‌ها ؛ سرمربی سابق گرت بیل در راه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل

اهداف کاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال 1403 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سالی با در آمد مالی خوبی را پشت سرگذاشت

کشف 30 دستگاه ماینر در شهرستان پلدشت

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان غربی

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه اول اردیبهشت

چندش‌ترین سالاد دنیا

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی اول اردیبهشت

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

بمب بزرگ تراکتوری‌ها؛ سرمربی سابقب گرت بیل در راه تبریز

جان باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

خودروهای متخلف در تبریز توقیف می‌شوند

تبریک تولد 85 سالگی رهبر انقلاب؛ رهبران معاصر با آیت‌الله خامنه‌ای قابل مقایسه نیستند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشکین شهر

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان