پیام آذری

آخرين مطالب

رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل:

توقف طرح ایجاد واحد نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری در مرحله تخصیص اعتبار اقتصادي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: با راه‌اندازی خط تولید نشاسته پلیمری، برای اولین بار در کشور نشاسته سبز مورد مصرف در صنعت نفت، در استان اردبیل تولید خواهد شد .
مهران اوچی اردبیلی در گفتگوی اختصاصی با ایسنا، منطقه اردبیل، خاطرنشان کرد: برای بالا بردن ارزش افزوده محصول سیب زمینی، طرح ایجاد نخستین واحد نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری با ظرفیت یک هزار و پانصد تن در سال از سوی جهاددانشگاهی ارائه شده و به عنوان یکی از طرح های فناورانه ملی استان از سوی استانداری اردبیل انتخاب و برای اخذ اعتبار به معاونت علمی فناری ریاست جمهوری معرفی شده است . 
وی تولید 750 هزار تن سیب‌زمینی در دشت اردبیل به عنوان محصول اول و اساسی این منطقه را یادآور شد و بیان کرد: 250 هزار تن از این محصول درجه دو و سه است که به دلیل عدم وجود انبار و سردخانه استاندارد در استان دورریز می‌شود . 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینکه دانش فنی ساخت تمام تجهیزات لازم برای راه‌اندازی این واحد صنعتی توسط جهاددانشگاهی و با برند داخلی طراحی شده است افزود: جهاددانشگاهی با بررسی تمام جوانب و برای استفاده از این محصولات، طرح تولید نشاسته پلیمری را ارائه کرده است که این نشاسته در صنعت نفت به عنوان مبرد مته های حفاری کاربرد دارد . 
اوچی اردبیلی به مصرف زیاد آب در تولید محصول سیب‌زمینی و دغدغه‌ و نگرانی‌های موجود از بابت کمبود منابع آب زیرزمینی دشت اردبیل اشاره و تصریح کرد: با همکاری پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی درصدد هستیم 250 هزار تن سیب‌زمینی درجه 2 و 3 استان را در چرخه مصرف صنعتی وارد نماییم و برای رفع نیاز کشور به نشاسته پلیمری که در حال حاضر از کشورهای خارجی تامین می شود به کار گیریم . 
وی ادامه داد: طرح ایجاد واحد نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری به رغم ارائه به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، متاسفانه در مرحله تخصیص اعتبار متوقف شده است در حالی که با تامین اعتبار و تخصیص منابع در کمترین زمان ممکن می‌توان این واحد صنعتی با بازگشت سرمایه .2/3 سال و اشتغالزایی 50 نفر در فاز اول راه اندازی کرد . 
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی برای فراهم کردن بستر اجرایی شدن این طرح پیگیری های زیادی انجام داده است تصریح کرد: نسبت به جذب اسپانسر نیز برای سرمایه‌گذاری در اجرای این پروژه و اختصاص زمین در شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل و یا منطقه ویژه اقتصادی نمین اقداماتی انجام یافته است . 
اوچی اردبیلی به استقبال برخی از شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت برای عقد قرارداد جهت خرید نشاسه پلیمری اشاره کرد و گفت: ما حتی برای تهیه و ساخت تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز این کارخانه با کمک محققان و مهندسان این نهاد اقدام کرده‌ایم و امیدواریم از محل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، تسهیلات اولیه در اختیار واحد استان اردبیل قرار گیرد تا به سرعت زمینه اجرایی شدن این پروژه فراهم گردد . 
عضو کارگروه اقتصاد مقاومتی استان اردبیل خاطرنشان کرد: 90 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه نیاز است که با رایزنی‌های انجام گرفته است امیدواریم که با همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، تلاش موثر استاندار اردبیل و همراهی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار این طرح اشتغالزا و تولید یک محصول استراتژیک برای صنعت نفت در استان اردبیل باشیم . 
پیشنها توسعه کشت گیاهان دارویی را با توجه به نیاز آبی کم و ارزش افزوده بالا
اوچی اردبیلی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در سال های اخیر با راه اندازی کلکسیون گیاهان دارویی در شهرستان پارس آباد نسبت به ارزیابی سازگاری بیش از 60 نوع از گیاهان دارویی با اقلیم منطقه اقدام کرده بود تصریح کرد: نتایج حاصل از این طرح تحقیقاتی، سازگاری 8 گیاه دارویی را به اثبات رساند و کشت و تولید گیاهان دارویی را در این شهرستان رونق داد . 
وی در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه گیاهان دارویی و تلاش برای به ثمر رسیدن اهداف این بخش اشاره کرد و گفت: ما بیش از چهار سال است که کارهای تحقیقاتی را در این حوزه تقویت کرده و توسعه داده‌ایم . 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل افزود: ما در کنار کارها تحقیقاتی نسبت به ایجاد مزرعه الگویی و ترویجی با هدف آشنا کردن کشاورزان پیشرو منطقه اقداماتی انجام داده ایم که امکان 2 و یا سه بار برداشت در طول سال را مهیا می سازد . 
اوچی اردبیلی بیان کرد: ما در مناطق مختلف استان طرح توسعه کشت گیاهان دارویی را با توجه به نیاز آبی کم و ارزش افزوده بالا به عنوان جایگزین بخشی از کشت غالب استان از جمله گندم، جو، سیب‌زمینی و دانه‌های روغنی مورد پیشنهاد داده ایم . 
وی ادامه داد: بعد از سپری شدن یک فرآیند تحقیقاتی، جهاددانشگاهی فعالیت‌های خود را در بخش ترویج و توسعه کشت، فرآوری و راه‌اندازی آزمایشگاه کشت بافت و کارگاه اسانس و عصاره‌گیری متمرکز کرده است و سعی‌ دارد روند کار به شکل مناسب در این حوزه پیش برود . 
مدرس شناسایی و کاربرد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل به تدوین برنامه پنج ساله ششم توسعه این واحد در راستای توسعه کشت و تولید، فرآوری صنعتی و نیمه‌صنعتی گیاهان دارویی اشاره و خاطرنشان کرد: این واحد صنعتی با توجه به آماده بودن طرح توجیهی (FS) و به صورت پایلوت بایستی راه‌اندازی شود . 
اوچی اردبیلی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حال پیگیری‌ با سازمان‌های مرتبط برای اختصاص زمینی جهت احداث این واحد صنعتی است بیان کرد: با توجه به اهمیت زنجیره تولید و فرآوری گیاهان دارویی پیشنهاد کرده ایم تا در اراضی پایاب سد خدافرین زمینی برای کاشت و احداث این کارخانه اختصاص دهند تا در قالب یک مجموعه کشت و صنعت گیاهان دارویی بتوانیم در این حوزه کار زیربنایی انجام دهیم . 
وی از انتخاب استان اردبیل به عنوان یکی از چهار استان پایلوت کشور در کشت و فرآوری صنعتی گیاهان دارویی و جهاددانشگاهی به عنوان متولی این امر خبر داد و تصریح کرد: با توجه به این انتخاب و از آنجایی که استان اردبیل یکی از قطب های رویش گیاهان دارویی کشور است به همین خاطر انتظار می‌رود مسئولان و نمایندگان استان در راه‌اندازی مجموعه کشت و صنعت گیاهان دارویی، این واحد را یاری نمایند . 
عضو شورای اداری استان اردبیل اضافه کرد: براساس یک افق و چشم‌انداز تعیین شده امیدواریم تمام مراحل و زنجیره تولید و فرآوری گیاهان دارویی در 100 هکتار از اراضی پایاب سد خدافرین به انجام برسد تا این نهاد انقلابی بتواند اهداف خود را اجرایی کند . 
اوچی اردبیلی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری و مشارکت پژوهشکده های گیاهان دارویی و صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی توسط جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل اجرا می‌شود خاطرنشان کرد: با توجه به نمونه موفق این کار در خراسان شمالی، همدان و لرستان می توان امیدوار بود که با همکاری همه دستگاه های اجرایی این طرح به سرانجام خوبی برسد و بتواند در توسعه استان موثر باشد . 
وی داشتن مرز مشترک استان اردبیل با جمهوری آذربایجان را یک دلیل اقتصادی مناسب برای اجرای این طرح عنوان و تصریح کرد: این کشور می تواند به عنوان یک بازار خوب برای فرآورده های گیاهان دارویی باشد و زمینه صادرات این محصولات به منطقه قفقاز را فراهم نماید . 
رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل با بیان اینکه تولیدات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی کشور با برند ارمغان طبیعت به بازار عرضه می‌‌شود افزود: انتظار می‌رود به زودی شاهد عرضه محصولات تولیدی استان در زمینه گیاهان دارویی با برند سبلان باشیم . 
وی با بیان اینکه براساس شاخص‌های جغرافیایی و اقلیمی در این استان ما با تنوع گیاهان دارویی به شکل بومی و منطقه‌ای روبرو هستیم، اذعان کرد: جهاددانشگاهی به شرط حمایت مسئولان استانی می تواند در این زمینه کار را به گونه‌ای پیش ببرد که برخی از محصولات تولیدی استان اردبیل به شکل انحصاری وارد بازارهای جهانی شد . 
رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل به کارهای تحقیقاتی، مطالعاتی و تهیه ده‌ها مقاله در حوزه شناسایی، کشت و عمل‌آوری و تکثیر گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: ما با بهره‌گیری از روش‌های بیوتکنولوژی و کشت بافت اقدام درصدد تکثیر و توسعه گونه‌های نادر و در معرض انقراض گیاهان دارویی نظیر سوسن چلچراغ و قره‌قات هستیم و با تجربه ای که جهاددانشگاهی دارد به یقین پاسخ مناسبی نیز در کشت و تکثیر این گونه‌ها به دست خواهد آورد . 
اوچی اردبیلی قره‌قات را از گونه‌های منحصربه فرد گیاهان دارویی اردبیل اعلام و بیان کرد: درصدد هستیم این گونه در معرض انقراض را با تحقیقات گسترده به شرایط مناسب احیای کشت برسانیم که ان شاءالله با کارهای تحقیقاتی در این زمینه با هدف عرضه این محصول با برند تجاری مشخص، ادامه دارد . 
وی از تدوین یک کتاب مدون در حوزه گیاهان دارویی به دور از نگاه کلیشه‌ای به این بخش خبر داد و اظهار کرد: در این کتاب که به زودی منتشر می‌شود سعی کرده ایم تا اسامی علمی و بومی انواع گیاهان دارویی را به همراه ترکیبات و خاصیت آنها ارائه کنیم تا بهترین و جامع‌ترین شرایط مطالعاتی علمی را برای علاقه مندان فراهم نماییم . 
مقدار تاکسول فندق جنگلی اردبیل 20 برابر میزان اعلامی در مقالات بین‌المللی است
رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل یکی از شاخصه‌های برجسته گیاهان دارویی استان اردبیل را میزان اسانس و عصاره‌ تا 4 درصد اعلام کرد و گفت: دراین میان فندق جزء خشکه میوه هاست که به علت وجود ماده با ارزش ضد سرطان تاکسول در فندق به عنوان یک گیاه دارویی مؤثر نیز محسوب می گردد . 
اوچی اردبیلی به کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی در حوزه فندق به ویژه در جنگل‌ های فندقلوی استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: ما روی 33 صفت فندق طبق دیسکریپتور جهانی فندق، کارهای تحقیقاتی و بررسی علمی انجام داده ایم و در این میان مقدار تاکسول فندق جنگلی اردبیل، 20 برابر میزان اعلامی در مقالات بین‌المللی است . 
وی تجاری سازی فندق با توجه به استحصال و تولید 9 فناوری نوین دارویی از این محصول یادآور شد و گفت: کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در این حوزه جزء چهار هدف اصلی جهاددانشگاهی اردبیل است که ما در این بخش می‌توانیم در سطح ملی از نتایج به دست آمده بیشتر و بهتر استفاده کنیم . 
عضو شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل از تلاش جهاددانشگاهی برای ایجاد کلکسیون فندق در استان و بانک ژن فندق خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر تکثیر نهال فندق در دستور کار قرار گرفته و سال های آینده تلاش می‌کنیم تا نتایج جامعی از مطالعات انجام گرفته در این زمینه در اختیار مخاطبان قرار دهیم . 
15 شرکت رشد در مرکز رشدجهاددانشگاهی مستقر شده است
اوچی اردبیلی به راه‌اندازی مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اردبیل از سال 1393 اشاره کرد و افزود: هم اکنون 16واحد فناور با 25 ایده تحت حمایت این مرکز هستند که برخی از این محصولات کد IRCT و کد اخلاق پزشکی اخذ کرده اند و تعدادی نیز در آستانه اخذ مجوز لازم از وزارت بهداشت هستند تا به صورت رسمی محصولات وارد چرخه مصرف و تجاری سازی شوند . 
وی با بیان اینکه ایده های فناورانه با رویکرد تجاری‌سازی مورد حمایت جدی این مرکز قرار می گیرد تصریح کرد: ظرفیت اسمی مرکز رشد جهاددانشگاهی استان اردبیل برای پذیرش واحدهای فناور 21 شرکت است که در حال حاضر 10 شرکت دیگر نیز طرح‌های خود را برای پذیرش در این مرکز ارائه کرده‌اند . 
آموزش‌های جهاددانشگاهی، تخصصی و کاربردی است
رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید ویژه ای بر تحقق اقتصاد مقاومتی دارند سعی داریم تا دوره های آموزشی متفاوتی به ویژه برای کارآفرینان ارائه کنیم و بر تاثیرگذاری و توان‌افزایی این دوره‌های آموزشی تاکید داریم . 
اوچی اردبیلی بیان کرد: از چنین دوره هایی می توان به دوره گوهرشناسی و سنگ‌های قیمتی، شناسایی، فرآوری و کاربرد گیاهان دارویی، دوره‌ تکنسین داروخانه، دستیار دندانپزشک، کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی و مربیگری مهد کودک اشاره کرد تا فراگیران بعد از گذراندن این دوره‌ها بتوانند ضمن ارائه مشاوره‌های لازم برای علاقه مندان را ارائه، فعالیت های خود را به شکل علمی به انجام برسانند و یک فرصت شغلی خوب را بوجود آورند . 
وی بیان کرد: دوره‌های آموزشی ما به شکل تخصصی و کاربردی و با هدف ارتقای مهارت افزایی انجام می گیرد و سعی‌مان بر این است که این دوره‌ها به کارافرینی منجر شود . 
تولد 300 نوزاد به روش لقاح آزمایشگاهی در مرکز درمان ناباروری قفقاز
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل در ادامه به فعالیت مرکز درمان ناباروری قفقاز زیر نظر فنی پژوهشگاه رویان اشاره کرد و گفت: اخیرا دانشگاه علوم پزشکی نیز قصد راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را دارد که خواستار بهره‌گیری از تجربیات ما در این حوزه شده‌اند که آمادگی کامل داریم بر حسب وظیفه استانی، تجربیات شش ساله خود را در این حوزه حتی در برگزاری دوره آموزشی برای نیروهای علوم پزشکی در اختیار آنها قرار دهیم . 
اوچی اردبیلی اظهار کرد: آموزش پرسنل مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از دوره‌های تخصصی پژوهشگاه رویان و بومی سازی این دانش در استان در طول دو سال انجام گرفته است . 
وی از تشکیل پرونده درمانی برای تعداد کثیری از زوجین مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری قفقاز از آغاز فعالیت تاکنون اشاره کرد و افزود: در این مرکز و با استفاده از روش‌های لقاح آزمایشگاهی درمان 810 زوج موفقیت آمیز بوده و 300 نوزاد به دنیا آمده و به همین تعداد، امید به زندگی و داشتن فرزند سالم در خانواده ها ایجاد شده است . 
رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیلبا بیان اینکه 18 درصد از زوج های نابارور مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری قفقاز را اتباع خارجی تشکیل می‌دهد اضافه کرد: این افراد در قالب گردشگری سلامت به استان اردبیل مراجعه کرده اند . 
اوچی اردبیلی گفت: این مرکز علی رغم مجهز بودن تکنولوژی روز‌ و تجهیزات مدرن، از نبود فضای فیزیکی کافی رنج می برد و در حال حاضر در ساختمان استیجاری فعالیت دارد که در شأن استان اردبیل نیست که امیدواریم با عنایت ویژه استاندار اردبیل نسبت به انتخاب یک مکان مناسب برای این مرکز اقدامی عملی انجام شود . 
وی ادامه داد: تمام خدمات این مرکز اعم از IVF و IUI و میکرواینجکشن با استفاده ازتجهیزات استاندارد و زیر نظر فنی پژوهشگاه رویان، توسط نیروهای مجرب ارائه می‌شود و میانگین موفقیت این روش در سطح میانگین ملی و بین‌المللی است . 
عضو شورای اداری استان اردبیل همچنین به فعالیت دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در استان اشاره و اظهار کرد: تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک خصوصی خون بند ناف رویان در استان اردبیل از ابتدای فعالیت تاکنون 650 نمونه است . 
اوچی اردبیلی استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد را در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج نظیر سرطان خون، پوست و ... یادآور شد و بیان کرد: با فرهنگ سازی انجام گرفته، در 9 ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، عملکرد این دفتر دو برابر شده است . 
وی مشارکت خیرین سلامت استان در ارتقای تعداد نمونه های ذخیره شده از استان در بانک خون عمومی را خواستار شد و خاطرنشان کرد: با این کار میزان موفقیت درمان بیماران استان اردبیل که نیاز به پیوند سلول های بنیادی دارند افزایش می یابد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/35313/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی

برپایی 5 میز خدمت در نماز جمعه ارومیه

اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در60 هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی

خط کشی 250 کیلومتر از محورهای مواصلاتی شهرستان نقده

واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در آذربایجان شرقی

درگذشت پدر شهید سلطانی در مراغه

بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد

همسویی بی‌نظیر در توسعه اردبیل

2224 میلیارد اعتبار سفر رئیس جمهور به اردبیل تخصیص یافت

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

عملیات وعده صادق موجی از شادی را به ارمغان آورد

(تصویر) جدال هولناک زن 60 ساله و خرس در پیرانشهر

پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است

فوران آتش‌فشان در اندونزی/ 11 هزار نفر باید تخلیه شوند

بیکارتر از کیم کارداشیان، مرفه‌تر از ایلان ماسک!

آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در پلدشت

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی

اجرایی نشدن ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان

قوانین خلق الساعه مانع جهش تولید است

وضعیت فرودگاه دبی پس از هجوم مسافران برای ترک این شهر | ویدئو

کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود

بازدید فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا از پایگاه های عملیاتی مناطق مرزی بوکان

روایت ترسناک مبارزه زن 60 ساله و خرس در پیرانشهر +تصویر دلخراش

آماده شدن 14 سیلو برای خرید گندم در آذربایجان‌غربی

جدال زن 60 ساله و خرس در ارتفاعات پیرانشهر

پزشک قلابی ترک اعتیاد در شهرستان خاتم شناسایی و دستگیر شد + عکس

اختصاص زمین به طرح جوانی جمعیت و تسهیلات مسکن روستایی در شهرستان اسکو

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

مصدوم شدن 11 نفر بر اثر تصادف 3 خودرو در جاده نقده به مهاباد

موافقت اصولی با اجرای 2 طرح گردشگری در اردبیل

رگبار باران و بارش تگرگ اردبیل میهمان عصرگاهی اردبیلی ها

ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی اولویت بنیاد مسکن اردبیل

ظرفیت سازی برای خرید بیش یک میلون تُن گندم در آذربایجان غربی

پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو

نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده

بررسی مسائل و مشکلات مرکز علم و فناوری خوی