پیام آذری

آخرين مطالب

آماده سازی 5 هزار تخت برای مسافران نوروزی آذربایجان غربی فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از آمادگی استان برای استقبال از میهمانان نوروزی خبر داد و گفت: پنج هزار تخت برای پذیرش مسافران نوروزی استان مهیا شده و برنامه های متنوعی نیز برای آشنایی آنان با فرهنگ و هنر این مرز و بوم تدارک دیده شده است.
جلیل جباری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه در زمینه اقامت میهمانان و گردشگران نوروزی مشکلی وجود ندارد، افزود: 82 مرکز اقامتی از جمله هتل و هتل آپارتمان آماده ارائه خدمات به میهمانان و گردشگران نوروزی است.
جباری با بیان اینکه کمیته های تخصصی ستاد اجرایی خدمات سفر در سطح استان تشکیل شده، افزود: در حال حاضر این ستاد در شهرستان های خوی، سردشت، مهاباد و میاندوآب تشکیل شده و در سایر شهرستان های استان نیز تمهیدات لازم اتخاذ شده است.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان میراث فرهنگی در سال جاری بر پرهیز از سفرهای نوروزی تک قطبی متمرکز است، گفت: خیل عظیم سفرهای نوروزی در سال های گذشته به سمت شمال و جنوب کشور روانه شده و امسال هدایت سفرهای نوروزی به تمامی نقاط از جمله غرب کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی با توجه به موقعیت جغرافیایی، هم مرز بودن با سه کشور، داشتن میراث فرهنگی و تاریخی و مناظر بکر و جاذبه های بی نظیر توان تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور را دارد.
جباری افزود: سازمان میراث فرهنگی با توجه به وظیفه ذاتی خود از تمام توان خود برای معرفی این آثار استفاده می کند و از سایر دستگاه ها و سازمان ها نیز انتظار دارد که در نوروز سال 97 زمینه حضور بیش از پیش گردشگران را در استان فراهم کنند.
** 10 واحد بوم گردی جدید در نوروز سال 97 دایر می شود
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی توجه به بوم گردی را از سیاست های توسعه صنعت گردشگری این سازمان عنوان کرد و افزود: در نوروز سال 97 شمسی،10 واحد بوم گردی در این استان دایر می شود.
جلیل جباری اضافه کرد: اقامتگاه‌های بوم گردی با هدف توسعه گردشگری روستایی و اماکن اقامتی بومی و محلی، توسعه صنایع دستی روستایی، فروش محصولات کشاورزی، معرفی فرهنگ غذایی، جاذبه‌های ناملموس و معنوی روستایی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه این اقامتگاه ها نوعی از محل‌های اسکان برای مسافران نوروزی و علاقه مند به طبیعت است، اظهار کرد: اقامتگاه های بوم گردی بر خلاف هتل‌ها، دارای ویژگی خاص محیطی است و در بیشتر موارد در خانه‌های قدیمی و با شیوه های مطلوب برای مسافران اداره می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در این اقامتگاه ها به صورت خانوادگی ارائه خدمات می‌ شود، افزود: میهمانان در این خانه ها با شیوه سنتی زندگی آشنا می شوند و از غذاهای محلی استفاده می کنند.
** برپایی مراسم نوروزگاه در 15 نقطه استان
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به برگزاری نوروزگاه در 15 نقطه استان در نوروز 97 اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال گسترده مردم در سال گذشته از نوروزگاه ها، در سال جدید نیز این مراسم در شهرهای مختلف استان و محوطه بناهای تاریخی همانند مدرسه 22 بهمن و سه گنبد ارومیه و سایر جاذبه های تاریخی برپا می شود.
به گفته جلیل جباری استان با برگزاری این آئین به استقبال سال جدید می رود تا علاوه بر زنده کردن آداب و رسوم محلی و نوروزی استان، محیطی مناسب برای مسافران فراهم شود.
وی اجرای برنامه نوروزگاه را یکی از برنامه‌های متفاوت و موفق ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی سال 96 استان عنوان کرد و گفت: این برنامه در نوروز سال 97 نیز با کیفیت مطلوب تر اجرایی می شود.
وی اجرای موسیقی‌های بومی‌، مراسم آئینی، بازی‌های بومی و محلی، شعرخوانی و آوازخوانی، تئاتر، تکم‌گردانی و کوسه ‌به ‌داس، مسابقه استان‌شناسی و نمایشگاه عکس جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان و کشور را از جمله بخش های مختلف نوروزگاه عنوان کرد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای یکهزار و 575 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و 2 اثر ثبت شده جهانی شامل قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب است.
سه گنبد ارومیه، بازار تاریخی ارومیه، غار سهولان مهاباد، تالاب کانی برازان مهاباد، موزه مردم شناسی ارومیه، کوه زندان تکاب، کلیسای ننه مریم، غار تمتمان، دژ بسطام، عمارت کلاه فرنگی ماکو، خانه انصاری، مسجد جامع و مسجد سردار ارومیه از جمله آثار تاریخی آذربایجان غربی به شمار می رود.
همچنین این استان با دارا بودن موزه های متعدد، گردشگران داخلی و خارجی را سالانه بسوی خود فرا می خواند و موزه مردم شناسی ارومیه از نظر تعداد بازدید کننده جزو پر بازدید کننده ترین موزه های استان است.
این استان علاوه بر داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی به دلیل داشتن قومیت های مختلف، رسم ها و فرهنگ های مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام در انتقال فرهنگ این مرز و بوم و جذب گردشگر بی تاثیر نیستند.
علاوه بر این زندگی مبتنی بر کشاورزی و عشایری جلوه زیبایی از این سرزمین به دنیا نشان می دهد و لباس های رنگارنگ عشایر، فرآورده های دامی همانند شیر و ماست و غذاهای محلی و چادرهای زیبای عشایر، میزبانی مناسب برای مسافران نوروزی است.
روستاهای آذربایجان غربی به ویژه 49 روستای هدف گردشگری از جمله کاخ موزه باغچه جوق، قلعه بسطام چایپاره، روستای بند ارومیه، پردانان پیرانشهر نیز می توانند مسافران را به تاریخ و فرهنگ این سرزمین گره بزنند.
وجود 140 کلیسای متعدد در ارومیه و کلیساهای شاخصی چون قره کلیسا و ننه مریم هرکدام ظرفیت دیگر این استان موسوم به رنگین کمان اقوام و ادیان است.
امامزادگان بویژه امامزادگان ابراهیم، غریب حسن و دیگر امامزادگان نیز سالانه پذیرای گردشگران و مسافران بوده است.
8135/3072
**

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/35312/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

شکست خانگی پاس همدان برابر تهران یاسا

خرداد امسال 121 روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز

نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی 1403-1404

مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند