پیام آذری

آخرين مطالب

ضرورت احیا نقش تربیتی ` آتالار و آنالار` با قصه گویی نوین مقالات

ضرورت احیا نقش تربیتی ` آتالار و آنالار` با قصه گویی نوین

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه- قصه‌گویی به بیان فرهنگ اصیل و غنی ایرانی ـ اسلامی می‌پردازد و راه صحیح زندگی و بهره‌گیری از عواطف را با روایت های تاریخ مکتوب و شفاهی به کودکان می آموزد؛ همان نقشی که آتالار(پدربزرگ ها) و آنالار(مادربزرگ ها) از گذشته های دور بر عهده داشتند و امروزه با شیوه های نوین نیازمند شکوفایی است.
  این ابزار تربیتی با وجود رشد فزاینده فناوری‌های جدید همچنان جایگاه خود را در بین برخی از خانواده‌های ایرانی و به ویژه مردم آذربایجان حفظ کرده و هرزگاهی نیز از سوی برخی از نهادهای فرهنگی به شیوه های مدرن به آن پرداخت شده است تا تقویت خلاقیت کودکان در کنار تربیت آنان مورد توجه قرار گیرد.
فرصت مصاحبه با کارشناسان و "سلطان علی دریادل"، پدربزرگ قصه گوی اهل خوی که پیش از این به عنوان نفر برگزیده کشوری در بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شده، اهمیت احیای قصه‌گویی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی را مورد تاکید قرار می دهد.
به گفته وی قصه گویی روشی سنتی برای تربیت است که شیوه های صحیح زندگی را در روح و ذهن کودکان ماندگار کرده و قدرت خلاقیت آنان را تقویت می کند.
" دریادل" معتقد است که فرزندانمان با شنیدن قصه‌ها به اصالت و هویت دیرینه آبا و اجدادشان باز می گردند و با فرهنگ آنان آشنا می شوند تا بسیاری از آسیب های اجتماعی رنگ ببازد.
به گفته وی قصه‌گویی علاوه بر فرهنگ ایرانی در فرهنگ دینی ما هم جایگاه قابل قبولی دارد و بسیاری از تعالیم دینی از طریق حکایت‌های دینی و قرآنی منتقل می‌شود؛ قرآن کریم در دعوت انسان‌ها به سوی خداپرستی و رساندن آنان به خیر و صلاح انسانی از روش‌ داستان گویی بهره برده است.
وی که نویسنده چندین کتاب داستان از جمله "خاطره ها و عاطفه ها" است، گفت: قصه از همان لالایی بدون کلام آغاز می‌شود و به روایت های عامیانه و شفاهی، قصه " دیو و پری " و ادبیات کهن و معاصر می‌رسد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی نیز معتقد است که قصه به تنهایی زندگی نیست اما جهت گیری خاصی در مخاطب ایجاد می کند.
به گفته "جواد زاهدی" این جهت گیری به ویژه در کودکان که مستعد یادگیری هستند، تاثیر منحصر به فردی می گذارد و آثار قابل توجه آن را می توان در رفتارهای آینده کودک مشاهده کرد.
وی با بیان اینکه قصه روش غیرمستقیم برای تعالیم تربیتی در کودکان است، اضافه کرد: قصه میراث غنی انسانی را به کودک منتقل می کند و همچنان کارایی دارد.
"زاهدی"، پرورش قوه تخیل، برانگیختن حس کنجکاوی، علاقه مند کردن کودک به کوشا بودن و مهمتر از همه سوق دادن وی به سمت مطالعه را از امتیازهای قصه گوی برای کودکان می داند.
وی با اشاره به اینکه قصه روند خاصی را طی می کند و جذابیت خاصی برای گوینده و شنونده دارد، اظهار کرد: قصه گویی نوعی هنر محسوب می شود و جنبه هنری آن در جشنواره های قصه گویی مورد توجه کارشناسان قرار می گیرد.
به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی قصه گو باید ضمن تسلط به قصه به حالت های غیرکلامی خود و احساس و عکس العمل مخاطب توجه کافی داشته باشد.
زاهدی افزود: قصه گویان حرفه ای ادامه قصه را برای قسمت بعد می گذارند تا ذهن فعال کودک به خیال پردازی بپردازد و کودک را پرسشگر بار آورد.
وی ادامه داد: برگزاری سالانه جشنواره های قصه گویی از اقدام هایی است که برای جلوگیری از تسلط شبکه های مجازی بر افکار کودکان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می گیرد.
وی با اشاره به اینکه امروزه با پیشرفت فن آوری و مطرح شدن وسایل سرگرمی جدید از جمله تبلت، گوشی های همراه هوشمند و بازی های رایانه ای متنوع، ذائقه کودکان برای سرگرمی تا حدودی تغییر کرده، گفت: نباید فراموش کرد که ادبیات با تار و پود فرهنگ ایرانی گره خورده است و با مدیریت سرگرمی کودکان می توان اهمیت قصه گویی را بیش از پیش برای خانواده ها روشن کرد.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز با تاکید بر اینکه قصه گویی قدرت تفکر کودکان و نوجوانان را بالا می برد، اظهار کرد: شنیدن قصه یک سرگرمی همراه با لذت محسوب می شود و فرزندانمان را با روش های زندگی و حل مسئله آشنا می کند.
به گفته "قدرت الله قاسمی" در فرآیند قصه گویی انتقال تجربه، معرفی ارزش های اخلاقی و مذهبی، بالا بردن آگاهی های علمی و ایجاد انگیزه تحقق می یابد و بستری برای ارتباط دوسویه میان قصه گو و شنونده ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه استفاده از قصه یکی از روش های تدریس در آموزش و پرورش است، اظهار کرد: لحن شیرین و عاطفی و در مجموع بهره گیری از زبان بدن در قصه گویی بسیار مهم است.
به گفته وی خوداستقلالی، داشتن حس تعلق و شایستگی از نیازهای کودکان در عصر حاضر است و در شیوه های نوین قصه گویی باید به این مسایل توجه شود.
وی ادامه داد: امروز قصه گویی به عنوان درمان مطرح است و بسیاری از نابسامانی های اخلاقی با قصه درمان می شود.
به گزارش ایرنا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی که یکی از پرچم داران قصه گویی نوین در عصر حاضر به شمار می رود در اقدامی ابتکاری بیش از 30 حلقه قصه صوتی را برای گروه های سنی مختلف منتشر کرده است؛ خانواده های علاقه مند به قصه می توانند از کانال این کانون در تگرام به آدرس "@kanoonparvareshazargharbi" این قصه های صوتی را دریافت کنند.
قصه‌گویی و قصه‌خوانی نوین به شرط بهره گیری از مهارت های ارتباطات میان فردی و برقراری یک ارتباط دوسویه بدون شک هم مخاطبان زیادی خواهد داشت و هم نقش بسزایی در رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان ایفا خواهد کرد؛ کارشناسان نیز معتقدند که قصه گویی به سبک نوین همچنان شیوه ای موثر برای انتقال مفاهیم درسی و تربیتی، پرورش سبک زندگی اسلامی - ایرانی، احیا سنت ها و آئین های فرهنگی، تاریخی، بومی و محلی است.






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سیگار، پل ارتباطی برای استفاده از مواد دخانی دیگر

حاشیه نگاری برد شیرین والیبال در خانه

تفکر مبتنی بر توسعه پایدار

محرومیت های روستای گردشگری «عیش آباد»

رونق تولید کشاورزی در خداآفرین گامی در جهت اقتصاد مقاومتی

غوغای سرزندگی در نگین فیروزه ای آذربایجان

دغدغه مصرف بی رویه برق را به بحران تبدیل نکنیم

دستان ایرانی خالق زیبایی

تب کریمه کنگو و راه‌های پیشگیری از آن

وقتی که خانه‌ای "بی پدر" می‌شود

دور باطل در میدان آذربایجان / زیبایی ورودی شهر، قربانی بی‌تدبیر

مهاجران بومی؛ تهدید کنندگان مزارع شمال استان اردبیل

«زیست شبانه» ؛تزریق شادی با تقویت ارتباطات انسانی

تار و پود رنگ باخته صنایع دستی در اردبیل

خدمت بی منت ستاره‌های حیات/فرشته های نجات وقت افطار و سحری ندارند

عارفانه های رمضان در سرزمین اقوام و ادیان

دختری که در 15 سالگی لباس رزم می پوشد/ روایتی از یک امدادگر جبهه

تلخ و شیرین بازی تیم های تبریزی در فصل گذشته لیگ برتر فوتبال

رژه دوبرمن‌ها در شهر تبریز/ فخر فروشی تو خالی در خیابان ها

سد کرم آباد؛ طرح طلایی برای رونق تولید کشاورزی

تراکتورسازی، محله بروبیا

کتاب پروانه های محله سرخاب رونمایی شد

ماه رمضان به روایت مردم آذربایجان غربی/سحرگاه و آیین «اوباش دان»

انسان هایی که اسیر بازی زمانه می شوند/کابوسی همچون میله های زندان

مطبوعات گلخانه ای

بحران فاضلاب در پارس‌آباد جدی است

ضرورت احیای سنت «اوداباشی» در بازار تبریز

برداشت تره محلی در خلخال آغاز شد

رسانه؛ به مثابه زندان روح

مشکلاتی که پیش پای کشاورزان سبز شد/سرمازدگی قوز بالا قوز باغداران

حفظ حجاب از الزامات امنیت روانی جامعه

آتش نشانان، قهرمانان گمنام آتش سوزی بازار تبریز

همنوا: پرخاشگری اجتماعی

اصلاح شیوه های کشت؛ نسخه علاج آب و کشاورزی

شهری که پس از زلزله، شطرنجی شد

پارکینسون پایان راه نیست

دشت زیبای شقایق در یامچی مرند

«ام اس» بیماری ناشناخته اما رو به فزونی

گل بوته های پژمرده فرش تبریز

راهبرد مدیران آذربایجان غربی برای «رونق تولید»

عسل سبلان در بند خام فروشی

تدبیر برای خطر سیل در مناطق حاشیه نشین تبریز

ضرورت توجه مسئولین به اصول پرورشی به نسبت آموزشی در مدارس

رونق تولید گره‌گشای موانع اقتصادی/بسیج عمومی لازمه عبور ازتنگناها

زمستان در بهار آذربایجان شرقی

فضیلت و اعمال شب «نیمه شعبان»

روی دیگر سکه بارش ها در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

غذای مهابادی ها بهاری شد

دریاچه ارومیه از کما خارج شد

عطش مصرف گرایی و زندگی لاکچری