پیام آذری

آخرين مطالب

/گزارش/

مصرف روغن ماهی چه فوایدی دارد؟ مقالات

مصرف روغن ماهی چه فوایدی دارد؟

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -
ماهی منبع بزرگی از پروتئین بوده و از مواد غذایی محسوب می‌شود که دارای چربی بسیار کمتر و مواد مغذی بالاست. خوردن ماهی، بهترین راه برای کاهش وزن یا حداقل حفظ تناسب اندام است. اگر خوردن ماهی را دوست ندارید و در عین حال می خواهید تمام مواد مغذی ماهی، در بدنتان وجود داشته باشد سعی کنید مصرف مکمل های روغن ماهی با رژیم غذایی منظم را فراموش نکنید. مکمل های روغن ماهی یا به صورت روغن و یا به صورت کپسول است. 
استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: مصرف روغن ماهی به بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و قدرت استدلال و تقویت قدرت تمرکز کمک می کند.
جواد حصاری بااشاره به نقش روغن ماهی در جلوگیری از سفت شدن عروق خاطرنشان کرد: روغن ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق و پیشگیری از ضربان غیرعادی قلب نیز نقش بسزایی دارد. 
وی ادامه داد:امگا -3 موجود در روغن ماهی دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است، به همین سبب در کاهش فشار خون نقش دارد. 
حصاری از درمان عارضه التهاب مفصلی درپی مصرف روغن ماهی گفت و بیان کرد: روغن ماهی همچنین برای درمان عارضه التهاب مفصلی نیز مفید است. مصرف بلند مدت این روغن مفید در کاهش و یا حتی پیشگیری از دردهای ناشی از آرتریت تاثیر دارد. درمان آرتریت با روغن ماهی قطعا بلافاصله پس از مصرف نخواهد بود بلکه ممکن است چندین روز، هفته و یا حتی ماه طول بکشد تا نتایج مثبت آن بروز کند. 
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: روغن ماهی مانع از بروز التهاب در سلول‌های چربی می شود و در نتیجه در پیشگیری از دیابت نوع دوم نقش دارد. 
وی روغن ماهی را در بهبود مشکلات تنفسی تاثیرگذار دانست و افزود: روغن ماهی در بهبود مشکلات تنفسی نظیر آسم، بسیار تاثیرگذار است. این مکمل سودمند به کاهش حملات آسمی و تنفسی آسانتر کمک می‌کند. 
حصاری تاکید کرد: روغن ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق و پیشگیری از ضربان غیرعادی قلب نیز نقش به سزایی دارد.
استاد گروه علوم و صنایع غذایی ، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: امگا -3 موجود در روغن ماهی به تنظیم تعادل املاح معدنی در استخوان‌ها و بافت‌های اطراف آن کمک می کند.
صُدیف آزادمرد، روغن ماهی را مقابله کننده با استرس دانست و خاطرنشان کرد: روغن ماهی یک مقابله کننده با استرس عالی به شمار می آید. مکمل کردن این اسید چرب ضروری از فعال شدن آدرنال استروئیدها، آلدسترون، اپی نفرین و نورامی نفرین که با فشار فکری افزایش می یابند ممانعت می کند، در صورت مصرف روغن ماهی به صورت مداوم هورمون های استرس کمتری تولید می شود .
وی ادامه داد: مکمل های روغن ماهی می تواند باعث کاهش سایز دور کمر شود، همچنین می تواند در کاهش وزن ترکیب شده با دیگر روش های لاغری موثر باشد . 
آرادمرد از نقش روغن ماهی در افزایش سطح سروتونین گفت و بیان کرد: روغن ماهی سطح سروتونین (انتقال دهنده عصبی شادی آور) را افزایش می‌دهد، بنابراین روغن ماهی میزان بروز افسردگی، تشویش، اضطراب، ترس های ناگهانی و کاهش هوس برای خوردن کربوهیدرات (نشاسته) را سبب می شود .
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: روغن ماهی حتی برای کاهش آکنه نیز مفید است چون حاوی اسید چرب EPA است و این اسید روی ترشحات غدد چربی در پیاز مو تاثیر می گذارد.
وی افزود: حدود 30 درصد روغن ماهی از امگا- 3 است در صورتی که 70 درصد باقی مانده از دیگر چربی ها تشکیل شده است، همچنین این روغن فرآوری نشده حاوی مقادیری از ویتامین های آ و د است. 
آزادمرد با اشاره به مصرف مداوم امگا-3 در افزایش سلامت استخوان تاکید کرد: مصرف مداوم امگا- 3 در افزایش سلامت استخوان مفید است و باعث کاهش ابتلا به بیماری استخوان می شود، هرچند تاثیر مکمل روغن ماهی هنوز واضح نیست . 
براساس این گزارش، روغن ماهی، به ویژه اسید های چرب امگا- ٣ موجود در آن برای سلامی جسم و روان بسیار حائز اهمیت هستند. امگا- ٣ موجود در روغن ماهی برای بیماری هایی مانند كلسترول بالا، بیماری دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، افسردگی، كاهش حافظه، عدم تمركز، سندروم بیش فعالی و بیماری مقاومت به انسولین بسیار مفید است. 
گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی 
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ضرورت توجه مسئولین به اصول پرورشی به نسبت آموزشی در مدارس

رونق تولید گره‌گشای موانع اقتصادی/بسیج عمومی لازمه عبور ازتنگناها

زمستان در بهار آذربایجان شرقی

فضیلت و اعمال شب «نیمه شعبان»

روی دیگر سکه بارش ها در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

غذای مهابادی ها بهاری شد

دریاچه ارومیه از کما خارج شد

عطش مصرف گرایی و زندگی لاکچری

احرار: علاقه به کار سبب می شود گذر زمان را حس نکنم

«میرگاسه» فردوس چشمه سارهای کوهستان

حداقل یک بار در عمرتان این روستا را ببینید

افزایش قیمت نان و کمبود پول خرد در خلخال دردساز شد

از بی کرانه های صخره ای کندوان تا کرانه های داکوتا و کاپادوک

مجموعه کردشت جاذبه هنری و تاریخی از معماری ایرانی در جلفا

چشمه ای که آبش ترش است!

خوب و بدهای آذربایجان شرقی در سال 97

جاذبه‌های اردبیل در یک نگاه

انتقال زندان به خارج شهر؛ مطالبه بی پاسخ شهروندان تبریزی

یادی از شهدای 27 دی‌ماه دانشگاه تبریز

علائم مسمومیت الکلی چیست؟

پویش «نه به مواد مخدر» در مرند راه اندازی شد

نفس های تنگ طبیعت

بایسته های «خانه تکانی» برای گذر به سال نو

داغ گرانی بر آجیل تبریز

107هزار بال پرنده سرشماری شد/ آذربایجان غربی بهشت پرندگان ایران

جای خالی مادر

رویایی به رنگ سبز درمتن حاشیه شهر/فقر حاشیه شهر تبریز از فضای سبز

سرطان در کمین اردبیلی ها

قطعه سازان زیر چرخ خودروسازان

مهدتمدن:خداوند تنها نقاش قهار دنیاست

حال ما خوب است، اما تو باور نکن

آب بهترین نوشیدنی صبحگاهی است

نوستالوژی 75 سال گردش چرخ های دوچرخه در میاندوآب

روزی که تبریز غرق در خون بود/ 29بهمن آغازی بر فرجام رژیم ستمشاهی

درمان تنبلی و علل آن

پروژه 30روزه، 30ساله شد!

آذرتیتر: چهل بهمن و شکوه پابرجا

شکوه پایان 35 سال چشم انتظاری

بیشترین سدهای ساخته شده کشور در آذربایجان شرقی

روزنامه صائب تبریز:صادرات مواد غذایی و مقوله حفظ امنیت غذایی

توسعه مویرگی شریان برق تا روستاهای دورافتاده

بهار در زمستان تبریز/ نوستالژی دیوارهای برفی وسط کوچه ها

سوسوی کم نور فتیله بافی در کشور/هوجقان روستای صنعتی باقی می ماند

حماسه 2 بهمن ارومیه؛ مسجدی که به توپ بسته شد

قلم های بیدار

پول می‌گیرم فاتحه می‌خوانم

کودک ‌همسری، نمود تاخر فرهنگی

جامعه تلگرامی، جوانان و افکار عمومی

توانمندی های “به درد نخور” در سازمان رسانه ای

مرند صاحب ورزشگاه نشد/ پروژه ای که بعد از 12 سال به سرانجام نرسید