پیام آذری

آخرين مطالب

کوچ عشایر شاهسون در زمانه کرونا اجتماعي

کوچ عشایر شاهسون در زمانه کرونا
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - طبیعت، امسال با سبزینگی و محصول فراوان در ییلاق‌ها به استقبال عشایر کوچنده شاهسون در استان اردبیل آمده است، اما این فراوانی علف و گل و دمن زیر سایه کرونا و احتیاط‍‌های ناشی از آن چندان خنده رضایت بر لب‌های آنها نمی‌نشاند.

عشایر شاهسون استان اردبیل از 10 خرداد ماه حرکت خود را از قشلاق‌های منطقه مغان به سمت دامنه‌های سبلان، برقوش و کوه‌های باغرو آغاز کرده‌اند، برخی از آنها مسیر چند 10 کیلومتری را برای رسیدن به ییلاق‌های کوهستانی خود طی می‌کنند و برخی نیز تا 250 کیلومتر طی مسیر کرده و به ییلاق خود می‌رسند.
امسال هر چند که احتیاط و مراقبت بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا اشتیاق و شور و شوق سفر را برای عشایر کم‌رنگ کرده اما آنها برای تداوم زنجیره حیات می‌بایست از گرمای مغان به خنکای دامنه‌های سبلان کوچ کنند زیرا که علف‌ و گیاهان طبیعی وحشی در دل کوهستان در انتظار دام‌های آنهاست .
شهامت هدایت ،مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: با بارش‌های مناسب در فصل زمستان و بهار مراتع استان وضعیت بسیار مناسبی داشته و غذای کافی و مطلوب برای دام‌های عشایر کوچرو استان در مناطق کوهستانی استان فراهم است.
وی با اشاره به ضرورت حفاظت از ذخایر مرتعی در استان بیان کرد: ماموران منابع طبیعی در مسیر کوچ و ییلاق‌ها همراه با عشایر و کمک حال آنها هستند اما در عین حال مراقبت مراتع نیز هستند تا آسیبی به آن نرسیده و عشایر نیز به حد نیاز دام‌هایشان از مرتع استفاده کنند.
عشایر کوچ‌رو شاهسون که یکی از ایل‌ها و طایفه‌های سابقه‌دار در ایران هستند در قالب 12 هزار و 800 خانوار هر سال در مسیر مناطق قشلاقی مغان و ییلاقی سبلان، کوه‌های باغرو و بزقوش کوچ می‌کنند، از این تعداد هشت هزار و 200 خانوار به مناطقی در داخل استان در دامنه کوه سبلان و حدود چهار هزار خانوار نیز به مناطقی در حوزه استحفاظی استان آذربایجان‌شرقی و گیلان کوچ می‌کنند.
شاهسون‌ها نیمی از سال را در قشلاق‌های منطقه گرمسیری مغان در شمال اردبیل و نیمی دیگر را در ییلاق‌های دامنه سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزقوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری 1.5 میلیون واحد دامی مشغول هستند.
شاهسون‌ها با 12 هزار و 800 خانوار و با 66 هزار و 500 نفر جمعیت 5.4 درصد جمعیت استان و 5.6 درصد جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص داده و از 2 ایل شاهسون و قره‌داغ و 2 طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده‌اند، عشایر استان اردبیل ساکن در 11 شهرستان استان، دارای 45 طایفه بوده و در 572 قشلاق، 237 ییلاق، هفت زیست بوم، 51 سامانه، هزار و 527 اوبه زندگی می‌کنند.

پیام آذری


عشایر استان اردبیل مردمانی تولیدگر بوده و سالانه 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز، 43 هزار و 500 تن شیر، هزار و 500 تن پشم، پنج هزار و 400 تن پنیر، هشت هزار و 100 محصولات باغی، 92 هزار تن محصولات زارعی و 23 هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.
ایل شاهسون‌ در بین 120 ایل شناسنامه‌دار عشایر کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار داشته و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.
کوچ عشایر زیر تهدید کرونا
عشایر استان اردبیل امسال در حالی کوچ خود را آغاز کرده‌اند که سایه هراس از بیماری کرونا دنیا را فرا گرفته و این بیماری بر شیوه و نوع و تعداد کوچ‌کنندگان تاثیر خواهد گذاشت، آنها در سال‌های گذشته اردیبهشت ماه کوچ خود را انجام می‌دادند اما امسال به خاطر بیماری کرونا این امر با تاخیر مواجه شد.
احتمال شیوع ویروس کرونا در خلال کوچ که تعداد زیادی از عشایر و شاغلان صنوف دیگر را شامل می‌شود، مراقبت نهادهای بهداشتی را بر روند کوچ ضروری کرده و نیاز است تا عشایر با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از مناطق قشلاقی تا ییلاق‌های خود تحت مراقبت و نظارت قرار گیرند.
معرفت آذری ،مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مراقبت‌های لازم از عشایر در فصل کوچ بیان‌کرد: غربالگری جمعیت عشایری استان از نظر بیماری کرونا انجام شده و اطلاع‌رسانی درباره این بیماری از سوی شبکه‌های بهداشت و درمان به عشایر صورت گرفته است. 
او اضافه‌کرد: 10 هزار ماسک، 15 هزار جفت دستکش، هزار بطری مایع ضدعفونی کننده و هزار بسته آب معدنی تهیه و در بین عشایر استان توزیع شده و یا خواهد شد.

پیام آذری


برخی از کارشناسان تاکید می‌کنند که با توجه به شیوع بیماری کرونا ضروری است که عشایر امسال از شیوه کوچ پیاده خودداری کرده و با استفاده از کامیون و خودروهای دیگر استفاده کنند، ضمن اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی و خطر جاده‌ای از کوچ شبانه و اتراق در کنار جاده‌ها ، رودخانه‌ها و مناطق سیل‌خیز خودداری کنند.
ارائه خدمات لازم به عشایر کوچ‌رو
در این حال مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: برای تسهیل در روند کوچ بهاره هماهنگی لازم با تمامی دستگاه‌های مرتبط از جمله دامپزشکی، منابع طبیعی، شرکت نفت، هلال احمر، راهداری، پلیس و علوم پزشکی برای ارائه خدمات بهتر به عشایر انجام شده است.
معرفت آذری افزود: برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به عشایر کوچنده چند گروه ثابت و سیار در مسیر کوچ مستقر هستند تا عشایر استان کوچ سالم و بدون خسارت داشته باشند.
وی تاکید کرد که در زمان کوچ که تا 17 خرداد ماه ادامه خواهد داشت با همکاری دستگاه‌های مرتبط خدماتی مانند تامین آب شرب، سوخت، تامین نهاده‌های دامی، نظارت بر چرای دام، خدمات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، خدمات دامپزشکی، ایجاد امنیت در مسیرکوچ و محل استقرار عشایر و تسطیح و مرمت راه‌های عشایری به این قشر ارائه خواهد شد.

پیام آذری


فرماندار مشگین‌شهر نیز با اشاره به اینکه بیش از نیمی از عشایر به ییلاق‌های این شهرستان در دامنه سبلان کوچ می‌کنند، گفت: تلاش شده تا نیازهای عشایر تامین شده و آنها در زمان کوچ و نیز استقرار و گذران در ییلاق‌های شهرستان با مشکل خاصی مواجه نشوند.
اکبر صمدی بیان‌کرد: اقدامات برای تامین آب شرب عشایر صورت گرفته و آب تا نزدیک‌ترین مکان اتراق عشایر انتقال یافته است.
وی اضافه‌کرد: جاده‌های عشایری شهرستان نیز مرمت و بهسازی شده و برای این منظور پنج میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
عشایر استان اردبیل امیدوارند با وجود بیماری کرونا با توجه به وضعیت مطلوب مراتع ییلاقی سال پربار و پرنعمتی داشته باشند و این امر با تلاش و رعایت مراقبت‌های بهداشتی از سوی عشایر و نظارت و همراهی مسوولان تحقق‌یافتنی است.
برچسب‌ها
زندگی عشایری ویروس کرونا اردبیل
پروندهٔ خبری
کرونا و تعویق در کوچ عشایر

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/223378/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علما مرزبانان سنگرهای عقیدتی هستند

پلمب یک محل غیرمجاز زیبایی و لیزر در اردبیل

رژه یگان‌های ارتش در سلماس

آمادگی کامل شرکت توزیع برق آذربایجان‌غربی برای عبور از پیک تابستان 1403

لحظه سرریز شدن سد در مهاباد + ویدئو

آئین نکوداشت مصطفی قلیزاده علیار در آذربایجان‌غربی برگزار شد

عامل تیراندازی و مصدومیت یک شهروند در بوکان دستگیر شد

کاهش 48 درصدی ورودی آب سد آیدوغموش میانه

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

کنایه خانم بازیگر به مسئولان صداوسیما: گذشته‌مان از آینده بهتره‌

قابی جالب از حضور «نیکا» سریال پایتخت در شهربازی استکهلم

تیپ متفاوت بازیگر «پدر سالار» در یک مراسم/ عکس

تغییر چهره «الیزابت داعشی» سریال پایتخت بعد 6 سال در 31 سالگی/ تصاویر

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

واگذاری زمین به 400 خانوار اردبیلی در قالب طرح جوانی جمعیت

توزیع بیش از 214 میلیون متر مکعب گاز از جایگاه‌های سوخت اردبیل

اختصاص 300 میلیارد ریال برای بهسازی خیابان‌ها

پلمب یک محل غیرمجاز زیبایی در اردبیل

صرفه جویی 14 میلیون مترمکعبی آب با انسداد چاه‌های غیرمجاز در آذربایجان‌غربی

پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در 24 ساعت گذشته

تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری زمستانی در آذربایجان‌غربی

توسعه شاخصهای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در دستور کار

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در 28 فروردین

دستگیری عامل تیراندازی و مصدومیت یک شهروند در بوکان

4.6 میلیون مسافر از پایانه های مرزی آذربایجان غربی تردد کرده اند

حذف باکس های جمع آوری زباله از معابر تبریز

بیش از 14‌ هزار نفر در آذربایجان شرقی عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر شدند

اجرای طرح برخورد با خودرو‌های شوتی در مراغه

تجلیل از پیشکسوتان فرماندهی آماد و پشتیبانی شمال‌غرب ارتش

افزایش 24درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا

افزایش سرعت اینترنت ایران علیرغم کاهش رتبه

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

ثبت ملی 25 اثر تاریخی استان اردبیل

علما در طول تاریخ با تبیین حق و حقیقت هدایتگر مردم بوده‌اند

انتخاب چهره هنر انقلاب اسلامی آذربایجان غربی

عامل تیراندازی مصدومیت یک شهروند در بوکان دستگیر شد

بازیکن استقلال در آستانه جدایی

هشدار مکزیک به شهروندانش؛ اسرائیل را ترک کنید

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

روایتی دلنشین از دوستی پایدار خانم بازیگر با تام کروز/ عکس

گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است

فعالیت غیرحضوری مدارس نیکشهر،مهرستان،زرآباد ودلگان

جبران خسارت 340 میلیون ریالی شاکی پرونده خدمات آسانسوردر ارومیه

یک استقلالی به در خروج هدایت شد | دو گزینه برای جانشینی

آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند 1402، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند

ثبت نام 840 خانواده برای طرح جوانی جمعیت در شهرستان اردبیل

تزریق سالانه حداقل 5 هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان اردبیل

افزایش 32 درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار